Förstabil från 10-20 lax

jEngmark
12 oktober 2006 · 5 Inlägg

Tjena! Börjar bli dags bör förstabilen. Undrar om ni har några råd. Bilen ska kosta mellan 10-20000. De bilar ja har kollat lite på är:
- Saab 9000 2,3T
- Volvo 850 (Gärna R om hittar någon under 20000 vilket nog e ganska svårt:P)
- Peugeot Mi16 (Hört att dessa bärar är rosthögar)
- Även kollat lite på Toyota Supra 3.0 Turbo -91, och en o annan Celica (lite dyra dock)

Ge gärna synpunkter på dessa, men ge även andra förslag.

Tack på förhand!                                                          //jEngmark

jEngmark
12 oktober 2006 · 5 Inlägg

Oops... lite fel topic:P Läste inte hela tråd-namnet... sorry! byt gärna plats på detta, fast skriv gärna här, vart ni flyttar det...

Foffis
12 oktober 2006 · 676 Inlägg

du har även Nissan Sunny GTI (som jag har) och Nissan Primera GT, sunnyn ligger på 143hk orginal och primeran ligger på 150hk. väldigt roliga bilar med bra prestanda för pengen smile dom jag har pratat med som har ägt en sunny eller primera har inte varit missnöjda med köpte wink

dom ligger mellan 10-20.000kr och är inte farliga i skatt och försäkring smile

Ostsåsen
12 oktober 2006 · 173 Inlägg

Köp en skitbil som första bil. Nån gammal Volvo traktor med bakhjulsdrift att sladda runt i nu när vintern snart är här, det är fint det. Enligt mig så ska man ha en första bil som man inte behöver vara rädd om, samt om man är lite envis så lär man sig ju alltid att skruva lite när småsaker rasar smile . Och det är kunskap som man har nytta av även på bilar i 200.000 kronors klassen!

Dessutom, om du köper en risig bil i bruksskick, som det ofta heter, för några tusen så har du pengar kvar att åka för och om bilen totalrasar så är det bara att köra skiten till skroten och köpa en annan liknande utan att göra så stor förlust på affären.

Det är mitt råd! Sen vilket märke är ju svårare, men jag skulle nog ha tagit volvo. Finns delar över allt (typ biltema, skroten, grannen), ganska billigt, pålitligt och många amatörer som ändå besitter stor kunskap när det händer något med volvo... och inte att förglömma det bästa av allt - BAKHJULSDRIFT!

Lycka till! mvh Fredric

OverBoosted AUTOBAHNRASER
12 oktober 2006 · 3 804 Inlägg

i prisklassen mellan 10-20 så får du ju en bokstavligen fräsh mi16 så ja.. i den prisklassen tycker jag mi16 är en perfekt bil men om vi iställe hade snackat 20-30tusen hade jag nog kört på en 9000 2.3t då turbon givetvis är skojj o lätt trimmad... men mi16 är absolut ingen slö bil det är den första gti bilen någonsin att piskat golf gti så smile men den är svårtrimmad jag ångrar att jag köpte min mi16 just pga att jag är så turbo/trim kåt


Bmw osv..
Spelis
12 oktober 2006 · 1 926 Inlägg

jag håller med "Ostsåsen" ... en billig bakhjulsdriven bil som du kan leka med är väl det bästa man kan ha som första bil. spec nu till vintern. 

tex. 740.. absolut inte världens finaste bil, men den är rolig !

lycka till / spelis.

Draedon kontorsråtta
12 oktober 2006 · 231 Inlägg

golf mk2 gti är annars en rolig "förstabil" i den prisklassen. upp mot 20 000 får du en riktigt fin..

Maizer
12 oktober 2006 ·

200sx kan man ju för för de pengarna, är nog det mest prisvärda tror jag.

jEngmark
12 oktober 2006 · 5 Inlägg

tack för tipsen... Har faktiskt kollat lite på 200sx me... men de kanske är lite overkill till en början... Får se hur de blir, men ja ska definitvt ta i åtanke att köpa en "riktig rishög tongue" som förstabil, och sen gå på nåt för ca. 20-30, kanske en 200sx. Vad är den TEKNISKA skilnaden i en 200sx o en 300zx??? Har för mig de e rad-6 i sx o v6 i zx men e inte säker... o va finns de mer för skillnader tekniskt sett... bara nyfiken... Inga planer på o köpa en 300 zx inte...

TT-Avant
12 oktober 2006 · 6 851 Inlägg

Men hallå...Nu har jag ingen som helst aning om vad det är för kille, om han har haft körkort ett tag eller om han precis fått det. MEN skulle det vara så att han nyligen har fått sitt körkort så sätt han inte en en bakhjulsdriven bil nu till vintern. Han ska väl inte leka ihjäl sig heller. Risken är klart att han kommer överskatta sin förmåga och hamna i ett träd...*vet ju själv hur det va när man precis fått körkortet, KUNG på att köra bil..* (eller inte)

Sen så tycker jag att du "jEngmark" skall kolla på en bil som inte har turbo och inte är en GT av nått slag.
Om du nu nyligen fått körkort så kommer du få en DYYYR försäkring.
Den som låter vettigast av dem alla du radat upp är nog en 850 eller varför inte en Saab 9000 cs/e utan turbo?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
jEngmark
12 oktober 2006 · 5 Inlägg

ok... joo ja vet riskerna med en bakhjulsdriven bil... farsan har ju en Mustang HT -70 (Kanske kan lägga upp nåra bilder på den) o den e ju rätt sladdglad... minsta tryck på gasen i en  kurva så spinner de till...

vilken bil drar minst bensin av volvon o saaben då?? de ligger vid litern båda två, eller??

oumi "audiot"
12 oktober 2006 · 287 Inlägg

Är själv skapligt nybliven körkortsinnehavare och kan rekommendera och tycker som nåra andra här att man inte ska ha FÖR rolig förstabil.   hade man gjort om hade man nog köpt en 740 eller liknande, jävla rolig bil faktiskt smile 

Soppakostnaderna är dyra på alla saabar och volvosar om man svinåker, det gäller förstås alla bilar.  Så det är upp till dig om du vill åka snålt.

Jag tycker förstås du ska köpa en audi av något slag och åka fyrkraffsat i vinter. Det är roligast smile

Senast redigerat av oumi (13 oktober 2006)

"... Vi hamnade i alla fall inte på taket"
merca_
14 oktober 2006 · 326 Inlägg

hmm 190e 2,3 16 är nog en bra fösta bil! fasst kan va svåra att hitta i den prisklassen! pappa gav bara 18för min! okeey han köpte den inte åt mig men jag köpte den billigare av honnom! 185hp å lamelldiff=kul lekbil sommar som vinter

Banracing licens avklarad, driftinlicens på gång!
Meltz
18 oktober 2006 · 8 Inlägg

min första kosta 145000 saab 93aero

Tuffhaggman
18 oktober 2006 · 864 Inlägg
lanred
19 oktober 2006 · 555 Inlägg

Meltz skrev:
min första kosta 145000 saab 93aero

jo, det var intressant till trådinnehavaren

michael561 Rekondare
19 oktober 2006 · 289 Inlägg

Meltz skrev:
min första kosta 145000 saab 93aero

jaha... hmm

BMW 530iA
Audi 100 2,0E
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
19 oktober 2006 · 605 Inlägg

Kanske skulle vara rätt så bra med en hyfsat säker bil som första bil?! ngn gammal volvo e la aldrig fel då, om man råkar hamna vidsidan om vägen?! Kanske inte så snygg, men säker iaf!

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
Jeppe
19 oktober 2006 · 118 Inlägg

Tiaz skrev:
Men hallå...Nu har jag ingen som helst aning om vad det är för kille, om han har haft körkort ett tag eller om han precis fått det. MEN skulle det vara så att han nyligen har fått sitt körkort så sätt han inte en en bakhjulsdriven bil nu till vintern. Han ska väl inte leka ihjäl sig heller. Risken är klart att han kommer överskatta sin förmåga och hamna i ett träd...*vet ju själv hur det va när man precis fått körkortet, KUNG på att köra bil..* (eller inte)

Sen så tycker jag att du "jEngmark" skall kolla på en bil som inte har turbo och inte är en GT av nått slag.
Om du nu nyligen fått körkort så kommer du få en DYYYR försäkring.
Den som låter vettigast av dem alla du radat upp är nog en 850 eller varför inte en Saab 9000 cs/e utan turbo?

men mamma och pappa kan väll äga den ett tag:P

har aldirg ägt en bil, MKT nackdelar..men men ja är inte miljonär...men nu så ska ja köpa min "första" bil=)  kommer bli en v70 T5 och den kommer kosta mig runt 1000 lappen i månaden i försäkring! helförsåkring då såklart!


nått ja kan  rekommendera är tex, 940 LTT, billig och bra, inte alls för mkt hk för att hantera för nån med nytaget kort...sen när man blir sugen på mer gasa så är det lätt att dra upp till 200-240hk inte allt för dyrt helle!

mjo, så äre nog
Volvo V70 "R Design" (2009)
xorox_88 Smack that ass!!
19 oktober 2006 · 2 953 Inlägg

köp dig en redig volvo

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang