V40 2,0t 260 hk frågor angående motor

flexet
13 januari 2013 · 292 Inlägg

Tjennare

Har lite funderingar över min V40 som jag trimmade för någon vecka sendan, jag och en av mina kompisar bestämde oss för att ta en liten tur ut och mäta av lite tider 0-100 via dator och då även kolla motortemp mm. Efter ett litet race mot en Saab kom bilen i slutet upp i en motortemp på 95 grader.

Så som bilen körs idag är den chippad på autotech med 14t aggregat och laddar idag 0,9-1 bar, jag kör på castrol magnetic 5-40 olja, bsr öppna sportluftfilter med avskärmning, vid tillfället bilen blev varm körde jag med orginalstift som hade rullat 2000 mil dock bytat till ngk platina stift nu. Oljan är körd ca 700 mil varav ca 50 mil efter trimtillfället. Killarn på autotech sade dock att bilen skulle ladda 1,2 och jag bör då byta magnetventil och wg för att få rätt ladd men kan det påverka motortempen? Dom rekomenderade även castrol edgre 10-60 för sommarbruk o eftersom det är mild vinter bör jag kanske köra på den oljan redan nu, eller rekomenderar ni som kan bilen att köpa större ic? Isåfall har någon erfarenhet av någon bra ic till rätt pris? Funderingar kring hur jag kan åtgärda problemet mottags gärna

/ Sebastian

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
13 januari 2013 · 292 Inlägg

Har fundering på denna ic:
http://shop.j-spec.se/cgi-bin/ibutik/AI … OS40KYL001
Är det något skit eller den kan fungera, har inte hittat någon som var minde än 55 mm innan då jag inte vill modifiera för mycket och denna var 40 mm

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
jonTe
14 januari 2013 · 5 710 Inlägg

Du pratar inloppslufttemperatur och inte motortemp som för mig är kylvätsketemperatur va?

MVH Jonas
..............
flexet
14 januari 2013 · 292 Inlägg

Där var bra med kylarvätska i bilen vid tillfället och bilens vattentempmätare i bilen visade inte hög vattantemp. Vattentempen var ok enligt datorn också, anledningen till att jag skriver angående ic är att om de kan vara så att inte den kyler luften tillräckligt och de var därför motorn blev varm, både olja och vatten var i rätt mängd vid körtillfället.

Tacksam för svar

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
jonTe
14 januari 2013 · 5 710 Inlägg

Så med "motortemp" menar du kylvätsketemperatur?

I så fall kan du vara rätt lugn.....95° är absolut inget konstigt om man pressar på lite under en längre tid.
Tempen ligger på de flesta bilar 8X° men vid längre höga effektuttag blir det varmare, kan bli över 100° utan att det är farligt.
Vissa bilar har inte sin rödmarkering på mätaren förrens vid 120°......

MVH Jonas
..............
flexet
14 januari 2013 · 292 Inlägg

Okej, ja nu vet jag inte vad programmet vi körde med mätte som motortemp, kan ju kanske vara vattnet då. Men de kan vara bra att veta det med vattentempen också som du sade, visste jag faktiskt inte. Någon som har erfarenhet av större ic till trimmade s/v40 ger det bättre tryck i bilen? Kanske någon som känner till den länkade ic:n?

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
olof102
14 januari 2013 · 342 Inlägg

Hade du 95 grader i insugstemp? Isfåall bör du oroa dig.

Ang. oljan så ska du använda den som biltilverkaren angett, kan tänka mig att det är 5w-40?
10w-60 är en väldigt trögflytande olja vid 100C.

Ja du bör dessutom byta IC, en IC som kyler dåligt leder ofta till spikningar och okontrollerade tändningar, vilket resulterar i en hög förbränningstemperatur och nedsänkt effekt.

Hade jag varit du hade jag varit nöjd med dom 0,9-1 baren du har på 14T snurran, de är betydligt mycket mer luft än med original 12T snurran.
Din motor är långt ifrån optimal för höga effektuttag p.g.a. dom tunna cylinderväggarna vars har en tendens att spricka vid höga förbränningstryck.

Kör lungt!

Senast redigerat av olof102 (14 januari 2013)

flexet
14 januari 2013 · 292 Inlägg

Tack för tipsen!
Nä insugstempen var på 8 grader vid tillfället, dock var utetemperaturen 0 grader om det kan säga något om kylaren i sig. De där angående 10-60 var det vad killarna på autotech rekomenderade efter effektoptimeringen om man kör lite hårdare som jag vill tillkännage mig att göra emellanåt (rekomenderad till sommarbruk då alltså) att motorn är känslig vid de trycket är jag medveten om men de är som jag läst väldigt varierande kvalitet på blocken. Allt beroende på dehär med block, kan man montera toppen från en 2,0t på ett t4 block?

Men för att återgå till ic, skaffar jag en bättre ic kan jag köra med 1,2 bar och ändå ha kvar samma hållbarhet som med den gamla ic:n och 1 bars ladd då luften komprimeras av den nedsatta tempen i eftermarknad ic:n? Kan det vara en ide att sätta in en pysventil för att kunna skruva ner laddet då man inte vill ha ut den effekten som de ges vid 1,2 bar eller det lurar ECU:n så motorn rasar då?

Tack på förhand

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
marcus0510
14 januari 2013 · 243 Inlägg

95 grader är väl inget, min v40 T4 låg på 110 grader för det mesta :p

rudarmy
14 januari 2013 · 354 Inlägg

Killarn på autotech sade dock att bilen skulle ladda 1,2

jag har samma trim som dej å bilen skyddar sig om den blir varm,(läs: sänker tändningen) å som andra skriver under 100grader är det lugt samma med oljan du har, allt är perfekt
har du kvar samma tryckklocka från 12T?
har du det får du köpa en för t4 turbon(14t) annars håller laddet dåligt..
sen tycker jag att du kan skippa ic o ta bort det öppna filtret ist kör med sportluftfilter i originalluftburken

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
flexet
15 januari 2013 · 292 Inlägg

Okej ska läsa, tryckklockan är en från t4 men den har suttit på en trimmad bil innan så de kan va därför den inte håller laddet så bra.

@rydarmy: har du haft något problem med din bil efter de att du trimma och laddar du 1,2 bar eller du har lägre ladd?

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
rudarmy
15 januari 2013 · 354 Inlägg

flexet skrev:
Okej ska läsa, tryckklockan är en från t4 men den har suttit på en trimmad bil innan så de kan va därför den inte håller laddet så bra.

@rydarmy: har du haft något problem med din bil efter de att du trimma och laddar du 1,2 bar eller du har lägre ladd?

org kylare håller ungefär till 1.5 sen spricker sidorna som är i plast..
å än en gång släng bort det öppna filtret! ryck ur isoleringen i originalburken så får du dumpljudet ändå samt att laddet ej dalar en varm sommardag..!
lossa armen till klockan å korta in (gänga 2 varv) armen så landar du runt 1.2 skulle jag gissa:) är det för mycket el lite, så justerar du lite till. å korta "pull" så är det ingen som helst fara om det slänger iväg bort mot ex 1.4bar
motorn har hållit i tre år snart men nu ska jag upp på 350hk så jag har renoverat o bytt till en t4-00 motor nu:)

jag kör olika ladd med en sånhär: http://www.hwkracing.se/7.html

skillnaden är att du får maxladd så tidigt som det går= bilen blir rapp som f-n även på 1-2an där atm har lagt laddtrycket lite lägre för mjukare körning, å denna funkar utmärkt till atm´s chip kan ej svara för andras chipp!

mvh bengt

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
flexet
15 januari 2013 · 292 Inlägg

Okej men wg är redan skruvad i botten!
Så ny wg behövs nog iallafall. Ska läsa på lite om ventilen smile

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
15 januari 2013 · 292 Inlägg

Kopplade du in den istället för eller i serie med magnetventilen, finns där en med 3 armar då så att man får in alla slangarna?

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
flexet
15 januari 2013 · 292 Inlägg

Ska sätta in orginal insug igen då, tack för all hjälp

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
rudarmy
15 januari 2013 · 354 Inlägg

flexet skrev:
Kopplade du in den istället för eller i serie med magnetventilen, finns där en med 3 armar då så att man får in alla slangarna?

dra ur röd och gul slang ur magnetventil koppla in dessa i dawes divice, du får med bra info så det är inga probs å koppla, jag gjorde detta för att jag snålde lite isf att köpa ny tryckklocka!
ångrar ej detta!

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
flexet
16 januari 2013 · 292 Inlägg

Okej, hur mycket laddade du som mest? Jag är lite intresserad av aurors ha egen magnetventil också. Kan någon något om deras magnetventil?

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
rudarmy
16 januari 2013 · 354 Inlägg

jag laddade som mest 1.3bar

Volvo S40 "2.0t på E85" (1999)
flexet
16 januari 2013 · 292 Inlägg

Va bra då vet jag

Ta gärna en kik på min nya projekttråd på min V70R :)
olof102
18 januari 2013 · 342 Inlägg

Pysventil är ingenting du ska tänka på, som någon skrev tidigare i tråden får du maxladd redan på låga varv eftersom styrsystemet inte längre kan reglera turbotrycket på samma sätt.
Att ladda på för mycket på låga varv skapar dels höga cylindertryck = knackningar och frestar hårt på drivlinan.

Apropå knackningar/spikningar...med en pysventil har systemet inte längre möjligheten att ställa ner turbotrycket ifall det skulle börja spika under vissa förhållande.

Det är ofta därför många rasar sina motorer med pysventiler, dom går helt enkelt miste om spikregleringen och kolvarnarna/ventilerna smälter av den kraftiga värmeutvecklingen.

Senast redigerat av olof102 (18 januari 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang