Bas i högtalarna låter förjävligt, vill ha bas i endast LÅDAN!

mxpelle
20 januari 2013 · 28 Inlägg

Okej jag kan säga att jag inte förstår riktigt allt förlåt.. men det är bara en lågnivåkabel till steget. Håller på att ladda upp bilder på ljudet nu som jag länkar inom några minuter så får du se hur allt ser ut. Det är 5kanalssteg dock

huntelaar DLS
20 januari 2013 · 1 147 Inlägg

Beskriv vad de är du inte förstår så ska jag försöka hjälpa dig smile

huntelaar DLS
20 januari 2013 · 1 147 Inlägg

Det är ju inte konstigt de inte fungerar. Tänk logiskt nu..

Du ska driva sub och högtalare på stegen, med ett par lågnivåkablar.

Bak på stereon sitter troligtvis lågnivåkabeln på subutgången på din stereo. Dvs den skickar bara ut bassignal. Dessa skickar du sedan till dina högtalare.

Om det inte är du som kopplat in de, så har troligtvis han som gjort de bara drivit bas på steg och högtalare på stereon.

Men med den inkopplingen borde basen eller högtalarna, något av dom inte spela alls.

Senast redigerat av huntelaar (20 januari 2013)

mxpelle
20 januari 2013 · 28 Inlägg

Nu spelar allting, bas i alla dörrhögtalare och lådan.
Jag ska alltså dra likadana lågnivåkablar från stereon till sub på steget som det är draget till "CH2" på steget? som på denna bild: http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1854747 ???
För när jag kopplade kablarna från CH2 till sub input på steget spelade bara basen och allt annat var tyst.

huntelaar DLS
20 januari 2013 · 1 147 Inlägg

Tanken med lågnivåkablar är att du ska kunna styra vad du vill att varje element ska spela, vill du att basen ska spela bas, koppla den på subutgången och in på stegets sub.

Vill du att midbasarna ska spela midbas, koppla en lågnivåkabel på front och in i stegets front. När du gjort detta kan du skicka ut delningsfrekvens. Det gör du för att du inte vill att högtalarna ska spela bas, utan midbas. Högtalarna pallar inte av att spela bas något vidare, du måste berätta för dom vad du vill att dom ska spela. Därav HPF filter som tar bort frekvenser under det värde du väljer. Om de nu är 60/80/100/120, de väljer du själv vad du tycker låter bäst.

Sen se över din kabelsallad, de måste vara omöjligt att veta vart alla kablar kommer ifrån smile
Gör om gör rätt, du har en kanonstereo med massa utgångar som kan utnyttjas. Utnyttja dessa egenskaper den har.

Senast redigerat av huntelaar (20 januari 2013)

mxpelle
20 januari 2013 · 28 Inlägg

huntelaar skrev:
Tanken med lågnivåkablar är att du ska kunna styra vad du vill att varje element ska spela, vill du att basen ska spela bas, koppla den på subutgången och in på stegets sub.

Vill du att midbasarna ska spela midbas, koppla en lågnivåkabel på front och in i stegets front. När du gjort detta kan du skicka ut delningsfrekvens. Det gör du för att du inte vill att högtalarna ska spela bas, utan midbas. Högtalarna pallar inte av att spela bas något vidare, du måste berätta för dom vad du vill att dom ska spela. Därav HPF filter som tar bort frekvenser under det värde du väljer. Om de nu är 60/80/100/120, de väljer du själv vad du tycker låter bäst.

Sen se över din kabelsallad, de måste vara omöjligt att veta vart alla kablar kommer ifrån smile
Gör om gör rätt, du har en kanonstereo med massa utgångar som kan utnyttjas. Utnyttja dessa egenskaper den har.

Precis det jag gjorde o då spelade den bara bas men dom andra var tysta såklart. smile

Det där med front fattar jag inte sad haha synd bara att jag inte kan någonting inom detta! borde gå en kurs

huntelaar DLS
20 januari 2013 · 1 147 Inlägg

Med front kan menas framhögtalarna etc. När du ställer in HPF så kommer skickas ut genom just "Front".

http://www.pioneerelectronics.com/Stati … ck_lrg.jpg

Front borde vara de översta rca-utgångarna.

Sub ser jag att de är den längst ner.

mxpelle
20 januari 2013 · 28 Inlägg

Orkar du förklara exakt, steg för steg hur jag ska bära mig åt?

huntelaar DLS
20 januari 2013 · 1 147 Inlägg

Du behöver bara dra en lågnivåkabel till från stereon till steget. Du behöver ju ha två par. Som tidigare nämt. Då ska de funka. Sedan se över högtalarkablarna så de är rätt anslutna.

mxpelle
20 januari 2013 · 28 Inlägg

huntelaar skrev:
Du behöver bara dra en lågnivåkabel till från stereon till steget. Du behöver ju ha två par. Som tidigare nämt. Då ska de funka. Sedan se över högtalarkablarna så de är rätt anslutna.

och den ska vara kopplad till "sub-input?"

huntelaar DLS
20 januari 2013 · 1 147 Inlägg

Du får kolla bakom stereon och se var den nuvarande lågnivån är inkopplad. Sitter den nuvarande på sub-out bakom stereon så kan du ju koppla in den nya på front smile

mxpelle
20 januari 2013 · 28 Inlägg

jag tror inte att den sitter på subout eftersom den inte sitter på subinput på steget. eller? börjar fatta nu haha wink den är antagligen kopplad till "front" så då kan jag koppla bakom stereon "subout" till "supin" på steget?

huntelaar DLS
20 januari 2013 · 1 147 Inlägg

ja så kan du göra smile

mxpelle
20 januari 2013 · 28 Inlägg

och sedan justera HPF på stereon efter hur bra det låter

mxpelle
20 januari 2013 · 28 Inlägg

huntelaar skrev:
ja så kan du göra smile

Vad är det för skillnad på bakre och främre utgång? är det fram- och bakdörrarna? nä så kan de la inte vara?

huntelaar DLS
20 januari 2013 · 1 147 Inlägg

De spelar ingen roll, utan är troligtvis bara för att du ska kunna justera ljudet fram och tillbaka. Dvs "fadea"

Drönirettab
20 januari 2013 · 21 761 Inlägg

Man benämner de olika kanalerna "front" och rear" bla för att göra det enkelt när man kopplar in saker. Det är alltså inte absolut tvunget att sätta framhögtalare på "front" och bakhögtalare på "rear", men oftast blir det enklare att veta hur man har kopplat allting.

När det gäller stereoapparaternas olika inställningsmöjligheter så kan det dock finnas olika skillnader mellan "front" och "rear", flera apparater har möjlighet att låta "rear" fungera som antingen vanliga högtalarkanaler eller som subkanal. "Front" brukar vad jag vet i princip alltid fungera som vanliga högtalarkanaler.

I ditt fall är det enklast att koppla från stereons subutgång till stegets subingång, sedan kopplar du från stereons "front" till stegets "front". Om du vill utnyttja stegets alla möjligheter så drar du även en tredje kabel som går från stereons "rear" till stegets "rear". smile

n1k391
20 januari 2013 · 171 Inlägg

ett tips är att ställa in steget på flat med smile då ställer du in delningen på stereon till frontarna om det funkar att dela så med det steget, funkar på mitt i alla fall smile gör du inte det så kommer du ha en viss frekvens på steget som det delar och sedan kommer du på det ha en annan frekvens på stereon som den delar dvs du kommer ha två olika filter, istället så kan du skicka en rak signal som går förbi steget och då delar du på stereon istället smile

Volkswagen Golf gti mk5 "Lilla apelsinen" (2007)
n1k391
20 januari 2013 · 171 Inlägg

koppla även om så att du använder dig utav sub input på steget med istället för ch1 eller 2 till basen smile
och sen kör du frontarna på ch 1,
då kan du dela dom olika kanalerna så att ch1 står på full / eller off eller vad det står på det steget
och sedan kan du dela bas kanalen så att den spelar low( låga frekvenser som basen spelar )

Volkswagen Golf gti mk5 "Lilla apelsinen" (2007)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang