Projekt tråd om min BMW 518i 1983 som kommer att få lite modifikationer. Eftersom det finns redan många stylade E28 kommer jag att behålla bilens original utseende med standard fjärding, hög profil däcken o inte heller några höga prestanda siffror. Det är ju en 518 trotts allt! Lätt sug trimning, lite mer bekvämligheter o diskret ljud anläggning står på agendan.
Har nu kollat på vad som kan vara fel o det verkar som vevstakar från min ordinarie M10 går inte ihop med denna vevaxel men dom från nyligen inköpta motorn som jag tog blocket ifrån, verkar funka. Skumt.... Det är ju samma saker men ändå skiljer...
Tror att stakarna från E28:an kan ha blivit nåt fel med... När jag testade oljespel fick jag 0,04-0,05 men det gick inte vrida! Tog pappers remsa o la mellan o den revs av där staken möter överfall. Samma syndrom på alla fyra... Tur att jag har backup från M10 E30 som verkar funka!
Nu är det ffff... fjant spis färdig! Kollat alla spel igen o fick nu 0,04 istället för 0,05 på vevstakar o motorn går att vrida runt! Fortsättning idag o troligen ska den in i bilen.
Grejade lite med insprutnings mekanismen idag o att misslyckas kan också vara ett konst! Ser betydligt bättre ut i verkligheten än på denna mobil bild. Bultarna kommer dock glänsa som nya eller mer!
Fredagsmys! 2:a gången giltigt med rätt oljepump o tryck finns nu! "Backventilen"/kolven är borta på den förra Mattade på bränslet o startade på första dock det sitter bara grenrör på därav den traktor ljudet o mobil kvalité.
Nu är det inte mycket kvar, växling på lådan, kardan, avgas o kylsystem sen blir det tutta o köra!
Då är min E28 mer eller mindre färdig för sommaren! Lite små jobb återstår dock som få ner den på hjul, fylla på glykol o fixa den fallande tomgången som troligen orsakas av "tillsatsluftspjäll" som inte är det samma på B18 o B20.... Upptäckte att nåt slår på tomgången! Svårt att lokalisera men spontant känns det som kolven pussar en eller flera ventiler....