Grabber
Dagdrömmare
20 januari 2013
· 2 836 Inlägg
Lite sent men ändå, lägger upp min lilla projekt.
Juli 2009 har jag efter mycket men och om köpt mig en BMW som påminde mig väldigt mycket om min första bil som var en BMW 518i 1982.
Bilen var i princip orörd! Gått 160080 km vid inköp 2009.07.03
All dokumentation finns från 1988.02.18 då den bytte ägare, följande 2 ägare var inom samma familj med ägarbyte 1998/99.
Inget extra utrustning på denna! El speglar och tacklucka var det enda lilla extra.
Bränsletanken behövdes byta, så gott som alla bussningar gnälliga, lacken lite "bort glömd" o ingen servo!
Nåja... Nostalgi för mig!
Tanken bytes ut, lacken polerades upp, bytte ut alla bussningar och även eftermonterade styrservo!
Men där kan man inte bara stanna! Det var dags för nya idéer!
Då jag tycker i skrivande stund, att dom 103 hästar som ska finnas där i motorn är inte så värst pigga o dåvarande min vardags bil Skoda Fabia TSI med 105hk var roligare att köra känns det som denna BMWn behöver få sig lite uppgradering!
1: Liten budget "trimning" av motorn M10B18K - ingen turbo, inga eftermarknads dyra delar utan bara BMW delar ska användas här! Siktar på ca 125hk från nuvarande 103, detta med hjälp av delar från M10B20.
Detta är nu klart o det enda som saknas är ett papper som intygar antal hästar i stallet o i dags läge känns det som dom är 125.
2: Ljud uppgradering - old school men inget värsting med massa högtalare mm. Det ska låta bra men vara diskret. Nåt från 80/90tal om jag hittar men moderna högtalare.
3: Utrustnings uppgradering - c-lås, farthållare ska eftermonteras o kanske nåt mer som t.ex. komfort skin om jag hittar det jag vill ha.
1: AVSLUTAD
2 o 3 kommer jag att jobba med nu i obestämd ordning.
I höstas köpte jag ett stycke motor från Fiddes Garage som skulle göra min 518i en aning piggare.
Dessvärre, denna M10B20 var inte så fresh som jag hoppats, massa sörja i undersidan på ventil kåpan, massa skit i så gott som hela toppen, glapp! i ventil axlarna åt alla håll o kamaxeln har blivit modifierat till "skräp 250" för nockarna var så slitna så man kunde känna kanter o repor med nageln!
Pricken över i-et var massa små sprickor i hela toppen - gått överhettad?
Kolvarna var svarta o sned slitna på sidorna, kolvbultar var det glapp i o massa svart skit runt om så klart!
Tråget var det inte mycket att prata om o på oljepumpens sil var det bara några små öppningar för oljan o det hela började som en besvikelse....
Nåja... Fick nöja mig med bara vevaxeln som var i väldigt bra skick!
Denna fick sig lite omvårdnad o går självklart att köra på! 0,04mm slitage som max!
Lite konstigt då hela motorn gav 1,5l olja o 1/3 hink med svart sörja o annat bortskrapad skit!!!!
Så småningom fick jag tag på liknande kolvar som i B20 men dessa passar inte så bra då det är mindre förbränningsrum i E12:ans topp samt det blir för låg komp.
Motorn är nu demonterad - toppen är renoverad.
Egentligen krävdes det inte mycket jobb då den var väldigt fin men fick en liten genomgång än då!
Fick ett tips att blanda 50/50 acid plus med diesel o låta den ligga några (ca 18) timmar.
Acid Plus är ett surt rengöringsmedel för aluminium.
Efter badet
Klar efter genomgången! Inga större begrepp krävs eller planing.
Senast redigerat av Grabber (21 april 2014)