2314
Sök

Varför Saab som hat objekt?

Rumpmas
3 860 Inlägg
7 mars 2013
rcy skrev:
saab_sonett skrev:
Läste du inte sista inlägget?
"Orsaken till att det blir problem med synkringarna på 3/4växel 1/2växelmuff, backens synkring är kopplingen. I samband med att växellådan åtgärdas så ska kopplingen bytas till en annan modell med 8små taggar runt navet. Detta minskar momentspikar i lådan som kommer i samband med höga avgaskrav då motorn får gå onödigt snålt och ger små små små små små ryckingar in lådan som till slut sliter ut delarna. Även växelblocket byts då vissa lådor haft problem med att detta blivit glappt, även 1/2 växelgaffel då dessa ibland blivit skeva pga hård behandling efter att muffen blivit dålig och man får slita i 2:ans växel."

Med andra ord ett konstruktionsfel som alla förr eller senare drabbas av.

Då måste det vara med stark betoning på "senare".

Min 9-5 har passerat 20.000 mil med originallåda, en bekants 9-5 är snart uppe i 32.000 mil och för någon vecka sedan servade jag en 9-5 som rullat över 40.000 mil och fortfarande hade originallådan.
Jag är som sagt mycket aktiv i Saab-kretsar och gör i princip inget annat än diskuterar Saab, skruvar på Saab eller åker i Saab, och ändå hör det till ovanligheterna att jag hör talas om växellådsras.
Visst har det funnits fall med dåliga synkringar som gör det svårt att få i backen, men definitivt inte tillräckligt många för att kunna klassas som ett "vanligt" fel.

Jobbar man på ett växellådslabb är det inte konstigt att man renoverar många växellådor, så den "statistiken" ger jag inte mycket för.
Det är som att säga att Sveriges befolkning har jävligt dåliga tänder, för jag känner en tandläkare och flera av hans patienter har hål i tänderna.

http://panoramaoftheendtimes.blog.com/files/2010/06/ba-dum-tss.jpg

342 Inlägg
7 mars 2013
Saabs lådor är inte sämre än många andra, speciellt efter -98 då lådan förbättrades på en hel del punkter.

Problemet är att Saab har gjort alldeles för lättrimmade motorer. Att dubbla effekten i en Saab motor behöver inte kosta skjortan, tro fan att lådorna får det tuffare då.

Var och varannan Saab är ju trots allt modifierad på nått sätt, även om det bara är steg 1 trim på majoriteten så ger det, i kombination med dåliga däck ofta upphov till hjulspinn.

5 198 Inlägg
7 mars 2013
Har inte läst alla inlägg.. Men jävlar vad mytomaner det finns här.. i stil med sveriges bästa Norge historia.

Handledare
1 481 Inlägg
7 mars 2013
rcy skrev:
saab_sonett skrev:
Läste du inte sista inlägget?
"Orsaken till att det blir problem med synkringarna på 3/4växel 1/2växelmuff, backens synkring är kopplingen. I samband med att växellådan åtgärdas så ska kopplingen bytas till en annan modell med 8små taggar runt navet. Detta minskar momentspikar i lådan som kommer i samband med höga avgaskrav då motorn får gå onödigt snålt och ger små små små små små ryckingar in lådan som till slut sliter ut delarna. Även växelblocket byts då vissa lådor haft problem med att detta blivit glappt, även 1/2 växelgaffel då dessa ibland blivit skeva pga hård behandling efter att muffen blivit dålig och man får slita i 2:ans växel."

Med andra ord ett konstruktionsfel som alla förr eller senare drabbas av.

Då måste det vara med stark betoning på "senare".

Min 9-5 har passerat 20.000 mil med originallåda, en bekants 9-5 är snart uppe i 32.000 mil och för någon vecka sedan servade jag en 9-5 som rullat över 40.000 mil och fortfarande hade originallådan.
Jag är som sagt mycket aktiv i Saab-kretsar och gör i princip inget annat än diskuterar Saab, skruvar på Saab eller åker i Saab, och ändå hör det till ovanligheterna att jag hör talas om växellådsras.
Visst har det funnits fall med dåliga synkringar som gör det svårt att få i backen, men definitivt inte tillräckligt många för att kunna klassas som ett "vanligt" fel.

Jobbar man på ett växellådslabb är det inte konstigt att man renoverar många växellådor, så den "statistiken" ger jag inte mycket för.
Det är som att säga att Sveriges befolkning har jävligt dåliga tänder, för jag känner en tandläkare och flera av hans patienter har hål i tänderna.

Han renoverade hemma i garaget åt privatpersoner med trasiga lådor.

Handledare
1 481 Inlägg
7 mars 2013
rcy skrev:
Erol skrev:
rcy skrev:
- SID-displayen. Saab körde med samma jävla display från 94 fram till 06, och i princip varenda bil har väl mer eller mindre döda pixlar i displayen.

- Tändkassetterna var en vanlig felorsak på vissa årsmodeller, men dom dåliga kassetterna byttes på garanti så dom bör vara borta nu

Rättning:
Saab åtgärdade displayerna från och med -03, då de bytte ut flatkabeln som strulade.
Tändkasetterna har ett oförskämt dåligt rykte pga. många hemmapulare/verkstäder inte vet att man endast skall montera NGK-stift, då kasetten är framtagen till dessa stift (viktigt med rätt resistans). Monteras andra stift finns risken att man kortar livslängden på DI-kasetten avsevärt.

Helt sant, men i ärlighetens namn bör man påpeka att det faktiskt var en riktigt dålig version av tändkassetter ett tag. Men dom byttes som sagt på garanti.

Min kassett gav upp efter 10000mil. Alltid suttit NGK i den motorn. Fick allt köpa en ny kassett själv. SAAB ville inte kännas vid att de var dåliga. Och nej. hatar inte SAAB, (Haft SAAB i över 30 år)  men GM förstörde företaget. Jag jobbade där själv på -90 talet så jag såg eländet inifrån.

4 261 Inlägg
7 mars 2013
olof102 skrev:
Saabs lådor är inte sämre än många andra, speciellt efter -98 då lådan förbättrades på en hel del punkter.

Problemet är att Saab har gjort alldeles för lättrimmade motorer. Att dubbla effekten i en Saab motor behöver inte kosta skjortan, tro fan att lådorna får det tuffare då.

Var och varannan Saab är ju trots allt modifierad på nått sätt, även om det bara är steg 1 trim på majoriteten så ger det, i kombination med dåliga däck ofta upphov till hjulspinn.

Tror du har helt rätt.

En bil däremot som har riktigt dålig växellåda är volvo S80. Modeller runt 98-02 lr något sånt. Dom automatlådorna är ju standard att dom går sönder, iaf på T6orna.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
7 mars 2013
zemet skrev:
olof102 skrev:

Tror du har helt rätt.

En bil däremot som har riktigt dålig växellåda är volvo S80. Modeller runt 98-02 lr något sånt. Dom automatlådorna är ju standard att dom går sönder, iaf på T6orna.

Ja och det är en låda från GM.

Autotech

1 705 Inlägg
8 mars 2013
saab_sonett skrev:

Det säger sig själv, det är väldigt få som renoverar hela lådor.

Men fortfarande, att någon som lagar växellådor ser många trasiga växellådor ser jag inte som något konstigt, snarare ganska självklart.

773 Inlägg
8 mars 2013
rcy skrev:
saab_sonett skrev:

Men fortfarande, att någon som lagar växellådor ser många trasiga växellådor ser jag inte som något konstigt, snarare ganska självklart.

Ja precis annars hade ju personer som Johan h inte funnits han är ju en 9000 vxl låda guru ju:D

1 705 Inlägg
8 mars 2013
silversnurran skrev:
rcy skrev:
saab_sonett skrev:

Ja precis annars hade ju personer som Johan h inte funnits han är ju en 9000 vxl låda guru ju:D

Johan H har typ 800 hästar i sin 900 och kör på strippen med originallåda, då anser jag det fullt förståeligt att lådan rasar ibland utan att den för den sakens skull behöver vara en dålig låda. smile

773 Inlägg
8 mars 2013
rcy skrev:
silversnurran skrev:
rcy skrev:

Johan H har typ 800 hästar i sin 900 och kör på strippen med originallåda, då anser jag det fullt förståeligt att lådan rasar ibland utan att den för den sakens skull behöver vara en dålig låda. smile

precis det är ju sådant jag menar. Saab= trim vänligare än vilken bil på marknaden som helst från 200 hästar till 270-280 hk för 10000 kr dugligt enligt mig, klart som fan växellådan kommer att ge upp. Jag menar volvo 850 har ju den därade packningen mellan motor och låda som går sönder titt som tätt bara dem ökar lite i effekt men inte fan klagas det på dem tongue Don't se the logik there

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 mars 2013
silversnurran skrev:
rcy skrev:
silversnurran skrev:

precis det är ju sådant jag menar. Saab= trim vänligare än vilken bil på marknaden som helst från 200 hästar till 270-280 hk för 10000 kr dugligt enligt mig, klart som fan växellådan kommer att ge upp. Jag menar volvo 850 har ju den därade packningen mellan motor och låda som går sönder titt som tätt bara dem ökar lite i effekt men inte fan klagas det på dem tongue Don't se the logik there

Packboxen till vevaxeln har inget med trim att göra, det är ett fabrikationsfel på den.
För 10 000:- får du 70-80 Hkr extra i en Volvo 850 Turbo med och inte fan är lådan ens i närheten av att gå sönder då.

Autotech

773 Inlägg
8 mars 2013
Busgrabb skrev:
silversnurran skrev:
rcy skrev:

Packboxen till vevaxeln har inget med trim att göra, det är ett fabrikationsfel på den.
För 10 000:- får du 70-80 Hkr extra i en Volvo 850 Turbo med och inte fan är lådan ens i närheten av att gå sönder då.

¨
Antar att det inte ens är lönt att argumentera med dig då vi redan varit i luven en gång innan så antar inbiten Volvo fan som du är så går det ändå inte ett få fram lite logik där så. Well played

1 532 Inlägg
8 mars 2013
Varför ens hålla på o bråka om detta bilmärke.
Min far har ägt en massa Saabar o alltid har det varit nåt fel.
Men lixom alla bilar har sjukdomar min Lexus är inte felfri heller.
Jag gillar inte Saab därför dom har typ inte gjort nån kosmetisk ändring på alla dessa år med 95

Rejsa ?
2 959 Inlägg
8 mars 2013
silversnurran skrev:
Busgrabb skrev:
silversnurran skrev:

¨
Antar att det inte ens är lönt att argumentera med dig då vi redan varit i luven en gång innan så antar inbiten Volvo fan som du är så går det ändå inte ett få fram lite logik där så. Well played

Nja alltså det finns inget fel i det jag skrev....argumentera på du.

Autotech

383 Inlägg
8 mars 2013
Efter dessa 70-80 hk extra så måste man byta saker i en 850 som inte behövs förrän vid 450-500 hk i en 9000...

Handledare
1 481 Inlägg
8 mars 2013
silversnurran skrev:
rcy skrev:
silversnurran skrev:

Problemet med SAAB 9-3/9-5 var ju att lådorna gick sönder på 150hk LTT efter 12000 mil.

1 705 Inlägg
8 mars 2013
Dirtymike skrev:
Jag gillar inte Saab därför dom har typ inte gjort nån kosmetisk ändring på alla dessa år med 95

Kosmetik är givetvis en fråga om tycke och smak, men just 9-5 som kom -98 fick facelift både -03 och -06 så nog har det gjorts ändringar.

Om du däremot verkligen menar Saab 95 så är det en bil från femtiotalet, och även den fick flera facelifts innan den togs ur produktion 1978.

1 705 Inlägg
8 mars 2013
saab_sonett skrev:
Problemet med SAAB 9-3/9-5 var ju att lådorna gick sönder på 150hk LTT efter 12000 mil.

Det påståendet för stå för dig.
Jag vet flertalet bilar med just den växellådan som rullat betydligt längre och fortfarande har originallådan, så i den verklighet jag lever i är det helt enkelt fel.

773 Inlägg
8 mars 2013
Maffia skrev:
Efter dessa 70-80 hk extra så måste man byta saker i en 850 som inte behövs förrän vid 450-500 hk i en 9000...

Tackar för detta inlägg då enligt egen erfarenhet är han lika trög synt det var liksom detta jag ville komma fram till. Jag menar för att få 350 hk plus bör man eller men ska rättare sagt byta kolvar och stackar? Rätta mig gärna om jag har fel i en volvo 850
Senast redigerat av silversnurran (8 mars 2013)

Sök