5529
Sök

Subwoofer JL 6w3v3 låter sprängd hemma men KANON i butik!! Vad kan det vara?

610 Inlägg
27 januari 2013
eminenceN skrev:
mb_pucken skrev:
lådorna eller kass signal gissar ja på.

Har både spelat med signal ifrån bilens huvudenhet och ifrån spotify direkt in i slutsteget. (Har spotify premium med högsta ljudkvalle och det låter bra i alla ljudsystem). Övriga högtalarna i bilen som använder samma signal och drivs av ett separat slutsteg spelar galet fint.

Det konstiga är dock att de låter exakt lika skit utanför  som i lådorna i bilen. Men på BRL testade vi dom utan låda och då skramlade dom inte alls utan hade rena bastoner.

åk tillbaka till brl och låt dom ta en kik på grejer och rådfråga dom :-)

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
har du provat att byta högtalarkablarna? vet att jag hade ett liknande problem när en av mina kablar hade skavt mot karossen så det blev halv kortslutning mellan kabeln och karossen. låter som du uteslutit det mesta.
speciellt när du har samma fel oberoende på slutsteg.
när du provade att driva dom på andra steget, flytta du över något som har med signal eller ström till det steget?

Högtalarkablarna är helt oskadade. De ska dessutom vara av extra fin kvalitet. Sen är dom bara 1 m långa, då slutsteget sitter i bagaget precis vid skiljeväggen in till kupén.

När jag testade med det andra slutsteget testade jag att både ta signal ifrån huvudenheten och direkt (med en aux-kabel) in till slutsteget. Detta slutsteget har separata kablar men är kopplat till samma jord. Jordpunkten jag använder är samma som utrustningen från fabrik är kopplad till (alltså en bult i karossen till höger om batteriet i bagaget) så det borde ju ge bra kräm??

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Ljud-fan skrev:
eminenceN skrev:
mb_pucken skrev:

Har både spelat med signal ifrån bilens huvudenhet och ifrån spotify direkt in i slutsteget. (Har spotify premium med högsta ljudkvalle och det låter bra i alla ljudsystem). Övriga högtalarna i bilen som använder samma signal och drivs av ett separat slutsteg spelar galet fint.

Det konstiga är dock att de låter exakt lika skit utanför  som i lådorna i bilen. Men på BRL testade vi dom utan låda och då skramlade dom inte alls utan hade rena bastoner.

åk tillbaka till brl och låt dom ta en kik på grejer och rådfråga dom :-)

Problemet är bara att bilen är en sommarbil så får inte bort den till BRL förrän i vår i såfall sad

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Felfasat.

Har dubbelkollat fasningen och just nu testkör jag bara med den ena bashögtalaren och utan bilens alla övriga högtalare. Fast om jag ska beskriva missljudet så låter det precis som en felfasad högtalare som pressas för hårt ;-)

Living life on two wheels.....
835 Inlägg
27 januari 2013
Ja, kör du bara med den ena så ska det inte bete sig så.
Kör du hög eller lågnivå från stereon?
eminenceN skrev:
Swedenrockers skrev:
Felfasat.

Har dubbelkollat fasningen och just nu testkör jag bara med den ena bashögtalaren och utan bilens alla övriga högtalare. Fast om jag ska beskriva missljudet så låter det precis som en felfasad högtalare som pressas för hårt ;-)

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

DLS
1 147 Inlägg
27 januari 2013
eminenceN skrev:
mb_pucken skrev:

Bas utan låda ger inga bastoner. Du har inte förväxlat det med Open air? Vill höra en bas som spelar bas utan låda, det måste vara revolution.

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Ja, kör du bara med den ena så ska det inte bete sig så.
Kör du hög eller lågnivå från stereon?
eminenceN skrev:
Swedenrockers skrev:
Felfasat.

Högnivå ifrån stereon till slutsteget. Men har haft en focal 8'' aktiv sub en säsong nu som spelat sjukligt tight och djupt, den nöjde sig med signalen iaf!

5 149 Inlägg
27 januari 2013
prova att byta högtalarkablar. kan ju vara en eller någon ledare i kabeln som ger kortis eller överslag.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

835 Inlägg
27 januari 2013
Prova att vrida balansen till ena sidan och se vad det blir för skillnad.
eminenceN skrev:
Högnivå ifrån stereon till slutsteget. Men har haft en focal 8'' aktiv sub en säsong nu som spelat sjukligt tight och djupt, den nöjde sig med signalen iaf!

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
huntelaar skrev:
eminenceN skrev:
mb_pucken skrev:

Bas utan låda ger inga bastoner. Du har inte förväxlat det med Open air? Vill höra en bas som spelar bas utan låda, det måste vara revolution.

Kan säkert ha förväxlat det med open air. Om open air innebär ''hatthylleprincipen'' så har jag inte testat dom så! Nej det är sant en bas utan baslåda ger ju inget ''bastryck'' men när vi testade baselementet på brl så hade vi det utan låda och inkopplat till deras slutsteg. DÅ skramlade det inte smile

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Prova att vrida balansen till ena sidan och se vad det blir för skillnad.
eminenceN skrev:

Men om jag spelar direkt till slutsteget genom aux ifrån min iPhone borde det inte spela någon roll? Då får slutsteget både Vänster och Höger signal ju smile

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
prova att byta högtalarkablar. kan ju vara en eller någon ledare i kabeln som ger kortis eller överslag.

Kan testa att byta kablarna bara för att men det vore jättekonstigt om det vore det felet i och med att båda baselementen låter lika illa och att dom har varsin sladd, vore låg sannolikhet. Men kan det inte vara något form av överslag någon annanstans t.ex. inuti slutsteget eller mellan några strömkablar? Eller borde inte säkringen gå då?

Är tacksam för alla förslag i alla fall! smile

835 Inlägg
27 januari 2013
Helt korrekt.
eminenceN skrev:
Men om jag spelar direkt till slutsteget genom aux ifrån min iPhone borde det inte spela någon roll? Då får slutsteget både Vänster och Höger signal ju smile

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Helt korrekt.
eminenceN skrev:

Är tacksam för all form av brainstorming i alla fall!smile

5 149 Inlägg
27 januari 2013
eminenceN skrev:
mb_pucken skrev:

Kan testa att byta kablarna bara för att men det vore jättekonstigt om det vore det felet i och med att båda baselementen låter lika illa och att dom har varsin sladd, vore låg sannolikhet. Men kan det inte vara något form av överslag någon annanstans t.ex. inuti slutsteget eller mellan några strömkablar? Eller borde inte säkringen gå då?

kan ju bli överslag i en kabel mellan + och minus som är nog litet gör att inte steget ska gå i protect utan bara ge störning. långsökt kan ja hålla med om helt klart :p men dels känns det som om du provat det mästa och sen kan du utesluta kablarna :p

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 071 Inlägg
27 januari 2013
Vad har du skruvat fast steget i?
En gång råkade mitt steg jorda via chasit på steget och då lät det skit

Onödigt inlägg^^

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
mb_pucken skrev:
eminenceN skrev:
mb_pucken skrev:

kan ju bli överslag i en kabel mellan + och minus som är nog litet gör att inte steget ska gå i protect utan bara ge störning. långsökt kan ja hålla med om helt klart :p men dels känns det som om du provat det mästa och sen kan du utesluta kablarna :p

Okej då förstår jag! Ska pröva med andra kablar då!

30 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
partyvan skrev:
Vad har du skruvat fast steget i?
En gång råkade mitt steg jorda via chasit på steget och då lät det skit

Har inte kommit så långt så att jag har skruvat fast det. Har också hört att ett slutsteg kan jorda sig själv om det ligger emot karossen men mitt ligger på den mjuka bagagerumsmattan!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 januari 2013
En långsökt tanke, men prova en av basarna i en annan låda. Kan vara som så att t.ex. dammkåpan inte är helt tät så det blir läckage där när den får mottryck.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

70 Inlägg
27 januari 2013
Jag hade liknande problem med mina basar, kollade över alla kablar och det var inget fel på dom, var in till brl och frågade vad dom trodde det var för fel, vi kom fram till att jag hade ställt upp basen på huvudenheten och det skulle man inte göra tydligen utan det justerade man på steget

Sök