Här är då mitt turboprojekt. Volvo 850 T5 -95 med 27 000 mil på mätaren. Bilen inhandlades en kall vinterkväll i Januari för en ytterst liten summa pengar. Motorras men väldigt fin i karossen. Så jag slog till. Används dagligen och gör små uppdateringar då och då.
Framgångar och motgångar. Så kan man säga om kvällens skruvande. Framgångarna var att dom nya vevlagrerna är på plats och det knackande ljudet har försvunnit. Det kändes verkligen som att vevlagrerna hade gjort sitt. Tredje cylinders lager var helt slut och fjärde var på väg att ge sig det med.
Så det var bara att sätta upp tråget igen (typ 4 miljoner skruvar) sen dit med nya oljefiltret och i med olja. Startade och gick lite dåligt i början pga dåligt oljetryck, men sen kom den igång. Vi stod där och var jätte stolta tills vi började höra skvalande. Tittade under bilen och där var en jätte stor oljepöl.
Antagligen så har oringarna hamnat snett eller också sitter inte tråget åt ordentligt. Blir att ta ner det igen. Gör om, gör rätt. Motorn har iallafall blivit genomspolad
Äntligen säger jag bara. Bilen startar och låter som den ska och läcker ingen olja. Det var som jag trodde, en oring hade hamnat fel när vi satte upp tråget förra gången och hamnat i kläm. Bytte ut den och skruvade ihop allt igen och startade. Leendet på läpparna var nog svårslaget.
Den var inte speciellt vacker så det är ju förståligt att det bara pissade ut olja därifrån Åkte en sväng med bilen för första gången efter start, vinterdäck och grusväg kanske inte är något att hurra för men samtidigt så ska ju nya vevlagret köras in. Det knackade om en drivknut också så den ska bytas innan besiktning ska ske. Det kändes som att det fanns lite kraft under huven iallafall.
Sen gick allt bara utav farten, nya strålkastare och USA blinkers hann dit innan det började att regna. Det känns så otroligt skönt. Nu är det typ bara kosmetiska saker kvar. Så nu börjar det roliga
Det har varit lugnt här ett tag, men bara för att jag inte har skrivit här betyder det inte att det inte har hänt något. Jag har hunnit med att beställa hem den stora färddatorn och lyktlister utan hål för torkarna. Kommer nog att bli kalas bra.
Färddatorn var förövrigt riktigt fin, låg i en fin kartong också
Idag så skulle jag åka ut och ta bort vänster drivaxel då det knackar om den yttre drivknuten där. Jag har valt att byta hela axeln och ersätta den med en begangnad då en ny drivknut skulle gå på 2700 kr. Så sticker till Returbilen och tar loss en hel axel för 300 kr imorgon
Inte konstigt att den knuten har gett upp med all skit som lär ha kommit in där.
Självklart så kunde jag inte hålla fingrarna i styr och slängde på mina Nebula fälgar, vilken skillnad! Det blev ju en helt annan bil. Eftersom att det däcken har dimensionen 225/40 så måste jag ha 3mm speaces fram och får in ett finger mellan hjulet och fjäderbenet så det är lagom.
Bilen är extremt skitig på bilderna då den har stått under en björk, det är ju bara lite pollen i luften...