Arbetsintervju - Att tänka på m.m

SaNelito Fartdåre
16 oktober 2006 · 286 Inlägg

Okej vet inte direkt hur jag ska börja men idag blev jag uppringd och kallad till en arbetsintervju och till att börja med kan jag säga att jag aldrig varit på en sådan tidigare, utan det har alltid varit genom kontakter man fått jobb osv.

Så till er som har erfarenhet av sådant osv: skulle ni kunna dela med er lite tips och sådär vad man skall tänka på när man väl är där eftersom just nu är jag liksom bara helt överlycklig över att dem bara ringde mig men man måste ju ta sig igenom del 2 smile

Volvo S40N (2006)
dallelito med lem
16 oktober 2006 · 1 147 Inlägg

det hetaste tipset: ha inte för stora förhoppningar
annars e det väl helt okej o komma dit förberedd o påläst så det låter som du vet vad företaget sysslar med. o va trevlig, det räcker långt

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
precision
16 oktober 2006 · 2 652 Inlägg

trevligt klädd , nyrakad , o allmänt pigg så löser de sej smile

airam
16 oktober 2006 · 390 Inlägg

Verka säker på dig själv men samtidigt lättsam är väl bra, hålla ögonkontakt och sånt där klassiskt smile Är kass på sånt där själv så. De gäller att försöka läsa av hur personen/personerna som håller i intervjun är och anpassa sig lite efter det.
Bara varit på en intervju och jag blev helnervig, satt och pillade på massa grejer, kollade ner i bordet, fick inte fram några svar osv men visst fan fick jag jobbet ändå så man vet aldrig smile

Lycka till iaf!!

Ford Mustang Mach I "Pappas bil" (1973)
volvo_240_tic ingen aning
16 oktober 2006 · 687 Inlägg

inte säga ja, nja, nä eller nicka
inte heller gå med händerna i byxorna
stäng av mobilen
fösök bara att den som håller intervjun skall få ett bra intryck av dig, men överdriv inte

även zebran har sina fläckar
Jonni
16 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

Det som jag alltid har gjort är att alltid vart välklädd och kommit med ett ritkigt bra humör!
Och som dom andra säger..

Kom i tid! Gärna en stund tidigare..
Stäng av mobilen
Ögonkontakt
Och om du skulle råka ut för något prov av något slag, en presentation eller liknande så gör ditt bästa bara.. big_smile


Jag har fått  beröm 2 gånger i efterhand för att min skjorta vart så välströken oxå en sak o tänka på...

Det visar att man är noggrann med det man gör.

Senast redigerat av Jonni (16 oktober 2006)

SaNelito Fartdåre
16 oktober 2006 · 286 Inlägg

Tack alla!

Så det gäller att ta fram kostymen igen då smile Men nu blev jag faktiskt lite orolig där när du "Jonni" sa presentation.. Iof frågade jag kvinnan som ringde mig ifall jag behövde ha med mig något och hon sa bara att dem kommer presentera sig för mig och jag för dem i princip.

Äsch det enda man kan väl göra då e alltså vara sig själv och hoppas på det bästa smile

Förresten: Vad tycker ni då jag skall ha på mig?

- Fina jeans med en skjorta och eventuellt kostym då eller finbyxor med skojrta och kostym?

Senast redigerat av SaNelito (16 oktober 2006)

Volvo S40N (2006)
Jonni
16 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

SaNelito

Du vet ju redan hur du skall gå till väga!

"Äsch det enda man kan väl göra då e alltså vara sig själv och hoppas på det bästa"

KÖR HÅRT OCH LYCKA TILL!

SaNelito Fartdåre
16 oktober 2006 · 286 Inlägg

@ Jonni

Jo man vet ju på ett ungefär hur man skall bete sig men första gången är alltid första gången smile

Volvo S40N (2006)
ryttersson
16 oktober 2006 · 454 Inlägg

Tänk på att inte göra som Johan Glans i kvarteret skatan och berätta att du fick sparken på ditt gamla jobb på grund av att du stal saker för att få råd med Heroin.

SaNelito Fartdåre
16 oktober 2006 · 286 Inlägg

ryttersson skrev:
Tänk på att inte göra som Johan Glans i kvarteret skatan och berätta att du fick sparken på ditt gamla jobb på grund av att du stal saker för att få råd med Heroin.

Det där är nog inte så aktuellt för mig iaf tongue Men är det någon som sökt något inom försäljningsbranchen då som skulle kunna säga ungefär vad för frågor som skulle kunna dyka upp? Jag vet på ett ungefär vilka som kommer men tänkte mer om det fanns några specificerade just för försäljningsbranchen?

Volvo S40N (2006)
laazy vorsprung durch teknik
16 oktober 2006 · 886 Inlägg

ryttersson skrev:
Tänk på att inte göra som Johan Glans i kvarteret skatan och berätta att du fick sparken på ditt gamla jobb på grund av att du stal saker för att få råd med Heroin.

haha, säger man det så åker man väll ut med huvudet före direkt big_smile

lelleman
16 oktober 2006 · 129 Inlägg

du tar bilen och bränner gummi utan för så de märker dig och sen bjuder du med dem på en åktur sen är det lungt tongue
nä men det är bara att vara sig själv och ta det lungt. passar man för jobbet får man ju det.

Android
17 oktober 2006 · 892 Inlägg

Well, jag har egentligen bara varit på en riktig arbetsintervju, och där ville jag inte ens ha jobbet...men nog fan ringde de upp mig ändå, men där råkade det lösa sig ändå.
Nu går jag bara att hoppas att få komma på intervju på ett företag jag VILL jobba på, så jag får väl fundera på detta själv med.

Äsch det enda man kan väl göra då e alltså vara sig själv och hoppas på det bästa

Detta tror jag är det bästa du kan göra. Slappna av och försök var dig själv. De fattar fattar nog att du är nervös, och om de är människor så borde de nog vara lite smånervösa själv. smile
Kom ihåg att de behöver dig lika mycket som du behöver dem (jobbet), annars skulle de ju inte anställa till att börja med.

Så det gäller att ta fram kostymen igen då

Ja, om du söker som politiker eller bankman.
Seriöst så tror jag du ska strunta i kostymen och bara ta på dig representabla kläder. Du behöver ju inte ta på dig "programmerarbrallorna" eller blåstället. smile
Bara du gör ett seriöst intryck, inte för spännt, inte för slappt, så tror jag allt går fint. Men som sagt, det hela beror ju lite på vart du nu söker. smile

Lycka till!

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd
Jonni
17 oktober 2006 · 1 256 Inlägg

SaNelito skrev:

ryttersson skrev:
Tänk på att inte göra som Johan Glans i kvarteret skatan och berätta att du fick sparken på ditt gamla jobb på grund av att du stal saker för att få råd med Heroin.

Det där är nog inte så aktuellt för mig iaf tongue Men är det någon som sökt något inom försäljningsbranchen då som skulle kunna säga ungefär vad för frågor som skulle kunna dyka upp? Jag vet på ett ungefär vilka som kommer men tänkte mer om det fanns några specificerade just för försäljningsbranchen?

Jag är säljare, Då kommer vi till just det jag nämnde förut.. Ett "försäljnings-test/prov" jag har råkat ut för det på nästan alla intervjuer..

När jag sökte ett jobb (som jag fick) i köksbranschen så fick jag hitta på en egen produkt som jag skulle sälja till dem som intervjuade mig och jag hade 5 minuter på mig ungefär, och eftersom det var ett resande sälj-jobb så hittade jag på en typ av kaffemugg till bilen som man kunde fälla ihop  ha motiv/foto på , exempelvis familjen/flickvän eller vadsomhelst.. Och dom köpte idén direkt..

Sen så ställer dom en del kluriga frågor, lite oväntade frågor..  så va smart! och tveka inte när du svarar!

ghost_boy83 CREW
17 oktober 2006 · 2 594 Inlägg

försök svara rätt på alla frågor så löser sig allt smile
när jag skulle börja på telenor hade dom 4st afyra papper me frågor,de kunde va allt i från om jag lätt vart stressad till om jag skötte tider  mm
se till att komma i tid är ju rätt bra det gjorde inte jag blev fast i en poliskontroll sad Förlorade korte me förklarade det när jag kom kändes jäkligt pinsamt,
sen är det ju bra om man ser allmänt fräch ut snygga jeans och skjorta räcker länge kostym är nog lite att ta i beror på vad det är för jobb förtåss smile

lycka till

Thymbra Stylish
17 oktober 2006 · 22 Inlägg

SaNelito skrev:
Okej vet inte direkt hur jag ska börja men idag blev jag uppringd och kallad till en arbetsintervju och till att börja med kan jag säga att jag aldrig varit på en sådan tidigare, utan det har alltid varit genom kontakter man fått jobb osv.

Så till er som har erfarenhet av sådant osv: skulle ni kunna dela med er lite tips och sådär vad man skall tänka på när man väl är där eftersom just nu är jag liksom bara helt överlycklig över att dem bara ringde mig men man måste ju ta sig igenom del 2 smile

Tänk igenom svar på de klassiska frågorna, åtminstone en eller ett par av dem lär väl dyka upp :-)

- Varför har du valt att söka jobb just hos oss?
- Vad kan du tillföra vår arbetsplats?
- Vilka är dina bästa sidor?
- Vilka är dina sämsta sidor?
- Var ser du dig själv om 5 år?
- Var ser du sig själv om 10 år?

Sen är det bara att hålla sig lugn, hålla ögonkontakt utan att stirra, poängtera att man är ordentlig, punktlig, pålitlig och liknande utan att smöra, så ska det säkert lösa sig..

SaNelito Fartdåre
17 oktober 2006 · 286 Inlägg

Jonni skrev:
Sen så ställer dom en del kluriga frågor, lite oväntade frågor..  så va smart! och tveka inte när du svarar!

Vad för typ av frågor kan det vara då ungefär? smile

Eftersom jag inte söker till resande säljare så kan jag nog slippa oroa mig för att hitta på produkter men däremot kanske jag ska förbereda mig på att presentera en produkt dem säljer alltså?...

Volvo S40N (2006)
Sharky
17 oktober 2006 · 10 287 Inlägg

Thymbras råd/frågor var bra.
Och:

- Försök INTE vara "smart" - var normalt vaken.
- Klä inte upp dig extremt - detta är Sverige , inte England/USA.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
ghost_boy83 CREW
17 oktober 2006 · 2 594 Inlägg

SaNelito skrev:

Jonni skrev:
Sen så ställer dom en del kluriga frågor, lite oväntade frågor..  så va smart! och tveka inte när du svarar!

Vad för typ av frågor kan det vara då ungefär? smile

Eftersom jag inte söker till resande säljare så kan jag nog slippa oroa mig för att hitta på produkter men däremot kanske jag ska förbereda mig på att presentera en produkt dem säljer alltså?...

men du har ju inte sagt vad det är för sorts jobb kan ju va en fördel smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang