Brus i högtalare - slut på idéer vad felet kan vara

MeepMeep Finraggare
13 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Huvudenhet: Pioneer AVH-3400DVD
Slutsteg: Hertz HE4
Bassteg: Hertz HDP1
6x9: Hertz HCX-690
6.5 Herz HCX-165
PAC Audio rattkontroller

Kopplat ihop allt - gain i botten ner, sätter igång en cd - allt låter frid och fröjd men rätt lågt. Gainar upp till ca 15% och allt ärfortfarnde bra. Stör mig dock lite på att jag måste vrida upp volymen till max för att nå den volym jag önskar så jag skruvar gain till kanske 25% och är riktigt nöjd. Går till 25 på huvudenheten av max 40 och då är det precis så starkt jag vill att det skall vara. Men när jag stoppar skivan hör jag ett ordentligt brus i alla kanaler. Vrider ner gain och inser att jag inte kan gå över 10% innan jag hör bruset.

Börjar felsökning. Har gjort följande

1) Jordat om stegen
2) Dragit ny rca kabel utanför bilen för att utesluta att det är kabeln som plockar upp något. Det är det inte.
3) När jag kopplar ur huvudenheten så försvinner bruset
4) När jag kopplar ipod direkt på kablarna till stegen är det inget brus

Alltså. Bruset verkar vara i huvudenheten. Lånar hem en sprojtans ny likadan. Guess what? Brus där med. Provade att jorda RCA-hylsorna mot spelarens chassi -  samma brus.

Det som återstår är väl rca-hylsa till chassiejord och sen ett filter. Eller vad har ni för idéer?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Henkix
14 februari 2013 · 6 737 Inlägg

kolla jorden till stereon smile

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.
MeepMeep Finraggare
14 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Jord kommer ju i orginalstammen - borde ju inte vara några problem med den tycker jag?

Annars har jag kollat samtliga jordpunkter. Kopplat ur steg för steg och andra komponenter runt för att hitta källan och det pekar på huvudenheten.

Senast redigerat av kameramannen (14 februari 2013)

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
6Point1
14 februari 2013 · 192 Inlägg

Det är väl så det går när man beslutat sig för att börja tävla i SM i ljud. wink

Diio
14 februari 2013 · 570 Inlägg

testa att ha en jord kabel i handen och sätta den mot höljet på stereon märker du ingen skilnad så är stereon bra jordad.

du kan testa att köpa en ground loop isolator.

ett exempel på en sådan är
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … ilter.html

den jordar dina rca kablar och ska motverka brus och störnignar.

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
Mickeeen
14 februari 2013 · 66 Inlägg

Kolla så inte nån strömkabel som går direkt från batteriet ligger för nära högtalarkablarna, de orsakade brus i mina högtalare iaf när lågnivå och minuskabeln gick längs med varann under mittkonsolen bak till skuffen, så jag drog om minuskabeln längs med dörr listerna istället så då slutade det att brusa smile

Att tänka innan man agerar är som att torka sig i röven innan man skiter.
MeepMeep Finraggare
14 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Jordkabel mot hand - ingen förbättring/försämring. Hör ingenting.

Har provat att dra RCA utanför bilen - utan framgång. Tror det har med att den plockar upp något på +12... Blir tokig på skiten.

Cek: First I was fast, then I got low. Now I get loud. You're neither.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Diio
14 februari 2013 · 570 Inlägg

kameramannen skrev:
Jordkabel mot hand - ingen förbättring/försämring. Hör ingenting.

Har provat att dra RCA utanför bilen - utan framgång. Tror det har med att den plockar upp något på +12... Blir tokig på skiten.

Cek: First I was fast, then I got low. Now I get loud. You're neither.

nej nej utan du tar och håller en kabel mellan kaross(jord) och höljet på stereon asså metall höljet.

testa det smile

Volvo V40 2.0T "Silver line" (2000)
6Point1
14 februari 2013 · 192 Inlägg

kameramannen skrev:
Jordkabel mot hand - ingen förbättring/försämring. Hör ingenting.

Har provat att dra RCA utanför bilen - utan framgång. Tror det har med att den plockar upp något på +12... Blir tokig på skiten.

Cek: First I was fast, then I got low. Now I get loud. You're neither.

Jag är loud på det som ska vara loud på en V8:a, inget dunkadunka-disco. wink

MeepMeep Finraggare
14 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Okej, har idag provat följande saker

1) Delux-rca från stegen en gång till ut genom bakluckan, längs golvet i garaget direkt till huvudenheten. Brus.
2) Delux-rca enligt ovan, med jordfix från jorden på hylsan till plåtren yta i bil. Brus
3) Klippte jorden i orginal-kabelhärvan som går till huvudenheten och jordade på plåtren yta i bil. Brus.


Har beställt ett filter idag som borde komma imorgon. Får prova med det...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
15 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Har idag klippt även +12 och switchad 12 och dragit helt nya kablar från batteri... Samma skit fortfarande.

BEställde ett filter från BRC som skall dyka upp på måndag - får prova med det helt enkelt...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Expoze
15 februari 2013 · 2 024 Inlägg

BRC??? De har väl kursat?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 februari 2013 · 835 Inlägg

Pioneer har 'alltid' haft en volymskala som gått till 62, det är inte så enkelt att du gainar för mycket trots allt?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
MeepMeep Finraggare
15 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Min skala går bara till 40? Gör jag fel någonstans?

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 februari 2013 · 835 Inlägg

Nej, vrider du till max och det är 40 så är det säkert så, bara för att jag vet att de haft så i måååånga år tidigare så kan de naturligtvis ändrat det.
Men man bör ändå begrunda eventuella enkla 'fel' för att utesluta dessa.

kameramannen skrev:
Min skala går bara till 40? Gör jag fel någonstans?

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
MeepMeep Finraggare
15 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Med gain på dryga 20% nu får jag outhärdligt brus vid 30 på stereon... Och då kan man fortfarande prata i normal samtalston i bilen.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
Swedenrockers Living life on two wheels.....
15 februari 2013 · 835 Inlägg

Prova att sätta en kabel mellan stegets minusplint och stereons minuskabel, det räcker med en klen sådan, du ska dock ha kvar både stegets minuskabel till chassie och stereons jordkabel till vart den nu är jordad.
Alternativt så mäter du med en multimeter mellan stereons jord och stegets jord. Du mäter likspänning 0-20V eller 0-2V. Ena mätspetsen vid stereon och den andra vid steget.

Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.
Audi A1 (2014)
MeepMeep Finraggare
15 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Blir lite långt mellan så det får bli en kabel där också, testar imorgon.

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
MeepMeep Finraggare
17 februari 2013 · 2 381 Inlägg

Okej, ingen ström mellan jordpunkterna.

Flyttade bak huvudenheten i bakluckan - fortfarande brus...

I love being a nobody - because nobody is perfect.
Plymouth Roadrunner "Dirty Bird" (1969)
FL3JM Inga konstigheter
17 februari 2013 · 2 064 Inlägg

Så du har satt din slutenhet precis vid slutsteget, så det är exakt samma jord och plus och RCA-sladdarna går utan att ligga mot nått annat skit, och ÄNDÅ har du brus? Har du provat koppla RCA-sladdarna mot en sån där RCA->3.5mm plugg och sen köra in skiten i din mobiltelefon och köra musik därifrån? Brusar det då också är det ju slutsteget som är slut.

Jag hade lite problem med generatorvissel i ljudsystemet på min kärra, blev mycket bättre när jag bytte den där fjuttiga jordkabeln från batteriet till chassit till en lite köttigare. Har även två såna där filter liggande, installerade dock aldrig dom då det inte behövdes till slut.

Har ett Rockford fossgate-steg liggandes tillsammans med 4 nya koaxialer som ska in nån helg då jag har tid. Lyckades klämma in en 8" rockford fossgate-bas med litet sött monoblock som driver det i somras, märkte att det saknades lite pulver i resten av högtalarna så det blev till att skaffa nytt sånt också lixom. ;D

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang