Volvo 940 turbo går dåligt efter kamaxelbyte...

Danne_945
3 mars 2013 · 60 Inlägg

Hej! Jag har bytt till en v-kam (satt t-kam innan)
bilen går fint på tomgång, men den går jätte dåligt när man kör, den går mycket
sämre än vad den gjorde med t-kam, det är inte lika mycket drag i bilen,
är det någon som vet vad felet kan vara?
Kan det vara något med tändningen?
Tycker att det är konstigt att bilen går sämre, för v-kammen ska ju vara bättre än t-kammen.

Mvh Daniel

Volvo v50 "brukisen" (2006)
Fiat 126 "Killer" (1999)
meatos
3 mars 2013 · 424 Inlägg

Justerat in ventilspelet? Inte råkat flytta kamdrevet  från noll vid återmontering av kamremmen?

Senast redigerat av meatos (3 mars 2013)

Boaturbo
3 mars 2013 · 10 Inlägg

hej jag hade samma problem i min bil för nån vecka då var det kammen som kommit en kugge för långt bak, så kolla över kaminställningarna, lycka till:)

Catoxxo
3 mars 2013 · 324 Inlägg

Som dom andra sa, kolla så att kamremmen står rätt, och hur är det med ventilspelet? Händer att man får shimsa om ventilerna vid kambyte.

Thedriftking
3 mars 2013 ·

Ventilspelet bör de inte va då alla Volvo-Std kammar har samma bascirkel.
Kolla över kamremsinatällningen igen!

Louksor
3 mars 2013 · 1 915 Inlägg

Ja, det stämmer om kamaxlarna som byts är exakt lika slitna! Då ändras inget... Men hur ofta är de det?
På de motorer jag bytt kamaxel, så har ventilspelet blivit helt galet efteråt o behövt shimsa om...


Men som TS skrev i sin andra tråd, så är ventilspelet mellan 0.30 - 0.35mm. Så det är redan kollat.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267033
Han ska nolla motorn igen o se så allt står rätt!


Thedriftking skrev:
Ventilspelet bör de inte va då alla Volvo-Std kammar har samma bascirkel.
Kolla över kamremsinatällningen igen!

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Thedriftking
3 mars 2013 ·

Louksor skrev:
Ja, det stämmer om kamaxlarna som byts är exakt lika slitna! Då ändras inget... Men hur ofta är de det?
På de motorer jag bytt kamaxel, så har ventilspelet blivit helt galet efteråt o behövt shimsa om...


Men som TS skrev i sin andra tråd, så är ventilspelet mellan 0.30 - 0.35mm. Så det är redan kollat.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267033
Han ska nolla motorn igen o se så allt står rätt!


Thedriftking skrev:
Ventilspelet bör de inte va då alla Volvo-Std kammar har samma bascirkel.
Kolla över kamremsinatällningen igen!

att nockar slits vet jag men att "bascirkeln" skulle slitas är liten chans, då den aldrig ska ligga emot nått, då vi alltid har ett spel på 0,3-0,4mm

jag har bytt typ 10st kammar (från t/m till v/vx3/k/h m.m, alltså bara std kammar) och har aldrig behövt byta schims till ventilspel.

Danne_945
3 mars 2013 · 60 Inlägg

Tack så mycket för hjälpen allihopa!
Jag testade att nollställa motorn igen och bilen gick skit bra efter det!
Så felet var att jag gjorde fel när jag nollställde motorn första gången.
Jag tycker om v-kammen och man känner skillnad, bilen går mycket bättre än med t-kammen!
big_smile

Mvh smile

Volvo v50 "brukisen" (2006)
Fiat 126 "Killer" (1999)
Thedriftking
3 mars 2013 ·

Skönt att du löste de, ut och gasa j*vel nu wink

Danne_945
3 mars 2013 · 60 Inlägg

Thedriftking skrev:
Skönt att du löste de, ut och gasa j*vel nu wink

Haha ja det ska jag big_smile Har en fråga till dig, såg att du hade en 940 turbo bland dina bilar som du har haft.
Såg även att du hade t3/t4 turbo, är den bra? kommer laddet mycket senare än vad det gör med 13c?
Jag har nämligen kl racing bränsle chip, guldbox med tändningschip, 2.5 tums avgassystem och justerbar
tryckklocka från bsr, v-kam, laddtrycket ligger på 1.0 bar med 13c. Jag vill fortsätta trimma bilen, så
jag funderar på en 531 topp och andra spridare och en T3/T4, så jag funderar om den turbon är bra?

Mvh Daniel

Senast redigerat av Danne_945 (3 mars 2013)

Fiat 126 "Killer" (1999)
Volvo v50 "brukisen" (2006)
Thedriftking
3 mars 2013 ·

Danne_945 skrev:

Thedriftking skrev:
Skönt att du löste de, ut och gasa j*vel nu wink

Haha ja det ska jag big_smile Har en fråga till dig, såg att du hade en 940 turbo bland dina bilar som du har haft.
Såg även att du hade t3/t4 turbo, är den bra? kommer laddet mycket senare än vad det gör med 13c?
Jag har nämligen kl racing bränsle chip, guldbox med tändningschip, 2.5 tums avgassystem och justerbar
tryckklocka från bsr, v-kam, laddtrycket ligger på 1.0 bar med 13c. Jag vill fortsätta trimma bilen, så
jag funderar på en 531 topp och andra spridare och en T3/T4, så jag funderar om den turbon är bra?

Mvh Daniel

Jag hade fullt ladd vid 3500rpm (1,2bar)
Turbon funkade väldigt bra ^^

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 mars 2013 · 17 488 Inlägg
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang