Högtalar/basbyten i BMW E90, förslag!

perzonal
19 mars 2013 · 74 Inlägg

Hej på er!

Har numera en BMW E90, årsm. 2010, som jag kör runt med. I denna sitter ett "standardkit" för ljud.
Dvs. 2 middar i framdörrarna, 2 middar i hatthyllan bak samt 2 st 6"(?) basar under sätet. Allt ska tydligen vara drivet av originalstereon som är modell Professional. Inga diskanter finns.

Då jag är en person som lyssnar på elektronisk musik i form av house och trance så vill jag självklart ha ett bättre ljud!

Har pratat med en yrkesman idag och blivit rekommenderad ett "Gladen One Line 200 BMW" kit att ersätta framsystemet till att börja med. Helst drivet av ett 4-kanaligt steg.


Enligt samma yrkesman ska det tydligen inte vara värt att byta middarna till koxialer samt att installera en baslåda i skuffen (Vill gärna ha lite plats också smile ). Därav detta förslag.

Vad säger ni, är det värt dessa 4000 kr? Samt, fungerar det att till en början att bara köra basarna på ett stereosteg?

Vänliga hälsningar

Edit: det är ett 3-vägssystem från Gladen vi talar om.

Senast redigerat av sahi (19 mars 2013)

hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
19 mars 2013 · 434 Inlägg

Tja !


Annars har DLS tagit fram ett 4 " kit till bmw, som jag tycker låter mycket bra smile

http://ushop.uppsalabilradio.se/index.p … 11_128_340

Är även rätt kompatibelt ihop med original basarna, dock får man oftast mer tryck genom att byta ut dom med smile Sitter 6.5 " original under stolarna . Finns adapter för att få i 8 " om man vill det .


mvh

Horsyhorse
19 mars 2013 · 1 727 Inlägg

sahi skrev:
Hej på er!

Inga diskanter finns.
Har pratat med en yrkesman idag och blivit rekommenderad ett "Gladen One Line 200 BMW" kit att ersätta framsystemet till att börja med.
Helst drivet av ett 4-kanaligt
Vad säger ni, är det värt dessa 4000 kr?
Samt, fungerar det att till en början att bara köra basarna på ett stereosteg?
Vänliga hälsningar
Edit: det är ett 3-vägssystem från Gladen vi talar om.

Inga diskanter orginal, kolla bara så att dett sitter plast med galler i, annars är dom bitarna billiga på BMW.
(ifall du måste hålla i plånan, så du köpa 8"-arna löst och ta ett par PASSANDE koaxialer till "mitt på dörren")

Lägg inga pengar på annat än framsystemet, ja och ett bra(RÄTT) 4-kanalssteg.
(skippa 2-kanal till middar först/lite i taget)

Kitet är värt 4000:-, och det bästa är att det kostar 3495:-

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
perzonal
21 mars 2013 · 74 Inlägg

Hej!

Tack för inputen. Jag har nu beställt det nämnda kittet samt nya lister till framdörrarna, med plats för diskanter vid "triangeln". Har dessutom köpt mig ett begagnat DLS classic CA41 för ett bra pris.

Ska bli intressant att se om jag blir nöjd med det eller om jag bara skulle tryckt in en baslåda i skuffen och bytt till koaxialer fram bara tongue

Sahi

Mommo1990
22 mars 2013 · 257 Inlägg

Jag tycker att One line 200 är lätt värt pengarna. Inkludera bara ett 4kanalssteg av kvalite sen e du hemma.

Toyota Celica T sport "DESOLATE" (2001)
BMW 325 coupe e92 "Falsk säkerhet" (2007)
valstadkillen
22 mars 2013 · 1 523 Inlägg

vrf ej ett amega qw6 och amega 3.5'' koaxer och ett 4 kanals steg? ist för att köra middar under sätena?

Peugeot 207 (2006)
Horsyhorse
22 mars 2013 · 1 727 Inlägg

valstadkillen skrev:
vrf ej ett amega qw6 och amega 3.5'' koaxer och ett 4 kanals steg? ist för att köra middar under sätena?

Han kanske inte vill/kan/har möjlighet att bygga bafflar osv.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
valstadkillen
22 mars 2013 · 1 523 Inlägg

Horsyhorse skrev:

valstadkillen skrev:
vrf ej ett amega qw6 och amega 3.5'' koaxer och ett 4 kanals steg? ist för att köra middar under sätena?

Han kanske inte vill/kan/har möjlighet att bygga bafflar osv.

Pierre

E  väl 4" i dörrarna ?

Peugeot 207 (2006)
Horsyhorse
22 mars 2013 · 1 727 Inlägg

valstadkillen skrev:
E  väl 4" i dörrarna ?

Ja.
Man får LÄTT dit Amega 3.5or i dörrarna.
Midbasarna kräver baffelbygge.

ELLER så köper man ett Gladenkit, och då passar det rakt av.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
valstadkillen
22 mars 2013 · 1 523 Inlägg

Horsyhorse skrev:

valstadkillen skrev:
vrf ej ett amega qw6 och amega 3.5'' koaxer och ett 4 kanals steg? ist för att köra middar under sätena?

Han kanske inte vill/kan/har möjlighet att bygga bafflar osv.

Pierre

E  väl 4" i dörrarna ?

Peugeot 207 (2006)
Mommo1990
22 mars 2013 · 257 Inlägg

Mellanregistren är 4" orginal, men väldigt enkelt att sätta dit 3.5"are osså, dem är skruvade direkt på dörrpanelen.

Toyota Celica T sport "DESOLATE" (2001)
BMW 325 coupe e92 "Falsk säkerhet" (2007)
valstadkillen
22 mars 2013 · 1 523 Inlägg

Mommo1990 skrev:
Mellanregistren är 4" orginal, men väldigt enkelt att sätta dit 3.5"are osså, dem är skruvade direkt på dörrpanelen.

Ok om du vill bygga baffel så gör det:) känns lite fel att middarna  sitter under röven  hehe

Peugeot 207 (2006)
perzonal
22 mars 2013 · 74 Inlägg

Heheh smile Jag vill förstöra så lite som möjligt i OEM looken. Sedan har jag varken tid, utrymme eller kunskap för att bygga bafflar. Därav ett Gladen kit som man bara läst bra om också. smile

En fråga gällande slutstegets montage dock: Jag har ett DLS Classic CA41 steg, som är rätt så stort. Vart i monterar jag det bäst (bortsett från ryggstödet där jag gärna inte vill ha det)? (Gladen kittet kommer att drivas på det)

En följdfråga också: Om det är så att jag vill ha ännu mer tryck och väljer att lägga en baslåda i skuffen, hur fungerar det då med inkopplingen av det andra steget, utan att dra fler extrakablar än nödvändigt? Samt hur är det med strömmen? Skulle bilens OEM batteri kunna klara den påfrestningen som blir utan att börja fela?

Sahi

Senast redigerat av sahi (22 mars 2013)

Ljudbyggaren Montör
23 mars 2013 · 6 Inlägg

valstadkillen skrev:
vrf ej ett amega qw6 och amega 3.5'' koaxer och ett 4 kanals steg? ist för att köra middar under sätena?

Har du gjort en jämförelse av ditt förslag med ett GladenOne200BMW system ?

Importör av: Audio System, Gladen Audio, Mosconi
Webshop Ljudbyggaren
Ljudbyggaren Montör
23 mars 2013 · 6 Inlägg

valstadkillen skrev:

Mommo1990 skrev:
Mellanregistren är 4" orginal, men väldigt enkelt att sätta dit 3.5"are osså, dem är skruvade direkt på dörrpanelen.

Ok om du vill bygga baffel så gör det:) känns lite fel att middarna  sitter under röven  hehe

Mommo behöver inte bygga baffel, Mommo har ett Gladen One 200 BMW kit i sin bil!

I vilken BMW sitter mellanregistret under sätet?

Importör av: Audio System, Gladen Audio, Mosconi
Webshop Ljudbyggaren
perzonal
3 april 2013 · 74 Inlägg

Hej igen!

Har nu fått Gladen systemet installerat. Det låter briljant i mina öron, går inte på något sätt att jämföra med Stdljudet..

Har dock ett problem:

Det viner ur högtalarna så fort steget får ström (basarna låter ok)! Vet inte riktigt hur jag ska beskriva ljudet just nu. (Ej varvföljande)

Signalen körs på högnivåingången, provade även med hög-->lågnivå omvandlare, men samma problem.
Allt "där fram" ska vara korrekt draget. Steget jag använder är ett DLS DLS CA41. (vinandet "dränks" i högre volym men när man har låg volym eller stereon avstängd så viner det på. Riktigt irriterande!)



Någon som har en susning om vad som kan vara fel? (Allt är installerat av yrkesman)

Edit: Det viner även när bilen är avstängd men försvinner om jag inte startar slutsteget. Högtalarna i hatthyllan drivs av HU och de viner inte!

Senast redigerat av sahi (3 april 2013)

perzonal
15 april 2013 · 74 Inlägg

Hej igen,

Har nu installerat en separat H/L omvandlare, en dyrare modell som jag blev rekommenderad; ACV art nr: 3.5000-24.

Suset finns kvar men klart mycket lägre. Däremot har jag börjat att märka av ett lägre generatorvin.

Bytte dessutom högtalarna i hatthyllan till ett par 4" koxialer från MDS. De drivs ännu på HU och jag märker ingen större skillndad. De "drunknar" fortfarande i ljudet från framsystemet.

Håller på och forskar efter omkodning av stereon (Radio professional i bil byggd 9/2009) till "Alpine Hifi" alt. "Hifi".

Ljudet från gongen osv har jag förresten också lyckats få ner till en behagligare/normalare nivå.

Killen som installerat åt mig provade också med en jordisolator för att se om det sista vinandet försvann, men det gjorde tydligen ingenting.

Sahi

(Samma meddelande som jag skrev på autopower)

huntelaar DLS
15 april 2013 · 1 147 Inlägg

Vinande är väl typiskt bmw. Min förra var precis likadan (e46). Försökte med allt. Var livrädd att även i denna få höra vin. Jag kör via processor (audison bitten) och det är inga problem med vin.

perzonal
19 april 2013 · 74 Inlägg

Hej huntelaar!

Kopplade du processorn samtidigt som du bytte ljud eller senare?
Om du kopplade in processorn i efterhand; fanns det något missljud för dig innan det?

Sahi

pwilhelm Hewi
19 april 2013 · 571 Inlägg

sahi skrev:
Håller på och forskar efter omkodning av stereon (Radio professional i bil byggd 9/2009) till "Alpine Hifi" alt. "Hifi".

Det finns ingen omkodning av stereon uppdaterar ljudet , det är en Professional och kommer alltid att vara det , Alpine HiFi och HiFi är två av de olika ljudsystem som finns att välja till denna stereon och avser vad det sitter för högtalare och original steg i bilen.

Det bästa du kan göra i detta läget om du vill få bättre ljud är att byta till en eftermarknads enhet , det blir som natt o dag! smile

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang