Vw golf mk3 ska bli en fräsch ungdomsbil

Ska fixa den inför besikningen, rostlaga, sedan stuka den efter egen smak med sänkning, fälgar med mera!
  • 36 Följare
  • 77 011 Visningar
  • Projektet avslutat 21 april 2014
volvoqq Lastbilsmekaniker
15 augusti 2013 · 5 138 Inlägg

Blir bra detta:)

Celeron
15 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

volvoqq skrev:
Blir bra detta:)

Jodå, Bara ett hål kvar ,  och sen måla över en gång till med underedsamassa=)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
volvoqq Lastbilsmekaniker
15 augusti 2013 · 5 138 Inlägg

Celeron skrev:

volvoqq skrev:
Blir bra detta:)

Jodå, Bara ett hål kvar ,  och sen måla över en gång till med underedsamassa=)

Gött själv så har jag två kvar på min 740 båda batterilådorna kvar att svetsa.

Celeron
15 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

volvoqq skrev:

Celeron skrev:

volvoqq skrev:
Blir bra detta:)

Jodå, Bara ett hål kvar ,  och sen måla över en gång till med underedsamassa=)

Gött själv så har jag två kvar på min 740 båda batterilådorna kvar att svetsa.

fan va gött att de går åt rätt håll för dig ocksåsmile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
volvoqq Lastbilsmekaniker
15 augusti 2013 · 5 138 Inlägg

Celeron skrev:

volvoqq skrev:

Celeron skrev:

Jodå, Bara ett hål kvar ,  och sen måla över en gång till med underedsamassa=)

Gött själv så har jag två kvar på min 740 båda batterilådorna kvar att svetsa.

fan va gött att de går åt rätt håll för dig ocksåsmile

Jupp inte långt kvar till reggbesiktning sen blir det bara att njuta:)

Celeron
15 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

volvoqq skrev:

Celeron skrev:

volvoqq skrev:

Gött själv så har jag två kvar på min 740 båda batterilådorna kvar att svetsa.

fan va gött att de går åt rätt håll för dig ocksåsmile

Jupp inte långt kvar till reggbesiktning sen blir det bara att njuta:)

fan va soft:D

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
volvoqq Lastbilsmekaniker
15 augusti 2013 · 5 138 Inlägg

Celeron skrev:

volvoqq skrev:

Celeron skrev:

fan va gött att de går åt rätt håll för dig ocksåsmile

Jupp inte långt kvar till reggbesiktning sen blir det bara att njuta:)

fan va soft:D

Var ute lite idag och smygkörde avställd för att ställa ratten rak efter jag hade låss den. Den gick bättre när jag hade t-kors men mistänkte att den spikade så byte till hel slang istället så nu är den lite tröttare:P

Celeron
20 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

Pappa har fixat den sista rosten, eftersom jag inte skulle hinna när jag började gå i skola 8mil bort. (lång pendling dvs) men ska byta skola imorn till en närmare är det tänkt... Så nu letar jag besikningstider för fullt...  Hittar jag ingen bra tid snart så får pappa åka in själv och besikta, men skulle helst vilja vara med ^^

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
volvo_-racing
20 augusti 2013 · 386 Inlägg

hoppas att den går igenom då efter allt arbete du har lakt ner smile

Skurt95
20 augusti 2013 · 169 Inlägg

Vad köpte du för svets? Ser iaf att du kör utan gas tänkte tipsa om att skicka massor med ström o ganska lite tråd så blir de "snyggare" svetsar :-) har själv biltemas 140 svets

Volvo 940 ltt "Driftbilen" (1996)
Hyundai I30 (2011)
Celeron
20 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

volvo_-racing skrev:
hoppas att den går igenom då efter allt arbete du har lakt ner smile

Ja han borde gå igenom tkr jag.. har kollat allt förutom värdena, och jag tycker det ser bra ut.. får hoppas de på bilprovningen inte heller tycker allt ser bra ut:)

turbonissarna skrev:
Vad köpte du för svets? Ser iaf att du kör utan gas tänkte tipsa om att skicka massor med ström o ganska lite tråd så blir de "snyggare" svetsar :-) har själv biltemas 140 svets

Ska kolla upp vad den heter! hittar den inte på julas sida just nu. Japp är ingen gassvets:) ah jag märkte det misstaget i efterhand hehe. rätta till det på de sista sen, när jag gjorde andra sidan på plåten. men blev väldigt nöjd med resultatet. Trots att de ser dåligt ut..smile Hade blivit lite bättre om jag hade fått plats under bilen också..smile  sedärja, den verkar bra=)

Senast redigerat av Celeron (20 augusti 2013)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Celeron
22 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

Bilen har stått sen ca  1aug. Alltså inte varit startad sen dess, eftersom jag inte vände på bilen när jag skulle svetsa golvet. Men iaf. starta den idag.. Gick igång på första försöket! det är gött känner jag;D kleta på sista underredsmassan idag också. Så började jag montera tröskellisten. Men det fortsätter jag med imorgon. smile och gör lite annat småpill. tongue

Senast redigerat av Celeron (22 augusti 2013)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Celeron
24 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

Rota fram listerna och tröskehörnen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-b408749c2f2543e673dd99d4bbe54847.jpg

än så länge går de bra...
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-5f2624e7931b66cb6f2cd900eb9fa7b1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-35b459b50dbfe7af2870b666c70ad469.jpg
Sen gick de åt helvete:P för då skulle den smala listen på. Och den var fan böjd som ett U så när jag tryckte på den fram, lossna den bak. Då fick jag plocka bort allt igen, och montera ihop på gräsmattan. Sen sätta fast det som ett paket

Klaaart!smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-445edc7401ddc51dad598342fe17848c.jpg

Gjorde sista kollen på alla lampor, ena lampan till parkeringa har gett sig. Så den plocka jag ut och en lampa till skyltbelysningen.. Så dem ska köpas snart men inte idag=)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
AOTP
25 augusti 2013 · 140 Inlägg

Celeron skrev:

AOTP skrev:
Inte roligt o laga rost, men måste va skönt när de är klart sen !smile Vill också skaffa en golf 2a eller 3a så småningom... Hur är dom? Roliga bilar eller? smile

Jodå det är att skönt när man väl är klar.. Är bara de jobbiga rosten kvar. Där man måste bocka som en jäkla idiot. Så de får nog pappa göra åt mig.. För jag kan verkligen inte bocka plåt smile

dom är ganska roliga faktiskt.. Lite bero på vilken motor man har i. Jag har samma som lilla gtin, alltså 2liters på 115hk.  Den är ganska rolig att köra. Går fort att få upp den i hastighet.. Och ligger väldigt stadigt på vägen. Medans den vanligast motorn, 1.8liters på 89-90hk som jag har i min andra golf är lite segare men bara man kör på höga varv så går de att få fart i den med... golf 2an väger ju lite mindre. Ca 200kg tror jag det är.. Så är ju 2an lite kvickare. Men svårt att få tag i med större motor än 1.8 på 89-90hk. Sen är nästan alla 2or förgasarbilar.. Jag är inget fan av förgasarmotorer, så jag gillar inte 2an för det:P

Glömde ju visst o svara på detta hehe lol Ahja förstår, tittar lite på skoj efter golfar men de är sällan ja hittar några 2,0er på blocket i närheten av mig... neutral Skulle ju helst vilja ha en sån, förutom en VR6a då hehe roll

När hade du besiktning förresten? Lycka till iaf smile

Senast redigerat av AOTP (25 augusti 2013)

Celeron
25 augusti 2013 · 1 322 Inlägg

AOTP skrev:

Celeron skrev:

AOTP skrev:
Inte roligt o laga rost, men måste va skönt när de är klart sen !smile Vill också skaffa en golf 2a eller 3a så småningom... Hur är dom? Roliga bilar eller? smile

Jodå det är att skönt när man väl är klar.. Är bara de jobbiga rosten kvar. Där man måste bocka som en jäkla idiot. Så de får nog pappa göra åt mig.. För jag kan verkligen inte bocka plåt smile

dom är ganska roliga faktiskt.. Lite bero på vilken motor man har i. Jag har samma som lilla gtin, alltså 2liters på 115hk.  Den är ganska rolig att köra. Går fort att få upp den i hastighet.. Och ligger väldigt stadigt på vägen. Medans den vanligast motorn, 1.8liters på 89-90hk som jag har i min andra golf är lite segare men bara man kör på höga varv så går de att få fart i den med... golf 2an väger ju lite mindre. Ca 200kg tror jag det är.. Så är ju 2an lite kvickare. Men svårt att få tag i med större motor än 1.8 på 89-90hk. Sen är nästan alla 2or förgasarbilar.. Jag är inget fan av förgasarmotorer, så jag gillar inte 2an för det:P

Glömde ju visst o svara på detta hehe lol Ahja förstår, tittar lite på skoj efter golfar men de är sällan ja hittar några 2,0er på blocket i närheten av mig... neutral Skulle ju helst vilja ha en sån, förutom en VR6a då hehe roll

När hade du besiktning förresten? Lycka till iaf smile

Hehe lätt hänt=) hehe vr6an e att skoj:)

Har inte bokat än.. För vill helst vara med å bessa.. Så har inte bokat tid än.  Sen såg jag att ena parkeringslampan gett sig. Så får köpa ny lampa först. smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
AOTP
25 augusti 2013 · 140 Inlägg

Celeron skrev:

AOTP skrev:

Celeron skrev:
Jodå det är att skönt när man väl är klar.. Är bara de jobbiga rosten kvar. Där man måste bocka som en jäkla idiot. Så de får nog pappa göra åt mig.. För jag kan verkligen inte bocka plåt smile

dom är ganska roliga faktiskt.. Lite bero på vilken motor man har i. Jag har samma som lilla gtin, alltså 2liters på 115hk.  Den är ganska rolig att köra. Går fort att få upp den i hastighet.. Och ligger väldigt stadigt på vägen. Medans den vanligast motorn, 1.8liters på 89-90hk som jag har i min andra golf är lite segare men bara man kör på höga varv så går de att få fart i den med... golf 2an väger ju lite mindre. Ca 200kg tror jag det är.. Så är ju 2an lite kvickare. Men svårt att få tag i med större motor än 1.8 på 89-90hk. Sen är nästan alla 2or förgasarbilar.. Jag är inget fan av förgasarmotorer, så jag gillar inte 2an för det:P

Glömde ju visst o svara på detta hehe lol Ahja förstår, tittar lite på skoj efter golfar men de är sällan ja hittar några 2,0er på blocket i närheten av mig... neutral Skulle ju helst vilja ha en sån, förutom en VR6a då hehe roll

När hade du besiktning förresten? Lycka till iaf smile

Hehe lätt hänt=) hehe vr6an e att skoj:)

Har inte bokat än.. För vill helst vara med å bessa.. Så har inte bokat tid än.  Sen såg jag att ena parkeringslampan gett sig. Så får köpa ny lampa först. smile

Jaha jo de förstår ja! Haha jasså smile

Celeron
7 september 2013 · 1 322 Inlägg

Tänkte göra de sista idag på bilen, dvs hänga upp bromsrör som ramlat ner. Skruva fast plåtarna som går vid avgassystemet , som hänger på ljuddämparna så det låter som allt som finns är lösskruvat:P och såklart ta bort bakre avgasupphängning som behöver bytas. Gick ju som jag ville .. domkraften är utlånad så palla upp bilen gick ju inte-.- så då fick man göra det bästa av situationen , ligga under en bil som inte är upppallad= inte mycket plats! dendär avgasuppgäninga har jag bråka med ett bra tag för den varit runddragen, tänkte jag bankar på en en 12mm hylsa eftersom det är en 13mm från början. ska banka till, go miss, slår te mig på tummen. Då tänkte man inte fina ord. Så den får jag inte bort.. Känns rätt jobbigt å plocka ner avgasysstemet igen, eftersom jag inte lyckas svänga runt med rörtånga.. Ska försöka se om jag kan svetsa dit en ny bult imorgon, så jag kan dra loss de på de vanliga viset...

fick upp en plåt iaf. Slänger upp bilder på allt när det är klart. tongue

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Celeron
13 september 2013 · 1 322 Inlägg

Ska försöka få tid till att skruva imorgon... Är så mörkt ute nu så går inte hålla på just nu:/ rätt jobbigt.

Ska iaf sätta upp en avgasupphängning om de hinns imorgon, sätta upp sista plåten ve avgassystemet och prova en annan tändspole.. Ska även gå upp till reservdelsbilen och låna rotor+fördelare där. Se om jag får bukt på problemet med att den inte startar kall, för på reservdelsbilen vet jag att rotor+fördelare inte är något fel på!smile

sen inväntar man studiebidraget som kommer .. typ den sista september. Så ska de handlas lite är det tänkt=)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Celeron
17 september 2013 · 1 322 Inlägg

såå.. nu har man gjort första körlektionen! gick kalas. så nu funderar man på vilken bilstereo man ska köpa om man nu ska köpa.. Sån beslutångest! Känner en kille som säljer 2st...

En JVC som har AUX och en  soundmax som har usb som tar usb och minneskortsläsare..  Båda tar även CD-skivor men de använder jag inte ändå men haha:P

250:- styck.. Vad tror/tycker ni såhär långt? big_smile

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Celeron
18 september 2013 · 1 322 Inlägg

såhär hängde en plåt på ljuddämparen.. Lät förskräckligt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-fd9663ef8fe20509d66b549213e47f66.jpg

Fram med popnittången och borrmaskin! tyvärr igen efter bild men det ser ut såhär: plåten sitter nu mer uppe vid gölve som den ska.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-28ee726df7cfc3ac0968bb18b456691f.jpg

Bilen har inte gått på alla 4 cylindrar på ett tag. Haft 2 teorier, en var att det var tändstiftet som sagt adjö och att en spridare är igensatt med dret. så då skruva jag ut tändstiftet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-69f23f0dbca9feea8f4e9a71d25186e2.jpg
Såhär såg tändstiftet ut.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-e00e7f088d235ab1ebb70ed99a10076b.jpg
Men efter att ha bytt plats på 2 stift så gick han inte på första cylindern ändå. Så gick upp och hämta en annan tändkabel i hopp om att det var felet. Men icke sa nicke. så nu ska man väl köpa sån där rengöringsmedel till bränslesystemet , eller om man tar ut spridarna å gör rent dom.. Troligen en av dom som är igentäppta..
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-30c19f088ff0cfaab1214e8567316685.jpg
Kokade lite vatten här om dagen också, termometern var med för att det skulle vara ett viss antal grader i vattnet. För att mäta upp en givare och den skulle ge rätt värden. Men givaren visa fina värden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-77e16efa8866fb329d98eb030d79f165.jpg

Så plocka fram en ny tändspole som jag ska prova nån dag nu. det röda är nån slags ettikett på spolen som ser ut som typ lingonsylt på bilden:S
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-901aa0b5cac63ed2da34078e521aa669.jpg

Nyss kom en stereo man köpt levererad fram till huset. big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/165/164720/164720-fee4c784cb2632392b149fcdbbb375d5.jpg

det var allt från mig. Så nu väntar jag på att bli frisk så man orkar gå ut å koppla in stereon, plocka ur spridaren och byta tändspole.

Senast redigerat av Celeron (18 september 2013)

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang