2898
Sök

Hjälp - Kicker S12L5 - Bygga låda

112 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
Nu var det dags igen.
Planerade att bygga en ny låda till mina DLS-basar först men sen fick jag tag i denna basen istället och tror den gör sig snyggare och en aningen bättre i min skuff.

Planen är då att bygga en låda till en Kicker SoloBaric S12L5.
Och dessa mått fick jag fram i manualen som finns på Kickers hemsida.

Nominal Impedance [Zn], ohm [per coil]          2 or 4 ----- jag har 2x4Ohm
Resonance Frequency [fs], Hz                         31,8
Power Handling Watts, Peak (RMS)                 1200 (600)
Total Q-Factor [Qts]                                        .472
eQuivalent Volume [Vas], ft3 (L)                     2.71 (76.74)
Outer Frame Dimension. inch (cm)                  12 5/8 (32)
Mounting depth, inch (cm)                               6 13/16 (17.3)

Measurements based on the 2 ohm dual voice coil models.

Nu vet jag inte om det skiljer något mellan 2ohm eller 4ohm måttmässigt. ???

Yttermåtten får vara
Bredd: 710mm
Höjd: 450mm
Djup: ???mm
Och en slotport på ena sidan.
Och det får gärna vara en lutning på baksidan (ca 75 grader),

Just det, kommer bygga i 19mm spån och staga upp den om det behövs, lättast för mig att få tag i wink

Spelar lite blandad musik men är tänkt att vara för lite mer dubstep, djupbas men ska ändå spela okej om man drar på en gammal skiva med lite rock, country o.s.v

Någon som har lite tips?
Senast redigerat av eXist3nZ (20 mars 2013)

Passat 1.8T -02 -- "Daily Driven"

248 Inlägg
20 mars 2013
Bygg i MDF! De köper du billigt på cheapy el liknande smile

112 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
Då måste jag dämpa och ha mig ju, gillar inte resonansen i det tyvärr, låter plonkit tycker jag, föredrar spån, fast det sliter på stålet om man ska fräsa...

248 Inlägg
20 mars 2013
Jag kan hjälpa dig hela lördagen i garaget om du vill och frisknar till. Så bygget avslutas samma dag som det påbörjas smile bara att hojjta till!

248 Inlägg
20 mars 2013
Du har full tillgång till vårat lilla snickeri. Bara att säga till smile

112 Inlägg
20 mars 2013
Trådstartare
JinXr2 skrev:
Du har full tillgång till vårat lilla snickeri. Bara att säga till smile

Det var snällt smile Ska bara få reda på mått som gör det "perfekt" så ska det byggas smile får se om det blir spån eller mdf då wink ska fixa polyester med, fast vet inte om det behövs på mdf dock, på spån är det ju att föredra fick jag lära mig för ett tag sen smile

248 Inlägg
20 mars 2013
okej, se till och piggna till lite då så bygger vi på lördag! wink

21 761 Inlägg
21 mars 2013
eXist3nZ skrev:
Och det får gärna vara en lutning på baksidan (ca 75 grader)

Hur hade du tänkt att porten skulle byggas?

Det kan ju hända att den måste vinklas ifall den ska sitta på baffeln, då finns risk att det blir aningen knepigt med tanke på att baksidan är vinklad. smile

112 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
eXist3nZ skrev:
Och det får gärna vara en lutning på baksidan (ca 75 grader)

Hur hade du tänkt att porten skulle byggas?

Det kan ju hända att den måste vinklas ifall den ska sitta på baffeln, då finns risk att det blir aningen knepigt med tanke på att baksidan är vinklad. smile

Såhär någonting hade jag tänkt att den skulle se ut. Om det är genomförbart vill säga.
Förstår att det är lite knepigt men man måste ju lära sig någon gång smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46774/46774-f96eeb916faa1c949d52e09c60446440.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46774/46774-aa24e191615fc20889a65868da814b76.jpg

Lutningen är för att steget ska sitta bredvid för att synas istället för att gömmas bakom, och sen ska det få plats en barnvagn de gånger jag och sambon har gudsonen smile

21 761 Inlägg
21 mars 2013
Det borde funka utan vinkling av porten om jag har räknat rätt, porten kommer att sluta så nära bakre väggen att utrymmet där bildar en "osynlig" förlängning av porten med några cm. Lådans yttermått (19 mm material) blir:

Bredd: 710 mm
Höjd: 450 mm
Övre djup: 268 mm
Nedre djup: 388 mm

Porten görs 37 mm i innerbredd och ska sticka in så långt att det blir 37 mm till bakre väggen, portväggen ska alltså också luta med samma vinkel som bakre väggen. Beräknad avstämning är omkring 38 Hz. smile

248 Inlägg
21 mars 2013
Den lutningen är inga kymmer eddy! De fixar träskallen här vettu big_smile haha

112 Inlägg
21 mars 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Det borde funka utan vinkling av porten om jag har räknat rätt, porten kommer att sluta så nära bakre väggen att utrymmet där bildar en "osynlig" förlängning av porten med några cm. Lådans yttermått (19 mm material) blir:

Bredd: 710 mm
Höjd: 450 mm
Övre djup: 268 mm
Nedre djup: 388 mm

Porten görs 37 mm i innerbredd och ska sticka in så långt att det blir 37 mm till bakre väggen, portväggen ska alltså också luta med samma vinkel som bakre väggen. Beräknad avstämning är omkring 38 Hz. smile

Tusen tack än en gång, du är grym på att räkna ut lådor wink Får se om det funkar lika bra i praktiken bara smile

JinXr2 skrev:
Den lutningen är inga kymmer eddy! De fixar träskallen här vettu big_smile haha

Haha, då är vi två träskallar i gott sällskap smile Ska köpa material nästa vecka troligen så får vi bygga någon gång efter det, du får kika upp och kolla planeringen någon dag tycker jag, så får vi snacka ihop oss lite wink

Sök