Mangaloranga skrev:
Så här har jag förstått det när det gäller vinklarna.
Det optimala när det gäller effektförluster är att ha en exakt rät linje rakt igenom motorn ända fram till pinjongen.
MEN...
Pga av att bakaxeln "vrider" sig när man sular ner pedalen så måste man vinkla ner pinjongen ett par grader för att få till den räta linjen under belastning.
Det är nu det blir knepigt.
Beroende på typ av bakvagn (bladfjäder, 4-link o.s.v), effekt och typ/skick på bussningar m.m så vrider sig axeln olika mycket.
Så t.ex kombinationen slitna bussningar, bladfjäder och en huvva huvva motor måste man ha en mycket större vinkel eftersom den rör sig från kanske 7 grader under rast och vila till 0grader under belastning.
Har man istället k-link, någorlunda normal motor och polybussningar så vrider sig axeln kanske bara ett par grader istället....
Nu pratar vi alltså om pinjongvinkel...
Sedan greppar jag inte riktigt exakt, men motorvinkeln (egentligen vinkeln på utgående axel) ska enligt vissa vara nära noll eller möjligen någon enstaka grad om man pratar insprutningsmotor.
Har man däremot förgasare bör den luta ett par grader.
Däremot är det optimala alltid att motorns lutning och pinjongvinkeln är lika fast + och - om man säger så..
3-5 grader som Chevelle_LS sagt tidigare i tråden är det jag också kan komma fram till är den vinkel jag ska sikta på.
Eftersom jag har justerbar bakvagn tror jag att jag ska ha denna approach:
Jag justerar till vinkeln på bakaxeln så att den ligger på 3 grader negativt gentemot tröskeln på bilen (alltså pekar pinjongen ner mot marken), sedan justerar jag in motorn så att vinkeln mellan utgående axel på lådan blir samma mätt mot mellanaxeln.
Rimligtvis påverkas vinklarna av motorns monteringshöjdhöjd också, därför blir det svårt att jämföra med andra projekt om dom inte har exakt samma setup.
Mycket förvirrande, men rätta mig gärna om jag missförstått något så jag inte gör fel