Chevelle 1970 "ChevelLs1"

Chevelle 70 Pro touring projekt med LS1 och luftfjädring.... Uppstart på sidan 35
  • 354 Följare
  • 491 953 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 januari 2018
Mangaloranga
13 juni 2013 · 718 Inlägg

Jaha, då var man tillbaka i det här läget...

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/99AD5BDF-6204-4DDD-8870-DA8B88B178DE-17255-00001832C6443CE4_zps5ea78aec.jpg

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Chevelle_LS
13 juni 2013 · 68 Inlägg

DUUUD, cool brika! smile

Jaha, så du väntade inte längre med att riva! Jobba på!

Likes old cars with new technology!
Chevrolet Chevelle "Pro touring wannabe" (1970)
Mangaloranga
16 juni 2013 · 718 Inlägg

Gamla motorn är nu utplockad ur bilen och jag har börjat förbereda Ls1:an för första provmonteringen.
Man kan ju hoppas att det bara är att skruva på nya tråget
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/F119E2AD-DDA7-483D-A540-C8C7A5D3245C-19438-00001BE236674DF1_zps217223bf.jpg

nya motorfästena och sänka ner den på plats, men man vet ju att verkligheten inte brukar vara så enkel...

Har iaf rensat motorn från kabelhärva, orginaltråg och grenrör
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/6F78B607-B4D8-460A-BFED-5BF7225AAF1F-19438-00001BE22A626DD3_zps311f6b5a.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/79E17B7A-ECF6-47C3-94DC-FFEA6019E61B-20208-00001C3DA7B48F2D_zps09aa1117.jpg

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
18 juni 2013 · 718 Inlägg

Skruvade dit holley tråget ikväll.

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/920D7F9F-0FE9-42B5-ABE8-54218B33533F-20756-00001D311AE9EEF1_zps8d3ea14e.jpg
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/2294B40B-B0DF-4E2C-84D9-B4AA63970A55-20756-00001D3110B91A96_zpsbc688439.jpg

Hade egentligen inte tänkt göra mer, men ni vet hur det kan bli när man får upp ångan :-)

Var bara tvungen att testa stoppa i motorn i bilen...
Det blir trångt men på det stora hela ser det mycket lovande ut.

Kommer bli tvungen att lägga chims under motor fästena, skulle vilja få upp motorn runt 10mm.
Dels för frigång mellan tråg och framvagnsbalk, men även mot styrningen.
Det blir även lite mer marginal mellan generator och styrväxeln...

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/ED7ADCAE-338C-4D65-B28B-EDC6B33F2555-20756-00001D3128ED6677_zps8692481e.jpg
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/49778C9E-0866-4D42-810F-30EB0B0255CE-20756-00001D315DED36A9_zps6815b14a.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/DB61EFBC-9821-4A3D-8C2F-E71DAC1AB13A-20756-00001D3169A2DDC3_zps4df1b454.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/2FCCA35B-BC98-4CA0-8BB8-B816550B9DE2-20756-00001D31711A2EE1_zps78fe2ba0.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/C2111D6F-FDDB-4336-A789-3D41FA874746-20756-00001D317C95525E_zps1b53c6b5.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/359F64FA-C938-4FAA-B676-9DFEEAB9995C-20756-00001D3195B80860_zps2e00539e.jpg

Nu blir det nog lugnt ett par dagar, fruns tålamod verkar vara slut
men man vet aldrig....

Ha de gött

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Greken021 Västerås Night Racers founder
18 juni 2013 · 431 Inlägg

prem lagd direkt

Sponsring: JB-ENGINE (http://jb-engine.se/)
audi a3 1.8tsq - 500whp projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=267168
Lägg gärna en röst på bilen: http://www.garaget.org/mypage/edit_car. … _id=308412
Audi A3 1,8TS QUATTRO "Västerås Night Racers" (2000)
Chevelle_LS
18 juni 2013 · 68 Inlägg

Du kommer att få ett problem lite längre fram med din setup. När du höjer motorn och skall få rätt lutning på den så kommer du att hamna på att höja tunneln för växellådan kommer att ta i. Bara en heads up.

Ser för övrigt jäkligt bra ut! Själv hade jag nog köpt samma tråg om jag hade vetat vilket jobb jag gav mig in på när jag byggde om original Camarotråget.

Likes old cars with new technology!
Chevrolet Chevelle "Pro touring wannabe" (1970)
Mangaloranga
18 juni 2013 · 718 Inlägg

Hoppades på att kunna klara mig från att höja tunneln, men det kanske blir en ny då....

Någon som vet hur mycket man kan vinkla motorn?
Tänker att om man vinklar ner växellådan något.....

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
holmpa94
18 juni 2013 · 103 Inlägg

Det är inte många grader har jag för mig...
Skulle tippa på en max 5 grader, men det är bara en vild chansning smile

Mkt snyggt och välgjort arbete! älskar gamla amerikanare som får nytt liv igen! Fränt med Ls1 med big_smile

Mangaloranga
18 juni 2013 · 718 Inlägg

Inser nog att det får bli en ny tunnel...

Den är dessutom uppkapad för manuell låda någon gång i tiden och dåligt lagad, så det kanske bara är bra att få byta ut den....

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Chevelle_LS
18 juni 2013 · 68 Inlägg

3-5 grader skall det vara inte mera eller mindre.

Likes old cars with new technology!
Chevrolet Chevelle "Pro touring wannabe" (1970)
Mangaloranga
18 juni 2013 · 718 Inlägg

Hur mätte du det?

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Chevelle_LS
19 juni 2013 · 68 Inlägg

Jag mätte det på utgående axel på växellådan med en angelfinder (det billigaste verktyget för ändamålet).

Beställde min från Summit i samband med annat, men jag vet att Dalhems har den på hyllan.

http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … fc007ddabf

Likes old cars with new technology!
Chevrolet Chevelle "Pro touring wannabe" (1970)
Mangaloranga
25 juni 2013 · 718 Inlägg

Nötte på lite till ikväll.
Sista chansen på ett par dagar då det är fotboll, friidrott, drakbåtsrodd, stadsfest m.m

Tog mod till mig och började kapa ur golvet så växellådan ska rymmas

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/1C6DE366-2665-4661-B178-3C765C475EEB-25333-000024AFC3A4B16C_zps6838e86f.jpg
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/359225AE-2F75-4538-9913-01565C69FA53-25333-000024AFCC5D5AF5_zpsb0e413eb.jpg
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/DDF26EB8-7EFF-4EC9-878D-FE89030362F4-25333-000024AFE2248BED_zpsd059eb4f.jpg

Provmonterade motorn igen bara för att upptäcka att det fortfarande var trångt

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/47592BA9-0D6C-4CBF-83EE-D20F1A80767C-25333-000024AFFA2AA367_zps1fe65fb5.jpg
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/3DBCCEF8-3521-486D-A8F5-09D6704DAE11-25333-000024AFED60DFA0_zps67164dc8.jpg

Började mäta lite vinklar, men blev lite fundersam hur jag ska mäta.
Motorns lutning ska ju vara 3-5 grader.
Men i förhållande mot vad??
Finns ju som inga givna ställen att utgå ifrån...

Nästa fundering är hur jag ska tänka eftersom jag kommer köra med luftfjädring..
Det påverkar ju vinkeln beroende på vilken höjd jag har på fjädringen.

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Hampe-B
25 juni 2013 · 110 Inlägg

Kan du inte utgå när du fått i motorn istället?

Mangaloranga
25 juni 2013 · 718 Inlägg

Hampe-B skrev:
Kan du inte utgå när du fått i motorn istället?

Hur menar du?

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Lycan
26 juni 2013 · 262 Inlägg

Jag hade utgått ifrån när karossen är i nolläge, dvs när "insteget" på tröskellådan är noll. Misstänker att du vill åka lågt men samma höjd fram som bak. Det optimala är att man har en rak linje från motorns remskiva till bakaxelns pinjong, det blir ju alltid en viss kompromiss. Vet inte om jag har fel men har för mig att lutningen på motorn med 3-5 grader är med tanke på förgasare, du kommer att åka med insprut ju. Det är mer känsligt för flottörhusen på en förgasare om motorn tiltar för mycket åt nåt håll. Sunt förnuft och ser det rätt ut så brukar det funka. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
HG_
26 juni 2013 · 2 481 Inlägg

big_smile Det här ska följas. big_smile

Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid. ;)
Opel Kapitän "The duke" (1962)
Mangaloranga
26 juni 2013 · 718 Inlägg

Så här har jag förstått det när det gäller vinklarna.

Det optimala när det gäller effektförluster är att ha en exakt rät linje rakt igenom motorn ända fram till pinjongen.

MEN...

Pga av att bakaxeln "vrider" sig när man sular ner pedalen så måste man vinkla ner pinjongen ett par grader för att få till den räta linjen under belastning.

Det är nu det blir knepigt.

Beroende på typ av bakvagn (bladfjäder, 4-link o.s.v), effekt och typ/skick på bussningar m.m så vrider sig axeln olika mycket.

Så t.ex kombinationen slitna bussningar, bladfjäder och en huvva huvva motor måste man ha en mycket större vinkel eftersom den rör sig från kanske 7 grader under rast och vila till 0grader under belastning.

Har man istället k-link, någorlunda normal motor och polybussningar så vrider sig axeln kanske bara ett par grader istället....

Nu pratar vi alltså om pinjongvinkel...


Sedan greppar jag inte riktigt exakt, men motorvinkeln (egentligen vinkeln på utgående axel) ska enligt vissa vara nära noll eller möjligen någon enstaka grad om man pratar insprutningsmotor.
Har man däremot förgasare bör den luta ett par grader.

Däremot är det optimala alltid att motorns lutning och pinjongvinkeln är lika fast + och - om man säger så..

3-5 grader som Chevelle_LS sagt tidigare i tråden är det jag också kan komma fram till är den vinkel jag ska sikta på.

Eftersom jag har justerbar bakvagn tror jag att jag ska ha denna approach:

Jag justerar till vinkeln på bakaxeln så att den ligger på 3 grader negativt gentemot tröskeln på bilen (alltså pekar pinjongen ner mot marken), sedan justerar jag in motorn så att vinkeln mellan utgående axel på lådan blir samma mätt mot mellanaxeln.

Rimligtvis påverkas vinklarna av motorns monteringshöjdhöjd också, därför blir det svårt att jämföra med andra projekt om dom inte har exakt samma setup.

Mycket förvirrande, men rätta mig gärna om jag missförstått något så jag inte gör fel

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Lycan
26 juni 2013 · 262 Inlägg

Mangaloranga skrev:
Så här har jag förstått det när det gäller vinklarna.

Det optimala när det gäller effektförluster är att ha en exakt rät linje rakt igenom motorn ända fram till pinjongen.

MEN...

Pga av att bakaxeln "vrider" sig när man sular ner pedalen så måste man vinkla ner pinjongen ett par grader för att få till den räta linjen under belastning.

Det är nu det blir knepigt.

Beroende på typ av bakvagn (bladfjäder, 4-link o.s.v), effekt och typ/skick på bussningar m.m så vrider sig axeln olika mycket.

Så t.ex kombinationen slitna bussningar, bladfjäder och en huvva huvva motor måste man ha en mycket större vinkel eftersom den rör sig från kanske 7 grader under rast och vila till 0grader under belastning.

Har man istället k-link, någorlunda normal motor och polybussningar så vrider sig axeln kanske bara ett par grader istället....

Nu pratar vi alltså om pinjongvinkel...


Sedan greppar jag inte riktigt exakt, men motorvinkeln (egentligen vinkeln på utgående axel) ska enligt vissa vara nära noll eller möjligen någon enstaka grad om man pratar insprutningsmotor.
Har man däremot förgasare bör den luta ett par grader.

Däremot är det optimala alltid att motorns lutning och pinjongvinkeln är lika fast + och - om man säger så..

3-5 grader som Chevelle_LS sagt tidigare i tråden är det jag också kan komma fram till är den vinkel jag ska sikta på.

Eftersom jag har justerbar bakvagn tror jag att jag ska ha denna approach:

Jag justerar till vinkeln på bakaxeln så att den ligger på 3 grader negativt gentemot tröskeln på bilen (alltså pekar pinjongen ner mot marken), sedan justerar jag in motorn så att vinkeln mellan utgående axel på lådan blir samma mätt mot mellanaxeln.

Rimligtvis påverkas vinklarna av motorns monteringshöjdhöjd också, därför blir det svårt att jämföra med andra projekt om dom inte har exakt samma setup.

Mycket förvirrande, men rätta mig gärna om jag missförstått något så jag inte gör fel

Ditt resonemang vad det gäller vinklarna låter helt rätt för mig iaf. smile

Man lär sig av sina misstag, det är därför jag kan så in i h-vetes mycke´
Projekt Toxic Bird: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=231120
Pontiac Firebird Trans-Am "Toxic Bird" (1970)
Mangaloranga
30 juni 2013 · 718 Inlägg

Ikväll rök en bit till av tunneln

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/5CD9CF50-0F36-44F6-A3DC-F2AA5577013F-3934-0000057F4DB8C2F0_zpse26baa50.jpg

Så nu ryms allt!
Till vänster i bilden syns min eminenta lösning på defroster problemet inför besiktningen. :-)

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/19195393-6E70-4585-9CD9-332F36866D0D-3934-0000057F5FDD6645_zps571ba8ec.jpg

Så nu sitter motorn ganska precis som den ska!

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/6EFD9F6B-374E-420D-8A06-472E8588F0A9-3934-0000057F6CD901F3_zps90420913.jpg

Frigången mellan tråg och framvagnsbalk är ju inte enorm, men duger..

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/0DD984B7-F437-47C8-9701-EE393677D9BB-3934-000005820BD03490_zps0b54c746.jpg

Inte heller mot inre styrlederna

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/690B760A-A89F-4175-B704-89194F5D4186-3934-0000057FA8ABE1A0_zps1dd272e6.jpg

Byggde ett par styrutslagsbegränsare eftersom jag fick lite tight mot nya kränghämmaren

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/9EA7217D-E496-4848-B426-24FD13E9A75B-3934-0000057F9BEB8015_zps8dded95a.jpg

Sist men inte minst så kapade jag och började svetsa om växellådsfästet på växellådsbalken.
Det är andra gången i mitt liv som jag håller i en tig svets, så döm mig inte för hårt

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/238552CB-0350-4BFA-8947-62DDFEA4FE03-3934-0000057FB44D3581_zps6f2059b6.jpg

Nästa gång blir det att svetsa klart växellådsbalken och testa dit headers.
Hoppas dom går dit...

Synes å höres!

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang