Chevelle 1970 "ChevelLs1"

Chevelle 70 Pro touring projekt med LS1 och luftfjädring.... Uppstart på sidan 35
  • 354 Följare
  • 490 800 Visningar
  • Uppdaterades senast 17 januari 2018
Mangaloranga
2 juli 2013 · 718 Inlägg

Så där, då var växellådsbalken svetsad och klar.

Plockade fram dessa godbitar igår...

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/4f83be1b-45cb-4785-a790-df6b302b0d2e_zps7369e1e9.jpg

Inte så trångt mot rattaxeln som jag trodde det skulle bli

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/BCC1E479-605E-4EC2-A71E-0CF6A580D73B-5063-0000070D70BDA60D_zps16a7a8a3.jpg

Däremot behöver jag hitta en annan väg att dra bromsrören till frambromsarna

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/8CF9F38E-F1F5-4DC6-AF8C-4198A838E60A-5063-0000070D785D47B8_zps443184f4.jpg

Högersidan var det gott om plats på

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/744DAB15-1E3D-484E-8C18-DDAA1E44BB60-5063-0000070D8EE8DE2E_zpsd800af37.jpg

Enda orosmolnet är egentligen att headerserna ligger riktigt tight mot golvet.
Dom går fritt, men bara med ett par mm.

Får se om det blir bättre när jag justerat in vinkeln på motorn klart.

På förarsidan ser det ut så här (risig bild tyvärr):

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/13AE74F9-EE6A-4E28-BBB8-6F4DC09B3CE5-5063-0000070D80073497_zps60793277.jpg

Provade dit gamla mellan axeln som  givetvis inte stämmer exakt i längd, men den är ändå så pass nära att jag kan använda den för att mäta med.
Så det blir nästa steg, justera in alla vinklar i drivlinan.

Hoppas att det löser frigångsproblemet med headers/golv.....


Förresten, är det någon som har koll på om Yoken till 4L60E ska vara längre än den är till en 700R4??

Splinesen är ju helt korrekt men jag får inte 700 yoken att bottna i 4L60E lådan.
Behöver ju senare få den att bottna för att beräkna längden på mellanaxeln......

Ha de

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
7 juli 2013 · 718 Inlägg

Började packa upp och montera ridetech systemet idag.

Tänkte att jag skulle göra det som en typ av guide så andra får lite koll på vad det innebär.

Några av delarna jag packade upp

Stötdämpare
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/87E5D7E4-749F-41F0-A415-9CAC4B04EE8A-8367-00000C0F7B1811AA_zpsc667dbe8.jpg

Manöverpanel med tryckmätare
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/1897267A-7802-4BBA-8097-779E9BC1AEC5-8367-00000C0F88C91DB2_zps2934df76.jpg

Ventilpaket
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/7B32014F-2363-4027-9706-C724A9A222C3-8367-00000C0F8F38907F_zps44b2a37d.jpg

Började med att montera förhöjningsringen på en av frambälgarna
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/3888DC73-C75A-4616-A328-9DD98A23CC57-8367-00000C0F9908981A_zps69ec9650.jpg

Sedan ska plåten som bälgen ska stå på monteras.
Det är två hål som måste borras.
La bara dit plåten och märkte ut de hålen
Med en körnare och borrade 2 st 9,5mm hål.
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/7C6CD0A6-A53D-4784-B1CB-B287D177CD39-8367-00000C0FA4C07166_zps8831d2f7.jpg

Drog fast med bultar och muttrar
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/0D43BAE1-001A-4A12-AB80-B10E625685A1-8367-00000C0FABBE4AC8_zps3873a791.jpg

Nästa steg blir att kapa upp övre fjäderfickan så bälgen inte tar i någonstans.
Det kommer i nästa avsnitt. :-)

Ha de

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
KraSHwiLLe
8 juli 2013 · 22 Inlägg

Snyggt, kul att du provat ner LS1 an.. min står iaf i garaget nu smile
Har du semester nu?

Mangaloranga
8 juli 2013 · 718 Inlägg

Jag jobbar denna veckan ut, sen är det semester!!!!  cool

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
9 juli 2013 · 718 Inlägg

Del 2 av luftfjädringsmonteringen!

Började kapa ur fjäderfickan på pass sidan

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/1C6DBF14-9D6D-452C-B167-0C0066A93C0F-9010-00000C8EC6B1C3D3_zps0c8a1893.jpg

Tog för lite första gången, så det blev ett andra snitt också.

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/417C10E5-1DE3-4B2B-B11A-11FA800EF388-9010-00000C8ED5346441_zps88e05d9d.jpg

Sedan började jag klura på vart det nedre stötdämparfästet skulle sitta.
Här kan jag säga att instruktionerna var minst sagt knapphändiga!

Mätte och testade och kikade på lite bilder på ridetechs hemsida och borrade till slut ett hål i nedre bärarmen.

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/FF5FD1B5-9ECC-4989-83C8-A6B8F7E70721-9010-00000C8EE4B2F867_zps093cd284.jpg

Det övre fästet får man kapa till längden på själv.
Mätte och donade även här, men bestämde mig för att vänta med kapningen tills jag fått kontrollera måttet med pigg hjärna! Kl 1 på natten är den lite mosig...

Fästet ska sedan svetsas fast uppe på ramen

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/0E5A0B52-CD2E-4AA0-BA24-2ABCF77FAE41-9010-00000C8EDDBF044A_zpsa96fa26b.jpg

Om mina beräkningar stämmer borde allt hamna i detta läge när man lättar på trycket

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/F7CBAC3D-FABE-4AB7-BB8E-97B31D58DB8A-9010-00000C8EFB52F068_zpsa0c7aa54.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/3A54E324-93AD-4D04-A439-CF7C14C72F5C-9010-00000C8EEB10F544_zpse59ef0ac.jpg

See ya

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
12 juli 2013 · 718 Inlägg

Blev en liten stund i garaget iaf!!

Började testmontera nedre fästet och kolla frigången mot ok och däck och det blev perfekt!  :mrgreen:
Nöp bara fast det med en svetstång.
Teorin är att fästet ska sitta så långt ut mot däcket utan att det ska ta i oket, däcket eller någonting annat

Inte mycket plats över, men det ska det ju inte vara heller  :shock:

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/C836885B-9CB6-47F5-BA88-962FF421C071-11040-00000FD13D5967A4_zps77e22479.jpg

Kapade till längden på det övre stötdämparfästet och punktsvetsade det för att kunna testa.

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/C620A61E-EE9F-4D91-ABED-ECC95F0F7BC3-11040-00000FD146967B5E_zps011fe9a5.jpg

Orginal längd VS det kapade

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/93A8893A-5EF6-4C91-A82A-24C83EC3A3A5-11040-00000FD14D638731_zps82c7bfef.jpg

Det viktiga här är att se till att stötdämparen inte bottnar när man lägger ner bilen på marken eller lyfter upp den max.
5mm frigång har jag i båda lägena och det ska räcka...

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/77E2D32C-A2D1-4CD0-B491-864C5B0819C3-11040-00000FD15CF43E84_zpsb09fe7a9.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/DCF0B2DD-BED6-4A2C-9A4C-747642F05F4F-11040-00000FD154A73CD4_zps9f5ddb8b.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/A43E58DE-9459-4CE2-A265-9424A2202388-11040-00000FD16428DC50_zpsa7913d33.jpg

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
KraSHwiLLe
14 juli 2013 · 22 Inlägg

Stabilt!
Mycket tänkande kan ja tro.
Blir en flygande inspektion snart...big_smile

Mangaloranga
15 juli 2013 · 718 Inlägg

Du är välkommen!

Kanske dags för dig att lägga upp ditt projekt Joel?!?!?

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
16 juli 2013 · 718 Inlägg

Gjorde klart framfjädringen idag och blev bara tvungen att hänga dit en skärm.
Nu står domkraften kvar under framvagnsbalken, så det kommer att vara möjligt att lägga ner den någon cm till :-)

Vad tror ni????

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/9055FD4B-994D-4474-A0F1-F86841F2E037-1903-000002E64707980B_zps14c96b46.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/3C66C11C-AC0E-4C22-AA88-327F0B246A2B-1903-000002E6663FE977_zpsaffbfc40.jpg

Drog luftledningen också men behöver några bra gummigenomföringar...

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/BA9379DA-C2C4-43A0-B004-4A31C59AC9A8-1903-000002E66F586841_zpsda82e8cd.jpg

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Mangaloranga
17 juli 2013 · 718 Inlägg

Luftfjädring bak:

Var ganska rakt fram att montera.
Enda modifieringen jag behövde göra var att kapa av nedre centreringen för fjädern då luftfjädring ska passa inuti denna. Orginal är kanten lite insvängd vilket gör att diametern på hålet blev för liten.

Men jag började med att demontera dom " gamla" grejerna som för övrigt är till salu.
Nya dämpare fram och bak samt 4st hotchkis fjädrar som rullat till besiktningen och hem.

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/201B0AF7-858F-4B1E-ADF5-902D2417DCD8-1903-000002E6784A820E_zpsce43a581.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/61BDDE44-C515-4057-AFF9-E894A8C7D53F-1903-000002E680A307F4_zpsb320aeec.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/64B5ACA0-4E31-465B-B1F1-D780A39E1266-1903-000002E6A74441CF_zpse8c00f4b.jpg

Jackade ur den stora brickan som luftfjädern ska stå på för att få frigång mot fästet för bromsslangen

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/89E6B83D-D25E-4DF2-87E9-669D60AD9786-1903-000002E6AE8D9A77_zps04185f05.jpg

Upptill sitter fjädern fast med en stor bricka och en gigantisk sprint.
Nertill med en bricka och bult som skruvas in i botten på fjädern.

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/49822371-0E9C-4288-8711-FCFDC1D946DB-1903-000002E6CEA2F3CD_zps5db6c426.jpg

Stötdämparna monteras precis lika som orginal.

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/49822371-0E9C-4288-8711-FCFDC1D946DB-1903-000002E6CEA2F3CD_zps5db6c426.jpg

Eftersom det inte var så mycket modifieringar bak så hann jag båda sidor på ett par timmar!!

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/0E764CE4-A61E-4EA8-84B3-6B1001392DC5-1903-000002E6DAB617D0_zpsd33ac01d.jpg

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Skurt95
17 juli 2013 · 169 Inlägg

När får du ner den helt på marken då? Vill se :-D

Volvo 940 ltt "Driftbilen" (1996)
Hyundai I30 (2011)
TomLindberg
17 juli 2013 · 133 Inlägg

Kul projekt, har självklart lagt en prem. Jag skulle själv vilja sätta i en Ls1 med tillhörande låda i min bil men det får bli i framtiden.

Mangaloranga
17 juli 2013 · 718 Inlägg

turbonissarna skrev:
När får du ner den helt på marken då? Vill se :-D

Jag tänkte koppla in och testkörning så snart jag hinner.
Tyvärr är det en massa annat som också ska göras, bl.a. så hjälper jag svärfar att göra iordning en gammal ladugård till garage/ förråd.
Eftersom jag förmodligen är den som kommer ha mest grejer där känner jag mig tvingad att hjälpa till...  :-)

Men inom ett par dagar förhoppningsvis...

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
900_t16 Mekaniker
17 juli 2013 · 245 Inlägg

Såg ju ut att kunna bli riktigt mysig höjd på den!

If it ain't low slam it!
KraSHwiLLe
19 juli 2013 · 22 Inlägg

Ska bli kul att se den helt nere!
Kanske kommer med en tråd framöver..
Känns som jag vill få lite ordning på motor/låda/el så man har nå vettigt att visa smile
Nästa vecka ska bli en mekarvecka bara det inte blir kalasväder då måste man nog göra lite annat ;P

Senast redigerat av KraSHwiLLe (19 juli 2013)

Mangaloranga
22 juli 2013 · 718 Inlägg

Blev tvungen att slarva ihop det sista på luftfjädringen idag.

Jag VET att man inte ska slarva, men jag var så sjukt taggad att se resultatet!!!!

Så här snyggt blev det :-)

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/5C51D2B5-7AA2-401D-8323-0DA605E10D4A-3907-000006EA8E486C78_zps45d9aeb1.jpg

Men det funkar å det är huvudsaken!

Högtryck

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/EA5F6FA5-3484-4EFA-A90C-95BCC67D12ED-3907-000006EA6633080A_zpse0c4eb94.jpg

Lågtryck
http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/1121C7A5-C74E-461F-AADD-3295CC26AC18-3907-000006EA6D139410_zps350b9ebb.jpg

http://i1272.photobucket.com/albums/y394/Chevells1/DFA44EA4-6829-4E84-BCA7-B61D088102FE-3907-000006EAAA20AD21_zps5ef0fc25.jpg

En liten filmsnutt!!

http://youtu.be/klT0-smoaXY

Vad tycker ni är snyggast??
Hög eller låg???  ;-)

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
owkerman
22 juli 2013 · 59 Inlägg

Låg såklart!

Volvo V70N (2007)
BMW 520 (1985)
Mangaloranga
22 juli 2013 · 718 Inlägg

Självklart!!!!  :-)

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
owkerman
22 juli 2013 · 59 Inlägg

Mangaloranga skrev:
Självklart!!!!  :-)

Det va ett riktigt gött stuk på den!

BMW 520 (1985)
Volvo V70N (2007)
Mangaloranga
22 juli 2013 · 718 Inlägg

Tackar!!

Blir riktigt bra.
Måste bara lista ut hur jag ska undvika att fästet förh-broms vajern tar i ramen...

Sen ska jag fixa en till knapp där jag kan styra alla hörnen samtidigt.
Just nu är det dubbeldumt kopplat dessutom.

Det är fyra brytare som funkar som vagg brytare.
Men som det är kopplat nu så har jag sänkning på två och höjning på två, vilket gör att jag inte kan sänka båda sidor bak och fram samtidigt...

Hur tänkte dom???

Nåja, enkelt att fixa genom att flytta om lite kontaktstycken på ventilpaketet

Titta gärna in på mitt projekt.
En 1970 Chevelle som byggs med LS1 och luftfjädring m.m.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=269119
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang