den ska bli så som jag vill ha den till 100% eftersom jag inte hittade en BMW som hade allt.. men den här hade mkt av det jag ville iaf.. målet är en bil som fungerar både på gata och på tvären på bana :)
då har man varit på bimmers of sweden träffen på mantorp park:) och jag måste säga att de va en sjukt bra träff så nästa år hoppas jag det blir en till träff där men men.. nu lite till vad som hänt med bilen.. igår va vi inne till autopartner i linköping och lämnade in bilen för en inspection 1 och lagning av kupè fläktarna, det kostade endel men är supernöjd! nu vet jag att oljan är bytt ordentligt och att det är rätt olja i, alla filter är bytta, bromsarna kollade (handbromsen spänd) m.m m.m OCH fläktarna fungerar igen så när man kom hem kunde jag äntligen slänga på sista delen jag hade låg hemma just nu: främre fjäderbensstaget:)
nästa prioritet blir nog nya fälgar och däck.. dvs "finfälgar" med däck som räcker lite längre än en sesong blir nog 19" men vilka det blir har jag inte bestämt mig för än.. sen ska det väl ner i backen en bit med så småningom.. finns även en hel del utvändigt att byta innan allt är klart men det gäller ju och prioritera sin lön så man klarar leva me.. för när det kommer till delar tas ingenting på avbetalning ifall olyckan skulle vara framme och därav kan det ta lite tid med saker och ting men sakta och säkert kommer det fortsätta frammåt
då va årets gatebil på mantorp park avklarat och jag tog mig inte ut på banan den här gången häller och de pga däck och fälg brist så igår kolla jag igenom blocket lite snabbt efter fälgar och däck och impuls smsade på en uppsättning som såg vettiga ut (dom ska ju bara användas i leksyfte ändå så skitsamma att dom va lite kantstötta). så idag efter jobbet tog jag med mig zne (Bob__) och införskaffade mig första uppsättningen lekfälgar med däck:) 255 breda känns lite väl svårsläppt så jag provar gå ner till 225 istället
bmw orginalfälgar borde ju hålla iallafall
hoppas kunna ta ut bilen på lite bana och provapå drifting nångång i år iallafall:) sen när det blir får vi väl vänta och se det är ju fortfarande endel kvar innan vi är klara för bana..
nu va det ett tag sen som jag skrev ngt här och det är för att de inte hänt så mkt med bilen på sistonde faktiskt.. åkt runt på lite träffar och de ända som hänt med bilen är att jag bytt bakdäck då dom gamla tog slut.. men i fredags började bilen strula för första gången ordentligt sen jag köpte den. åkte i ca 90 och känner att ratten vibrerar lite.. tänkte att de kanske är att de regnar så in i helvete.. efter ett tag blev det värre och jag började bromsa och då kändes de som att ena framdäcket vobblade som satan och va på väg av :o stannade och kollade så de satt fast och de gjorde de men däcket gick att flytta framåt och bakåt i hjulhuset sen luktade ena bromsen bränt.. till preem och lyfta upp bilen för å kolla vad de va och kom fram till att den bakre bärarmsbussningen fram på vänstersidan va väldigt slut och att frambromsen ligger på. så nu är det beställt hem nya grejer som förhoppningsvis ska hålla lite bättre. har även fått tag i ett garage nu där bilen ska in över vintern sen så då komr det troligen kunna vara även ett stillastående vinter projekt
så, då har man fått hem lite delar igen främre bärarmsbussningar, redstuff belägg och ett par bogseröglor
idag har jag även fått tummen ur och kört in bilen i vårat nyinförskaffade garage där bilen komr få tillbringa vintern och även kommande modifieringar (som jag inte riktigt än är säker på vad det blir men de märks). nu är målet att ha den på vägarna igen fredag kväll/lördag så vi får väl se hur de går
de börjar bli lite smått trångt därinne redan nu :p
kommer uppdatera nu tills bromsbyte och bussningar är klara så det komr börja hända lite här nu igen
då satte man igång och fixa påliggande frambroms idag efter jobbet. gick väldigt smidigt att få isär ok och ta bort dom gamla beläggen. när dom nya skulle på kom problemen, jag hade fått hem fel belägg!! dom va alldeles för små!! jaha tänkte jag.. tur att dom gamla faktiskt såg hyffsade ut så de va bara och prova sätta dit dom igen men först skulle jag prova pressa tbx kolven och se så de gick lätt, då kom nästa problem.. eftersom jag hade tänkt byta belägg va tanken att jag hade kunnat använda ett gammalt belägg och pressa tbx kolven me ihop med en vanlig skruv tving men de vågade jag inte riktigt eftersom jag skulle dit med dom igen.. tillslut lyckades jag pressa in de ändå och satte ihop allt efter rengöring och uppsmörjning av glidytor. efter en provtur kollade jag om det fortfarande va samma problem och de va de tuvär.. bromsen låg på. så imrn blir de och dra och köpa ngt man kan smörja bromskolven me och prova igen i väntan på besked på hur beläggsproblemet ska lösas. bak såg ut å vara rätt iaf så dom kanske man kan byta så länge. annars har jag ju alltid bussningarna som väntar på att bytas ut me.
fredagar slutar man 13.15 på jobbet så då fick man några extra timmar i garaget och behöver inte häller tänka på klockan för man ska upp å jobba dagen efter så idag fortsatte jag med min strulande frambroms. smorde upp kolven och glidpinnar ordentligt sen ut och provkörde. OCH DET FUNGERADE som det skulle sen stog bussningar på tur. först fick jag få fram en vettig domkraft så jag bad maxx (maxxiz) komma över med sin. pallade upp framänden av bilen och satte igång. banka och slå. slita och vrida.
sen lossnade den helaste av bussningarna (den hade nog blivit bytt för inte så längesen)
sen trycka dit den nya. andra sidan va lättare eftersom bussningen där va i väldigt mkt sämre skick. såhär såg dom gamla ut.
nu är det bara bromsarna kvar för den här gången och nu har det även löst sig med beläggen som ska vara på väg hem. imrn drar jag nog till jkping på årets sista träff där men dock första med bmwn.. ska du dit och ser bilen så ta gärna en bild och lägg upp här
Tottii skrev: har för mig jag sett den där bmwn nånstans??bra jobbat:)
haha ja de kan hända hmm.. undrar vart de kan vart tack du när saker går sönder måste de bytas och vrf inte då passa på att uppgradera till bättre grejer
då har man bytt beläggen runt om me:) passade lite bättre med rätt belägg fram
lite bilder:
innan byte
de va en viss skillnad på nytt å dom gamla
ett ok nästan färdigt
och såhär såg det ut genom fälgen sen
nu ska jag bara lufta bromsarna så tar de nog riktigt bra sen efter vintern när jag lämnar in den på service ska jag be dom byta bromsvätskan me när dom har den inne
igår blev det att åka in med bilen till besiktningen. och som vanligt blir man ju lite nervös spec när han börja kika rycka å dra i framvagnen. men de va inga problem för den gick igenom med BLANKA PAPPER iår igen inte ens ngn bra att veta fick även beröm av besiktningsmannen för jag hade så fin å härlig bil
då blev bilen avställd i söndags men innan de fick den sig en ordentlig tvätt nu ska man bara få iordning på volvon som står ivägen i garaget så man kan ta ut den för vintern och ställa in bmwn där, ifall man hittar ngt kul å göra med den i vinter planer finns men pga en troligen kommande arbetslöshet så får vi se vad som händer..
tja allihopa. de står lite stilla nu i väntan på besked om hur det blir med jobb.. jag är uppsagd till den 13 dec men sen divideras det massa lösningar hit å dit fr chefens sida så jag får se vad som händer.. bilen står nu iaf inne i våran verkstad i väntan på nya delar och lite jobb nu över vintern.. men tänkte bara slänga ut en krok här och kolla lite.. är det ngn därute som har några kul delar ni tror kan göra sig bra på bilen till nästa år så hojta till kolfiber/glasfiber huv/bagagelucka, fälgar, inredningsdelar.. hör av er så får vi se om ni har ngt intressant
då sitter man här och funderar på å dra tummen ur röven å sätta igång och ta hem lite delar.. prio 1 är just nu kopplingen och det är väl den jag funderar mest på nu.. ngn som har tips på vad man ska ha, vart man kan hitta de å gärna till vettigt pris? funderat endel på ett UUC kit med lättat svänghjul så man blir av med den där dubbelmassiga skiten som sitter på orginal..
väntar fortfarande på den lilla ventilen.. men den är planerad å komma på måndag. sålänge passade jag på å inviga nya domkraften och pallbockarna så nu står den redo och börja skruvas med iallafall har även köpt ny mobil nu så man kan börja ta bilder igen.
igår bestämde jag mig för och börja ta tag i bilen igen efter lite arbetslöshet.. men jag fick tillbaka jobbet igen förra veckan så nu vågar man snart börja använda pengarna till bilen igen då ska vi se.. kopplingsbyte va de ja.. hmm.. aja börjar väl med å dra ner avgas systemet.. kan ju inte va så krångligt.. men fan va fel jag hade!!! bultarna till grenröret sitter som SATAN!!!! började med att dra av mitt lilla spärrskaft och sen rund-dra 2 av 4 muttrar efter 4 timmar igår hade jag fått bort 2 av 4 innan jag gav upp..
allahjärtansdag.. då ska man ju umgås med den käraste man har.. i mitt fall blev de bilen :p fortsatte kämpa med dom där jävla muttrarna..
efter ca 5 timmar, massa bankande, några borr som gått av och en å annan svordom fick jag loss den mest rundade muttern så nu är det bara en kvar som även den ska borras och bankas av, förhoppningsvis imrn vad är de man säger.. de går sakta men säkert är väldigt glad över att jag inte beställt en ny koppling som ligger och väntar än iaf för då hade det varit smått frustrerande :p
och med de här vill jag ha sagt att meka bilar är som ni alla säkert redan vet inte alltid problemfritt och lätt som många får det å verka glad allahjärtans dag på er där ute! // MAC