Köpråd: AKUT! Saab 9-5 eller VW Passat?

TyrolerHatt Skogsmålare
11 april 2013 · 630 Inlägg

kolla noga efter vitrök på 9-5orna. rätt vanligt att turbon ger upp ganska tidigt på 2,0.

Jesper328
11 april 2013 · 2 372 Inlägg

Har erfarenhet av både Passat 1.8T och 9-5 2.3T och kan lugnt säga att Passaten inte går att jämföra med Saab, enligt mitt tycke i alla fall.
9-5 har en trevlig inredning, störtsköna stolar och ligger väldigt bra på vägen.
Men som tidigare har skrivit, var noga när du tittar på bilen.

Mvh

Up the RA
peegee Forummoderator
11 april 2013 · 2 924 Inlägg

Jag skulle vilja påstå att båda bilarna har nästan lika många för- och nackdelar (dock olika) som gör dessa bilar ganska jämnbördiga och lite hugget som stucket.

Av denna tråden att dömma så är flertalet partiska (de längsta inläggen kommer från de mest partiska wink ) vilket inte ger en korrekt bild men tror inte du kan få bättre svar än så här, då man svarar med det som ligger närmast hjärtat i de flesta fall.

Sammantaget bör det vara skicket och historiken på dess underhåll som bör vara avgörande i 1:a hand, sen är det upp till dig vilka specifika för- och nackdelar som får avgöra ditt val.

-

Sen något som tilltalar mig är eftermarknadsprylar (styling, chassi uppgradering etc) och där har SAAB 9-5 inte mycket att komma med jämnfört med VW Passat, för att nämna något mer.

~ Life is short, have FUN! ~
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
666_Beast
11 april 2013 · 1 863 Inlägg

Jag har faktiskt en Saab 9-5 -09 och en Passat -03 och tycker faktiskt att jag åker lika skönt i båda. Har inte haft några större problem med nån av dom förutom service och slitagedelar. Åker tystare i Passaten tycker jag men skönare i Saaben.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
panda666
11 april 2013 · 4 250 Inlägg

tycker egentligen att du ska inte ta nån av dom..finns mycket bättre val för 20.000

tex en bmw e39..krossar både passaten och saaben med ljusår.

sen finns det andra märken som tidigare sa som tex honda-toyota-mitsubishi..bättre bilar än saaben och passaten tycker jag.

vet inte vad folk tycker här men har många kompisar som berättat mardröms historier om deras saab 9-5 9-3 och resten..dåliga lådor, motorer, avgas, turbo etc etc.. sen har ja min bästa vän som har en saab 9000 som är ful som fan men rullar fortfarande..han byter inte olja eller nånting på den.


så skaffa dig fan en bmw e39 och tänk bara på tanka den bensin o inget annat..behöver inte ens tänka på miltalet på dessa bmw

kwamex
11 april 2013 · 221 Inlägg

http://www.blocket.se/varmland/Fin_Volk … =7&w=3

Vad tror ni om denna? 5 ägare, ser ut vara i relativt bra skick, ligger cirka 40 minuter ifrån där jag bor.
Turbo och kamrem bytt vid 14xxx

"Lite billigare vid snabb affär"

DahlinPics Fotograf
11 april 2013 · 97 Inlägg

Saab 9-5 2.0 t!
En 2 liters Saab motor är säkrare jämfört med en 2.3 liters.
Vad det gäller soppaförbrukning så min 2.0 t går 0.63 l/mil långkörning om man VERKLIGEN vill! Under 0.63 har jag dock aldrig kommit!
Ska du åka mycket motorväg (100 km/h+) välj saaben, en passat kan du åka 118-120 på mätaren så ligger du på 3000 varv. En Saab 9-5 2.0t på 3000 varv är uppe i 140-145...

Mitt tips:
Köp en Saab 9-5 2.0t
Det första du gör med bilen är att du lyfter upp den och plockar ner oljetråget och gör ren oljesilen. Sen byter olja varje 800 mil, gärna 500! Och en gång om året tar du ner oljesilen och gör rent!
Innan du köper den ska du även kolla om det är uppgraderade vevhusventilationen. Det gör du enklast genom att lyfta bort plasten runt oljepåfyllningen och kolla på baksidan av oljepåfyllningsröret om det sitter en slang kopplad till det röret. Sitter det en slang där så har dem uppgraderar vevhusventilationen!

Saab vs passat
1       -         0

Lycka till! smile
//Dahlin

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
saab_sonett Handledare
11 april 2013 · 1 481 Inlägg

DahlinPics skrev:
Saab 9-5 2.0 t!
En 2 liters Saab motor är säkrare jämfört med en 2.3 liters.
Vad det gäller soppaförbrukning så min 2.0 t går 0.63 l/mil långkörning om man VERKLIGEN vill! Under 0.63 har jag dock aldrig kommit!
Ska du åka mycket motorväg (100 km/h+) välj saaben, en passat kan du åka 118-120 på mätaren så ligger du på 3000 varv. En Saab 9-5 2.0t på 3000 varv är uppe i 140-145...

Mitt tips:
Köp en Saab 9-5 2.0t
Det första du gör med bilen är att du lyfter upp den och plockar ner oljetråget och gör ren oljesilen. Sen byter olja varje 800 mil, gärna 500! Och en gång om året tar du ner oljesilen och gör rent!
Innan du köper den ska du även kolla om det är uppgraderade vevhusventilationen. Det gör du enklast genom att lyfta bort plasten runt oljepåfyllningen och kolla på baksidan av oljepåfyllningsröret om det sitter en slang kopplad till det röret. Sitter det en slang där så har dem uppgraderar vevhusventilationen!

Saab vs passat
1       -         0

Lycka till! smile
//Dahlin

Varför köpa en bil där man måste plocka ned oljetråget vid varje oljebyte????
Min 9-5 2.0T -99 drog 0,9l/mil när man ansträngde sig att snålköra.
Ska du köra i 140km/h med en SAAB så räkna med en förbrukning på minst 1.2-1.3 l/mil.
Min BMW V8 går snålare i den farten.

IceEyes Varningar: För många..
11 april 2013 · 2 552 Inlägg

panda666 skrev:
tycker egentligen att du ska inte ta nån av dom..finns mycket bättre val för 20.000

tex en bmw e39..krossar både passaten och saaben med ljusår.

sen finns det andra märken som tidigare sa som tex honda-toyota-mitsubishi..bättre bilar än saaben och passaten tycker jag.

vet inte vad folk tycker här men har många kompisar som berättat mardröms historier om deras saab 9-5 9-3 och resten..dåliga lådor, motorer, avgas, turbo etc etc.. sen har ja min bästa vän som har en saab 9000 som är ful som fan men rullar fortfarande..han byter inte olja eller nånting på den.


så skaffa dig fan en bmw e39 och tänk bara på tanka den bensin o inget annat..behöver inte ens tänka på miltalet på dessa bmw

Dagens vits, det tackar vi för lol

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
DahlinPics Fotograf
11 april 2013 · 97 Inlägg

Vid varje oljebyte måste du inte plocka ner tråget smile men gärna 1 gång/år!
Då hade du en tung högerfot! 0.9 kör ja min på STADSKÖRNING om ja verkligen vill!
Din BMW V8 kostade inte 20 000 kr, och drar nog 1.7-1.9 inom stan antar jag smile

Allt går! Förutom småbarn, dem kryper..
Volkswagen Caddy "Swede Service" (2007)
Volvo V70 "R" "traktoR" (2001)
it_mutt Avstängd
11 april 2013 · 10 388 Inlägg

DahlinPics skrev:
Saab 9-5 2.0 t!
En 2 liters Saab motor är säkrare jämfört med en 2.3 liters.
Vad det gäller soppaförbrukning så min 2.0 t går 0.63 l/mil långkörning om man VERKLIGEN vill! Under 0.63 har jag dock aldrig kommit!
Ska du åka mycket motorväg (100 km/h+) välj saaben, en passat kan du åka 118-120 på mätaren så ligger du på 3000 varv. En Saab 9-5 2.0t på 3000 varv är uppe i 140-145...

Mitt tips:
Köp en Saab 9-5 2.0t
Det första du gör med bilen är att du lyfter upp den och plockar ner oljetråget och gör ren oljesilen. Sen byter olja varje 800 mil, gärna 500! Och en gång om året tar du ner oljesilen och gör rent!
Innan du köper den ska du även kolla om det är uppgraderade vevhusventilationen. Det gör du enklast genom att lyfta bort plasten runt oljepåfyllningen och kolla på baksidan av oljepåfyllningsröret om det sitter en slang kopplad till det röret. Sitter det en slang där så har dem uppgraderar vevhusventilationen!

Saab vs passat
1       -         0

Lycka till! smile
//Dahlin

Så pga att Passaten varvar mer på motorväg, så vinner SAAB:en? Ja det lät ju bra... (var nämligen det enda du hade med om passat).

- - - - - - - -

Personligen är jag inte tokförtjust i någon av bilarna. Men jag skulle välja Passaten. Detta inte för att jag tycker mer om den, utan för att jag tycker mindre om SAAB:en; ful, pisstråkig inredning som kunde vara hämtad från min farfars 900 från 80-talet, tycker jag sitter dåligt osv.

Men, det är ju då baserat på ytterst personliga åsikter, och knappast något som är avgörande för någon annan (hur -jag- sitter i bilen är ju skitsaksamma för "Person X")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
panda666
11 april 2013 · 4 250 Inlägg

IceEyes skrev:

panda666 skrev:
tycker egentligen att du ska inte ta nån av dom..finns mycket bättre val för 20.000

tex en bmw e39..krossar både passaten och saaben med ljusår.

sen finns det andra märken som tidigare sa som tex honda-toyota-mitsubishi..bättre bilar än saaben och passaten tycker jag.

vet inte vad folk tycker här men har många kompisar som berättat mardröms historier om deras saab 9-5 9-3 och resten..dåliga lådor, motorer, avgas, turbo etc etc.. sen har ja min bästa vän som har en saab 9000 som är ful som fan men rullar fortfarande..han byter inte olja eller nånting på den.


så skaffa dig fan en bmw e39 och tänk bara på tanka den bensin o inget annat..behöver inte ens tänka på miltalet på dessa bmw

Dagens vits, det tackar vi för lol

hehe, verkar som att det är bara entusiaster som klarar av att ha saab eftersom dom kan alla trix o knep med dom;smile  byta olja vart 500 mil^^ vad blir det? varje 3-4 månader oljebyte? vem har råd för sånt plågeri?

saab_sonett Handledare
11 april 2013 · 1 481 Inlägg

DahlinPics skrev:
Vid varje oljebyte måste du inte plocka ner tråget smile men gärna 1 gång/år!
Då hade du en tung högerfot! 0.9 kör ja min på STADSKÖRNING om ja verkligen vill!
Din BMW V8 kostade inte 20 000 kr, och drar nog 1.7-1.9 inom stan antar jag smile

Man ska inte behöva plocka ned oljetråget någon gång på en bil...
Nej lätt högerfot. SAAB:en drog exakt lika mycket på semesterkörning som vad BMW:n drar. 0,96l/mil.
Snitt på BMW:n efter 2 års ägande 1,05l/mil.
Bättre att köpa en SAAB 9000 av sista årsmodellen. Betydligt stabilare bil och mycket bättre motor än en 9-5:a

Hade en Passat TDI tidigare. Visserligen en 95:a men den körde jag från 15000 mil till 42000 mil.
Tanka, byt olja, en och annan slitdel. Bättre bil har jag inte haft.

Senast redigerat av saab_sonett (11 april 2013)

Andromeda Rumpmas
11 april 2013 · 3 860 Inlägg

peegee skrev:
En VW Passat 1.8T är snålare än en Saab 9-5... min går enkelt att köra på 0,7l/mil landsväg med trimchip om man är väldlgt snäll och tråkig på gaspedalen... wink

Men vad är en Saab 9-5 2.4 för nåt?  Bör vara 2.3... och de motorerna har ju haft en del allvarliga problem...


Motorproblem
Saab 9-5 har haft vissa problem med höga avgasvärden. Framförallt Aero-motorn har uppnått dåliga resultat i avgasutsläppsnivåtester. Tester (av bland annat Teknikens Värld) visar också på hur motorerna (framförallt 2,3 l-motorn B235) under hög belastning släpper ut onormalt höga halter miljöskadliga ämnen. Saab har dock kritiserat utförandet av dessa tester, man har menat att motorerna dels inte fått tillräcklig kylning men också att de externa bränslepumpar som används vid dessa mätningar har orsakat skenande bränsletryck vilket orsakat en för fet blandning, något som sägs förklara de onormala värdena.

Saab 9-5 från 1998-2003 har hamnat i dålig dager på grund av de motorproblem som drabbat bilar som inte skötts väl eller som körts korta sträckor åt gången utan att motorn blivit varm och utan att man anpassat oljebytena till körförhållandena. Det beskrivs i serviceboken vad som anses vara svårare körförhållanden. Problemet kallas oil sludge.

Du, hur har VAG det med motorproblem på sina 1,8t, särskilt runt de årsmodeller han frågar efter? Man ska inte kasta elefanter i porslinsbutiker...

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
OpelP1
11 april 2013 · 1 412 Inlägg

IceEyes skrev:

panda666 skrev:
tycker egentligen att du ska inte ta nån av dom..finns mycket bättre val för 20.000

tex en bmw e39..krossar både passaten och saaben med ljusår.

sen finns det andra märken som tidigare sa som tex honda-toyota-mitsubishi..bättre bilar än saaben och passaten tycker jag.

vet inte vad folk tycker här men har många kompisar som berättat mardröms historier om deras saab 9-5 9-3 och resten..dåliga lådor, motorer, avgas, turbo etc etc.. sen har ja min bästa vän som har en saab 9000 som är ful som fan men rullar fortfarande..han byter inte olja eller nånting på den.


så skaffa dig fan en bmw e39 och tänk bara på tanka den bensin o inget annat..behöver inte ens tänka på miltalet på dessa bmw

Dagens vits, det tackar vi för lol

Ja såna där inlägg är ganska komiska faktiskt. big_smile

Jag hade nog valt Saab 9-5 då Saabs stolar brukar vara väldigt sköna.

Senast redigerat av OpelP1 (11 april 2013)

viccoA
11 april 2013 · 3 110 Inlägg

panda666 skrev:

IceEyes skrev:

panda666 skrev:
tycker egentligen att du ska inte ta nån av dom..finns mycket bättre val för 20.000

tex en bmw e39..krossar både passaten och saaben med ljusår.

sen finns det andra märken som tidigare sa som tex honda-toyota-mitsubishi..bättre bilar än saaben och passaten tycker jag.

vet inte vad folk tycker här men har många kompisar som berättat mardröms historier om deras saab 9-5 9-3 och resten..dåliga lådor, motorer, avgas, turbo etc etc.. sen har ja min bästa vän som har en saab 9000 som är ful som fan men rullar fortfarande..han byter inte olja eller nånting på den.


så skaffa dig fan en bmw e39 och tänk bara på tanka den bensin o inget annat..behöver inte ens tänka på miltalet på dessa bmw

Dagens vits, det tackar vi för lol

hehe, verkar som att det är bara entusiaster som klarar av att ha saab eftersom dom kan alla trix o knep med dom;smile  byta olja vart 500 mil^^ vad blir det? varje 3-4 månader oljebyte? vem har råd för sånt plågeri?

Jag kör 5000 om året så med min nuvarande bruxis är det knappt två servicear om året. Jag skulle behöva byta olja mer eller mindre varje månad med en Saab, det verkar lite orealistiskt och jag tvivlar på att det behövs.

panda666
11 april 2013 · 4 250 Inlägg

OpelP1 skrev:

IceEyes skrev:

panda666 skrev:
tycker egentligen att du ska inte ta nån av dom..finns mycket bättre val för 20.000

tex en bmw e39..krossar både passaten och saaben med ljusår.

sen finns det andra märken som tidigare sa som tex honda-toyota-mitsubishi..bättre bilar än saaben och passaten tycker jag.

vet inte vad folk tycker här men har många kompisar som berättat mardröms historier om deras saab 9-5 9-3 och resten..dåliga lådor, motorer, avgas, turbo etc etc.. sen har ja min bästa vän som har en saab 9000 som är ful som fan men rullar fortfarande..han byter inte olja eller nånting på den.


så skaffa dig fan en bmw e39 och tänk bara på tanka den bensin o inget annat..behöver inte ens tänka på miltalet på dessa bmw

Dagens vits, det tackar vi för lol

Ja såna där inlägg är ganska komiska faktiskt. big_smile

Jag hade nog valt Saab 9-5 då Saabs stolar brukar vara väldigt sköna.

lol tycker ni verkligen att saab och passaten är bättre än e39? då är de ni som är komiska^^

e39 käkar alla saab och passat tsammans med kalles kaviar till frukost.

e39 528-530+ m5.. vilken saab modell kommer i närheten av dessa? samt motsvarande passat?
säg mig da?wink kör ni era skräp da och glöm inte lägga alarm på iphone att byta olja varje 2 månader ;smile

Tobbetdi Diesel ska man ha!
11 april 2013 · 482 Inlägg

Passat och Saab verkar lida av ungefär samma saker tycker jag.
När det gäller Saab så får man mycket bil för pengarna och bra komfort, hur det ser ut med reservdelar i framtiden har jag ingen aning om.
Passat 3B årsmodell 97-00 har lite strul med framvagnen med alla länkarmar, inte så jobbigt att byta och ett komplett kit kostar väl ca 3-4000, delar finns bla på biltema, om de är bra låter jag vara osagt.
Delar till VW går att hitta ruskigt billigt på ebay.
Jag har själv ägt 2st Passat 3B Variant 1,9 tdi -99 på 110 hk och jag körde 9000 problemfria mil totalt med dessa, snåla var de också.
Saab har jag inte ägt någon, men skulle nog kunna tänka mig en 9-5 kombi som andra bil, men mitt hjärta brinner för Audi-Skoda-VW, så för mig är valet lätt.

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se
Andromeda Rumpmas
11 april 2013 · 3 860 Inlägg

panda666 skrev:

IceEyes skrev:

panda666 skrev:
tycker egentligen att du ska inte ta nån av dom..finns mycket bättre val för 20.000

tex en bmw e39..krossar både passaten och saaben med ljusår.

sen finns det andra märken som tidigare sa som tex honda-toyota-mitsubishi..bättre bilar än saaben och passaten tycker jag.

vet inte vad folk tycker här men har många kompisar som berättat mardröms historier om deras saab 9-5 9-3 och resten..dåliga lådor, motorer, avgas, turbo etc etc.. sen har ja min bästa vän som har en saab 9000 som är ful som fan men rullar fortfarande..han byter inte olja eller nånting på den.


så skaffa dig fan en bmw e39 och tänk bara på tanka den bensin o inget annat..behöver inte ens tänka på miltalet på dessa bmw

Dagens vits, det tackar vi för lol

hehe, verkar som att det är bara entusiaster som klarar av att ha saab eftersom dom kan alla trix o knep med dom;smile  byta olja vart 500 mil^^ vad blir det? varje 3-4 månader oljebyte? vem har råd för sånt plågeri?

Vad kostade en m5 ny då?
Vad kör du själv? 14 år gammal och kör pappas Kia Ceed i smyg på uppfarten när han vilar middag?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
it_mutt Avstängd
11 april 2013 · 10 388 Inlägg

Tobbetdi skrev:
Passat och Saab verkar lida av ungefär samma saker tycker jag.
När det gäller Saab så får man mycket bil för pengarna och bra komfort, hur det ser ut med reservdelar i framtiden har jag ingen aning om.
Passat 3B årsmodell 97-00 har lite strul med framvagnen med alla länkarmar, inte så jobbigt att byta och ett komplett kit kostar väl ca 3-4000, delar finns bla på biltema, om de är bra låter jag vara osagt.
Delar till VW går att hitta ruskigt billigt på ebay.
Jag har själv ägt 2st Passat 3B Variant 1,9 tdi -99 på 110 hk och jag körde 9000 problemfria mil totalt med dessa, snåla var de också.
Saab har jag inte ägt någon, men skulle nog kunna tänka mig en 9-5 kombi som andra bil, men mitt hjärta brinner för Audi-Skoda-VW, så för mig är valet lätt.

Kan ju även tilläggas att för 3-4000:- får du utan problem en förstärkt framvagn.

Runt 2k hittar man "det vanliga" kompletta kittet för t.o.m inom landets gränser smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang