Köpråd: AKUT! Saab 9-5 eller VW Passat?

AChr
11 april 2013 · 336 Inlägg

Andromeda skrev:

panda666 skrev:

IceEyes skrev:

Dagens vits, det tackar vi för lol

hehe, verkar som att det är bara entusiaster som klarar av att ha saab eftersom dom kan alla trix o knep med dom;smile  byta olja vart 500 mil^^ vad blir det? varje 3-4 månader oljebyte? vem har råd för sånt plågeri?

Vad kostade en m5 ny då?
Vad kör du själv? 14 år gammal och kör pappas Kia Ceed i smyg på uppfarten när han vilar middag?

Med tanke på hur han skriver tvivlar jag på att han ens är så gammal. Sen skulle det vara intressant att veta vad han syftar på när han påstår att E39 är totalt överlägsen alla Saabar och Passater. Jag skulle vilja påstå att han har fel. smile

Just turbo power, no real shit.
OpelP1
11 april 2013 · 1 412 Inlägg

panda666 skrev:

OpelP1 skrev:

IceEyes skrev:

Dagens vits, det tackar vi för lol

Ja såna där inlägg är ganska komiska faktiskt. big_smile

Jag hade nog valt Saab 9-5 då Saabs stolar brukar vara väldigt sköna.

lol tycker ni verkligen att saab och passaten är bättre än e39? då är de ni som är komiska^^

e39 käkar alla saab och passat tsammans med kalles kaviar till frukost.

Ja det tycker jag, att du ser E39 som guds gåva till mänskligheten är inte mitt problem.
Att du uttrycker dig som en 14 åring är säkert poppis på närmsta mcdonalds men inte här.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2013 · 17 483 Inlägg

Såja mina herrar. Håll er till tråden. Vill TS ha en Saab eller Passat så är det så.

Sen tycker även jag att det finns bilar som är bättre... Saabar har jag haft några få. Diverse elfel har det varit. Dock inga motorfel. Gick rätt billigt.

I höstas var jag MYCKET nära att köpa en passat 1.8T automat -98. När jag väl provade denna så blev jag mycket besviken. Blev inget köp. Köpte en Hyundai Elantra -01. Svinbra bil som hade varit kvar idag om det var automat.

Saaben tycker jag har en mycket gammal inredning. Påminner om en Saab 900 EMS -79:a... Passaten (som jag kört sparsamt genom åren som bilhandlare) är förvisso tysk och tråkig men känns bra. Lite tyngd i grejorna.

Tittar man på annonser inser man rätt snart att man får en betydligt nyare Saab för samma slant som motsvarande Passat. Med detta som grund rekommenderar jag Saab. Fast den VW du länkade till såg bra ut men "lite rost" kan betyda vad som helst. Plus på att AC kyler.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
kwamex
11 april 2013 · 221 Inlägg

Ska åka iväg och kolla på en Saab 9-5 2.3T imorgon, gått 21 000 mil, turbo bytt vid 17 000, vevhusventilation uppgraderad till 6, helt nya sommardäck, 2 nya vinterdäck, 2 gamla. Ingen rost, ser bra ut under. Gått igenom 6 senaste besiktningarna blankt. AC kyler bra. Fullservicebok, finns kvitto.

Senast redigerat av kwamex (11 april 2013)

panda666
11 april 2013 · 4 250 Inlägg

Andromeda skrev:

panda666 skrev:

IceEyes skrev:

Dagens vits, det tackar vi för lol

hehe, verkar som att det är bara entusiaster som klarar av att ha saab eftersom dom kan alla trix o knep med dom;smile  byta olja vart 500 mil^^ vad blir det? varje 3-4 månader oljebyte? vem har råd för sånt plågeri?

Vad kostade en m5 ny då?
Vad kör du själv? 14 år gammal och kör pappas Kia Ceed i smyg på uppfarten när han vilar middag?

ojjjj råkade ja trampa på en saab fanboys tår eller;)?

nej farsan kör en skitbil. s40 2005 med 1.8 skit motorn. och ja kör e39 528 om du verkligen är så intresserad;)
har även köpt en mitsubishi colt 1.6 1997.

hur många gånger har din saab rasat hitils da?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2013 · 17 483 Inlägg

panda666 skrev:

Andromeda skrev:

panda666 skrev:

hehe, verkar som att det är bara entusiaster som klarar av att ha saab eftersom dom kan alla trix o knep med dom;smile  byta olja vart 500 mil^^ vad blir det? varje 3-4 månader oljebyte? vem har råd för sånt plågeri?

Vad kostade en m5 ny då?
Vad kör du själv? 14 år gammal och kör pappas Kia Ceed i smyg på uppfarten när han vilar middag?

ojjjj råkade ja trampa på en saab fanboys tår eller;)?

nej farsan kör en skitbil. s40 2005 med 1.8 skit motorn. och ja kör e39 528 om du verkligen är så intresserad;)
har även köpt en mitsubishi colt 1.6 1997.

hur många gånger har din saab rasat hitils da?

Lägg av nu.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
11 april 2013 · 4 250 Inlägg

OpelP1 skrev:

panda666 skrev:

OpelP1 skrev:
Ja såna där inlägg är ganska komiska faktiskt. big_smile

Jag hade nog valt Saab 9-5 då Saabs stolar brukar vara väldigt sköna.

lol tycker ni verkligen att saab och passaten är bättre än e39? då är de ni som är komiska^^

e39 käkar alla saab och passat tsammans med kalles kaviar till frukost.

Ja det tycker jag, att du ser E39 som guds gåva till mänskligheten är inte mitt problem.
Att du uttrycker dig som en 14 åring är säkert poppis på närmsta mcdonalds men inte här.

saab har konkat. det säger väldigt mycket. och att e39 har kallats över 1000 ggr av hela världen som världens bästa bil, säger också mke. kolla även att alla som argumenterar emot mig kör också saab.

bmw är bättre än saab och passat. finns inge snack om saken tycker jag..som att jämföra tyson mot musashi från K1.


men som sagt..håller mig till topic from nu

Senast redigerat av panda666 (11 april 2013)

jojje81 George
11 april 2013 · 1 956 Inlägg

Bmw är ju bättre än saab helt klart.. men vilken bmw får du för 20 lök?
Däremot får man en rätt fräsch och relativt ny saab för samma summa.

Mellan passat och saab så röstar jag på saab ändå. Bara för att passaten är så ruskigt ful och känns omodern i så tidiga årsmodeller.
Annars är 1, 8t motorn "skottsäker"

Mitt tips är att du ska leta efter -04-05 och 2, 3ltt.
Det är köparens marknad så va inte rädd för att buda 20' på en bil där ägaren vill ha ~25'

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
panda666
11 april 2013 · 4 250 Inlägg

jojje81 skrev:
Bmw är ju bättre än saab helt klart.. men vilken bmw får du för 20 lök?
Däremot får man en rätt fräsch och relativt ny saab för samma summa.

Mellan passat och saab så röstar jag på saab ändå. Bara för att passaten är så ruskigt ful och känns omodern i så tidiga årsmodeller.
Annars är 1, 8t motorn "skottsäker"

Mitt tips är att du ska leta efter -04-05 och 2, 3ltt.
Det är köparens marknad så va inte rädd för att buda 20' på en bil där ägaren vill ha ~25'

du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltsåwink?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2013 · 17 483 Inlägg

panda666 skrev:

jojje81 skrev:
Bmw är ju bättre än saab helt klart.. men vilken bmw får du för 20 lök?
Däremot får man en rätt fräsch och relativt ny saab för samma summa.

Mellan passat och saab så röstar jag på saab ändå. Bara för att passaten är så ruskigt ful och känns omodern i så tidiga årsmodeller.
Annars är 1, 8t motorn "skottsäker"

Mitt tips är att du ska leta efter -04-05 och 2, 3ltt.
Det är köparens marknad så va inte rädd för att buda 20' på en bil där ägaren vill ha ~25'

du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltsåwink?

Verkar så även om jag i princip är emot för att råda någon att köpa en Saab för 20 lappar. Den kan gå i åratal eller kosta 15000:- i rep första månaden...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
11 april 2013 · 4 250 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

panda666 skrev:

jojje81 skrev:
Bmw är ju bättre än saab helt klart.. men vilken bmw får du för 20 lök?
Däremot får man en rätt fräsch och relativt ny saab för samma summa.

Mellan passat och saab så röstar jag på saab ändå. Bara för att passaten är så ruskigt ful och känns omodern i så tidiga årsmodeller.
Annars är 1, 8t motorn "skottsäker"

Mitt tips är att du ska leta efter -04-05 och 2, 3ltt.
Det är köparens marknad så va inte rädd för att buda 20' på en bil där ägaren vill ha ~25'

du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltsåwink?

Verkar så även om jag i princip är emot för att råda någon att köpa en Saab för 20 lappar. Den kan gå i åratal eller kosta 15000:- i rep första månaden...

hur mke är rekommenderat att lägga ut på en saab som ska hålla några år da?

ska man försöka hålla sig till runt 30-40.000 ? tänkte kanske en 9-5 från 2006?

MrTurbo Better than God \o/
11 april 2013 · 1 882 Inlägg

Mest bil för pengarna = SAAB.
Flest missnöjda kunder har... VW...

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
MrTurbo Better than God \o/
11 april 2013 · 1 882 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:
.... Den kan gå i åratal eller kosta 15000:- i rep första månaden...

Säg ett enda bilmärke det INTE stämmer in på är du snäll.

Edit: Jobbar som kundmottagare i en Allbilsverkstad. Har träffat på det mesta, tro mig...  wink

Senast redigerat av MrTurbo (11 april 2013)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2013 · 17 483 Inlägg

MrTurbo skrev:

Dieselsmurfen skrev:
.... Den kan gå i åratal eller kosta 15000:- i rep första månaden...

Säg ett enda bilmärke det INTE stämmer in på är du snäll.

Förvisso. Men jag påstår att risken att detta inträffar är betydligt högre på en Saab än en Corolla... Det får du väl hålla med om? Min MB-diesel jag har till jobbet köpte jag pga att den är "skottsäker" = Låg risk.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 april 2013 · 17 483 Inlägg

Alla inlägg om BMW raderas innan tråden spårar ur och låses.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
MrTurbo Better than God \o/
11 april 2013 · 1 882 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

MrTurbo skrev:

Dieselsmurfen skrev:
.... Den kan gå i åratal eller kosta 15000:- i rep första månaden...

Säg ett enda bilmärke det INTE stämmer in på är du snäll.

Förvisso. Men jag påstår att risken att detta inträffar är betydligt högre på en Saab än en Corolla... Det får du väl hålla med om? Min MB-diesel jag har till jobbet köpte jag pga att den är "skottsäker" = Låg risk.

Tycker inte att SAABar är överrepresenterade direkt, enda stora dyra jobbet på en saab senaste åren är bytet av en topplockspackning.  BMW med kass kamkedjespännare å kamkejda som kuggat över, förra veckan.

Sedan är jag iofs lite partisk kanske men man ser ju vad som passerar genom verkstaden. Corolla är ju inget alternativ, klassas ju som ryggsäck om man har bälte på sig.  :-)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Drunk A.Sörman
11 april 2013 · 1 299 Inlägg

Gillar väll inte någon av bilarna direkt. Har dock en saab 95 av äldre modell. Den står ute året runt får minimalt med service.Startar å går året runt.Har dock en opel motor under huven kanske är därför smile

Om man bortser från motorn så är det lite småfel. Läcker in vatten i diverse lyktorå koffert.
Displayer som inte funkar bara då och då.En fläkt som inte vill starta när det blir kallt ute.
Stolarna är inget vidare.Dom är ganska tråkiga inuti.Men den har ifall varit skottsäker under en ganska lång tid utan något större underhåll.

Mvh Andreas

Andromeda Rumpmas
11 april 2013 · 3 860 Inlägg

panda666 skrev:

Andromeda skrev:

panda666 skrev:

hehe, verkar som att det är bara entusiaster som klarar av att ha saab eftersom dom kan alla trix o knep med dom;smile  byta olja vart 500 mil^^ vad blir det? varje 3-4 månader oljebyte? vem har råd för sånt plågeri?

Vad kostade en m5 ny då?
Vad kör du själv? 14 år gammal och kör pappas Kia Ceed i smyg på uppfarten när han vilar middag?

ojjjj råkade ja trampa på en saab fanboys tår eller;)?

nej farsan kör en skitbil. s40 2005 med 1.8 skit motorn. och ja kör e39 528 om du verkligen är så intresserad;)
har även köpt en mitsubishi colt 1.6 1997.

hur många gånger har din saab rasat hitils da?

Jag antar att du undrar om något gått sönder på min Saab?

Jag är inne på min sjunde Saab och har aldrig rasat någon. Varken någon koppling, motor, turbo eller låda och då har de haft allt mellan drygt 3000 och 32000 mil på mätaren. Mina 9000 jag haft har haft lite fel på sätesvärme, färddator och så, men de var över 15 år gamla. Elantennen trilskades på mina ng900, och det värsta som hänt var att AC-kompressorn rasade på min gamla 9-3 Aero pga läckage i synglaset på torkfiltret. Så nej, för att ha haft så många gamla bilar (10-15 år gamla bilar är gamla och väl använda) tycker jag att jg klarat mig väldigt bra med mina Saabar.

Min senaste har som väntat inte krånglat ett dugg. Det hade förvånat mig väldigt. Hade det varit en ett år gammal fransos hade jag redan varit stamkund på Bilia att döma av de Renaults vi har på jobbet. Då säger de ändå att V40 och V60 har fler garantiärenden än Renault Megane. Skrämmande.

Har du ägt någon Saab då? Nej, vad uttalar du dig för då?

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
11 april 2013 · 3 860 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

MrTurbo skrev:

Dieselsmurfen skrev:
.... Den kan gå i åratal eller kosta 15000:- i rep första månaden...

Säg ett enda bilmärke det INTE stämmer in på är du snäll.

Förvisso. Men jag påstår att risken att detta inträffar är betydligt högre på en Saab än en Corolla... Det får du väl hålla med om? Min MB-diesel jag har till jobbet köpte jag pga att den är "skottsäker" = Låg risk.

Dock är det ju helt olika bilar. Vill man ha hyffsad prestanda , komfort och utrstning och väljer mellan en Corolla och en 9-5 Aero är det egentligen inget val. Dessutom håller kamkedjan bra om bilen är servad som den ska. Köper man grisen i säcken kan det gå illa nästan oavsett vilken bil man köper som du som handlare säkert redan vet.

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Andromeda Rumpmas
11 april 2013 · 3 860 Inlägg

panda666 skrev:

Dieselsmurfen skrev:

panda666 skrev:
du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltsåwink?

Verkar så även om jag i princip är emot för att råda någon att köpa en Saab för 20 lappar. Den kan gå i åratal eller kosta 15000:- i rep första månaden...

hur mke är rekommenderat att lägga ut på en saab som ska hålla några år da?

ska man försöka hålla sig till runt 30-40.000 ? tänkte kanske en 9-5 från 2006?

Det är helt rätt, men räcker 40k då är ju frågan, om den ska vara fräsch? Ja, det kanske det gör om man letar. Jag skulle dock satsa på en med 220 eller 250/260 hk då den stora turbon håller bra medan den lilla som sitter på 150/185 hk ofta går sönder innan 20k mil.
Annars har du ju 1,9 Tid som är en stabil motor. Billig i drift om du kör över 3k mil per år.

Men 9-5 ger helt klart ruskigt mycket bil för pengarna.

Senast redigerat av Andromeda (11 april 2013)

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang