Köpråd: AKUT! Saab 9-5 eller VW Passat?

SportPilot Ubåtsingenjör
12 april 2013 · 7 229 Inlägg

panda666 skrev:

Andromeda skrev:

CHEEVA skrev:

nej det tycker jag inte ... bmwn har väl mer eller mindre nått sin botten pris mässigt så någon större förlust lär man inte göra där. Har personligen inte varit med om de reparationskostnader vissa här talar om så för ig har det varit billiga bilar att äga. En Saab där imot som är så pass ny har inte nått sin botten ännu så där kommer man göra en förlust.

Och om man inte bryr sig alls om komfort status eller what ever så hade jag kollat efter något japanskt eller kanske till och med koreanskt dito

tex toyota corolla kombi.. skit ful bil som är skit tråkig och ingen super komfort, men det är en driftsäker snål bil som tar dig från a till b med låga ägande kostnader

att en 12-15 år gammal bil är på sluttampen håller jag absolut inte med om, bilarna håller länge

Ja, jag håller fullständigt med dig om asiaterna, skitbra bilar på att hålla och gå billigt, men en ren pina att köra om man gillar bilar ens litegrann.

Men du måste ha missat något vad gäller Saab, och speciellt 9-5. Det finns ingen bil i dagsläget som ger så mycket motor, utrustning och komfort för pengarna. Du kan ju faktiskt få en 7-8 år gammal för 40k. Marknaden är livrädda för dom helt i onödan sedan konkursen, så det är verkligen huggsexa.

Lägger du 40k på en 7 år gammal Saab som du sedan behåller 5 år innan du byter, spelar det någon roll om du bara får 20k för den då? Botten är verkligen nådd där, nu är det reguljär värdeminskning från en lägre punkt än normalt som gäller på Saabarna, det stora värdetappet kom för ett par år sedan när typ ett-två år gamla bilar började säljas för halva nypriset eller mindre. Det är alltså köparen som tjänar på det helt och hållet just nu, förutsatt att man behåller bilen några år och inte säljer direkt.

Värdeminskning på en begagnad bil i den prisklassen är ju totalt ointressant om du ska behålla den flera år, den är ju ändå nere runt 10-15k när du säljer den då, nästan där bilar slutar tappa i värde så länge de gått genom besiktningen.

Det måste vara skitsvårt att hitta en BMW i den prisklassen som är välskött eftersom de är överkomliga för ungdomar med kepsen på sned. Och en 12-15 år gammal bil är dubbelt så gammal som en 6-7 å gammal, och kommer att ta slut mycket snabbare, det är absolut inget konstigt i det. Den har körts 6-8 fler vintrar och gått många fler mil. Ska man ha en bil att ha flera år tar man väl hellre den som är 12 år gammal när man är klar med den än den som är 18 år gammal vid det laget. Båda lär vara 10-15k-bilar vid det laget.

lol det samma gäller alla bilar. alla bilar kan ha varit buskörda med kepsen sned!

det är bara det att saab krånglar mycket lättare och oftare. Det är bevisat. skitmånga som har sagt det och upplevt det. sen finns det myyyyycket bra bmw för 40.000.. skulle ALDRIG lägga ut 40.000 för en saab när ja kan få en 2001-2002  530 e39 för 40.000 -50.000 . mycket mer bil för pengarna.. än saab. pungt slut.

jag tar hellre en 20 år gammal bmw än en helt ny saab vilken dag det än är.

håller med skiter i hur gammal bilen är, tycker inte det är det minsta intressant

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
IceEyes Varningar: För många..
12 april 2013 · 2 552 Inlägg

panda666 skrev:

Andromeda skrev:

CHEEVA skrev:

nej det tycker jag inte ... bmwn har väl mer eller mindre nått sin botten pris mässigt så någon större förlust lär man inte göra där. Har personligen inte varit med om de reparationskostnader vissa här talar om så för ig har det varit billiga bilar att äga. En Saab där imot som är så pass ny har inte nått sin botten ännu så där kommer man göra en förlust.

Och om man inte bryr sig alls om komfort status eller what ever så hade jag kollat efter något japanskt eller kanske till och med koreanskt dito

tex toyota corolla kombi.. skit ful bil som är skit tråkig och ingen super komfort, men det är en driftsäker snål bil som tar dig från a till b med låga ägande kostnader

att en 12-15 år gammal bil är på sluttampen håller jag absolut inte med om, bilarna håller länge

Ja, jag håller fullständigt med dig om asiaterna, skitbra bilar på att hålla och gå billigt, men en ren pina att köra om man gillar bilar ens litegrann.

Men du måste ha missat något vad gäller Saab, och speciellt 9-5. Det finns ingen bil i dagsläget som ger så mycket motor, utrustning och komfort för pengarna. Du kan ju faktiskt få en 7-8 år gammal för 40k. Marknaden är livrädda för dom helt i onödan sedan konkursen, så det är verkligen huggsexa.

Lägger du 40k på en 7 år gammal Saab som du sedan behåller 5 år innan du byter, spelar det någon roll om du bara får 20k för den då? Botten är verkligen nådd där, nu är det reguljär värdeminskning från en lägre punkt än normalt som gäller på Saabarna, det stora värdetappet kom för ett par år sedan när typ ett-två år gamla bilar började säljas för halva nypriset eller mindre. Det är alltså köparen som tjänar på det helt och hållet just nu, förutsatt att man behåller bilen några år och inte säljer direkt.

Värdeminskning på en begagnad bil i den prisklassen är ju totalt ointressant om du ska behålla den flera år, den är ju ändå nere runt 10-15k när du säljer den då, nästan där bilar slutar tappa i värde så länge de gått genom besiktningen.

Det måste vara skitsvårt att hitta en BMW i den prisklassen som är välskött eftersom de är överkomliga för ungdomar med kepsen på sned. Och en 12-15 år gammal bil är dubbelt så gammal som en 6-7 å gammal, och kommer att ta slut mycket snabbare, det är absolut inget konstigt i det. Den har körts 6-8 fler vintrar och gått många fler mil. Ska man ha en bil att ha flera år tar man väl hellre den som är 12 år gammal när man är klar med den än den som är 18 år gammal vid det laget. Båda lär vara 10-15k-bilar vid det laget.

lol det samma gäller alla bilar. alla bilar kan ha varit buskörda med kepsen sned!

det är bara det att saab krånglar mycket lättare och oftare. Det är bevisat. skitmånga som har sagt det och upplevt det. sen finns det myyyyycket bra bmw för 40.000.. skulle ALDRIG lägga ut 40.000 för en saab när ja kan få en 2001-2002  530 e39 för 40.000 -50.000 . mycket mer bil för pengarna.. än saab. pungt slut.

jag tar hellre en 20 år gammal bmw än en helt ny saab vilken dag det än är.

Ja, alla resonerar och tycker olika.

Själv skulle jag aldrig välja överprisade modeller som E39 när man kan hitta en välvårdad SAAB av nyare årgång, modell och mer utrustning samt prestanda till likvärdigt pris, eller en japansk bil av dylik kaliber som dessutom är av högre kvalitet.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
666_Beast
12 april 2013 · 1 863 Inlägg

Men allvarligt, det handlar om Saab eller Passat. Varför ska det alltid dras in en massa BMW snack så fort nån är intresserad av andra bilmodeller?

Till trådskaparen, hur har det gått med billetandet?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
SportPilot Ubåtsingenjör
12 april 2013 · 7 229 Inlägg

IceEyes skrev:

panda666 skrev:

Andromeda skrev:
Ja, jag håller fullständigt med dig om asiaterna, skitbra bilar på att hålla och gå billigt, men en ren pina att köra om man gillar bilar ens litegrann.

Men du måste ha missat något vad gäller Saab, och speciellt 9-5. Det finns ingen bil i dagsläget som ger så mycket motor, utrustning och komfort för pengarna. Du kan ju faktiskt få en 7-8 år gammal för 40k. Marknaden är livrädda för dom helt i onödan sedan konkursen, så det är verkligen huggsexa.

Lägger du 40k på en 7 år gammal Saab som du sedan behåller 5 år innan du byter, spelar det någon roll om du bara får 20k för den då? Botten är verkligen nådd där, nu är det reguljär värdeminskning från en lägre punkt än normalt som gäller på Saabarna, det stora värdetappet kom för ett par år sedan när typ ett-två år gamla bilar började säljas för halva nypriset eller mindre. Det är alltså köparen som tjänar på det helt och hållet just nu, förutsatt att man behåller bilen några år och inte säljer direkt.

Värdeminskning på en begagnad bil i den prisklassen är ju totalt ointressant om du ska behålla den flera år, den är ju ändå nere runt 10-15k när du säljer den då, nästan där bilar slutar tappa i värde så länge de gått genom besiktningen.

Det måste vara skitsvårt att hitta en BMW i den prisklassen som är välskött eftersom de är överkomliga för ungdomar med kepsen på sned. Och en 12-15 år gammal bil är dubbelt så gammal som en 6-7 å gammal, och kommer att ta slut mycket snabbare, det är absolut inget konstigt i det. Den har körts 6-8 fler vintrar och gått många fler mil. Ska man ha en bil att ha flera år tar man väl hellre den som är 12 år gammal när man är klar med den än den som är 18 år gammal vid det laget. Båda lär vara 10-15k-bilar vid det laget.

lol det samma gäller alla bilar. alla bilar kan ha varit buskörda med kepsen sned!

det är bara det att saab krånglar mycket lättare och oftare. Det är bevisat. skitmånga som har sagt det och upplevt det. sen finns det myyyyycket bra bmw för 40.000.. skulle ALDRIG lägga ut 40.000 för en saab när ja kan få en 2001-2002  530 e39 för 40.000 -50.000 . mycket mer bil för pengarna.. än saab. pungt slut.

jag tar hellre en 20 år gammal bmw än en helt ny saab vilken dag det än är.

Ja, alla resonerar och tycker olika.

Själv skulle jag aldrig välja överprisade modeller som E39 när man kan hitta en välvårdad SAAB av nyare årgång, modell och mer utrustning samt prestanda till likvärdigt pris, eller en japansk bil av dylik kaliber som dessutom är av högre kvalitet.

Just e39 är väl ändå en modell som absolut INTE är över prisad ? du får ju en riktigt fin för 25 000 idag

det anser jag va riktigt billigt för en sån bil

http://www.blocket.se/ystad/BMW_525ia_k … _8&w=1 tex

Senast redigerat av CHEEVA (12 april 2013)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
panda666
12 april 2013 · 4 250 Inlägg

CHEEVA skrev:

IceEyes skrev:

panda666 skrev:

lol det samma gäller alla bilar. alla bilar kan ha varit buskörda med kepsen sned!

det är bara det att saab krånglar mycket lättare och oftare. Det är bevisat. skitmånga som har sagt det och upplevt det. sen finns det myyyyycket bra bmw för 40.000.. skulle ALDRIG lägga ut 40.000 för en saab när ja kan få en 2001-2002  530 e39 för 40.000 -50.000 . mycket mer bil för pengarna.. än saab. pungt slut.

jag tar hellre en 20 år gammal bmw än en helt ny saab vilken dag det än är.

Ja, alla resonerar och tycker olika.

Själv skulle jag aldrig välja överprisade modeller som E39 när man kan hitta en välvårdad SAAB av nyare årgång, modell och mer utrustning samt prestanda till likvärdigt pris, eller en japansk bil av dylik kaliber som dessutom är av högre kvalitet.

Just e39 är väl ändå en modell som absolut INTE är över prisad ? du får ju en riktigt fin för 25 000 idag

det anser jag va riktigt billigt för en sån bil

http://www.blocket.se/ystad/BMW_525ia_k … _8&w=1 tex

hehe precis..riktigt bra klipp det där.

som föregående sa. japansk skulle också vara ett bra val.smile

JonasHaglund
12 april 2013 · 168 Inlägg

Jag har en Saab 9-5 Vector Sportkombi 2005 som jag är mycket nöjd med. åkt 1000 problemfria mil än så länge. Sjukt mycket bil för en väldigt liten peng. Min är en 2,0t Biopower. Billig skatt och drar inte mycket alls, inte ens på E85. Sen är det ju även plus med kamkedja, så länge man sköter servicen villsäga smile

Toyota Aygo "Fuffen" (2007)
Hoffa1337
12 april 2013 · 24 Inlägg

Rattar en 9-5 Aero, myyyycket bil för pengarna.

Volkswagen 1303S "wannabe porsche" (1973)
kwamex
13 april 2013 · 221 Inlägg

Hej allihopa!
Har nu köpt en bil!

Saab 9-5 2.3T -01
Här har ni bild: http://bildr.no/view/1437258


Stora stereon (harman kardon) - riktigt bra ljud faktiskt för att vara original.
Fylld serviecbok, senaste servicen var vid 20000.
Gått 21 000
Vevhusventilation 6
Turbo bytt vid 17 000
I princip inte en enda skavank, finns något litet där någon som polerat bilen råkat bränt lite. (Säljaren fick visa mig, annars skulle jag aldrig sett det själv)

Helt nya sommardäck (syns på bilden)
2 nya vinterdäck varav 2 äldre, 16" LM saab originalfälgar.

Senast redigerat av kwamex (13 april 2013)

OpelP1
13 april 2013 · 1 412 Inlägg

Kul!
Den ser ju fin ut. smile

kwamex
13 april 2013 · 221 Inlägg

OpelP1 skrev:
Kul!
Den ser ju fin ut. smile

Ja, riktigt fin innuti också, svart skinn!
Köpte den för 19 000 - känns som det var en riktigt bra affär om man jämför med de andra saabarna på blocket.

Senast redigerat av kwamex (13 april 2013)

Rquired Allmänt envis
13 april 2013 · 12 512 Inlägg

kwamex skrev:
Hej allihopa!
Har nu köpt en bil!

Saab 9-5 2.3T -01
Här har ni bild: http://bildr.no/view/1437258


Stora stereon (harman kardon) - riktigt bra ljud faktiskt för att vara original.
Fylld serviecbok, senaste servicen var vid 20000.
Gått 21 000
Vevhusventilation 6
Turbo bytt vid 17 000
I princip inte en enda skavank, finns något litet där någon som polerat bilen råkat bränt lite. (Säljaren fick visa mig, annars skulle jag aldrig sett det själv)

Helt nya sommardäck (syns på bilden)
2 nya vinterdäck varav 2 äldre, 16" LM saab originalfälgar.

Gratulerar det verkar vara ett fint exemplar du hittat!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
kwamex
13 april 2013 · 221 Inlägg

Tackar! Ja, jag tror det, utseendemässigt iaf! Bara hoppas den är lika bra som en verkar smile

666_Beast
13 april 2013 · 1 863 Inlägg

Grattis till ett bra köp!

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.
BOLIN_
13 april 2013 · 2 763 Inlägg

Den såg fin ut, grattis! smile

Man kan vara trångsynt och bara se det negativa med Saab, men faktum är att man bör inse att det är riktigt mycket bil för pengarna!

Volvo - For Life
panda666
13 april 2013 · 4 250 Inlägg

kwamex skrev:
Hej allihopa!
Har nu köpt en bil!

Saab 9-5 2.3T -01
Här har ni bild: http://bildr.no/view/1437258


Stora stereon (harman kardon) - riktigt bra ljud faktiskt för att vara original.
Fylld serviecbok, senaste servicen var vid 20000.
Gått 21 000
Vevhusventilation 6
Turbo bytt vid 17 000
I princip inte en enda skavank, finns något litet där någon som polerat bilen råkat bränt lite. (Säljaren fick visa mig, annars skulle jag aldrig sett det själv)

Helt nya sommardäck (syns på bilden)
2 nya vinterdäck varav 2 äldre, 16" LM saab originalfälgar.

grattis med saaben;))

önskar dig många problemfria mil:)

Andromeda Rumpmas
13 april 2013 · 3 860 Inlägg

panda666 skrev:

kwamex skrev:
Hej allihopa!
Har nu köpt en bil!

Saab 9-5 2.3T -01
Här har ni bild: http://bildr.no/view/1437258


Stora stereon (harman kardon) - riktigt bra ljud faktiskt för att vara original.
Fylld serviecbok, senaste servicen var vid 20000.
Gått 21 000
Vevhusventilation 6
Turbo bytt vid 17 000
I princip inte en enda skavank, finns något litet där någon som polerat bilen råkat bränt lite. (Säljaren fick visa mig, annars skulle jag aldrig sett det själv)

Helt nya sommardäck (syns på bilden)
2 nya vinterdäck varav 2 äldre, 16" LM saab originalfälgar.

grattis med saaben;))

önskar dig många problemfria mil:)

Kul att du var inne och röstade förresten, men de flesta verkar inte hålla med dig wink

Saab 9-3 Griffin 2,0T Hirsch Biopow. "En av fem på Garaget" (2012)
trubbelturbo
13 april 2013 · 1 460 Inlägg

Fan va fin! Du kan inte tänka dig att sälja? wink

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
kwamex
13 april 2013 · 221 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Fan va fin! Du kan inte tänka dig att sälja? wink

Tackar! Njaaaa wink

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang