3040
Sök

Skoda Octavia RS vs Saab 9-5 Aero?

Örebroare i exil
970 Inlägg
24 oktober 2006
Jag skulle valt en Saab. Varför? Jag har helt enkelt fått för mig att det är en bättre bil på alla sätt och vis, även om Skoda numer kan bygga bilar som håller. Skodan är säkert ingen dålig bil. Enda negativa jag egentligen hört om Octavian är att regnvatten kan tränga in och kortsluta elhissarna, varpå dom går ner i bott och tar semester där. Inget jag varken kan eller vill bekräfta, utan det är just rykten jag hört. Dessutom åker du nog både bekvämare och säkrare i Saaben. Är bilen bara välservad och skött som den ska, så håller den. Precis som en Skoda och vilken annan bil som helst.

Hej FRA!

Administratör
2 981 Inlägg
24 oktober 2006
Roliga svar i tråden...... pratar vi 07or nu eller äldre bilar? http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml  där finns ett test som är gjort i teknikensvärld i alla fall och om ni tittar längst ner i testet så ser ni att RSen sopar banan med allihopa inkl 9-5an osv en del saker vinner den på för att den är billigare men enligt teknikensvärld inte sämre för det.... ja jag är jävig jag vet smile
Senast redigerat av Goffen (24 oktober 2006)

En kopp av den svarta såsen...

2 594 Inlägg
24 oktober 2006
känns tungt att säga detta men jag skulle nog ta en saab ändå!
varför?tycke den är snyggare helt änkelt sen är den ju svensk smile min bror har alltid haft saab jag volvo har psykat varandra under åren som gåt,t han har haft mycke problem under åren på vissa modeller men den nya han har går och är jäklit snygg sen har jag alltid tyckt de vart bra komfort i saab och dom känns tryggt att köra me,skodan har jag lite svårt för dels tycker jag dom är ful men sen för att kännslan är inte den samma när man kör dom det känns som om det inte läggs ner lika mycke kännsla i bilarna utan att det mera är att dom ska va billiga och slitstarka bara

men men det är ju bara va jag tycker bästa är ju å provköra bådabilarna så förstår du säkert va jag mena

66 Inlägg
24 oktober 2006
Jävlaranamma.

Åk och provkör båda bilarna och känn efter vilken som känns bäst och välj efter hjärtat wink

454 Inlägg
24 oktober 2006
myheroine skrev:
Tack så mycket för alla svar folk, det bästa vore att provköra båda bilarna då märks det vilken som känns mest körvänlig och har det lilla extra.

Det är ju de jag oroar mig för när det gäller Saab hmm har ju hört att de ska ha så många problem med deras motorer, och andra diverse småsaker. Men jag har inte hört att de gäller 9-5 Aero?

Mvh A.G smile

om du servar den och sköter de så håller den.... byt olja regelbundet med rätt milavstånd imellan så kommer inte motorn rasa på grund av det iaf...det är ju det problem som varit med 9-5:orna ... dom har satt för många mil mellan varje oljebyte ... och med växellådan så håller den lika bra som andra , dvs kör du rally med bilen varje ång du kör så håller den inte lika länge som om du kör normalt med den precis som med vilken annan bil som helst

Ölbryggare
339 Inlägg
24 oktober 2006
Goffen skrev:
Roliga svar i tråden...... pratar vi 07or nu eller äldre bilar? http://www.teknikensvarld.se/documents/ … /index.xml  där finns ett test som är gjort i teknikensvärld i alla fall och om ni tittar längst ner i testet så ser ni att RSen sopar banan med allihopa inkl 9-5an osv en del saker vinner den på för att den är billigare men enligt teknikensvärld inte sämre för det.... ja jag är jävig jag vet smile

Vi pratar äldre, 00-02 ungefär vad jag förstod.

Men att RSen klår en 9-3 aero kombi säger inte mycket i detta samanhanget...Det är långt ifrån dom Saabar vi pratar om...

Det bästa Saaben har att komma med är väl ändå priset..Dom är ganska undervärderade i detta land så man får enligt mig otroligt mycket bil för pengarna!

Brum säger bilen.
394 Inlägg
24 oktober 2006
saaben väger väll en del oxå har jag för mig..

Livet börjar vid 1bar! Och 15 Volt :)

9 Inlägg
25 oktober 2006
Pepe skrev:
Det bästa Saaben har att komma med är väl ändå priset..Dom är ganska undervärderade i detta land så man får enligt mig otroligt mycket bil för pengarna!

Skulle man välja en Saab framför en Skoda p.g.a. priset?!
Visst har RS ganska bra andrahandsvärde men enligt mig är det Skoda som är undervärderat.

Yrkesförare
1 073 Inlägg
25 oktober 2006
Skoda är inte längre vad dom en gång var.
Idag är dom hyggligt konkurrenskraftiga med många andra märken. Det är ju trots allt mycket VW i dom.
Det är väl fortfarande märket som ligger dom i fatet tyvärr.

Skulle jag bli tvungen och välja hade det blivit Skodan helt klart. Väldigt mycket bra bil för pengarna, plus att jag avskyr Saab;)
Senast redigerat av Tega (25 oktober 2006)

Nknn
25 oktober 2006
Jag har läst att saab inte är så rolig i höga hastioghteter.. Tydligen inge bra styrning, och det var seanste modellen 9-5 aero dem prova. Dem sa att det var nåt som hängde kvar fårn föregångarna.
Men sen kan man ju byta chassiuppsättnign så blir nog genast mycket roligare.

Men det är ju bara provköra dem och se vilken du fattar tycke för.
Senast redigerat av N0kan (25 oktober 2006)

funderare...
83 Inlägg
25 oktober 2006
Ingen som såg mera motor? där prisades skodan för sin fina motor och för sin finnish. Sen så kan vi ju tillägga att skoda rs klår vovlo s60r i superstage (300hk o 4hjulsdrift)... Tror att skoda har plockat ihop en pangbra bil. perfekt kombination mellan chassie,motor o transmission. o kolla bara på skodans interiör. Snacka om lyft från första gen octavia.. heja skoda!!

1 256 Inlägg
25 oktober 2006
Dotte skrev:
Ingen som såg mera motor? där prisades skodan för sin fina motor och för sin finnish. Sen så kan vi ju tillägga att skoda rs klår vovlo s60r i superstage (300hk o 4hjulsdrift)... Tror att skoda har plockat ihop en pangbra bil. perfekt kombination mellan chassie,motor o transmission. o kolla bara på skodans interiör. Snacka om lyft från första gen octavia.. heja skoda!!

Ni sittter och hurrar för en VW..

Skoda idag är inget annat än en förklädd och prisnedsatt Volkswagen och VW gör JÄTTEfina bilar!

178 Inlägg
26 oktober 2006
Gamla RSen tycker jag ser förjävla tråkig ut. som en golf med feta överhäng fram och bak :p den nya ser däremot riktigt bra ut smile

jag hade nog valt Saaben i de årsmodellerna iaf. har visserligen bara åkt en vanlig octavia och den var ingen höjdare nånstans, utom prismässigt kanske, och kan tänka mig att körglädjen är bra i RSen dock smile Saab 9-5 är en riktig komfortvagn med sjysst vardagslyxkänsla, dessutom fortfarande Sveriges säkraste bil va?
Senast redigerat av William (26 oktober 2006)

607 Inlägg
26 oktober 2006
myheroine skrev:
Stämmer som Jonni säger angående att Skoda är en förklädd och prisnedsatt VW, men fortfarande det jag läst/hört så får man väldigt mycket bil för pengarna när det gäller en Skoda Octavia RS. Men är de någon som har erfaren heter när de gäller trimma dessa bilar? big_smile Piiz

Bara fråga vem som helst som har en 1.8t är i stort sett samma i alla.
Dahlbäcks är ju rätt flitiga på att förfina den motorn smile

Where´s the any key?
"Ford Motorsport Club Sweden"

Ölbryggare
339 Inlägg
26 oktober 2006
raz skrev:
Pepe skrev:

Skulle man välja en Saab framför en Skoda p.g.a. priset?!
Visst har RS ganska bra andrahandsvärde men enligt mig är det Skoda som är undervärderat.

Jo det är klart att RSen är undervärderad den med, med tanke på vilken bil det är...

Men en aero från 00-01 kostar ungefär en fjärdedel av nypriset. En RS från 02-04 runt hälften..
Men det beror så klart på hur man jämför osv..I det stora hela är dom kanske i samma undervärdering, Skodan redan från början och Saaben efter några år...

Det som jag nog mest slås över efter att ha kollat på en hel del bilar den senaste veckan är att Skodan är betydligt sportigare än Saaben, men därmed inte sagt att Saaben inte är tillräckligt sportig. Jag sitter iaf mycket bättre i Saabens stolar än i Skodans, men det är olika..Jag är ju ganska lätt så jag gillar ju lite mjukare stolar...

Fina bilar verkar det vara iaf, och som nån skrev förut. Skodan kör nog lätt ifrån en hel del saker på bana pga vikt osv. Men frågan är om det är viktigast?

1 854 Inlägg
26 oktober 2006
pilocereus skrev:
onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan
Snyggare, meeeeeega bagagelucka, tycker du den e slö åk till dahlbäck smile

Tror inte du ägt en saab nyligen va? tongue

Nej.. absolut sista bilen jag skulle köpa, för vanligt.

ok när man får kids sen då kan man tänka om..
Senast redigerat av onej84 (26 oktober 2006)

1 854 Inlägg
26 oktober 2006
Redbull skrev:
onej84 skrev:
SKODAN helt klart,

Förklaring
Saab blä äter växellåder

Skodan
Snyggare, meeeeeega bagagelucka, tycker du den e slö åk till dahlbäck smile

Härliga argument, äter växellådor? Detta grundar du på?

Snyggare? Ptja det är ju svårt för mig att säga emot, det är ju en smaksak

Slö, åk till dahlbäck? Du menar att SAABen inte går att trimma roll

växellåder- vet en hel del som lådan har pajjat på, senast polarens..

Läs igen, tycker du skodan e slö åk till dahlbäck= menat att aeron går bättre...
Senast redigerat av onej84 (26 oktober 2006)

543 Inlägg
26 oktober 2006
anser ju själv igentligen att tråden ballat ur lite nu va?? alla snackar om trim, herregud låt killen köpa en bil först!! sen kan vi ju börja snacka trim. Man köper väl inte inte bil för att den e lätt och trimma om man nu inte har dom planerna från första början eller?? Killen undra ju faktiskt över komfort och sådana saker med.  Sen e det ju skitkul att snacka trim, det håller jag ju med om. persoligen hade jag valt rs:en för jag tycker SAAB e lite trista men det står ju för mig.

Hade de gott

min och kompisens projekttråd!! Rusvagnen al´a Jägermeister!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 17&p=1

1 854 Inlägg
26 oktober 2006
Glempa156 skrev:
anser ju själv igentligen att tråden ballat ur lite nu va?? alla snackar om trim, herregud låt killen köpa en bil först!! sen kan vi ju börja snacka trim. Man köper väl inte inte bil för att den e lätt och trimma om man nu inte har dom planerna från första början eller?? Killen undra ju faktiskt över komfort och sådana saker med.  Sen e det ju skitkul att snacka trim, det håller jag ju med om. persoligen hade jag valt rs:en för jag tycker SAAB e lite trista men det står ju för mig.

Hade de gott

Skrev bara OM du tycker den e slö så prata med mr dahlbäck..
Men kan säga att 180hk fungerar fint (har likadan motor fast chippad)

Polaren har en RS och kan säga att du inte blir missnöjd..

Saab nörd
224 Inlägg
26 oktober 2006
onej84 skrev:
Glempa156 skrev:

Hade de gott

Skrev bara OM du tycker den e slö så prata med mr dahlbäck..
Men kan säga att 180hk fungerar fint (har likadan motor fast chippad)

Polaren har en RS och kan säga att du inte blir missnöjd..

Blir du inte me saaben heller wink

Saab For Life!

Sök