cartech skrev:
Till TS så är felkoder en bra början som tidigare sagt.
Kristian_V skrev:
Emir855 skrev:
Jag kör inte med öppen dump. Så fort lampan tänds igen ska bilen in på verkstaden.
Bra!
För det viktiga är ju att ta reda på vad som är galet, eftersom lampan tänds.
I mitt fall till exempel. Så vet jag när lampan tänds att det beror på att jag har ett grövre rör efter turbon. Bilens dator tror då att "O2-givaren" håller på att ge upp. Ser ut såhär.
http://1.bp.blogspot.com/-DRVZmuqdKlk/U … train1.jpg
Bara att nolla felet och köra vidare!
Lustigt att du skriver att datorn "tror" att givaren håller på att ge upp. Så är det inte. Den reagerar segt av en anledning, om det har med det där röret du beskrivet, vet jag inte. Har du provat att bytt den eftersom du är så säker?
Syresensorn är där för en anledning. Den ger feedback till datorn om bränsleblandningen och datorn justerar. Så det påverkar helt klart bränsleförbrukningen.
Då jag har en 3" downpipe, blir flödet mycket mindre på tomgång, än med original röret. Datorn reagerar för att värdet från givaren är för lågt. (Flödet, eller mängden, är ju oförändrat, men då röret är grövre, blir gasernas hastighet lägre. Medans givaren är samma som innan.)
Autotech bytte givaren i Januari. (Främre O2 sensorn Volvo part.nr: 30616821) Ingen skillnad. "Slow response" säger fel koden.
Generellt, håller sej felet borta om jag kör som ett svin. Men så snart jag kör lugnt, puttrar fram på 1200-1500 varv, sparar soppa! Så tänds lampan inom två dagar.