Funderingar kring böter för tonade rutor, hjälp av med juridiskt insatt tack!

Glesmark
20 april 2013 · 1 938 Inlägg

Germax skrev:

Glesmark skrev:

Germax skrev:
Om du vill slippa böter ska du säga att rutorna va tonade när bilen va parkerad för att minska inbrottsrisken och helt enkelt nekat att du åkt med bilen med tonade rutor då de sätt dig. Sen skulle jag ta bort toningen illa kvickt.

Då kan flera saker hända. Antingen skiter dom i det, eller så skickar dom ärendet till en åklagare. Åklagaren kommer inte väcka åtal om det inte finns tillräckliga bevis för fällning. Om det gör det så kommer dom kunna döma dig utan att du behöver närvara, med andra ord det värsta som kan hända är att du får 500kr i böter om några månader.

En åklagare hade sågat det resonemanget att någon skulle låna din bil för att sedan montera toningsfilm och board som täcker framrutan mer än vad som är lagligt varje gång bilen parkeras för att minska stöldrisken.
Om det går till rättegång kan åklagaren va en riktig bitterfi**a och hitta fler överträdelser som du samtidigt kan få böter/straff utdömt för, om man närvarar med en advokat och i rättegången blir dömd för något KAN du få betala för din advokat ur egen plånbok, även om det du blir dömd för inte inte finns i den ursprungliga anmälan.

Det händer sällan, men det händer och det har hänt mig.

Du snackar gojja, dels har jag inte sagt att han ska försvara sig i tingsrätten med dom argumenten. Jag sa att han ska svara så till polisen. Om nu åklagaren väljer att väcka åtal så är det just för att hon finner det troligt att du ska bli dömd. Jag skrev efter det att man inte behöver komma till förhandlingen då man kommer bli dömd utan närvaro.

Blir man tilldelad en advokat behöver man inte betala denna. I de flesta fall av nekade trafikordningsboter så anses man inte behöva advokat och får således ingen. Du kanske tiggde till dig en endå och fick pröjsa.

Man blir inte tilldelad en advokat, du får begära en advokat redan vid anhållan vilket du inte kommer bli för ett brott som inte har fängelse i straffskalan, du kan även be att få en advokat vid häktesförhandlingen och vill du inte ha någon så får du representera dig själv i målet.
Sen skrev jag ett fåtal exempel på kostnader, jag skrev att OM du har en advokat så kan du få betala för denne ur egen ficka.

Sen att du inte kan acceptera det utan att istället tycka att jag skriver gojja är inte mitt problem.

Angående att du skall säga ena saken till polisen och en annan till åklagaren så kommer det att krocka, risken att dom sågar dina utsagor lär inte minska.

Åklagaren skulle i rättegång fråga varför du givit dom 2 olika utsagor om varför du haft filmen på rutorna, och båda dina utsagor kommer finnas i ditt förundersökningsprotokoll med polismans namn.

Ännu mer oftopic än det redan är:
Personligen har jag inte tiggt till mig en försvarare för någon trafikförtelse, det handlar om helt andra åtal.

DKn
20 april 2013 · 535 Inlägg

Säg, ja jag har tonat rutorna till polisen men att dom omöjligt kan sett den köra då det är en showbil och endast åker på träffar med hjälp av tralier. Det retar alltid någon gubbe på stationen wink

Glesmark
21 april 2013 · 1 938 Inlägg

Tror det är dags att avprenumerera tråden, hoppas trådskaparen blivit något klokare i sina frågor.

OmegaCoffe Dumpersförare.
21 april 2013 · 970 Inlägg

Sen borde du veta att man inte får tona framrutor i heller.

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97
Volvo V70 (2000)
Frostvargen
29 april 2013 · 17 Inlägg

2 År sedan robin kom dom när min heltonade (Alla rutor! alltså vindrutan med) Amazon stog på en parkering med gummihögar bakom däcken o nymonterade vinterdäck, avställd dessutom.
då sa dom att den skulle ställas på o byta däck, samt riva toning innnan den åkte därifrån.
Hörde ingenting efter det, körde med bilen som den var fast påställd med sommardäck sen, toningen sitter kvar ännu, inget kvällsåk precist..

fullt ös medvetslös, gasa tills de rasa! // Vargen
BMW e38 750 (1995)
Volvo Amazon "Amarillon" (1965)
Mack Forum- och sitemoderator
30 april 2013 · 26 161 Inlägg

Frostvargen skrev:
2 År sedan robin kom dom när min heltonade (Alla rutor! alltså vindrutan med) Amazon stog på en parkering med gummihögar bakom däcken o nymonterade vinterdäck, avställd dessutom.
då sa dom att den skulle ställas på o byta däck, samt riva toning innnan den åkte därifrån.
Hörde ingenting efter det, körde med bilen som den var fast påställd med sommardäck sen, toningen sitter kvar ännu, inget kvällsåk precist..

Va?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
BassFreak
1 maj 2013 · 38 Inlägg

Va iaf in på polisstation och när jag sa att jag inte tänkte skriva på några böter så höll hon ett kort förhör med mig och då sa jag att jag brukar sätta solfilm på framrutorna när jag parkerar som inbrottsskydd. Låter man skyddsfilmen sitta kvar  så är det fullt möjligt att sätta upp samma film flera gånger så pass bra att den sitter fast medans man står still. Angående att dom hade sett mig så sa jag att någon av mina kompisar eller familjemedlem måste ha lånat bilen och missat att ta bort filmen först. Då jag har nyckeln i bilen jämt så hade jag dock ingen aning om vem det kan tänkas ha varit som lånat den just då.

BMW E28 518 "Trosfuktarn" (1987)
BMW 525 Touring "Kokainkälken" (2001)
Henrik-N
1 maj 2013 · 450 Inlägg

BassFreak skrev:
Va iaf in på polisstation och när jag sa att jag inte tänkte skriva på några böter så höll hon ett kort förhör med mig och då sa jag att jag brukar sätta solfilm på framrutorna när jag parkerar som inbrottsskydd. Låter man skyddsfilmen sitta kvar  så är det fullt möjligt att sätta upp samma film flera gånger så pass bra att den sitter fast medans man står still. Angående att dom hade sett mig så sa jag att någon av mina kompisar eller familjemedlem måste ha lånat bilen och missat att ta bort filmen först. Då jag har nyckeln i bilen jämt så hade jag dock ingen aning om vem det kan tänkas ha varit som lånat den just då.

då kanske du slapp bötern för solfilmen då men hoppas dem gav dig böter för att du erkände att du alltid lämnar bilnyckeln i bilen, vilket är straffbart= böter.

omegalover
1 maj 2013 · 118 Inlägg

Tja!

Bra svar du gav dem! Du hade svar på allt! Sen ska du veta att om de ringer dig så är det trafikutredningar som kallar dit dig och du tjänar på att dyka upp! Det låter som att trafikpolisen engagerat sig i din bil och därför gjort en sådan utredning.
Det handlar mer om att försöka ändra personers beteende än att sätta dit folk för konstiga saker!

Möter du de ute i trafiken så ha en vänlig ton mot de och var inte besserwiser, för då garanterar jag dig att de kommer vänta utanför din bostad för att kolla minsta lilla du gör! Vissa poliser är helt enkelt mer engagerade än andra! Ha det bra!

Opel Vectra C 2.0T 2007'
Skoda Fabia 1,2 tsi 2013'
Skoda Yeti 1,4 tsi "Snyggo" (2015)
Volvo XC70 "Beast" (2011)
it_mutt Avstängd
1 maj 2013 · 10 388 Inlägg

Jag gillar inställningen;

Jag går inte bara in till polisen och nekar, jag går dessutom in till polisen och ljuger mig blå över en skitsak och nekar samtidigt.

Underbart.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
v70tdi
1 maj 2013 · 106 Inlägg

it_mutt skrev:
Jag gillar inställningen;

Jag går inte bara in till polisen och nekar, jag går dessutom in till polisen och ljuger mig blå över en skitsak och nekar samtidigt.

Underbart.

Ungefär som våran svenska polis gör emot oss när dom vill skrämmas. Jag håller med det är underbart wink

it_mutt Avstängd
1 maj 2013 · 10 388 Inlägg

v70tdi skrev:

it_mutt skrev:
Jag gillar inställningen;

Jag går inte bara in till polisen och nekar, jag går dessutom in till polisen och ljuger mig blå över en skitsak och nekar samtidigt.

Underbart.

Ungefär som våran svenska polis gör emot oss när dom vill skrämmas. Jag håller med det är underbart wink

Om du väljer att se det som att "skrämmas", fine, det är givetvis upp till dig. Jag väljer att se det som att "ok; du har fått en varning".

Det hade så bra räckt med att knata in till polisen o säga "Nej, jag tänker inte erkänna". Men nej, då ska vi självfallet dra ihop en lögn också.

Saken är, jag tycker att man ska vara förbannat sparsam med lögner. OM man nu absolut tycker att man behöver ljuga, så kan man väl kanske spara det till något tillfälle då det "behövs", inte över en skitsak.

Men, det är lite spännande, och ganska så typiskt för gorg (inte för alla givetvis, men, det sa jag inte heller). Man gnäller över att polisen bryr sig om saker, som enligt lag inte är tillåtet (hmm, polis som ger böter för att man inte följer lagen...märkligt) och att (speciellt trafikpolisen där dessa finns som egen enhet) de borde jaga mördare istället. Men för att se på det krasst; ett brott är ett brott är ett brott.

Och ja just, sen ska då givetvis "samma" gorg:are gnälla för att polisen inte gör något när de har inbrott i bilen.

Och nej, största delen har inget med tråden att göra, alldeles riktigt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
FL3JM Inga konstigheter
1 maj 2013 · 2 064 Inlägg

Det är bara neka, säg att din bil inte alls har tonade rutor och för fet board, iaf inte på det tillfället dom där icke-i-tjänst-poliserna såg bilen körandes. Sen är det upp till dom att bevisa motsatsen genom att ta dig på bar gärning. För även om dom skulle haft det på film att du körde runt med bilen och att dom mätt upp allt och tagit bilder när bilen stod still, så är det inget som säger att du faktiskt körde runt med bilen i samma skick som när den stod stilla. Du hade kanske hunnit klippa av lite av boarden och tagit bort toningen fram. smile

Bar gärning är det som gäller, allt annat är bara trams från deras sida, men visst kanske dom lurar någon nån gång.
Det som säkert kommer hända är att dom skriver en liten anteckning på din bil, så när någon polis åker efter dig och kollar ditt regnr så får dom upp att du har tonat och board som är olaglig.

Har en polare som åkte fast för tonade rutor fram, fick böter på 500 spänn och så skulle han då självklart ta bort filmen (ej på plats dock, han sa att han skulle göra det hos en firma som pysslar med solfilm för att slippa kladd). Sen var det bara åka vidare, han ryckte aldrig filmen och kom förresten igenom besiktningen i år med plastrutor som han gaffatejpat dit, inga konstigheter. smile big_smile

Senast redigerat av FL3JM (1 maj 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang