2682
Sök

Hjälp! Får inte igång HU.

367 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Mmm, det finns en del som satt 4" i brädan, jag har dock aldrig gjort det.

Det ska finnas kablar fördragna på OG 9-3 i dörrarna, däremot så går de inte till stereon utan till en kontakt där OEM-steget sitter när dörrhögtalare är monterade.
Om man lossar på mittkonsolens högra sida (lossa handskfacket först) så sitter det en svart kontakt innanför där med högtalarkablar samt matning/jord.

I dörrarna så måste man komma ihåg att ta bort en del av klädseln som sitter fast men är perforerad annars så kommer inte ljudet ut till fullo. Lossa dörrsidan och titta från insidan av panelen mot högtalargallret så ser du.
Bryt inte ut högtalargallret!

Får det bara plats fysiskt så kan du använda det, det är inga problem.
Warsore skrev:
Swedenrockers skrev:
3,5" i brädan.
6,5" i framdörrarna med adapterringar.
6x9" i bak, kan vara kinkigt att få dit en del p.g.a en vikt plåtkant i baffeln samt hjulhuset kan ta i magneterna om det är stora högtalare.

Tackar. Blir svårt att hitta ett par sjyssta 3,5? 4" är ju lite lättare, Och borde kanske få plats utan för mycket meck?

har inga i dörrarna stock (hörs inget därifrån iaf, inte ens med org stereo) men finns där kablar dragna?

Sen har jag hört att en bil bara kan ett visst xxAh. Stämmer detta?
Har bara ett 60Ah i nu men har ett nytt Tudor 75Ah övers som tänktes sättas in nämligen!

Tackar! Ja jag tänkte ändå köra på eget slutsteg om jag kopplar in högtalare till dörrarna, men super tack för infon!

Får ta och titta vad det skulle krävas för att få in ett par bra 4" i brädan.

More Bass To The People!

367 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Warsore skrev:
Nu börjar den eviga kampen med att ställa in slutsteget rätt.

En grundnställning kan se ut så här:

SUBSONIC: Vrid till "tio i", borde bli 25-30 Hz
LPF: Vrid till "kvart i", borde bli 70-80 Hz
BASS BOOST: Vrid ner till "0dB"
PHASE SHIFT: Vrid till "0"

GAIN: Vrid ner till "MIN", slå igång stereon med den musik du brukar spela och vrid upp stereons volym till ca 70-75% av max. Vrid upp stegets GAIN successivt tills basjudet precis låter illa, vrid sedan ner igen tills basljudet precis låter bra.

Nu är steget grundjusterat så att förstärkningen matchar stereons utsignal, basljudet ska inte börja låta illa fastän stereons volym skruvas upp ordentligt. Både SUBSONIC och LPF kan behöva efterjusteras beroende på hur övriga högtalare klarar av att spela frekvenserna över basen, sedan kan PHASE SHIFT eventuellt behöva vridas om basljudet låter "segt" och "spelar efter". smile

Angående att det inte sitter någon säkring på steget så är det meningen att pluskabelns säkring även ska fungera som skydd för steget, manualen rekommenderar att sätta 90 A säkring på pluskabeln.

En bil kan ha i princip hur stort batteri som helst, det man får tänka på är om generatorn klarar av att hålla batteriet/batterierna i bra laddat skick med den totala strömförbrukning bilen har när man använder tex stereo och "bilens egna saker". smile

Tackar. Gjorde det nått sånär innan idag. GAIN ligger på runt 75% Bass Boost alltid 0, LPF runt 90-100 och subsonic runt 35-40.

Men PHASE SHIFT? :S

Lådan är stämd runt 40Hz.

När ska man börja oroa sig för att sakerna tar stryk? Körde ju ganska hårt med inställningarna idag för att få rätt, så steget och basarna blev lite jumna. Vet att det krävs mer för att det ska ta skada, men hur är det i det långa loppet?
Senast redigerat av Warsore (21 april 2013)

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
21 april 2013
PHASE SHIFT justerar så att ljudet spelar i fas med övriga högtalare. Förenklat kan man säga att den finjusterar när basljudet "ska börja", så att basen hänger med och ljudet låter så tajt som möjligt. smile

Så länge sakerna inte blir mycket varma eller att någon högtalare låter illa och konen slår i botten så ska de inte ta skada.
Senast redigerat av Drönirettab (21 april 2013)

367 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
PHASE SHIFT justerar så att ljudet spelar i fas med övriga högtalare. Förenklat kan man säga att den finjusterar när basljudet "ska börja", så att basen hänger med och ljudet låter så tajt som möjligt. smile

Så länge sakerna inte blir mycket varma eller att någon högtalare låter illa och konen slår i botten så ska de inte ta skada.

Aha. Tycks inte ha någon sådan på varken HU eller B2 Quota steget, för känner verkligen inte igen det haha. Tycker det slår fint och jämt faktiskt. Bara mellanregistret som skulle behövt lite mer värme, och inte det här plastiga ljudet som stocksystem som är 11 år gamla brukar erbjuda. wink

Konen slår i botten? Då är den väl fel fasad? Ursäkta alla följdfrågor fastän jag fått rätt på mitt ursprungliga problem, men är inte allt för kunnig i ämnet. Dra kablar, koppla in, ställa in steg och spela högt är så långt jag kommit inom billjuds djungeln!

More Bass To The People!

21 761 Inlägg
21 april 2013
Nu var det visserligen manualen till Quota MKII som jag kollade i, men nog borde även "första generationen" av Quota ha en sån kontroll. Ska vara mellan BASS BOOST och REMOTE på stegets panel.

När en högtalare spelar musik så rör sig konen normalt sett lika mycket inåt och utåt. Konen sitter fast i talspolen och det är alltså talspolen som flyttar på konen. När en högtalare slår i botten (bottnar) så slår talspolen mekaniskt i sitt ändläge (bottenläge) och kan pajja, sånt kan hända när konen gör stora rörelser.

Har inget med fasningen att göra. smile

367 Inlägg
21 april 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu var det visserligen manualen till Quota MKII som jag kollade i, men nog borde även "första generationen" av Quota ha en sån kontroll. Ska vara mellan BASS BOOST och REMOTE på stegets panel.

När en högtalare spelar musik så rör sig konen normalt sett lika mycket inåt och utåt. Konen sitter fast i talspolen och det är alltså talspolen som flyttar på konen. När en högtalare slår i botten (bottnar) så slår talspolen mekaniskt i sitt ändläge (bottenläge) och kan pajja, sånt kan hända när konen gör stora rörelser.

Har inget med fasningen att göra. smile

Aha. Ska ta en titt på det imorgon då.

Tack för "The bigger picture" faktiskt. Man vill ju att basarna ska röra sig en del, Annars kan man lika bra vara utan tongue Men Några varningstecken man ska lyssna efter? Jag själv lyssnar på så bred musik när jag kör bil. Är egentligen en metal snubbe som råkat snubbla in på det här med billjud, så då har man ju även fått upp öronen för annan musik som man aldrig hade lyssnat på i vanliga fall.

More Bass To The People!

Sök