Kopppla 2 Slutsteg Tillsammans.. Hjälp Hjälp :)

sexhundrafem
25 april 2013 · 268 Inlägg

nog ska denna fungera va ? http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 20mm2.html och så tänkte jag fråga om jag kan ha 2 ström kablar till batteriet för jag ska ju köra med 2 steg ??

Drönirettab
25 april 2013 · 21 761 Inlägg

Du kan ha 2 st kablar från batteriet om du vill, funkar fint.

Det man annars brukar göra är att dra en grov kabel (med säkring) från batteriet till ett strömblock, sedan separata kablar från blocket till vardera steg. Men om dessa separata kablar är klenare än den grova matarkabeln så ska de kablarna ha egna säkringar som är anpassade till just dem. smile

Ditt "Franzens steg", står det hur mycket RMS-effekt det ger ut?
Hur många kanaler är det, är det två kanaler?
Basen, hur många Ohm är den på?

sexhundrafem
25 april 2013 · 268 Inlägg

http://www.mds.se/product.html/mds-fr12 … ry_id=2603 denna bas har jag. ska ta och titta på steget imorgon Franzens asså. orkar inte ikväll.

Drönirettab
25 april 2013 · 21 761 Inlägg

Okej. Du borde kunna använda nuvarande 8 mm2 kabeln till "Franzen 350W" utan bekymmer, sedan ska det funka utan problem med kitet från BRL till Biltemasteget. Så kan du göra om det känns krångligt att dra en grov kabel till ett strömblock och sedan separata kablar med extra säkringar till vardera steg. smile

sexhundrafem
25 april 2013 · 268 Inlägg

ajemen smile ska beställa imorgon då. så ska det nog blir bra smile men Franzens slutsteget har bara 1 kanal men jag kan ändå koppla in 2 6,9or visst var det så.?

Expoze
25 april 2013 · 2 024 Inlägg

sju40 skrev:
ajemen smile ska beställa imorgon då. så ska det nog blir bra smile men Franzens slutsteget har bara 1 kanal men jag kan ändå koppla in 2 6,9or visst var det så.?

Nej, det blir inte bra ju.....då får du ju bara höger eller vänster kanals ljud. Kommer ärligt talat låta som apskit.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
sexhundrafem
25 april 2013 · 268 Inlägg

eller ja nu är jag ju inte KUNG på detta men det kanske är 2kanls.

Expoze
25 april 2013 · 2 024 Inlägg

Just DÄRFÖR det är så viktigt att du redan från början berättar exakt vad det är för saker du har, hur ska du annars kunna få korrekt hjälp?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom
Ford Taunus 2300 GXL "Rackham" (1974)
sexhundrafem
25 april 2013 · 268 Inlägg

beställde det hära http://www.dbakuten.se/ovriga/spl-dynam … amp;s=6371 det borde fungera eller vad sägs??

sexhundrafem
25 april 2013 · 268 Inlägg

Grabbar det är lungt har 2+ och 2- i Franzens steget med andra ord 2 kanals visst smile

sexhundrafem
26 april 2013 · 268 Inlägg

Bump.

BengtK
26 april 2013 · 280 Inlägg

sju40 skrev:
Grabbar det är lungt har 2+ och 2- i Franzens steget med andra ord 2 kanals visst smile

Sannolikt men inte garanterat.

Drönirettab
26 april 2013 · 21 761 Inlägg

sju40 skrev:
beställde det hära http://www.dbakuten.se/ovriga/spl-dynam … amp;s=6371 det borde fungera eller vad sägs??

Det ska fungera. smile

sju40 skrev:
Grabbar det är lungt har 2+ och 2- i Franzens steget med andra ord 2 kanals visst smile

Står det tex "right" och "left" ovanför dessa utgångar?

sexhundrafem
26 april 2013 · 268 Inlägg

ja det står right and left.

Drönirettab
26 april 2013 · 21 761 Inlägg

Då är det tvåkanals. smile

sexhundrafem
27 april 2013 · 268 Inlägg

joo jag tänkte också såhära. då när jag ska dra remote kabeln kan jag klippa ut 1meter ungefär av den och koppla från mitt första steg som har ström från stereon och dra 1 meters kabeln till mitt andra slutsteg ?

Drönirettab
27 april 2013 · 21 761 Inlägg

Ja, i remotekabeln går det ingen stor ström och då kan man bygla från ena steget till andra steget. smile

sexhundrafem
27 april 2013 · 268 Inlägg

Jag tänkte också så att min låda spelar ju satans bra om jag öppnar bagaget. men stänger jag det och sätter mig i bilen låter det inte bra. har hål i hatthyllan och armstödet har lådan så den står mot armstödet men då tänkte jag så att jag har ju lite borrade hål i bagaget för det har varit vatten i den så jag borra hål för ettag sedan tror ni det läcker ut där eller? det är nästan 1mm breda hål. på båda sidorna.

Snoogiloo
30 april 2013 · 685 Inlägg

Antar att det är en sedan du har? isåfall har du problemet där.
Har för mig att 744 har plåt bakom ryggstödet och då måste du antingen bygga helt tätt mellan baslådan och ryggstödet och tvinga in ljudet genom armstödet eller så får man bygga en bandpass låda och ha rören upp genom hatthyllan.

sexhundrafem
30 april 2013 · 268 Inlägg

Nu har jag kopplat mina steg men... jag får bara bas i 6,9orna det är inget annat ljud ur dem ? vad fasiken händer?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang