V70n bagage modifikation, efterlikna V70 2008->

Få positionsljus att tändas vid öppning av bagagelucka
  • 4 Följare
  • 12 382 Visningar
  • Projektet avslutat 28 oktober 2018
RikiRu
30 april 2013 · 56 Inlägg

Hejsan

Hade tänkt att göra ett projekt som visar en mindre modifikation smile
Idéen kom när jag såg en vän visa sin V70 2010, då han öppnade bagage luckan lade jag märke till att positions ljusen bak tändes, och vad jag vet gör det inte det på en V70n mellan 2000-2008.

Därför så har jag efterliknat detta på min V70n 2000 så det sker samma sak som på min polares V70 2010

Så jag tänkte förklara i detta projekt hur detta kan göras, det är rätt bökigt med inredningen i bagaget, annars är det relativt simpel konstruktion.
Läs igenom allt innan du börjar! det är viktigt med en helhetsbild av vad som behöver göras.

Du behöver:

Torx (T25)
Kabel
Kabelskor
Extraljus Relä (30,85,86,87)
10.ans hylsa med förlängare och spärrnyckel.


Jag tar inte ansvar för vad ni gör, det är upp till er vad ni gör med eran bil.


Man får börja med att demontera inredning i bagaget, man behöver bara demontera bort en sida av bagaget då ljusen går genom samma enhet, får ett ljus ström så tänds alla.

Så demontera bort lampan i taket, under denna sitter det en torx skruv (T25) som du behöver skruva bort för att få bort den plast detaljen.
Efter detta måste du trycka ned plastbiten som lampan satt i, den sitter fast med några slags "clips" som släpper efter lite varsamt tryck!
Efter detta kan man ta bort luckan som sitter på vänster sida av bilen i bagaget, tar du bort denna så ska du kunna se en del av elcentralen som sitter där, denna kommer vi behöva använda oss utav, så du måste skruva bort inredningen som är i vägen för att få ut den, den sitter med en vanlig bult längre in i bagaget, det finns spår för insynsskydd i V70n, i dem hålen så sitter dessa bultar, tar du bort dem så kan du sedan ta bort denna intredning, det är den inredning som er formad för hjulhuset.
När du fått bort denna så ska du kunna se hela Elcentralen.

Nu måste man montera bort stolpen som sitter längst bak i bagaget (mot själva bagageluckan), det sitter en liten högtalare i bagaget på var sida, börja med att ta bort vänster högtalare och högtalarskydd, efter detta så sitter det en plast inredning i taket mot sidorutan i bagaget, denna sitter också med torx (T25) och den måste bort.
Efter detta ska man kunna montera bort själva plast "stolpen" som högtalaren satt i, nere vid elcentralen finns det ett fäste i denna "stolpe" den kan vara lite knepig och måste ryckas ut för att göra det lättare att demontera.
Sen sitter "Stolpen" bara med clips på liknande sätt som allt annat, bara att vara försiktig när man tar bort detta då det kan spricka i plasten om man gör fel.

Nu borde man se in till bakljusen, smidigast är att skruva bort bakjusen för att arbeta med dem, så jag skruvade bort det övre och det undre bakljuset på vänster sida, det sitter med 10,ans.

Nu börjar själva modifieringen av detta för att få positionsljusen att tända när bagage luckan öppnas.

Vi kommer behöva oss utav ett relä, många kallar det Extraljus relä, det ska ha stift= 30, 85, 86, och 87.

Såhär blir själva elschemat:

30= Ström från Batteri
85= Jord
86= Signal
87= Utgående

Såhär får du detta att fungera:

Ta 30 (ström från Batteri) och 85 (jord) ifrån elcentralen i bilen, 86 (signal) tar du ifrån lampan som sitter i taket i bagaget, i denna kontakt sitter det 2 kablar, en vit och en brun, den vita är den vi ska använda. Och sist tar du 87 (utgående) och kopplar till ditt bakljus på vänster sida, kom ihäg att koppla till postionsljuset, du kan koppa i kontakten som går in i bakljuset eller om du har bakljus med LED list på sidan kan du koppla till de 2 kablar som går på bakljuset till LED listen, den vita ska användas här också.

Så när du öppnar bagageluckan, tänds lampan i taket, vilket ger en signal till relät att slå batteriström till bakljusen för att tända postionsljusen.

När positionsljuset bak tänds så tänds det även fram på bilen, inget som stör mig, utan funktionen för mig fungerar lika bra i alla fall.

Svårare än såhär är det inte smile

Ursäkta om jag varit otydlig, skriv gärna om ni har några frågor!

//LostMyMind

Senast redigerat av LostMyMind (30 april 2013)

RikiRu
19 maj 2013 · 56 Inlägg

**Update**

Har märkt att man får felmeddelande att positionsljus är sönder när man öppnar bagaget när bilen är igång, dock inget som "sitter i", utan det försvinner såfort man stänger smile

//LostMyMind

Senast redigerat av LostMyMind (30 december 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang