Bästa oljan för en sliten motor?

Stripz Voodoo
3 maj 2013 · 1 444 Inlägg

Tjena tänkte kolla här vad ni rekommenderar för olja till min
Audi 100 2.0 4cyl med över 50 tusen mil.
Kör just nu med mobil1 rally 2000 10w40.
Har tidigare kört castrols highmilage den vita du ken men de lukta värst med den oljan..
Minst lukt var de med shells helix hx5.
Problemet är att den drar hyfsat med olja ca 1 liter per tank 80liters tank.

Så vad rekommenderar ni kör iaf med största möjliga filtret på den så de går i mer olja

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
MrPontus
3 maj 2013 · 69 Inlägg

om den drar så mycket olja så ta en tjockare olja

på en sliten motor hade jag över 1 liter per 100 mil i förbrukning med 10W40 som var den oljan man "skulle" ha,sen testade jag 15W50 och då gick det bara åt någon deciliter per 100 mil big_smile
(15W är dock för tjockt på vintern)

hade jag varit du då hade jag tagit någon helsyntet 10W50
eller som jag precis gorde med en bil som jag ville ha lite tjockare olja på, tog hälften av den vanliga Castrol edge 5W40 och hälften Castrol edge "BMW M" 10W60

saab_sonett Handledare
3 maj 2013 · 1 481 Inlägg

En så gammal och sliten bil så hade jag använt denna olja. Duger gott.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … W50-36928/

engolf
3 maj 2013 · 3 235 Inlägg

Tjock olja är bäst för en sliten motor, men det kan också kosta skjortan om du vill ha 0W60 racingolja, så satsa på 5W50 helsyntet från t ex biltema eller motsvarande. Finns också oljetillsatser som gör oljan lite tjockare, Omega 909 är ganska känd produkt, hjälper som regel mot tickande ventiler, vet är inte helt säker på hur det fungerar med att sänka oljeförbrukningen, men är nog värt att testa.

Stripz Voodoo
3 maj 2013 · 1 444 Inlägg

saab_sonett skrev:
En så gammal och sliten bil så hade jag använt denna olja. Duger gott.
http://biltema.se/sv/Bilvard/Olja-och-S … W50-36928/

den var dyrare än mobil 1 jag kör med nu

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Stripz Voodoo
3 maj 2013 · 1 444 Inlägg

engolf skrev:
Tjock olja är bäst för en sliten motor, men det kan också kosta skjortan om du vill ha 0W60 racingolja, så satsa på 5W50 helsyntet från t ex biltema eller motsvarande. Finns också oljetillsatser som gör oljan lite tjockare, Omega 909 är ganska känd produkt, hjälper som regel mot tickande ventiler, vet är inte helt säker på hur det fungerar med att sänka oljeförbrukningen, men är nog värt att testa.

funkar inte har testat.. biltemas är dyrare än de jag köper  handlar från finland  så de är mkt billigare på oljor.
renoverade toppen  för 2 år sen och märkte att kolvarna glappa som tusan.. men men  har en reservmotor med bara 20k mil på liggandes ifall denna skulle haverera.

när man tex kör med kall motor så rasslar de rejält till motorn är i  arbets temp.. så funderade på castrols olja då de ska  lägga sig som en hinna  och inte bara rinna av som  andra oljor gör?


Castrols edge serie

Senast redigerat av Stripz (3 maj 2013)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Andex
5 maj 2013 · 53 Inlägg

Är nog smart att du köper ojla från finland...Du som säkert testat det mesta har du testat omega 909? Eller andra omega produkter?

Xuri One Man Clan
5 maj 2013 · 4 287 Inlägg

castrol edge 10-60W körde jag min 940 på.

motorn har aldrig varit så tyst å fin som med den oljan, dock rätt dyrt.

kostade typ 500 kr för 4 liter när den beställdes från tyskland.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Stripz Voodoo
5 maj 2013 · 1 444 Inlägg

Andex skrev:
Är nog smart att du köper ojla från finland...Du som säkert testat det mesta har du testat omega 909? Eller andra omega produkter?

Köper oljor där och jo omegas produkter är testade


Tror jag testar med edgen

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Andex
5 maj 2013 · 53 Inlägg

Och hur fungerar omega?

sexy_d
5 maj 2013 · 665 Inlägg

Har fan samma problem med min Audi 80 2.0 men min har gått betydligt mindre iaf. Orkar inte fylla på hela tiden, tror att jag ska ge mig på att byta ventiltätnigar ist.
Trycksätta kolv där man byter ventiltätning, eller tillverka någon verktyg att hålla ventil uppe.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Stripz Voodoo
5 maj 2013 · 1 444 Inlägg

sexy_d skrev:
Har fan samma problem med min Audi 80 2.0 men min har gått betydligt mindre iaf. Orkar inte fylla på hela tiden, tror att jag ska ge mig på att byta ventiltätnigar ist.
Trycksätta kolv där man byter ventiltätning, eller tillverka någon verktyg att hålla ventil uppe.

har bytt ventil tätningarna på min och de hjälpte inte .smile är kolvringarna som börja va slut..  testa och komp testa din motor. jag har dålig komp på dem 2 som glappar

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
sexy_d
5 maj 2013 · 665 Inlägg

Stripz skrev:

sexy_d skrev:
Har fan samma problem med min Audi 80 2.0 men min har gått betydligt mindre iaf. Orkar inte fylla på hela tiden, tror att jag ska ge mig på att byta ventiltätnigar ist.
Trycksätta kolv där man byter ventiltätning, eller tillverka någon verktyg att hålla ventil uppe.

har bytt ventil tätningarna på min och de hjälpte inte .smile är kolvringarna som börja va slut..  testa och komp testa din motor. jag har dålig komp på dem 2 som glappar

Aha hmm Där ser man.
Bra att du sa det, aldrig skulle komma på själv att komp testa den.
Min ryker inte blått, drar inte soppan överdrivet, tändstift som det ska, men oljan försvinner som fan sad

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Stripz Voodoo
5 maj 2013 · 1 444 Inlägg

sexy_d skrev:

Stripz skrev:

sexy_d skrev:
Har fan samma problem med min Audi 80 2.0 men min har gått betydligt mindre iaf. Orkar inte fylla på hela tiden, tror att jag ska ge mig på att byta ventiltätnigar ist.
Trycksätta kolv där man byter ventiltätning, eller tillverka någon verktyg att hålla ventil uppe.

har bytt ventil tätningarna på min och de hjälpte inte .smile är kolvringarna som börja va slut..  testa och komp testa din motor. jag har dålig komp på dem 2 som glappar

Aha hmm Där ser man.
Bra att du sa det, aldrig skulle komma på själv att komp testa den.
Min ryker inte blått, drar inte soppan överdrivet, tändstift som det ska, men oljan försvinner som fan sad

min ryker blått lr grått när man drar på men då har jag ej nån katt på plats

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
nixon89 klabbarpan
5 maj 2013 · 3 041 Inlägg

Om nu motorn är så dålig att den drar sopas mycket olja, är detinte läge att skifta motorn då till din andra? Att klabba med oljor löser ju inte ditt problem? Känns bara som en kortsiktigt om inte dyrare lösning.
I mina ögon är det billigare och enklast att stoppa i en frisk motor och fylla på olja en gång.

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Xuri One Man Clan
5 maj 2013 · 4 287 Inlägg

förresten har ni kollat över vevhus ventilation osv så allt där är friskt ? den kanske suger oljan den vägen?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Stripz Voodoo
5 maj 2013 · 1 444 Inlägg

Xuri skrev:
förresten har ni kollat över vevhus ventilation osv så allt där är friskt ? den kanske suger oljan den vägen?

har bytt alla gummi slangar  från andra motorn å blåst igenom alla rör  så tror inte  felet sitter där då  de är näst intill  torrt i de slangaran som går in i insuget

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
fredde85
5 maj 2013 · 1 798 Inlägg

Stripz skrev:

Andex skrev:
Är nog smart att du köper ojla från finland...Du som säkert testat det mesta har du testat omega 909? Eller andra omega produkter?

Köper oljor där och jo omegas produkter är testade


Tror jag testar med edgen

var ifrån köper man olja i finland vet att de finns till bra pris i tyskland men kanske ännu bättre där alltså?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
sexy_d
5 maj 2013 · 665 Inlägg

nixon89 skrev:
Om nu motorn är så dålig att den drar sopas mycket olja, är detinte läge att skifta motorn då till din andra? Att klabba med oljor löser ju inte ditt problem? Känns bara som en kortsiktigt om inte dyrare lösning.
I mina ögon är det billigare och enklast att stoppa i en frisk motor och fylla på olja en gång.

Vart ska du köpa frisk motor för en bil från 92. hmm  att fylla på med olja här o där funkar inte för mig längre, det kostar ju fan.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
sexy_d
5 maj 2013 · 665 Inlägg

fredde85 skrev:

Stripz skrev:

Andex skrev:
Är nog smart att du köper ojla från finland...Du som säkert testat det mesta har du testat omega 909? Eller andra omega produkter?

Köper oljor där och jo omegas produkter är testade


Tror jag testar med edgen

var ifrån köper man olja i finland vet att de finns till bra pris i tyskland men kanske ännu bättre där alltså?

Har i iPad hemma en bra sidan från Tyskland som jag köpte oljan. Bästa att flera gå med på köpet så blir billigare och frakt delar man på.
Skriver hemsidan här när jag kommer hem .

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang