Bästa oljan för en sliten motor?

sexy_d
5 maj 2013 · 665 Inlägg

Xuri skrev:
förresten har ni kollat över vevhus ventilation osv så allt där är friskt ? den kanske suger oljan den vägen?

Det e kanske värt att kolla imorgon med hmm

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
nixon89 klabbarpan
5 maj 2013 · 3 041 Inlägg

sexy_d skrev:

nixon89 skrev:
Om nu motorn är så dålig att den drar sopas mycket olja, är detinte läge att skifta motorn då till din andra? Att klabba med oljor löser ju inte ditt problem? Känns bara som en kortsiktigt om inte dyrare lösning.
I mina ögon är det billigare och enklast att stoppa i en frisk motor och fylla på olja en gång.

Vart ska du köpa frisk motor för en bil från 92. hmm  att fylla på med olja här o där funkar inte för mig längre, det kostar ju fan.

Frisk och frisk beror ju givetvis på hur man ser det. Men att få tag på en friskare motor är ju inge större bekymmer. Blocket skroten, returbilen, ja säg finns en del

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
sexy_d
5 maj 2013 · 665 Inlägg

Fyllde på NU 3,5 liter olja (600kr för olja på en söndag)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Stripz Voodoo
5 maj 2013 · 1 444 Inlägg

fredde85 skrev:

Stripz skrev:

Andex skrev:
Är nog smart att du köper ojla från finland...Du som säkert testat det mesta har du testat omega 909? Eller andra omega produkter?

Köper oljor där och jo omegas produkter är testade


Tror jag testar med edgen

var ifrån köper man olja i finland vet att de finns till bra pris i tyskland men kanske ännu bättre där alltså?

jag  köper mobil 1 i en"matvarubutik" där har de billigare än vad reservdels firmorna har smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Stripz Voodoo
5 maj 2013 · 1 444 Inlägg

sexy_d skrev:
Fyllde på NU 3,5 liter olja (600kr för olja på en söndag)

fan va  dyrt  jag betala ca 300 kr för 8liter mobil 1 rally 2000 10w40

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Stripz Voodoo
5 maj 2013 · 1 444 Inlägg

nixon89 skrev:

sexy_d skrev:

nixon89 skrev:
Om nu motorn är så dålig att den drar sopas mycket olja, är detinte läge att skifta motorn då till din andra? Att klabba med oljor löser ju inte ditt problem? Känns bara som en kortsiktigt om inte dyrare lösning.
I mina ögon är det billigare och enklast att stoppa i en frisk motor och fylla på olja en gång.

Vart ska du köpa frisk motor för en bil från 92. hmm  att fylla på med olja här o där funkar inte för mig längre, det kostar ju fan.

Frisk och frisk beror ju givetvis på hur man ser det. Men att få tag på en friskare motor är ju inge större bekymmer. Blocket skroten, returbilen, ja säg finns en del

jag har inge lust att byta motorn  i min på reseldels motorn så blir de ca 5000 kr  att lägga ner på lite kring prylar som pakningar osv då jag har rivit isär den  för att kolla  skicket på delarna enda som var slitet på den ar axiallagrena till veven.. så de behövs bytas sen  bygga upp den men  de är  tid och pengar  så vill inte börja.
skulle jag få till så nuvarande motor  inte drar lika mkt olja så får de vara smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
sexy_d
5 maj 2013 · 665 Inlägg

Stripz skrev:

fredde85 skrev:

Stripz skrev:

Köper oljor där och jo omegas produkter är testade


Tror jag testar med edgen

var ifrån köper man olja i finland vet att de finns till bra pris i tyskland men kanske ännu bättre där alltså?

jag  köper mobil 1 i en"matvarubutik" där har de billigare än vad reservdels firmorna har smile

Köpte nu på citygross för 599kr för 4 liter hmm sura pengar för skit/vinter bil

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
sexy_d
5 maj 2013 · 665 Inlägg

Kan man åka tilll bilprovningen och mäta avgaserna utan att beställa besiktningstid ?

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
fredde85
5 maj 2013 · 1 798 Inlägg

Åk till en verkstad o gör de väl

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer
Stripz Voodoo
6 maj 2013 · 1 444 Inlägg

sexy_d skrev:
Kan man åka tilll bilprovningen och mäta avgaserna utan att beställa besiktningstid ?

Jag har då fått åka dit och testa min bil ett antal gånger smile bara åka och fråga ta med nå go fika:)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Stripz Voodoo
6 maj 2013 · 1 444 Inlägg

sexy_d skrev:
Kan man åka tilll bilprovningen och mäta avgaserna utan att beställa besiktningstid ?

Jag har då fått åka dit och testa min bil ett antal gånger smile bara åka och fråga ta med nå go fika:)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum
Audi 100 avant "Slammed" (1993)
Volkswagen Jetta Ls "Bettzy" (1981)
sexy_d
6 maj 2013 · 665 Inlägg

Stripz skrev:

sexy_d skrev:
Kan man åka tilll bilprovningen och mäta avgaserna utan att beställa besiktningstid ?

Jag har då fått åka dit och testa min bil ett antal gånger smile bara åka och fråga ta med nå go fika:)

Ska göra det efter kl 13 när de e mätta och kan inte springa efter en big_smile

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
sexy_d
31 maj 2013 · 665 Inlägg

Besiktade bilen idag med skit bra avgasvärde, så att oljan försvinner spelar det ingen roll då. Det påverkar inte avgasvärde.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
Ibbalainen
19 november 2020 · 2 Inlägg

Stripz skrev:
Tjena tänkte kolla här vad ni rekommenderar för olja till min
Audi 100 2.0 4cyl med över 50 tusen mil.
Kör just nu med mobil1 rally 2000 10w40.
Har tidigare kört castrols highmilage den vita du ken men de lukta värst med den oljan..
Minst lukt var de med shells helix hx5.
Problemet är att den drar hyfsat med olja ca 1 liter per tank 80liters tank.

Så vad rekommenderar ni kör iaf med största möjliga filtret på den så de går i mer olja

Rek. Olja, finns i olika storlekar och kvaliteer
https://eshop.richard-shrive-cars.com/e … s/SHELM020

och/eller så fyller  på med denna tillsatsen också:
https://www.winparts.se/filter-vatskor/ … 77092.html
Denna tillsatsen kommer att tysta din motor

//ib

Senast redigerat av Ibbalainen (19 november 2020)

torsen
19 november 2020 · 7 238 Inlägg

Kanske inte relevant för moderna motor(och människor), men jag kan inte undanhålla er mina praktiska erfarenheter av oljeförbrukningen hos en Austin Mini Cooper 1275 som var grupp II-trimmad.
Den drog 1 liter "vanlig" olja på 8 mil.
Efter övergång till Castrol R sjönk förbrukningen till hälften = drygt 2 liter per 100 mil.
Castrol R är en vegetabilisk olja, nära släkt med ricinoljan.
Det är en "rak" olja.
Relativt dyr.
Men genom en kompis brorsa, som var agent för Castrol, fick jag köpa "R-oljan" på fat så att kostnaden för oljan blev i nivå med "vanlig bensinstationsolja".

Castrol R luktade så gott!

Ibbalainen
19 november 2020 · 2 Inlägg

Stripz skrev:
Tjena tänkte kolla här vad ni rekommenderar för olja till min
Audi 100 2.0 4cyl med över 50 tusen mil.
Kör just nu med mobil1 rally 2000 10w40.
Har tidigare kört castrols highmilage den vita du ken men de lukta värst med den oljan..
Minst lukt var de med shells helix hx5.
Problemet är att den drar hyfsat med olja ca 1 liter per tank 80liters tank.

Så vad rekommenderar ni kör iaf med största möjliga filtret på den så de går i mer olja

Hadde en Duett med B16 motor, den drog,  1L per 100 Km så jag hämtade slitolja på en motorcyckelverkstad som jag efterfyllde med, billigt och bra Det enda jag gjorde innan efterfyllning var att sila bort större particklar såsom  fimpar, träpinnar mm....
Jag har uppgaderat mig nu (mera kräsen) och kör med dessa oljor nedan:

https://eshop.richard-shrive-cars.com/e … s/CLASM005
Samnt, då denna är lite sliten, detta:
https://www.winparts.se/filter-vatskor/ … 77092.html

Mera prisvärda och minst lika bra  som Omegas produkter med tanke på konditionen på din motor.
Omega skall man börja köra med först när en motor/maskin är inkörd, typ ca 3000 mil, inte när den redan är i stort sett utsliten. Använder man  Omegas oljor innan en inkörningsperiod, kommer inte motorn/maskinen att gå "mjukt" och som i ditt fall, kommer det bli dyrt då motorn är törstig på oljan. Använd en bra /billigare olja först med Molly tillsatsen, typ Biltemas olja.
Gör gärna rent ditt oljesystem  när du ändå är igång, Biltema har en rengörningsolja.
Jag bytte oljan på två RR raka 8:or och använde rengörningsoljan innan byte till ny olja.
Denna avtappade rengörningsoljan var lika svart som den jag tömde ut först !!
Så jag tror nog att det gjorde nytta...
MVH

Senast redigerat av Ibbalainen (19 november 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang