Tips på bränslesnål bil

hangman
8 maj 2013 · 2 174 Inlägg

torpis skrev:

hangman skrev:
min bmw 320d manuell -04a drar 0,5-0,55 i 110 med farthållare, mycket kraft och går underbart. Du får en riktigt fin 6 växlad för runt 50, farthållare i ratten, stereo i ratten m.m väldigt bra bilar som rullar länge.

Civic är stadsbilar inga direkt komfort bilar om man jämför med någon tysk...

Håller med dig om att gå upp i storlek. Min V70 drar strax under 0.5 i 120 på mätaren och 0.59 i 140km/h på mätaren.  BMW är givetvis ännu bekvämare och ballare köregenskaper.

äntligen någon som vet vad han pratar om. Komfort går att få ihop med bra säkerhet och ekonomi man behöver inte åka skokartong med 3500 rpm i 120, och jo dom varvar det...

dundersmurfen smurfidunder
8 maj 2013 · 327 Inlägg

Hur många räknar med felmarginalen på hastighetsmätaren/trippmätaren när dom räknar ut förbrukning?

Som exempel så när jag köpte en bil så gick den väldigt billigt. Satt sletna 195/50-15 på. Skaffade nyare sulor i dimension 195/65-15. Tyckte bilen blev väldigt törstig innan jag kom på varför...

Senast redigerat av dundersmurfen (8 maj 2013)

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Evildan
8 maj 2013 ·

hangman skrev:

torpis skrev:

hangman skrev:
min bmw 320d manuell -04a drar 0,5-0,55 i 110 med farthållare, mycket kraft och går underbart. Du får en riktigt fin 6 växlad för runt 50, farthållare i ratten, stereo i ratten m.m väldigt bra bilar som rullar länge.

Civic är stadsbilar inga direkt komfort bilar om man jämför med någon tysk...

Håller med dig om att gå upp i storlek. Min V70 drar strax under 0.5 i 120 på mätaren och 0.59 i 140km/h på mätaren.  BMW är givetvis ännu bekvämare och ballare köregenskaper.

äntligen någon som vet vad han pratar om. Komfort går att få ihop med bra säkerhet och ekonomi man behöver inte åka skokartong med 3500 rpm i 120, och jo dom varvar det...

Jämföra Civic med någon tysk i liknande storlek kanske?
Astra, Golf, Polo, Corsa beroende på vilken årgång Civic vi jämför med då modellen växt en del genom åren, dessa i samma storleksklass av samma årgångar har liknande komfort, anser jag iaf.

Civic 1.7 CTDi Diesel 2003 varvar 2650rpm/120kmh, ska man jämföra så kan det kanske vara en bra ide att jämföra liknande motoralternativ och årgångar?
En bensinare 1.6 2004 varvar däremot de höga 3700rpm/120km/h.

Den storleksmässigt jämförbara bilen med en 3-serie:
Honda Accord 2.0i 2003 4.66lång 1.77bred har ett varv om 3450rpm/120km/h.
BMW 320i 2004 4.48lång och 1.74bred varvar 3400rpm/120km/h.
Så även där är det liknande utväxlingar.

Medans en småbil som min 60hk FIAT Punto varvar 3350rpm/120km/h, och den anses för högvarvig av många förståsigpåare i detta forum att åka motorvägsfart med roll

torpis Forummoderator
8 maj 2013 · 10 572 Inlägg

dundersmurfen skrev:
Hur många räknar med felmarginalen på hastighetsmätaren/trippmätaren när dom räknar ut förbrukning?

Jag skruvade faktiskt ner tanken och mätte innehållet en gång, men det är en annan historia... smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
dundersmurfen smurfidunder
8 maj 2013 · 327 Inlägg

Man mäter väl volymen det går åt beroende på macken när man fyller upp? Inte beroende på tankrymden. Men temp i plåten spelar säkert in i volymen, tanken blir väl större när den blir varmare.. Iof så blir soppan det också.

Vore riktigt intressant med en redogörelse för densitet soppa vs temp...

Men det kanske är overkill? Sorry för ot smile

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
torpis Forummoderator
8 maj 2013 · 10 572 Inlägg

dundersmurfen skrev:
Vore riktigt intressant med en redogörelse för densitet soppa vs temp...

Men det kanske är overkill? Sorry för ot smile

Tankar du en jumbojet när det är kallt ute så kommer du avsevärt mycket längre! Densiteten på jetbränslet gör att man kan tanka större vikt bränsle i de befintliga tankarna(238kubikmeter), ca 11ton mer vilket räcker till i regionen 100mil smile  Samma gäller för en bil fast i mindre skala då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Grand_voyager The Ultimate Climax Route
8 maj 2013 · 419 Inlägg

hangman skrev:

Willmaister740 skrev:
Köp en Volvo 740, drar 0.88 långkörning

hahahahahahaha

Min drar endast 1,3l men vid 190Km/h uppmätt på Autobahn och med 102oktan.
Det ni grabbar med bra komfort...

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
Nybergrobin
8 maj 2013 · 2 378 Inlägg

Grand_voyager skrev:

hangman skrev:

Willmaister740 skrev:
Köp en Volvo 740, drar 0.88 långkörning

hahahahahahaha

Min drar endast 1,3l men vid 190Km/h uppmätt på Autobahn och med 102oktan.
Det ni grabbar med bra komfort...

Måste ha varit en jävla slö 740 tongue  Med full bil och vinterdäck har jag kört den på 0,75 nu ^^ Men nu ska vi inte diskutera huruvida 740 är en bränslesnål bil för det har nog alla bekräftat att det inte är....


Ang 1,3L/mil vid 190km/h så var det jävligt bra yikes

Grand_voyager The Ultimate Climax Route
8 maj 2013 · 419 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Grand_voyager skrev:

hangman skrev:

hahahahahahaha

Min drar endast 1,3l men vid 190Km/h uppmätt på Autobahn och med 102oktan.
Det ni grabbar med bra komfort...

Måste ha varit en jävla slö 740 tongue  Med full bil och vinterdäck har jag kört den på 0,75 nu ^^ Men nu ska vi inte diskutera huruvida 740 är en bränslesnål bil för det har nog alla bekräftat att det inte är....


Ang 1,3L/mil vid 190km/h så var det jävligt bra yikes

Kom fram nästan dubbelt så snabbt och i tid...

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
DusanMandick Random Hero
9 maj 2013 · 4 047 Inlägg

opel corsa swing från 88, de pendlar ja själv i. behöver fan aldrigt tanka bilen!

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
xXSammy
9 maj 2013 · 6 569 Inlägg

Grand_voyager skrev:
Min drar endast 1,3l men vid 190Km/h uppmätt på Autobahn och med 102oktan.
Det ni grabbar med bra komfort...

1.5L milen vid 5000 rpm @6 växeln.. cool

De/Dem
hangman
9 maj 2013 · 2 174 Inlägg

DusanMandick skrev:
opel corsa swing från 88, de pendlar ja själv i. behöver fan aldrigt tanka bilen!

Alla är olika. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sån patetisk ful värdelös bil.

Drar inte under halv litern, ingen komfort, prestanda eller säkerhet, ytterligare ett bevis på hur dum snåla människor blir och köper dåliga farliga bilar man inte ens åker skönt i.

Jag åker 10 mil till och från jobbet dagligen, då vill jag fan ha komfort, säkerhet om det är halt, blir påkörd m.m, prestanda kunna göra säkra omkörningar, och såklart bränslesnål.

Finns inga bättre alternativ än tyska dieslar.

Grand_voyager The Ultimate Climax Route
9 maj 2013 · 419 Inlägg

Malheus skrev:

Grand_voyager skrev:
Min drar endast 1,3l men vid 190Km/h uppmätt på Autobahn och med 102oktan.
Det ni grabbar med bra komfort...

1.5L milen vid 5000 rpm @6 växeln.. cool

Skulle gärna vilja se det på film (volvo 343:an)  wink

Lexus SC 430 "RealV8 Power HighSpeed in hours" (2002)
OpelP1
9 maj 2013 · 1 412 Inlägg

hangman skrev:

DusanMandick skrev:
opel corsa swing från 88, de pendlar ja själv i. behöver fan aldrigt tanka bilen!

Alla är olika. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sån patetisk ful värdelös bil.

Drar inte under halv litern, ingen komfort, prestanda eller säkerhet, ytterligare ett bevis på hur dum snåla människor blir och köper dåliga farliga bilar man inte ens åker skönt i.

Precis, alla är olika.

En bmw diesel är ju i mina ögon inte direkt kul så skulle jag skaffa någon bil som var så billig att åka med som möjligt så hade jag definitivt gått på DusanMandicks version.

Senast redigerat av OpelP1 (9 maj 2013)

panda666
9 maj 2013 · 4 250 Inlägg

som ja sa förut så allas bekvämlighet ligger olika..vissa  tycker att civic är väldigt bekväm och vissa tycker att bmw är bekvämare. spelar inge roll om 100 pers säger att civic är obekväm för det är väldigt individuellt för var o en

hangman
9 maj 2013 · 2 174 Inlägg

OpelP1 skrev:

hangman skrev:

DusanMandick skrev:
opel corsa swing från 88, de pendlar ja själv i. behöver fan aldrigt tanka bilen!

Alla är olika. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sån patetisk ful värdelös bil.

Drar inte under halv litern, ingen komfort, prestanda eller säkerhet, ytterligare ett bevis på hur dum snåla människor blir och köper dåliga farliga bilar man inte ens åker skönt i.

Precis, alla är olika.

En bmw diesel är ju i mina ögon inte direkt kul så skulle jag skaffa någon bil som var så billig att åka med som möjligt så hade jag definitivt gått på DusanMandicks version.

hur menar du då?

Du har komforten och utrustningen som behövs, 200 diesel häst 6 växlad, drar 0.5 liter milen i 110 lungt och skönt, trevlig och säker.

finns folk till allt..

OpelP1
9 maj 2013 · 1 412 Inlägg

hangman skrev:

OpelP1 skrev:

hangman skrev:

Alla är olika. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sån patetisk ful värdelös bil.

Drar inte under halv litern, ingen komfort, prestanda eller säkerhet, ytterligare ett bevis på hur dum snåla människor blir och köper dåliga farliga bilar man inte ens åker skönt i.

Precis, alla är olika.

En bmw diesel är ju i mina ögon inte direkt kul så skulle jag skaffa någon bil som var så billig att åka med som möjligt så hade jag definitivt gått på DusanMandicks version.

hur menar du då?

Du har komforten och utrustningen som behövs, 200 diesel häst 6 växlad, drar 0.5 liter milen i 110 lungt och skönt, trevlig och säker.

finns folk till allt..

Jovisst tycker du väl det, du skulle väl antagligen inte ha den bilen om du inte tyckte så.

DusanMandick Random Hero
9 maj 2013 · 4 047 Inlägg

hangman skrev:

DusanMandick skrev:
opel corsa swing från 88, de pendlar ja själv i. behöver fan aldrigt tanka bilen!

Alla är olika. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sån patetisk ful värdelös bil.

Drar inte under halv litern, ingen komfort, prestanda eller säkerhet, ytterligare ett bevis på hur dum snåla människor blir och köper dåliga farliga bilar man inte ens åker skönt i.

Jag åker 10 mil till och från jobbet dagligen, då vill jag fan ha komfort, säkerhet om det är halt, blir påkörd m.m, prestanda kunna göra säkra omkörningar, och såklart bränslesnål.

Finns inga bättre alternativ än tyska dieslar.

men du har en peugeot 206?! hur kan du påstå en sån sak som kör runt i hårfrisörskornas bilval nummer 1?! det är ju en bil som är så gjord med så lite känsla som möjligt.

alla tycker olika, TS ville ha tips på en bränslesnålbil. opeln är bränslesnål, sen om du gillar den eller inte, de ger ja blanka f#n i smile

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Constantine
9 maj 2013 · 679 Inlägg

hangman skrev:

DusanMandick skrev:
opel corsa swing från 88, de pendlar ja själv i. behöver fan aldrigt tanka bilen!

Alla är olika. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sån patetisk ful värdelös bil.

Drar inte under halv litern, ingen komfort, prestanda eller säkerhet, ytterligare ett bevis på hur dum snåla människor blir och köper dåliga farliga bilar man inte ens åker skönt i.

Jag åker 10 mil till och från jobbet dagligen, då vill jag fan ha komfort, säkerhet om det är halt, blir påkörd m.m, prestanda kunna göra säkra omkörningar, och såklart bränslesnål.

Finns inga bättre alternativ än tyska dieslar.

Håller precis med dig, jag åker också ca 10mil fram och tillbaks till jobbet varje dag och om jag hade suttit i en Corsa/Polo eller liknande så hade jag nog inte suttit här idag (Titta själv hur Saaben såg ut på min profil efter jag blev påkörd bakifån)

Då satt jag i en 9-5a och den var hur bekväm som helst, men nu blir det en välutrustad diesel och tyskt eftersom min rygg klarar inte av att sitta på skit längre. Komfort, bränsleekonomi, prestanda och säkerhet det är precis det du får med en tysk diesel oavsett om den kommer ifrån BMW eller Mercedes.

hangman
9 maj 2013 · 2 174 Inlägg

DusanMandick skrev:

hangman skrev:

DusanMandick skrev:
opel corsa swing från 88, de pendlar ja själv i. behöver fan aldrigt tanka bilen!

Alla är olika. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sån patetisk ful värdelös bil.

Drar inte under halv litern, ingen komfort, prestanda eller säkerhet, ytterligare ett bevis på hur dum snåla människor blir och köper dåliga farliga bilar man inte ens åker skönt i.

Jag åker 10 mil till och från jobbet dagligen, då vill jag fan ha komfort, säkerhet om det är halt, blir påkörd m.m, prestanda kunna göra säkra omkörningar, och såklart bränslesnål.

Finns inga bättre alternativ än tyska dieslar.

men du har en peugeot 206?! hur kan du påstå en sån sak som kör runt i hårfrisörskornas bilval nummer 1?! det är ju en bil som är så gjord med så lite känsla som möjligt.

alla tycker olika, TS ville ha tips på en bränslesnålbil. opeln är bränslesnål, sen om du gillar den eller inte, de ger ja blanka f#n i smile

Går du in på bilen ser du klart och tydligt att det står MAMMAS bil, värdelös plastig bil för övrigt, tråkig och dålig på alla sätt, har inte ens gått 10 tusen mil bytt precis allt på bilen ink ny bakaxel, kärringkörd cab och bakaxeln gick av....Nej tack till franska bilar.

Pendlar man tycker JAG att man ska åka skönt, man offrar ändå typ 2 timmar om dagen att sitta och åka året runt då vill jag åka skönt, billigt, säkert, och kunna dra på. En liten sko kartong nej tack, fast ni har kanske aldrig blivit påkörda som jag har, då lär ni uppskatta erat bilval mycket mer.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang