Tips på bränslesnål bil

mathias-k
9 maj 2013 · 36 Inlägg

Min SQ5a drog från Nynäshamn till Sollentuna 0,69 smile Och då Körde jag lugnt 80% av vägen smile

Annars har du Renault Clio. Syrrans kille har en sådan och snittar på 0,4 blandad körning!

OE
9 maj 2013 · 318 Inlägg

DanielAsplund skrev:
Helst ska det inte vara diesel då pga skatten eftersom jag inte kommer ha nå vidare mycket pengar över varje månad smile

Men du tjänar ju in dom pengarna då bilen går billigare? Tror att det är svårt att hitta något bättre alternativ till en diesel att pendla med...

Vår V50 2.0 -07 Diesel kostar 4500kr i skatt per år och drar 0.4l milen när vi pendlar på motorväg... Tidigare hade vi en C30 1.8 flexifuel -07 och den drog runt 0.8 på motorväg trotts att det är en mindre bil...

Mvh

hangman
9 maj 2013 · 2 174 Inlägg

Bullet--- skrev:

hangman skrev:

OpelP1 skrev:

Precis, alla är olika.

En bmw diesel är ju i mina ögon inte direkt kul så skulle jag skaffa någon bil som var så billig att åka med som möjligt så hade jag definitivt gått på DusanMandicks version.

hur menar du då?

Du har komforten och utrustningen som behövs, 200 diesel häst 6 växlad, drar 0.5 liter milen i 110 lungt och skönt, trevlig och säker.

finns folk till allt..

Måste vara hårt att leva i en värld där det finns folk som väljer andra märken framför BMW? wink

Dessutom, har inte den modellen 150hk? Och vilken utrustning i den bmw:n är så unik att den saknas i andra bilar?

Tysk diesel sa jag först, Mercedes Audi och BMW är underbara bilar och pendla i, sköna går billigt och säkra.

150 original Hk, jag har 195 nu.

hangman
9 maj 2013 · 2 174 Inlägg

OE skrev:

DanielAsplund skrev:
Helst ska det inte vara diesel då pga skatten eftersom jag inte kommer ha nå vidare mycket pengar över varje månad smile

Men du tjänar ju in dom pengarna då bilen går billigare? Tror att det är svårt att hitta något bättre alternativ till en diesel att pendla med...

Vår V50 2.0 -07 Diesel kostar 4500kr i skatt per år och drar 0.4l milen när vi pendlar på motorväg... Tidigare hade vi en C30 1.8 flexifuel -07 och den drog runt 0.8 på motorväg trotts att det är en mindre bil...

Mvh

Det räcker köra en tank i månaden för tjäna in diesel skatten emot bensin,

Tex min kostar 6600, kompisen har exakt samma modell fast bensin, 2600 kr om året.

Han kommer 75 mil blandad på 70 liter jag kommer 100-110 på 60 liter.

Skatten är 333 kr dyrare för mig i månaden, blir ca 22 liter bensin. Han är fortfarande inte uppe i dom milen jag kör på 60 liter.

Alltså tjänar du på åka en tank i månaden för gå plus, jag kör 3 tankar så det finns inget annat alternativ.

Xuri One Man Clan
9 maj 2013 · 4 287 Inlägg

volvos dieslar drar inga jättemängder å har ofta väldigt bra utväxling så motorvägsfart brukar vara typ 2-2500 v/min.  å så har du dieselvärmare osv standard på alla dieslarna så man kan åka varmt å skönt på vintrarna.

beroende på vilken du väljer å hur just du kör så ligger dom på 0.4-0.6 liter milen typ. å de tycker jag är bra för en så pass stor ,tung å säker bil.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
torpis Forummoderator
9 maj 2013 · 10 572 Inlägg

Xuri skrev:
beroende på vilken du väljer å hur just du kör så ligger dom på 0.4-0.6 liter milen typ. å de tycker jag är bra för en så pass stor ,tung å säker bil.

Det är ju just det, men kan åka i någonting som har säkerhet att tala om till samma om inte lägre förbrukning än med ett minirappel från 80talet.

Visst nu skiljer köpesumman en smula, men det är ju inga miljoner vi pratar om utan om man lägger 15000kr eller 50000kr.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
it_mutt Avstängd
9 maj 2013 · 10 388 Inlägg

mathias-k skrev:
Min SQ5a drog från Nynäshamn till Sollentuna 0,69 smile Och då Körde jag lugnt 80% av vägen smile

Annars har du Renault Clio. Syrrans kille har en sådan och snittar på 0,4 blandad körning!

Ja då får vi utgå från att du pratar om en diesel på 0.4l/mil vid blandad iaf

Dock är det ingen billig bil i inköp och dieslarna dräller det ju inte heller av.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
AdamDahlstrom Fotograf
9 maj 2013 · 155 Inlägg

har själv en Peugeot 307, drar inte allt för mycket samtidigt som den är skön att köra.
Peugeot 207 drar väl ännu mindre kanske smile

Gilla gärna min sida på Facebook: https://www.facebook.com/adamdahlstromphotograpy
OE
9 maj 2013 · 318 Inlägg

Xuri skrev:
volvos dieslar drar inga jättemängder å har ofta väldigt bra utväxling så motorvägsfart brukar vara typ 2-2500 v/min.  å så har du dieselvärmare osv standard på alla dieslarna så man kan åka varmt å skönt på vintrarna.

Det blev jag lite besviken på med vår volvo då den ligger närmare 3000 varv i motorvägsfart... Känns som att dom glömt bort det på v50n, annars hade den nog gått ännu snålare

frasse4
9 maj 2013 · 736 Inlägg

Vill man pendla billigt är inte förbrukning hela sanningen, vad som är intressant är ju kostnaden, alltså kr/mil.

Man räknar ut hur mycket man kör, sedan räknar man kostnad för drivmedel. Men man måste också räkna kostnad för skatt, besiktning, försäkring, service, slitdelar som däck och om man köper en nyare diesel inte minst byte av partikelfilter som många inte tänker på. Sedan delar man totalkostnaden per körsträcka så ser man att förbrukning inte är hela sanningen i att äga en bil!

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
torpis Forummoderator
9 maj 2013 · 10 572 Inlägg

frasse4 skrev:
Vill man pendla billigt är inte förbrukning hela sanningen, vad som är intressant är ju kostnaden, alltså kr/mil.

Man räknar ut hur mycket man kör, sedan räknar man kostnad för drivmedel. Men man måste också räkna kostnad för skatt, besiktning, försäkring, service, slitdelar som däck och om man köper en nyare diesel inte minst byte av partikelfilter som många inte tänker på. Sedan delar man totalkostnaden per körsträcka så ser man att förbrukning inte är hela sanningen i att äga en bil!

Så är det givetvis.

Sen får man väga in övriga aspekter så som säkerhet, komfort mm i kalkylen. En viss skillnad om man är singel och åker på E4:an mellan Vaggeryd och Jönköping eller man har 3 små barn hemma och kör 5mil slingerbulten till jobbet varje dag?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
hangman
9 maj 2013 · 2 174 Inlägg

frasse4 skrev:
Vill man pendla billigt är inte förbrukning hela sanningen, vad som är intressant är ju kostnaden, alltså kr/mil.

Man räknar ut hur mycket man kör, sedan räknar man kostnad för drivmedel. Men man måste också räkna kostnad för skatt, besiktning, försäkring, service, slitdelar som däck och om man köper en nyare diesel inte minst byte av partikelfilter som många inte tänker på. Sedan delar man totalkostnaden per körsträcka så ser man att förbrukning inte är hela sanningen i att äga en bil!

partikelfilter kostar inte många kr att tvätta ur, behövs inte bytas om det inte går sönder, det är normalt pris som en serivce idag inga skräcksummor som man hörde förr, det var samma som katalysatorer när dom kom och rasa på gamla volvo 740...15 tusen på den tiden, idag inte ens 1500.

en diesel med 3000 mil service intervall  ( jag skulle aldrig köra 3000 på samma olja oavsett hur jävla bra den är ), är billigare per mil än en bensin.

Du kan åka jättebilligt i en liten clio 1.2 eller fiat uno för 5000 kr.

Men offra så många många timmar av sitt liv och säkerheten, nej tack alla är olika men jag har krockat och den dagen du gör det kommer du va tacksam att du köpte en ordentlig bil.

En större säkrare bil går fint på vägen på vintern också, dom drar inte mer bränsle än dom små bilarna, och dom är inte dyrare i inköp. Du får ge 50 k om du ska ha en commonrail diesel fräsh med lite utrustning, elhissar ac m.m. Har haft säkert 50 bilar och kommer aldirg gå ifrån tyskt då jag pendlar, det finns en anledning man det går inte förklara för folk man måste äga en och köra mycket för att förstå så är det bara.

Kram

Constantine
9 maj 2013 · 679 Inlägg

hangman skrev:

frasse4 skrev:
Vill man pendla billigt är inte förbrukning hela sanningen, vad som är intressant är ju kostnaden, alltså kr/mil.

Man räknar ut hur mycket man kör, sedan räknar man kostnad för drivmedel. Men man måste också räkna kostnad för skatt, besiktning, försäkring, service, slitdelar som däck och om man köper en nyare diesel inte minst byte av partikelfilter som många inte tänker på. Sedan delar man totalkostnaden per körsträcka så ser man att förbrukning inte är hela sanningen i att äga en bil!

partikelfilter kostar inte många kr att tvätta ur, behövs inte bytas om det inte går sönder, det är normalt pris som en serivce idag inga skräcksummor som man hörde förr, det var samma som katalysatorer när dom kom och rasa på gamla volvo 740...15 tusen på den tiden, idag inte ens 1500.

en diesel med 3000 mil service intervall  ( jag skulle aldrig köra 3000 på samma olja oavsett hur jävla bra den är ), är billigare per mil än en bensin.

Du kan åka jättebilligt i en liten clio 1.2 eller fiat uno för 5000 kr.

Men offra så många många timmar av sitt liv och säkerheten, nej tack alla är olika men jag har krockat och den dagen du gör det kommer du va tacksam att du köpte en ordentlig bil.

En större säkrare bil går fint på vägen på vintern också, dom drar inte mer bränsle än dom små bilarna, och dom är inte dyrare i inköp. Du får ge 50 k om du ska ha en commonrail diesel fräsh med lite utrustning, elhissar ac m.m. Har haft säkert 50 bilar och kommer aldirg gå ifrån tyskt då jag pendlar, det finns en anledning man det går inte förklara för folk man måste äga en och köra mycket för att förstå så är det bara.

Kram

Man måste också inte minst ha varit med om en allvarligare trafikolycka, just för att man ska kunna förstå innebörden att det är viktigt med säkerhet verkar det som, inte många som tänker på sånt nu för tiden tyvärr.

IceEyes Varningar: För många..
9 maj 2013 · 2 552 Inlägg

hangman skrev:

DusanMandick skrev:
opel corsa swing från 88, de pendlar ja själv i. behöver fan aldrigt tanka bilen!

Alla är olika. Själv skulle jag aldrig sätta mig i en sån patetisk ful värdelös bil.

Drar inte under halv litern, ingen komfort, prestanda eller säkerhet, ytterligare ett bevis på hur dum snåla människor blir och köper dåliga farliga bilar man inte ens åker skönt i.

Jag åker 10 mil till och från jobbet dagligen, då vill jag fan ha komfort, säkerhet om det är halt, blir påkörd m.m, prestanda kunna göra säkra omkörningar, och såklart bränslesnål.

Finns inga bättre alternativ än tyska dieslar.

Jo, onekligen resonerar alla individer olika. Somliga är sannolikt fullt tillfredsställd med komforten som erbjuds i en föråldrad Opel Corsa, och prioriterar man inte säkerhet, prestanda eller körkänsla utan bara vill ha ett vardagligt och okomplicerat transportmedel till en human kostnad är Corsa ett markant bättre val än en tysk diesel av nyare årgång.

För övrigt kan en fransk diesel (PSA) var ett minst lika välbetänkt val som en tysk.

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
lasse_sjoblom .
9 maj 2013 · 197 Inlägg

Köp en tysk bil hälst en skoda med tdi den tar inte en drope bensin

Audi s6 "urs6 avant 2.2t" (1996)
zxcvbn
9 maj 2013 · 105 Inlägg

Xuri skrev:
volvos dieslar drar inga jättemängder å har ofta väldigt bra utväxling så motorvägsfart brukar vara typ 2-2500 v/min.  å så har du dieselvärmare osv standard på alla dieslarna så man kan åka varmt å skönt på vintrarna.

beroende på vilken du väljer å hur just du kör så ligger dom på 0.4-0.6 liter milen typ. å de tycker jag är bra för en så pass stor ,tung å säker bil.

Dieselvärmare är ju inte standard precis:lol: Kanske nån slags hjälpvärmare men inte en fullbordad diesel värmare med tidur å fjär, stor skillnad på hjälpvärmare och dieselvärmare,  Dieselvärmaren kostar över 20 tusen, Men inte många har hjälpvärmare heller.

Tror inte ens en C30 går på 0,4 , Min är en S60 D5 185hk och den drar kring 0,6 med Automat

----------_---------------------------------------------------------
Xuri One Man Clan
9 maj 2013 · 4 287 Inlägg

OE skrev:

Xuri skrev:
volvos dieslar drar inga jättemängder å har ofta väldigt bra utväxling så motorvägsfart brukar vara typ 2-2500 v/min.  å så har du dieselvärmare osv standard på alla dieslarna så man kan åka varmt å skönt på vintrarna.

Det blev jag lite besviken på med vår volvo då den ligger närmare 3000 varv i motorvägsfart... Känns som att dom glömt bort det på v50n, annars hade den nog gått ännu snålare

Jag misstänker att de inte är "volvos" diesel utan en ford 2.0 diesel?

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
Xuri One Man Clan
9 maj 2013 · 4 287 Inlägg

zxcvbn skrev:

Xuri skrev:
volvos dieslar drar inga jättemängder å har ofta väldigt bra utväxling så motorvägsfart brukar vara typ 2-2500 v/min.  å så har du dieselvärmare osv standard på alla dieslarna så man kan åka varmt å skönt på vintrarna.

beroende på vilken du väljer å hur just du kör så ligger dom på 0.4-0.6 liter milen typ. å de tycker jag är bra för en så pass stor ,tung å säker bil.

Dieselvärmare är ju inte standard precis:lol: Kanske nån slags hjälpvärmare men inte en fullbordad diesel värmare med tidur å fjär, stor skillnad på hjälpvärmare och dieselvärmare,  Dieselvärmaren kostar över 20 tusen, Men inte många har hjälpvärmare heller.

Tror inte ens en C30 går på 0,4 , Min är en S60 D5 185hk och den drar kring 0,6 med Automat

alla volvos dieselar har som standard dieselvärmare.

Du får dock punga ut några tusen för att få tiduret å lägger du till några tusen kronor till så får du fjärrkontroll med ca 800meters räckvidd.

alternativ köper du en nyare volvo med volvo on call å så har du volvos app så startar du värmaren när fan du känner för de.

volvo har bara en typ av dieselvärmare å den sitter standard på i alla fall alla bilar med volvos egna dieselspis..

å då är de ingen hjälpvärmare. den värmer både kupe å motor....

Å för övrigt gick en bekants s60 03a för första generationen d5 spis i på 0.42 långkörning.

Farsans v60 163hk diesel med chip körde vi till norge för 2 år sen med 0.44 i snittförbrukning.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
panda666
9 maj 2013 · 4 250 Inlägg

beror på hur känslig man är som man vill ha det super bekvämt till jobbet. köp en flygplan istället da:) ännu bekvämare. desto mer bekvämt man vil ha det så desto mer kostar det. därför tror jag alla som pendlar väljer en liten bil som drar ingenting istället för att dra runt en fet kärra i runt 60km fram o tbax som kostar multum i skatt och bensin. sen behöver dom dyrare oljebyten o servicar

hangman
9 maj 2013 · 2 174 Inlägg

panda666 skrev:
beror på hur känslig man är som man vill ha det super bekvämt till jobbet. köp en flygplan istället da:) ännu bekvämare. desto mer bekvämt man vil ha det så desto mer kostar det. därför tror jag alla som pendlar väljer en liten bil som drar ingenting istället för att dra runt en fet kärra i runt 60km fram o tbax som kostar multum i skatt och bensin. sen behöver dom dyrare oljebyten o servicar

Du vet inte vad du pratar om! Du TROR!

Jag pendlar och allt du säger är tvärtemot sanningen.

En större dieselbil kräver mindre service än en liten bil tex corsa som varvar mer och har mindre olja.

Så större skönare bil som drar lika mycket blir lite dyrare i inköp, men säkrare, skönare, trevligare, roligare och bättre än en liten skit bil som surrar helvete i 120. Kan ligga 150 känns som 90 i min, gör det i en clio tex. Varvar sönder den totalt livsfarlig. ( jag kör inte för fort men man ska kunna om man vill )

Vet du inte vad du pratar om var snäll låt andra erfarna ge bra råd och tips med sanning i!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang