En fråga om utbyte av turbo

nisseper
20 maj 2013 · 115 Inlägg

Har en 940 LTT som jag undrar över.

Säg att jag byter ut spridare och LMM och sådant till värre saker. Kan jag fritt byta mellan olika turboaggregat efter det eller köper man spridare och LMM efter vilken turbo man ska använda?

Alltså vid besiktning, räcker det då att bara byta ut turbon till en original 13c utan att behöva göra något annat eller kommer bilen gå konstigt när inte spridare eller LMM är original?

Pendulum
20 maj 2013 · 1 298 Inlägg

Det vanligaste tillvägagångssättet när de gäller trimning av 940 LTT är i ordningen som följer.

1. Ställ upp laddtryck till FTT (165hk) genom att byta wastegate till en justerbar, alternativt lägga brickor på den befintliga.

2. Duger inte det så gå vidare genom att chippa bränsle och tändbox. Bränsleboxen är bara att byta chip i. Tändboxen måste vara en guldbox dvs boxen som slutar på 219 och är guldfärgad, denna går nämligen att byta chipet på. Dessa sitter oftast standard på -95 och -96. Ställ upp laddtryck ytterligare. Du kan utan större problem ladda 1.0 Bar när båda boxarna är chippade, något mindre om endast bränslet är chippat. Vet inte exakt vad man brukar säga om hästkraftantalet här men de bör ligga strax norr om 200 hk iallafall. Du bör även uppgradera avgas här.

3. Är du fortfarande inte nöjd, titta vidare på uppgraderingsturbo. Släng på en 16t och passande downpipe. Flänsen mot grenröret ska passa vad jag vet. Skruva upp laddet ytterligare.

Ska du trimma vidare så går de säkert att optimera med större spridare, 18t, 19t turbo, 3" LMM osv.

Vad gäller besiktning handlar de oftast om vem som besiktar bilen, om man har flyt eller inte. Om bilen uppfyller avgaskrav, går jämnt på tomgång och beter sig normalt ska de inte vara några problem att slinka igenom med lite större turbo m.m.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
nisseper
23 maj 2013 · 115 Inlägg

Men kan jag montera större spridare och lmm och sedan fritt byta mellan tex 13c och 19t utan att röra de andra prylarna?

Mickius
23 maj 2013 · 4 670 Inlägg

Nej för dom pumpar olika mängder luft vid olika tillfällen. Dvs går den bra med 19t kommer den gå kasst med 13c vid samma modda

Det är 2 väldigt olika turboaggregat så ska du byta imellan behövs oxå saker o ting ställas in för detta. Visst kan tomgång osv säkert fungera men så snart snurran börjar jobba lite lär den inte gå nått visare om inte sakerna är anpassat för detta

En 13c vad kan den klara i effekt? 250hk vid högt ladd?

En 19t vet jag folk som krämat ur 400hk i en saab motor

Senast redigerat av mickius (23 maj 2013)

Gustafa
24 maj 2013 · 35 Inlägg

Ja 400hk med en 19t i ett pull i dynon kanske. sen blir avgashuset till lava och kan pumpa varmluft så isen i rymden smälter.

Busgrabb Rejsa ?
24 maj 2013 · 2 959 Inlägg

Pendulum skrev:
Det vanligaste tillvägagångssättet när de gäller trimning av 940 LTT är i ordningen som följer.

1. Ställ upp laddtryck till FTT (165hk) genom att byta wastegate till en justerbar, alternativt lägga brickor på den befintliga.

2. Duger inte det så gå vidare genom att chippa bränsle och tändbox. Bränsleboxen är bara att byta chip i. Tändboxen måste vara en guldbox dvs boxen som slutar på 219 och är guldfärgad, denna går nämligen att byta chipet på. Dessa sitter oftast standard på -95 och -96. Ställ upp laddtryck ytterligare. Du kan utan större problem ladda 1.0 Bar när båda boxarna är chippade, något mindre om endast bränslet är chippat. Vet inte exakt vad man brukar säga om hästkraftantalet här men de bör ligga strax norr om 200 hk iallafall. Du bör även uppgradera avgas här.

3. Är du fortfarande inte nöjd, titta vidare på uppgraderingsturbo. Släng på en 16t och passande downpipe. Flänsen mot grenröret ska passa vad jag vet. Skruva upp laddet ytterligare.

Ska du trimma vidare så går de säkert att optimera med större spridare, 18t, 19t turbo, 3" LMM osv.

Vad gäller besiktning handlar de oftast om vem som besiktar bilen, om man har flyt eller inte. Om bilen uppfyller avgaskrav, går jämnt på tomgång och beter sig normalt ska de inte vara några problem att slinka igenom med lite större turbo m.m.

1. Det är inte wastegaten han ska byta utan tryckklockan som styr laddtrycket, den är i sin tur kopplad på armen till wastegaten som sitter innuti avgashuset.

2. Chippa tändboxen vid detta läge med allt annat orginal är bortkastat.
Detta gör man ofta när man har större turbo för att backa tändningen lite när man laddar på för att undvika spikningar.
Med båda boxarna chippade kan man ladda mycket mer än 1.0 bar.

3. Turbobyte här är inte det man bör göra, man bör skaffa ett öppet avgassytem i grövre storlek, luftfilter och en bättre intercooler.
För att byta turbo behövs även större spridare. S40 T4 spridare från Fas I räcker till drygt 250 Hk.
Annars är gröna 968:a spridare (Såkallade R spridare) ett alternativ som hänger med lite längre, beroende på effektmålet.

Innan man går vidare här så bör man uppgradera koppligen då den gärna vill slira annars vid lite hårdare körning.

Sedan kan man kolla på turbobyte till 16, el 18/19T
Då måste downpipen byggas om, avgashuset måste vridas och nytt fäste för tryckklockan måste göras eller köpas.
Här får man även byta luftmassemätaren för att den inte ska bottna till en 960 massemätare.
Gröna spridare och 960 LMM lirar ju rätt bra ihop men för bästa resulatat bör man ha en anpassad programvara.
Här är även byte av bränslepump nästan ett måste då orginal inte hänger med långt.

En annan turbo som passar mera "bulton" är 15g från 850 turbo -94 och -95.

Autotech
BMW 335D (2008)
_Performance_ NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
24 maj 2013 · 2 390 Inlägg

19T på vanlig sopa och 400hk då får man kämpa. Men på E85 är det inte helt omöjligt. Men man ju garanterat säga 350hk utan att rymden smälter wink

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658
Hummer H2 "Skbg Performance Team" (2003)
Busgrabb Rejsa ?
24 maj 2013 · 2 959 Inlägg

Gustafa skrev:
Ja 400hk med en 19t i ett pull i dynon kanske. sen blir avgashuset till lava och kan pumpa varmluft så isen i rymden smälter.

Precis!
Hög effekt i bänken vid ett pull men på gatan går dom inte speciellt bra.

Autotech
BMW 335D (2008)
Pendulum
24 maj 2013 · 1 298 Inlägg

Busgrabb skrev:

Pendulum skrev:
Det vanligaste tillvägagångssättet när de gäller trimning av 940 LTT är i ordningen som följer.

1. Ställ upp laddtryck till FTT (165hk) genom att byta wastegate till en justerbar, alternativt lägga brickor på den befintliga.

2. Duger inte det så gå vidare genom att chippa bränsle och tändbox. Bränsleboxen är bara att byta chip i. Tändboxen måste vara en guldbox dvs boxen som slutar på 219 och är guldfärgad, denna går nämligen att byta chipet på. Dessa sitter oftast standard på -95 och -96. Ställ upp laddtryck ytterligare. Du kan utan större problem ladda 1.0 Bar när båda boxarna är chippade, något mindre om endast bränslet är chippat. Vet inte exakt vad man brukar säga om hästkraftantalet här men de bör ligga strax norr om 200 hk iallafall. Du bör även uppgradera avgas här.

3. Är du fortfarande inte nöjd, titta vidare på uppgraderingsturbo. Släng på en 16t och passande downpipe. Flänsen mot grenröret ska passa vad jag vet. Skruva upp laddet ytterligare.

Ska du trimma vidare så går de säkert att optimera med större spridare, 18t, 19t turbo, 3" LMM osv.

Vad gäller besiktning handlar de oftast om vem som besiktar bilen, om man har flyt eller inte. Om bilen uppfyller avgaskrav, går jämnt på tomgång och beter sig normalt ska de inte vara några problem att slinka igenom med lite större turbo m.m.

1. Det är inte wastegaten han ska byta utan tryckklockan som styr laddtrycket, den är i sin tur kopplad på armen till wastegaten som sitter innuti avgashuset.

2. Chippa tändboxen vid detta läge med allt annat orginal är bortkastat.
Detta gör man ofta när man har större turbo för att backa tändningen lite när man laddar på för att undvika spikningar.
Med båda boxarna chippade kan man ladda mycket mer än 1.0 bar.

3. Turbobyte här är inte det man bör göra, man bör skaffa ett öppet avgassytem i grövre storlek, luftfilter och en bättre intercooler.
För att byta turbo behövs även större spridare. S40 T4 spridare från Fas I räcker till drygt 250 Hk.
Annars är gröna 968:a spridare (Såkallade R spridare) ett alternativ som hänger med lite längre, beroende på effektmålet.

Innan man går vidare här så bör man uppgradera koppligen då den gärna vill slira annars vid lite hårdare körning.

Sedan kan man kolla på turbobyte till 16, el 18/19T
Då måste downpipen byggas om, avgashuset måste vridas och nytt fäste för tryckklockan måste göras eller köpas.
Här får man även byta luftmassemätaren för att den inte ska bottna till en 960 massemätare.
Gröna spridare och 960 LMM lirar ju rätt bra ihop men för bästa resulatat bör man ha en anpassad programvara.
Här är även byte av bränslepump nästan ett måste då orginal inte hänger med långt.

En annan turbo som passar mera "bulton" är 15g från 850 turbo -94 och -95.

Hej Kristian! wink

Det var tryckklocka med justerbar arm t.ex. som jag tänkte men skrev nåt annat!

Angående chippning av en eller två boxar så har jag hört lite olika där, har själv erfarenhet av att ladda kring 1.0Bar utan att byte tändningschip, utan problem. Men det verkar på vissa som att det är en fördel att göra det ändå, pga "hugg när laddet kommer". Kan ju bero på tändningsdelarnas skick och status på bilen i fråga, vad vet jag.
Att tidigarelägga turbobytet något skadar väl inte. Visst går det att ladda på lite med 13c, men uppåt 1.2bar någonstans borde det börja blåsa ganska bra varmluft?

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
Busgrabb Rejsa ?
24 maj 2013 · 2 959 Inlägg

Pendulum skrev:

Busgrabb skrev:

Pendulum skrev:
Det vanligaste tillvägagångssättet när de gäller trimning av 940 LTT är i ordningen som följer.

1. Ställ upp laddtryck till FTT (165hk) genom att byta wastegate till en justerbar, alternativt lägga brickor på den befintliga.

2. Duger inte det så gå vidare genom att chippa bränsle och tändbox. Bränsleboxen är bara att byta chip i. Tändboxen måste vara en guldbox dvs boxen som slutar på 219 och är guldfärgad, denna går nämligen att byta chipet på. Dessa sitter oftast standard på -95 och -96. Ställ upp laddtryck ytterligare. Du kan utan större problem ladda 1.0 Bar när båda boxarna är chippade, något mindre om endast bränslet är chippat. Vet inte exakt vad man brukar säga om hästkraftantalet här men de bör ligga strax norr om 200 hk iallafall. Du bör även uppgradera avgas här.

3. Är du fortfarande inte nöjd, titta vidare på uppgraderingsturbo. Släng på en 16t och passande downpipe. Flänsen mot grenröret ska passa vad jag vet. Skruva upp laddet ytterligare.

Ska du trimma vidare så går de säkert att optimera med större spridare, 18t, 19t turbo, 3" LMM osv.

Vad gäller besiktning handlar de oftast om vem som besiktar bilen, om man har flyt eller inte. Om bilen uppfyller avgaskrav, går jämnt på tomgång och beter sig normalt ska de inte vara några problem att slinka igenom med lite större turbo m.m.

1. Det är inte wastegaten han ska byta utan tryckklockan som styr laddtrycket, den är i sin tur kopplad på armen till wastegaten som sitter innuti avgashuset.

2. Chippa tändboxen vid detta läge med allt annat orginal är bortkastat.
Detta gör man ofta när man har större turbo för att backa tändningen lite när man laddar på för att undvika spikningar.
Med båda boxarna chippade kan man ladda mycket mer än 1.0 bar.

3. Turbobyte här är inte det man bör göra, man bör skaffa ett öppet avgassytem i grövre storlek, luftfilter och en bättre intercooler.
För att byta turbo behövs även större spridare. S40 T4 spridare från Fas I räcker till drygt 250 Hk.
Annars är gröna 968:a spridare (Såkallade R spridare) ett alternativ som hänger med lite längre, beroende på effektmålet.

Innan man går vidare här så bör man uppgradera koppligen då den gärna vill slira annars vid lite hårdare körning.

Sedan kan man kolla på turbobyte till 16, el 18/19T
Då måste downpipen byggas om, avgashuset måste vridas och nytt fäste för tryckklockan måste göras eller köpas.
Här får man även byta luftmassemätaren för att den inte ska bottna till en 960 massemätare.
Gröna spridare och 960 LMM lirar ju rätt bra ihop men för bästa resulatat bör man ha en anpassad programvara.
Här är även byte av bränslepump nästan ett måste då orginal inte hänger med långt.

En annan turbo som passar mera "bulton" är 15g från 850 turbo -94 och -95.

Hej Kristian! wink

Det var tryckklocka med justerbar arm t.ex. som jag tänkte men skrev nåt annat!

Angående chippning av en eller två boxar så har jag hört lite olika där, har själv erfarenhet av att ladda kring 1.0Bar utan att byte tändningschip, utan problem. Men det verkar på vissa som att det är en fördel att göra det ändå, pga "hugg när laddet kommer". Kan ju bero på tändningsdelarnas skick och status på bilen i fråga, vad vet jag.
Att tidigarelägga turbobytet något skadar väl inte. Visst går det att ladda på lite med 13c, men uppåt 1.2bar någonstans borde det börja blåsa ganska bra varmluft?

Hej på dig med smile

Orginalaggregatet flåsar på för lite för att ha nytta av att backa tändningen.
Jag laddade 1.4 med mitt orginal aggregat utan direkta problem, visst fick man mottryck och fick en varm avgassida men effekt gav det ändå.
Körde jämt med Steg 1 S60 T5 med bara bränslechipp, 3 tums hela vägen, filter och mycket ladd smile
Då menar jag även i höga farter.
Hade inga problem med några "hugg" heller.

Autotech
BMW 335D (2008)
Gustafa
25 maj 2013 · 35 Inlägg

Går ju fint med 13c kalla kvällar på runt ett bar 1 bar ladd, 19t brukar ju kosta mycket guld. Körde vikingchip och ca 1,1 bars ladd 13c 2,5" avgas helt ok går den med tanke på ingreppet. Här började min nya org koppling kännas trött. Och det var innan jag bytte till aussielocker. Bytte senare till en 712 platta med org lamell. Lycka till med trimmningen.

nisseper
6 juni 2013 · 115 Inlägg

Många bra svar, tack för det!

Jag kör chipat och uppställt ladd till 1bar med originalgrejer just nu men tycker redan den är lite trött wink
Blir nog ett 16T lite senare till att börja med för 19T kanske blir lite väl stort med original bottendel?

En liten undran här också, http://www.garaget.org/?car=162295

BSR-chip står det, jag trodde inte man kunde köra med färdiga chip tillsammans med större spridare än 968or?

Johansson7 The Electrician
28 augusti 2013 · 64 Inlägg

Hej jag tänkte låna denna tråd litegran.

Jag har en Saab 9-3 aero XWD -08, med v6:an på 280 hk. Jag har planer på att få upp den till närmare 400 hk. I detta fall så behöver jag byta intercooler, spridare, avgassystem, luftfilter och turbo. Med en chipning på detta.

Nu undrar jag hur man går tillväga när man ska besikta en såpass trimmad bil. De kollar ju om man har orginalprogrammet i så det måste man ju byta tillbaka till. Men då kommer den väl att gå som en påse skit? pga den större turbon eller? Hur gör man?

Mvh Erik

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Gustafa
28 augusti 2013 · 35 Inlägg

Johansson7 skrev:
Hej jag tänkte låna denna tråd litegran.

Jag har en Saab 9-3 aero XWD -08, med v6:an på 280 hk. Jag har planer på att få upp den till närmare 400 hk. I detta fall så behöver jag byta intercooler, spridare, avgassystem, luftfilter och turbo. Med en chipning på detta.

Nu undrar jag hur man går tillväga när man ska besikta en såpass trimmad bil. De kollar ju om man har orginalprogrammet i så det måste man ju byta tillbaka till. Men då kommer den väl att gå som en påse skit? pga den större turbon eller? Hur gör man?

Mvh Erik

Du går inte wink Ha en utbytes motor eller så flyttar du över plåtarna från en likadan bil med samma färg. Eller så åker du obesat. Nee men ärligt löser du ju inte det på ett lagligt sätt hur du än gör. Köp en busbil åk på Bana eller kör obesat på gata som alla andra smile

Janneutanb
28 augusti 2013 · 7 272 Inlägg

Johansson7 skrev:
Hej jag tänkte låna denna tråd litegran.

Jag har en Saab 9-3 aero XWD -08, med v6:an på 280 hk. Jag har planer på att få upp den till närmare 400 hk. I detta fall så behöver jag byta intercooler, spridare, avgassystem, luftfilter och turbo. Med en chipning på detta.

Nu undrar jag hur man går tillväga när man ska besikta en såpass trimmad bil. De kollar ju om man har orginalprogrammet i så det måste man ju byta tillbaka till. Men då kommer den väl att gå som en påse skit? pga den större turbon eller? Hur gör man?

Mvh Erik

Besiktningen kan inte se vad du har för programvara.
Så länge turbon inte är jättestor och du har massa flashiga grejer under huven så är det bara att besiktiga.

Joshi Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
28 augusti 2013 · 71 Inlägg

Precis. Är man orolig för besiktningen kör man sleeper-looken under huven så långt man bara kan. Jag besiktade min nyss. 100 hk utöver original var inga problem. Bytt till Aero-turbo, andra spridare, 3" Downpipe och avslutar med 2,5" Ferrita-rör. Låter inte farligt men syns för det vana ögat. Det andra är så skymt att det inte syns. Ryckte dessutom loss en liten vacuumslang och monterade den på en skruv. På så vis fick den kära besiktningsmannen bara grundladd när han provkörde smile
Inte ens en notis om några trim-grejer. Kom dit och var på ditt trevligaste och snällaste humör, så går det nog bra. smile

Senast redigerat av Joshi (28 augusti 2013)

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.
Saab 9-5 Vector 2.0t BioPower "Visslan 2.3T" (2006)
Joshi Laddtrycks-cowboy, Saab-mekaniker, Motorprovning.
28 augusti 2013 · 71 Inlägg

_Performance_ skrev:
19T på vanlig sopa och 400hk då får man kämpa. Men på E85 är det inte helt omöjligt. Men man ju garanterat säga 350hk utan att rymden smälter wink

Busgrabb skrev:

Gustafa skrev:
Ja 400hk med en 19t i ett pull i dynon kanske. sen blir avgashuset till lava och kan pumpa varmluft så isen i rymden smälter.

Precis!
Hög effekt i bänken vid ett pull men på gatan går dom inte speciellt bra.

Jo då. En vän till mig kör ca 400 hk / 550 Nm (obänkad) i sin saab-snurra. Kör man bara 7'ans avgashus, hård tändning på E85, liiiite vassare kammar (T5), bra kalibrerad soppamapp, och FMIC kan man hålla sig under 900°C i avgastemp. Med hård tändning menas hårda kylarslangar wink
Han kör dessutom hårdare tändning och säkert mer luft än de program från Maptun som är bänkade till 530 Nm.

Fd Saabmekaniker
Numera AVL Motortestcenter, Powertrain Engineering.
Saab 9-5 Vector 2.0t BioPower "Visslan 2.3T" (2006)
Johansson7 The Electrician
28 augusti 2013 · 64 Inlägg

Brains skrev:
Besiktningen kan inte se vad du har för programvara.
Så länge turbon inte är jättestor och du har massa flashiga grejer under huven så är det bara att besiktiga.

Är du säker? har hört från flera olika att på nyare bilar så pluggar dom in sitt instrument och kollar programvaran.

Jag hoppas du har rätt för det är just detta som blir det jobbigaste att komma runt. Om dom inte kollar programvaran så är det ju lugnt för de övriga trimmet sticker ju inte ut så mycket.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Busgrabb Rejsa ?
28 augusti 2013 · 2 959 Inlägg

Gustafa skrev:

Johansson7 skrev:
Hej jag tänkte låna denna tråd litegran.

Jag har en Saab 9-3 aero XWD -08, med v6:an på 280 hk. Jag har planer på att få upp den till närmare 400 hk. I detta fall så behöver jag byta intercooler, spridare, avgassystem, luftfilter och turbo. Med en chipning på detta.

Nu undrar jag hur man går tillväga när man ska besikta en såpass trimmad bil. De kollar ju om man har orginalprogrammet i så det måste man ju byta tillbaka till. Men då kommer den väl att gå som en påse skit? pga den större turbon eller? Hur gör man?

Mvh Erik

Du går inte wink Ha en utbytes motor eller så flyttar du över plåtarna från en likadan bil med samma färg. Eller så åker du obesat. Nee men ärligt löser du ju inte det på ett lagligt sätt hur du än gör. Köp en busbil åk på Bana eller kör obesat på gata som alla andra smile

Vilken planet lever du på då?
Men dom grejerna han nämner och en riktig mapp så åker man ju med största sannorlikhet rätt igenom.

Spridare ser dom inte, en värmesköld över turbon och en IC på orginalplats och kanske tom målad svart kommer ju inte sticka i ögonen på någon.
Kan väl vara bra att köra utan magentventil med så den går på grundladd om dom skulla gasa på lite under provkörningen.

Senast redigerat av Busgrabb (28 augusti 2013)

Autotech
BMW 335D (2008)
Johansson7 The Electrician
28 augusti 2013 · 64 Inlägg

Gustafa skrev:
Du går inte wink Ha en utbytes motor eller så flyttar du över plåtarna från en likadan bil med samma färg. Eller så åker du obesat. Nee men ärligt löser du ju inte det på ett lagligt sätt hur du än gör. Köp en busbil åk på Bana eller kör obesat på gata som alla andra smile

Ja jag vet att det finns många som kör obesiktat men jag tänkte försöka hålla den "gatulaglig" så länge som möjligt. Vill ju kunna glida på stan utan att vara orolig för att bli upptäckt hela tiden.

"Float like a Cadillac, sting like a beamer"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang