Körkort indragning.

slynjavel
20 maj 2013 · 25 Inlägg

Vettemannen skrev:

slynjavel skrev:

Vettemannen skrev:
Fortkörningen då......

/Benny

du kör nog aldrig för fort.

Extremt sällan. I så fall där man vet att det inte finns nån Harry Haffa. Men jag skulle inte gråta ut på ett forum iaf.

/Benny

Bra då vet ja att din hjärna inte heller funkar, lika olagligt  på en väg där inte polisen är eller? Skillnad på att gråta ut än att fråga om nån annan varit i samma sits.

Senast redigerat av slynjavel (21 maj 2013)

slynjavel
21 maj 2013 · 25 Inlägg

Germax skrev:
Skulle dom dra körkortet pga 2 förseelser?! Låter ju helt otroligt.

Jag fick 5 böter på ett år, inte ifrågasatte dom mitt körkort (fast jag va orolig för det då smile ).

Tycker det verkar konstigt med. Har altid trott att det är 3 förselser under sin 2 åriga prövotid för att bli av med  kortet. Dvs att det inte är grova som tex mer än 30 för fort för då ryker den ju direkt.

Low
21 maj 2013 · 3 314 Inlägg

Helt rätt och ge böter om någon ligger nära..

OUTLAW1
21 maj 2013 ·

detta låter som en jävligt hård bestraffning tycker jag..
jag har haft totalt 3 kk indragningar och kan säga att jag aldrig fått böter för legat för nära frmaförvarande fordon...du måste legat extremt nära..hur fan kan polisen dessutom mäta med ett stoppur hur nära du ligger när dom ligger bakom dig??låg inte dom väldigt nära dig för att mäta så exakt ?

men det lönar sig sällan att gnälla om avstånd och inga bussar..
skaffa ett intyg från din arbetsgivare att du MÅSTE ha körkortet i jobbet..det KAN hjälpa till i detta fallet då jag ser dina brott som ringa.

Tag kontakt med körkortsjuristen annars..för proffesionell hjälp.

Annars får du köpa moppe...smile

slynjavel
21 maj 2013 · 25 Inlägg

OUTLAW1 skrev:
detta låter som en jävligt hård bestraffning tycker jag..
jag har haft totalt 3 kk indragningar och kan säga att jag aldrig fått böter för legat för nära frmaförvarande fordon...du måste legat extremt nära..hur fan kan polisen dessutom mäta med ett stoppur hur nära du ligger när dom ligger bakom dig??låg inte dom väldigt nära dig för att mäta så exakt ?

men det lönar sig sällan att gnälla om avstånd och inga bussar..
skaffa ett intyg från din arbetsgivare att du MÅSTE ha körkortet i jobbet..det KAN hjälpa till i detta fallet då jag ser dina brott som ringa.

Tag kontakt med körkortsjuristen annars..för proffesionell hjälp.

Annars får du köpa moppe...smile

Jag upplevde inte det som att jag låg närmare än nån annan. E6 var full med bilar så något avstånd var det inte många som kunde hålla. Polisen låg i vänsterfil cirka 10 meter bakom mig.

OUTLAW1
21 maj 2013 ·

slynjavel skrev:

OUTLAW1 skrev:
detta låter som en jävligt hård bestraffning tycker jag..
jag har haft totalt 3 kk indragningar och kan säga att jag aldrig fått böter för legat för nära frmaförvarande fordon...du måste legat extremt nära..hur fan kan polisen dessutom mäta med ett stoppur hur nära du ligger när dom ligger bakom dig??låg inte dom väldigt nära dig för att mäta så exakt ?

men det lönar sig sällan att gnälla om avstånd och inga bussar..
skaffa ett intyg från din arbetsgivare att du MÅSTE ha körkortet i jobbet..det KAN hjälpa till i detta fallet då jag ser dina brott som ringa.

Tag kontakt med körkortsjuristen annars..för proffesionell hjälp.

Annars får du köpa moppe...smile

Jag upplevde inte det som att jag låg närmare än nån annan. E6 var full med bilar så något avstånd var det inte många som kunde hålla. Polisen låg i vänsterfil cirka 10 meter bakom mig.

ifrågasätt deras mätteknik i detta fallet då dom låg ca 10 meter bakom dig...hur fort körde du vid tillfället?
Fråga hur polisen kunde bedöma ditt avstånd till framförvarande när dom ligger 10meter bakom din bil.
Visst kan dom se om du ligger för nära men knappast hur nära om du nu inte låg alldeles i röven på framförvarande.
Om du kollar på det som it mutt skrev om avstånd och du säger att Polisen låg 10 meter bakom din bil så borde du  inte kört fortare än högst 40km/h annars talar ju polisen emot sig själv genom att ligga för nära. Då hade jag hävdat att jag kände mig trängd av Polisens beteende .

30 km/h=8.4m
Om polisen låg 10 meter bakom dig borde du hamna här i denna mätningen..och inte fan körde du i 40km/h !
50 km/h=14m

70 km/h=19.6m

90 km/h=25.5m

110 km/h=30.8m

Senast redigerat av OUTLAW1 (21 maj 2013)

slynjavel
21 maj 2013 · 25 Inlägg

Hastigheten var mellan 75-80kmh.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 maj 2013 · 17 502 Inlägg

En arbetskamrat låg och vinglade ut i mittfilen när han pillade på sin stereo. En bil fick väja kraftigt och tog regnummer. Det var flera vittnen i den bilen. De drog kortet. Han fick ta om. Prövotid.

Som nämnts är det ingen idé att spekulera. Ring polis/transportstyrelsen och fråga. Kan de inte svar så är det tyvärr bara att vänta på beslut. Men jag önskar dig lycka till! Tror du lärt dig något på vägen nu...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
OUTLAW1
21 maj 2013 ·

slynjavel skrev:
Hastigheten var mellan 75-80kmh.

FINT!!  Då låg alltså Polisen för nära ditt fordon helt utan anledning och utgjorde en fara för dig som riskerade att bli påkörd bakifrån vid en inbromsning samt fara för sig själva.
Dom bryter själva mot gällande regler då dom inte var under utryckning så gäller samma regler för Polisman i tjänst som vanliga bilister.

Tror du har stor chans att klara dig undan denna gång faktiskt om du spelar dina kort rätt och inte vräker ur dig massa nonsens om polisen.
Ta det till tinget om du känner dig säker på dig själv..

OUTLAW1
21 maj 2013 ·

Dieselsmurfen skrev:
En arbetskamrat låg och vinglade ut i mittfilen när han pillade på sin stereo. En bil fick väja kraftigt och tog regnummer. Det var flera vittnen i den bilen. De drog kortet. Han fick ta om. Prövotid.

Som nämnts är det ingen idé att spekulera. Ring polis/transportstyrelsen och fråga. Kan de inte svar så är det tyvärr bara att vänta på beslut. Men jag önskar dig lycka till! Tror du lärt dig något på vägen nu...

HELT KLART INDRAGNING..
ansvarslöst och vårdslöst bettende samt framkallande av fara...
den killen ska ha ögonen på vägen och inte på stereon..
Vad säger egentligen att killen inte va rejält packad vid tillfället...??

Senast redigerat av OUTLAW1 (21 maj 2013)

it_mutt Avstängd
21 maj 2013 · 10 388 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

slynjavel skrev:
Hastigheten var mellan 75-80kmh.

FINT!!  Då låg alltså Polisen för nära ditt fordon helt utan anledning och utgjorde en fara för dig som riskerade att bli påkörd bakifrån vid en inbromsning samt fara för sig själva.
Dom bryter själva mot gällande regler då dom inte var under utryckning så gäller samma regler för Polisman i tjänst som vanliga bilister.

Tror du har stor chans att klara dig undan denna gång faktiskt om du spelar dina kort rätt och inte vräker ur dig massa nonsens om polisen.
Ta det till tinget om du känner dig säker på dig själv..

Du missade uppenbarligen att polisen låg i vänsterfil....

slynjavel skrev:
hjärnan tänkte att jag skulle vara snäll att släppa förbi polisen i omkörningsfilen.

slynjavel skrev:
... Polisen låg i vänsterfil cirka 10 meter bakom mig.

Senast redigerat av it_mutt (21 maj 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
OUTLAW1
21 maj 2013 ·

it_mutt skrev:

OUTLAW1 skrev:

slynjavel skrev:
Hastigheten var mellan 75-80kmh.

FINT!!  Då låg alltså Polisen för nära ditt fordon helt utan anledning och utgjorde en fara för dig som riskerade att bli påkörd bakifrån vid en inbromsning samt fara för sig själva.
Dom bryter själva mot gällande regler då dom inte var under utryckning så gäller samma regler för Polisman i tjänst som vanliga bilister.

Tror du har stor chans att klara dig undan denna gång faktiskt om du spelar dina kort rätt och inte vräker ur dig massa nonsens om polisen.
Ta det till tinget om du känner dig säker på dig själv..

Du missade uppenbarligen att polisen låg i vänsterfil....

slynjavel skrev:
hjärnan tänkte att jag skulle vara snäll att släppa förbi polisen i omkörningsfilen.

slynjavel skrev:
... Polisen låg i vänsterfil cirka 10 meter bakom mig.

AJFAN DU!!MISSADE DETTA HELT!

Dawnofhonda
21 maj 2013 · 587 Inlägg

Vita_Vargen skrev:
Funderade på samma sak, visste inte ens att man kunde få böter för det (ligga nära framförvarande fordon)

jo då det har funnits länge i lagboken men det är så många i trafiken som kör som idioter så dem hinner inte mä å ta alla tyvärr.

Low
21 maj 2013 · 3 314 Inlägg

OUTLAW1 skrev:

it_mutt skrev:

OUTLAW1 skrev:

FINT!!  Då låg alltså Polisen för nära ditt fordon helt utan anledning och utgjorde en fara för dig som riskerade att bli påkörd bakifrån vid en inbromsning samt fara för sig själva.
Dom bryter själva mot gällande regler då dom inte var under utryckning så gäller samma regler för Polisman i tjänst som vanliga bilister.

Tror du har stor chans att klara dig undan denna gång faktiskt om du spelar dina kort rätt och inte vräker ur dig massa nonsens om polisen.
Ta det till tinget om du känner dig säker på dig själv..

Du missade uppenbarligen att polisen låg i vänsterfil....

slynjavel skrev:
hjärnan tänkte att jag skulle vara snäll att släppa förbi polisen i omkörningsfilen.

slynjavel skrev:
... Polisen låg i vänsterfil cirka 10 meter bakom mig.

AJFAN DU!!MISSADE DETTA HELT!

HAHA. ägd.

zemet
21 maj 2013 · 4 041 Inlägg

Om jag var i din sits så hade jag dock inte slutat köra för att jag fick kortet indraget. Är ju så löjligt låga straff förr olovlig körning ändå och kör man i laglig hastighet och kör en laglig bil så är ju risken minimal att man skulle bli kontrollerad.

Men det blir ju intressant att se hur det går för dig. Glöm inte uppdatera här när du fått beslutet:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Vita_Vargen
21 maj 2013 · 1 281 Inlägg

zemet skrev:
Om jag var i din sits så hade jag dock inte slutat köra för att jag fick kortet indraget. Är ju så löjligt låga straff förr olovlig körning ändå och kör man i laglig hastighet och kör en laglig bil så är ju risken minimal att man skulle bli kontrollerad.

Men det blir ju intressant att se hur det går för dig. Glöm inte uppdatera här när du fått beslutet:)

Men du får spärrtid och vid repeterade förtelser så kan det räknas som ett grovt brott.

zemet
21 maj 2013 · 4 041 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

zemet skrev:
Om jag var i din sits så hade jag dock inte slutat köra för att jag fick kortet indraget. Är ju så löjligt låga straff förr olovlig körning ändå och kör man i laglig hastighet och kör en laglig bil så är ju risken minimal att man skulle bli kontrollerad.

Men det blir ju intressant att se hur det går för dig. Glöm inte uppdatera här när du fått beslutet:)

Men du får spärrtid och vid repeterade förtelser så kan det räknas som ett grovt brott.

Jo det är ju på inga sett optimalt. Krockar man så sitter man verkligen i skiten också.

Men som jag sa, risken att bli stoppad om man kör vettigt är ju minimal. Jag hade riskerat det ifall jag hade blivit av med jobbet annars.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Henrik-N
21 maj 2013 · 450 Inlägg

Vita_Vargen skrev:

zemet skrev:
Om jag var i din sits så hade jag dock inte slutat köra för att jag fick kortet indraget. Är ju så löjligt låga straff förr olovlig körning ändå och kör man i laglig hastighet och kör en laglig bil så är ju risken minimal att man skulle bli kontrollerad.

Men det blir ju intressant att se hur det går för dig. Glöm inte uppdatera här när du fått beslutet:)

Men du får spärrtid och vid repeterade förtelser så kan det räknas som ett grovt brott.

Högre straff att köra vid indraget körkort än att köra utan att ens ha tagit körkort. för vid indraget har du tagit körkort och genomfört praktiskt prov samt teoretiskt prov därav du som tagit kan reglerna bättre därför döms du hårdare.

Senast redigerat av Henrik-N (21 maj 2013)

Peter_5565
21 maj 2013 · 326 Inlägg

zemet skrev:
Om jag var i din sits så hade jag dock inte slutat köra för att jag fick kortet indraget. Är ju så löjligt låga straff förr olovlig körning ändå och kör man i laglig hastighet och kör en laglig bil så är ju risken minimal att man skulle bli kontrollerad.

Nu är det ju så att om man blir haffad körandes med indraget körkort så räknas det som grov olovlig körning, och där finns fängelse med i straffskalan.

zemet
21 maj 2013 · 4 041 Inlägg

Henrik-N skrev:

Vita_Vargen skrev:

zemet skrev:
Om jag var i din sits så hade jag dock inte slutat köra för att jag fick kortet indraget. Är ju så löjligt låga straff förr olovlig körning ändå och kör man i laglig hastighet och kör en laglig bil så är ju risken minimal att man skulle bli kontrollerad.

Men det blir ju intressant att se hur det går för dig. Glöm inte uppdatera här när du fått beslutet:)

Men du får spärrtid och vid repeterade förtelser så kan det räknas som ett grovt brott.

Högre straff att köra vid indraget körkort än att köra utan att ens ha tagit körkort. för vid indraget har du tagit körkort och genomfört praktiskt prov samt teoretiskt prov därav du som tagit kan reglerna bättre därför döms du hårdare.

Helt rätt. Jag visste inte om att det betraktades som grovt om man hade det indraget.

Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott

3§1st För någon uppsåtligen körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon, dömes för olovlig körning till böter. Har han tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang