2745
Sök

Åkte på registreringsbesiktning vid flygande, vad gör jag?

469 Inlägg
31 maj 2013
Melin82 skrev:
KHRacing skrev:
Melin82 skrev:
------------ finns inget sätt att regga in tex en e30 med bmw sexa och turbo.

Fullr möjligt
Fullt lagligt

BMW E30
6 cylindrig lämplig motor
Nytt sprut
E85

REGGA via SFRO med bytt växellåda/bakaxel samt bromsar runt om

= KLART smile

Kände på mig att hela e85 grejen skulle komma. Problemet ligger i effekten, Problemet som jag sett det är att komma in till sfro med en e30. Säg en 2.5 liters sexa med turbo på och hävda att effekten är så låg att kan passera. Sen ska du ha papper på effekten och jag gissar att en sådan motor med normalt ladd och e85 inte fixar tillräckligt låg effekt. Tufft med 15kw per hundra kilo. Men förstår vart och vad du ville komma fram med. Sen ökar du effekten så blir den olaglig vilket som.

Det går att få det lagligt men då måste bilen reggas in som Ombyggt-fordon och bilens chassi,bromsar och drivlina måste vara anpassade till långt över bilens effekt, det blir inte billigt och det blir inte lätt MEN det går.
Detta är vad jag har läst mig till i diverse tidningar och tv program.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

665 Inlägg
31 maj 2013
Måste säga att det finns en del e30 reggade med m50 turbo, sen finns det en del 240 med m50 turbo. Inga skyhöga pengar men det går om man är kunnig.

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

Ford fantast
1 607 Inlägg
31 maj 2013
nyfiken på hur dom kom fram till att du ändrat längden på bilen?

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

665 Inlägg
31 maj 2013
Fiesta_Racing skrev:

Med måttband lol

1 140 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
Fiesta_Racing skrev:

För att mina avgasrör går upp bakom bilen tongue
Bredden var för spacers och för mycket poke.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...
But there's no arguing how good she looks in them!

665 Inlägg
31 maj 2013
almqvist__89 skrev:
Fiesta_Racing skrev:

Hur mycket har du spacers bak ??

1 140 Inlägg
31 maj 2013
Trådstartare
sexy_d skrev:
almqvist__89 skrev:
Fiesta_Racing skrev:

30mm på varje sida bak.

Lowered cars are like girls and their high heeled shoes. She can't run in them, they're uncomfortable, and incredibly impractical...

Ford fantast
1 607 Inlägg
31 maj 2013
almqvist__89 skrev:
Fiesta_Racing skrev:

ok såg inte det på dina bilder då förstår jag

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

665 Inlägg
31 maj 2013
almqvist__89 skrev:
sexy_d skrev:
almqvist__89 skrev:

30mm på varje sida bak.

Det var ju en del smile snyggt som fan iaf

Saabifierad
2 031 Inlägg
31 maj 2013
Du kan bara inte varit seriös när du monterade de avgasrören, förstår att polisen är måna att få bort sån tvivelaktig bilstyling på vägarna tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

KHRacing
31 maj 2013
Rensvinf skrev:
almqvist__89 skrev:
En annan sak jag kom att tänka på, om bilen blir underkänd vid regbes, är det vanlig ombes som krävs eller måste man göra en regbes till?

Självklart måste du göra en ny regbes ifall den blir underkänd. Du har blivit ålagd av svenska staten att visa på att din bil är så som den enligt lagen måste vara. Det kommer du inte undan. smile
Lider dock med dig..  Jag tycker också reglerna är för stelbenta. Så tillvida, att det givetvis måste regleras med hänsyn till trafiksäkerhet. 
Sen tror jag inte, som tidigare nämnts, att du kan åka på att behöva få ett godkännande från tillverkaren om att bilen är orginal.  Jag kan inte den situationen, så jag ber någon *kunnig* förtydliga de ärendena, men jag tror att det handlar mer specifikt om vissa scenarior kring motorn. Om den uppenbart varit trimmad. Men som sagt, någon med insikt får förtydliga.
Att du åkt på regbes på exenon - då kan jag inte tänka mig annat än att bilprovningen har mandat att godkänna att bilen är återställd till original.

Det ÄR ombesiktning på regbesiktningstvåor - inget annat !

513 Inlägg
31 maj 2013
exoop skrev:
Melin82 skrev:
KHRacing skrev:

Fullr möjligt
Fullt lagligt

BMW E30
6 cylindrig lämplig motor
Nytt sprut
E85

REGGA via SFRO med bytt växellåda/bakaxel samt bromsar runt om

= KLART smile

Kände på mig att hela e85 grejen skulle komma. Problemet ligger i effekten, Problemet som jag sett det är att komma in till sfro med en e30. Säg en 2.5 liters sexa med turbo på och hävda att effekten är så låg att kan passera. Sen ska du ha papper på effekten och jag gissar att en sådan motor med normalt ladd och e85 inte fixar tillräckligt låg effekt. Tufft med 15kw per hundra kilo. Men förstår vart och vad du ville komma fram med. Sen ökar du effekten så blir den olaglig vilket som.

Det går att få det lagligt men då måste bilen reggas in som Ombyggt-fordon och bilens chassi,bromsar och drivlina måste vara anpassade till långt över bilens effekt, det blir inte billigt och det blir inte lätt MEN det går.

Har du läst sfro lathund eller bygghandbok? Vill minnas att en e30 får ha 110din om man ser till vad tillverkaren godkänt. Eller sår man på 15kw per 100kg. Sen spelar det inte någon roll om du sätter in drivlinan från en stena färja. Sen tycker jag att man hör talas om en kompis som har en kompis vars bror känner en som har en m3 turbo men aldrig sett någon som har pappren att visa upp.

Fri fart för ett fritt folk!
14 631 Inlägg
31 maj 2013
Slash skrev:
Du kan bara inte varit seriös när du monterade de avgasrören, förstår att polisen är måna att få bort sån tvivelaktig bilstyling på vägarna tongue

mm innan någon smartskaft råkar snurra när dom åker i ett gupp och bakhjulen låser sig när det snurrar in sig i skärmkanterna..

bättre att ha grejerna monterat så dom fungerar att köra i alla lägen.
finns bara ett sätt att göra en sak och det är rätt sätt.

ett hjul som sitter utanför skärmkanterna är och kommer allitd vara farligt och dom gör helt rätt i att göra en flygande.

så åker man så och får flygande så har man bara sig själv att skylla ingen annans fel.

när man har tvivelaktigheter underhuven så är det ett måste att montera bort orginal huvöppningen och sätta den på ett annat ställe. gärna så det känns som vajern går av när dom drar i orginal handtaget.

det värsta som kan hända är att man får ombesiktning för att huven inte går att öppna smile

Kör fort så hinner inget hända...

KHRacing
31 maj 2013
Melin82 skrev:
exoop skrev:
Melin82 skrev:

Har du läst sfro lathund eller bygghandbok? Vill minnas att en e30 får ha 110din om man ser till vad tillverkaren godkänt. Eller sår man på 15kw per 100kg. Sen spelar det inte någon roll om du sätter in drivlinan från en stena färja. Sen tycker jag att man hör talas om en kompis som har en kompis vars bror känner en som har en m3 turbo men aldrig sett någon som har pappren att visa upp.

Gustav Uhlander som jobbar för SFRO som reggat in en E36 Campact i norrland med VEMS motorstyrning, turbo, E85 & annat grejs. bla bromsar / växelåda.. stod bla om den i BS.
En E30med bytt motor, växellåda, bromsar, turbo m.m borde kunna väga 100-150kg mera är orginal.. lika med cirka 250reggade hästar under huven via SFRO.

SFRO´s regelverk på 15 kW/100kg är inte huggna i sten, kolla in på www.rejsa.nu, där byggs en Lotus Elise med BMW V10motor, BMW-motorn har 507hk orginal..då borde bilen vägas in på 2500kg, bygger man rätt så är det sällan problem med effekten/vridet

mvh Kristian

Drivlina från en Stenafärja borde ge en totalvikt på kanske 7-8000kg, Lika med massa effekt :-)

Med lem
22 Inlägg
31 maj 2013
Bra gjort av polisen. En till Kalle Anka-bil borta från vägarna.

Rejsa ?
2 959 Inlägg
1 juni 2013
DrunkenBoy skrev:
Bra gjort av polisen. En till Kalle Anka-bil borta från vägarna.

Några dagar ja för att besiktiga, sedan är den nog som innan igen.
Med den inställningen kan man undra vad du gör på ett sådant här forum?
Senast redigerat av Busgrabb (1 juni 2013)

Autotech

792 Inlägg
1 juni 2013
Hojja så hemskt.. får bara ångest då man läser!

1 140 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Ska ringa till dekra på måndag och se hur dom gör det, dom hade tydligen en väldigt trevlig och duktig snubbe ute i säve som hade hand om regbes smile

2 011 Inlägg
1 juni 2013
almqvist__89 skrev:
Tjena!
Som rubriken lyder så åkte jag på en flygande besiktning idag och sedan regbes..

Såhär ser det ut,

Rutan för "registreringsbesikning senast den*" är ikryssat,

en 2a på xenon utan nivå reglering
Bredd, Fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift -
Längd, Fordonet överensstämmer inte med registrerad uppgift -

vad behöver jag göra?
Är det regbes med hjulen på som gäller eller kan jag slänga på vinterhjulen å köra en ombes på dom punkterna?

Tacsam för svar smile

Ser bilen ut som på dina bilder, så är det inga problem att ordna det.

Xenon ljusena är bara att byta tillbaka.

Bredden är hjulen de klagat på förstår jag. Bort med spacern och på med samma fälgar. Går inte det pga de tar i eller nått, så bara sätt på vinterhjulen eller låna ett par hjul under besiktningen. Mina fälgar sitter likadant och har inga problem, men har du nu fått gnäll om det, så bort med spacern bara.

Längden är avgasrören. Tycke och smak ang dem, men är bara att kapa av dem nertill, de har inte klagat på ljudet. Konstig anledning att skriva längden på bilen. Utstickande vasst föremål. Även varmt, folk som kan bränna sig om de går nära din bil.

Du behöver inte vara orolig. Inga problem att få denna godkänd igen.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

1 140 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
Clintan66 skrev:
Ser bilen ut som på dina bilder, så är det inga problem att ordna det.

Xenon ljusena är bara att byta tillbaka.

Bredden är hjulen de klagat på förstår jag. Bort med spacern och på med samma fälgar. Går inte det pga de tar i eller nått, så bara sätt på vinterhjulen eller låna ett par hjul under besiktningen. Mina fälgar sitter likadant och har inga problem, men har du nu fått gnäll om det, så bort med spacern bara.

Längden är avgasrören. Tycke och smak ang dem, men är bara att kapa av dem nertill, de har inte klagat på ljudet. Konstig anledning att skriva längden på bilen. Utstickande vasst föremål. Även varmt, folk som kan bränna sig om de går nära din bil.

Du behöver inte vara orolig. Inga problem att få denna godkänd igen.

Xenonet är borta och en DTM-ljuddämpare är beställde.
Hade gärna kört in med fälgarna på men behöver ca 7mm spacers fram för att det inte ska ta i så det får bli med vintersulorna (dubbfria) och skruva upp coilsen 5-10cm.
Det borde inte vara några problem alls, när jag pratade med bilprovningen tyckte dom det lät löjligt med regbes för det men det är tyvärr polismans ord som gäller.

Sök