Xenonkonvertering H7 inkoppling

19Tobbe91 Sluta rattsurfa
30 maj 2013 · 126 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79886/79886-2641b3adf4ee2fa0c09740b87dd38924.jpg
Ska det vara inkopplat så här enkelt?? vill ju inte sätta eld på bilen.
jag har ju sett andra konverteringar & då har en 12v-pluskabel dragits från batteriet

försök ge en bra förklaring så får vi se om jag förstår beskrivningen om detta nu inte stämmer wink

mvh Volvo-Tobbe

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
mb_pucken
30 maj 2013 · 5 087 Inlägg

Det kan vara så där enkelt ja :-) fast jag brukar dra matningen från batteriet via relä för att inte riskera att bränna säkringar vid uppstart. Sen beror de ju på hur mycket ström xenonboxen drar och grovlek på kablar m.m. Vad är förbrukningen på ditt xenon. Brukar stå på ballasten. Vilket watt de är kan vara bra å veta med.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
30 maj 2013 · 126 Inlägg

50W är det. är inte det relä elr säkring som sitter efter ballasten på bilden? yikes

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Rillependent
30 maj 2013 · 948 Inlägg

Volvo-Tobbe skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/80/79886/79886-2641b3adf4ee2fa0c09740b87dd38924.jpg
Ska det vara inkopplat så här enkelt?? vill ju inte sätta eld på bilen.
jag har ju sett andra konverteringar & då har en 12v-pluskabel dragits från batteriet

försök ge en bra förklaring så får vi se om jag förstår beskrivningen om detta nu inte stämmer wink

mvh Volvo-Tobbe

Det är H4 där det både är hel och halv i samma lampa som man kopplad plus på batteriet och jordar i karossen smile
Jag kopplade in mina H1 igårkväll och det såg precis likadant ut, så ja. Så enkelt är det smile

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN
TBergsten
30 maj 2013 · 996 Inlägg

Skarva ihop kabelskorna med + och - så bör det vara klart. Mitt är 55w 6000k och det funkar bra. Svart är jord och röd är ström. Skarva ihop det rätt sen så är det bara att tuta och köra smile

19Tobbe91 Sluta rattsurfa
30 maj 2013 · 126 Inlägg

Nu är det inkopplat... det var visst dom jag trodde det skulle vara smile behövdes ingen plus från batteriet

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
MammDiin
30 maj 2013 · 2 019 Inlägg

Plus (och minus) från batteriet behövs alltid, hur ska man annars få ström till ballasten (lampan)? wink

Går alltid att ta ström från lampans kontakt direkt till ballasten. Men använder man sig av ballaster med hög startström/uteffekt är det bättre att ta ström direkt från pluspolen via ett relä.

Och konverterar man halvljuset och använder sig av relä så kan det vara fördel att dra strömmen skilt för varje sida och använda sig av två relä. Kör du med ett relä så kan du ha oturen att säkringen eller något annat ger upp och du är helt utan användbart lyse.

Rillependent
31 maj 2013 · 948 Inlägg

MammDiin skrev:
Plus (och minus) från batteriet behövs alltid, hur ska man annars få ström till ballasten (lampan)? wink

Går alltid att ta ström från lampans kontakt direkt till ballasten. Men använder man sig av ballaster med hög startström/uteffekt är det bättre att ta ström direkt från pluspolen via ett relä.

Och konverterar man halvljuset och använder sig av relä så kan det vara fördel att dra strömmen skilt för varje sida och använda sig av två relä. Kör du med ett relä så kan du ha oturen att säkringen eller något annat ger upp och du är helt utan användbart lyse.

Jag tror att han syftade på att han sett H4 kitet (som har H4-anslutningen med tre stift) och även plus på batteri och jord i karossen.

Konverterar man halvljuset med en vanlig lampa som bara fyller en funktion (att alltid lysa på halvljus eller dimljus t.ex) så räcker det gott och väl med + & - från kabelskorna som träs på den originala sockeln på halogenlampan smile

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
31 maj 2013 · 126 Inlägg

Rillependent skrev:

MammDiin skrev:
Plus (och minus) från batteriet behövs alltid, hur ska man annars få ström till ballasten (lampan)? wink

Går alltid att ta ström från lampans kontakt direkt till ballasten. Men använder man sig av ballaster med hög startström/uteffekt är det bättre att ta ström direkt från pluspolen via ett relä.

Och konverterar man halvljuset och använder sig av relä så kan det vara fördel att dra strömmen skilt för varje sida och använda sig av två relä. Kör du med ett relä så kan du ha oturen att säkringen eller något annat ger upp och du är helt utan användbart lyse.

Jag tror att han syftade på att han sett H4 kitet (som har H4-anslutningen med tre stift) och även plus på batteri och jord i karossen.

Konverterar man halvljuset med en vanlig lampa som bara fyller en funktion (att alltid lysa på halvljus eller dimljus t.ex) så räcker det gott och väl med + & - från kabelskorna som träs på den originala sockeln på halogenlampan smile

Det stämmer nog att jag har tittat på H4-kitet tongue i min V70 som har H7 behövdes det bara kopplas in i H7-lampans kontakt big_smile

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Rillependent
31 maj 2013 · 948 Inlägg

Volvo-Tobbe skrev:

Rillependent skrev:

MammDiin skrev:
Plus (och minus) från batteriet behövs alltid, hur ska man annars få ström till ballasten (lampan)? wink

Går alltid att ta ström från lampans kontakt direkt till ballasten. Men använder man sig av ballaster med hög startström/uteffekt är det bättre att ta ström direkt från pluspolen via ett relä.

Och konverterar man halvljuset och använder sig av relä så kan det vara fördel att dra strömmen skilt för varje sida och använda sig av två relä. Kör du med ett relä så kan du ha oturen att säkringen eller något annat ger upp och du är helt utan användbart lyse.

Jag tror att han syftade på att han sett H4 kitet (som har H4-anslutningen med tre stift) och även plus på batteri och jord i karossen.

Konverterar man halvljuset med en vanlig lampa som bara fyller en funktion (att alltid lysa på halvljus eller dimljus t.ex) så räcker det gott och väl med + & - från kabelskorna som träs på den originala sockeln på halogenlampan smile

Det stämmer nog att jag har tittat på H4-kitet tongue i min V70 som har H7 behövdes det bara kopplas in i H7-lampans kontakt big_smile

Precis, H4 har ju en kabel som ger signal att "lyfta" lampan så den lyser som helljus och den behöver extra ström smile

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN
MammDiin
1 juni 2013 · 2 019 Inlägg

Rillependent skrev:

Volvo-Tobbe skrev:

Rillependent skrev:

Jag tror att han syftade på att han sett H4 kitet (som har H4-anslutningen med tre stift) och även plus på batteri och jord i karossen.

Konverterar man halvljuset med en vanlig lampa som bara fyller en funktion (att alltid lysa på halvljus eller dimljus t.ex) så räcker det gott och väl med + & - från kabelskorna som träs på den originala sockeln på halogenlampan smile

Det stämmer nog att jag har tittat på H4-kitet tongue i min V70 som har H7 behövdes det bara kopplas in i H7-lampans kontakt big_smile

Precis, H4 har ju en kabel som ger signal att "lyfta" lampan så den lyser som helljus och den behöver extra ström smile

Den ström som kommer från helljus kabeln räcker mer än väl för att få ljuspunkten i xenonlampan att flytta sig...

Däremot används relä för att ballasten ska få ström när man lägger på helljuset. För när du lägger på helljuset så slocknar halvljuset i H4 lampor. Så helt enkelt går strömmen från helljuset till en av de två extra kablar som xenonlampan har, men även som styrström via en diod till reläet som ger ström åt ballasten.
Och hade du då tagit strömmen till ballasten endast från halvljuset så hade xenonlampan slocknat när du lägger på helljuset. Därför tas styrström även från helljuset för att ballasten ska få ström med både hel- och halvljus.

19Tobbe91 Sluta rattsurfa
1 juni 2013 · 126 Inlägg

oki, då har man fått lite lärdomar av detta smile

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Rillependent
1 juni 2013 · 948 Inlägg

MammDiin skrev:

Rillependent skrev:

Volvo-Tobbe skrev:

Det stämmer nog att jag har tittat på H4-kitet tongue i min V70 som har H7 behövdes det bara kopplas in i H7-lampans kontakt big_smile

Precis, H4 har ju en kabel som ger signal att "lyfta" lampan så den lyser som helljus och den behöver extra ström smile

Den ström som kommer från helljus kabeln räcker mer än väl för att få ljuspunkten i xenonlampan att flytta sig...

Däremot används relä för att ballasten ska få ström när man lägger på helljuset. För när du lägger på helljuset så slocknar halvljuset i H4 lampor. Så helt enkelt går strömmen från helljuset till en av de två extra kablar som xenonlampan har, men även som styrström via en diod till reläet som ger ström åt ballasten.
Och hade du då tagit strömmen till ballasten endast från halvljuset så hade xenonlampan slocknat när du lägger på helljuset. Därför tas styrström även från helljuset för att ballasten ska få ström med både hel- och halvljus.

Helt rätt det smile

Volkswagen Polo 6r 2010 OEM+
PROJEKT-TRÅDEN
19Tobbe91 Sluta rattsurfa
5 juni 2013 · 126 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/80/79886/79886-2a98df1f6037d735dbb4051721881b20.jpg
Får väl lägga ut ett slutresultatet i forumet också tongue

Titta på vägen istället för telefonen när du sitter bakom ratten. Liv står på spel
Saab 9-3 1.8t BioPower "Linear" (2009)
Volvo V70 D4 "Summum" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang