2985
Sök

Batteriet laddas inte upp på min 740

Personbilssystemstekniker.
365 Inlägg
30 oktober 2006
Drönirettab skrev:
Men streckkoden har nog rätt tror jag, om mätarhuset inte är inkopplat så får inte generatorn sin lilla magnetisering via batterilampan och då laddar den heller inte som den ska. Koppla in mätarhuset och testa.

Mätarhuset måste vara inkopplat som sagt, annars får inte generatorn någon tändström.

Ang att låta bilen ladda upp batteriet är ju ett alternativ men batteriet blir inte riktig fulladat. Om du inte åker många mil per dag vill säga
Senast redigerat av _TiNcO_ (30 oktober 2006)

Felsökning är en konst, inte bara vetenskap... och 90% tur

2 655 Inlägg
30 oktober 2006
Måste bara lägga till lite info om det som DoktorAuto skrivit tidigare:
När man mäter laddningen på en bil så ska man göra det nere vid generatorn, om man komer åt att göra det i bilen. Anledningen till det är för vid ev. spänningsfall mellan generator/batteri (vanligt på japanska bilar) så får man ett missvisande resultat vid polerna på batteriet.

Sen är det inte så enkelt som att det "bara är kolen", laddar generatorn för mycket så kan det tyda på att en/flera dioder har brunnit. Det finns fler saker i en generator som kan strula än bara kolen.

När man ska göra en snabb koll på en generators kondition så börjar man att mäta vad man har för spänning på tomgång (ska ej sjunka under 13V).
Slå på ett par förbrukare (radio, helljus, fläkt m.m.) och varva ca 1500rpm då ska spänningen inte sjunka många tiondels V, sjunker spänningen vid belastning är det dags att se över generatorn.

Ettt typiskt fel på just Volvo generatorer är att släpringarna är dåliga.
Släpringarna är de kopparringar som kolen går mot. Det märks om kolen är ojämnt slitna, då är släpringarna dåliga. Det går att bara byta kolen men det kommer inte att hålla så himla länge innan generatorn inte laddar igen.

Nu blev det en halv doktorsavhandling i generatorernas underbara värld. smile

21 761 Inlägg
30 oktober 2006
Streckkoden skrev:
När man mäter laddningen på en bil så ska man göra det nere vid generatorn, om man komer åt att göra det i bilen. Anledningen till det är för vid ev. spänningsfall mellan generator/batteri (vanligt på japanska bilar) så får man ett missvisande resultat vid polerna på batteriet.

Är det mest bara japanarna som har så?

2 655 Inlägg
30 oktober 2006
Det förekommer på de flesta bilar men japanerna står för de flesta fallen av spänningsfall mellan batteri/generator.

Ber om ursäkt för att jag har gåttt "off topic".

21 761 Inlägg
30 oktober 2006
gasgas skrev:
Man behöver väll inte ladda upp betteriet nu när det är helt slut. Det är ett gankse nytt batteri så det räcker väll att starta med startkablar och sen låta bilen ladda upp det??

Det går inte alls, även om ett Optima tar emot laddning snabbt så hinner inte generatorn ladda upp ordentligt fastän du kör bilen i flera timmar. Ett bilbatteri som har blivit mycket urladdat bör laddas upp med en batteriladdare helst så snart som möjligt för att inte ta skada, det gäller oavsett vilket batteri det än handlar om.

Även om man kör en kortare sträcka så kan man kanske stanna motorn och starta den igen utan större problem, men batteriet är ändå långt ifrån fulladdat. Är motorn varm så krävs det inte mycket kräm från batteriet för att starta motorn, därför tror man nog ofta att batteriet är uppladdat bara för att motorn går igång relativt lätt.

21 761 Inlägg
30 oktober 2006
Streckkoden skrev:
Det förekommer på de flesta bilar men japanerna står för de flesta fallen av spänningsfall mellan batteri/generator.

Det var dåligt av dem tycker jag, har inte mätt upp något anmärkningsvärt spänningsfall på min 240 iaf.

259 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
OK. då är det  bäst att jag laddar mitt batteri då. Var köper man en batteri laddare och va kostar en??

21 761 Inlägg
31 oktober 2006
På mackarna, Mekonomen, Biltema osv har de laddare, de kan kosta från 300:- till mer än 1000:-beroende på hur kraftiga och avancerade de är. Jag har en elektronisk laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat och den fungerar bra, kostar en del förstås.

Om du har ett vanligt batteri så går det att använda en mindre avancerad laddare, har du ett AGM batteri så ska laddaren vara elektroniskt styrd.

259 Inlägg
31 oktober 2006
Trådstartare
Drönirettab skrev:
På mackarna, Mekonomen, Biltema osv har de laddare, de kan kosta från 300:- till mer än 1000:-beroende på hur kraftiga och avancerade de är. Jag har en elektronisk laddare som går över till underhållsladdning när batteriet är fulladdat och den fungerar bra, kostar en del förstås.

Om du har ett vanligt batteri så går det att använda en mindre avancerad laddare, har du ett AGM batteri så ska laddaren vara elektroniskt styrd.

Ok lyser det en lampa på laddaren när det är klart då eller ska man ta tiden??

2 655 Inlägg
1 november 2006
Det beror helt på vad för laddare du köper. Köper du en snikladdare så får du ha koll på när laddaren har laddat klart, den matar på med ström konstant.
Köper du en helautomatisk laddare så går den över på underhållsladdning när batteriet är fulladdat, det är en laddare som kan stå på under en helg utan att skada batteriet.
Dessa laddare kostar ca 500kr och uppåt.

259 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
Streckkoden skrev:
Det beror helt på vad för laddare du köper. Köper du en snikladdare så får du ha koll på när laddaren har laddat klart, den matar på med ström konstant.
Köper du en helautomatisk laddare så går den över på underhållsladdning när batteriet är fulladdat, det är en laddare som kan stå på under en helg utan att skada batteriet.
Dessa laddare kostar ca 500kr och uppåt.

OK. kan det stämma att ett helt urladdat batteri behöver 15 timmars laddningstid.

1 256 Inlägg
1 november 2006
Ett helt urladdat batteri kan du likaväl hysta åt h-e..
En gång urladdat alltid dåligt..

259 Inlägg
1 november 2006
Trådstartare
Jonni skrev:

naj men jag körde utan mätarhus för jag höll på att fixa vita mätare hemma så det gjorde så batteriet inte laddades upp. Då kan det väll inte vara slut för alltid. Det är nästan nytt

2 655 Inlägg
1 november 2006
Jonni skrev:

Nej det stämmer inte riktigt...
Har man bara dragit ur det någon enstaka gång och ser till att ladda på det så fort som möjlgt så ska det gå att rädda..

Beroende på vad för laddare man köper så tar det ju olika lång tid innan batteriet är fulladdat, beror också på hur pass urdraget batteriet har blivit.
Men räkna med att det kan ta upp mot ett dygn med en halvskaplig laddare att få fart på ett riktigt urdraget batteri.

Det är viktigt att man ser till att batteriet blir toppladdat efter en stor urdragning. Får batteriet gå med halvdålig laddning under en längre tid så sulfatiserar en/flera celler som leder till cellras= köp av nytt batteri.

21 761 Inlägg
1 november 2006
En annan fördel med en lite mer avancerad(elektronisk)laddare är ju också att den oftast klarar av att ladda ett batteri som är mycket eller helt urdraget, en "vanlig" enkel laddare på 4-5A eller liknande brukar bli överbelastad vilket gör att den inbyggda säkringen kan gå.
Senast redigerat av Drönirettab (1 november 2006)

259 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
Nu funkar det igen efter jag laddat upp batteriet (=

Dude
197 Inlägg
7 november 2006
låter ju bra det

Ät aldrig snö som blivit gul!

2 Inlägg
25 november 2007
Hej!
Läste denna tråd för att försöka hitta ett svar på mitt kluriga problem. Har en 745:a som drar ur batteriet när motorvärmaren är ikopplad. Vad fanken kan det bero på?

21 761 Inlägg
25 november 2007
Är det en inbyggd laddare på bilen, som går igång när motorvärmarkabeln ansluts?

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
25 november 2007
Jonni skrev:

Man kan nöta liv i batterier i gen som varit urladdade, man drar upp dom till 13V sen tar man ur dom tills man har 11.7volt sen laddar man skiten igen o sen drar ut de till 11.7 volt o gör så ett par ggr, då kan man få liv i batteriet igen...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sök