Måste bara lägga till lite info om det som DoktorAuto skrivit tidigare:
När man mäter laddningen på en bil så ska man göra det nere vid generatorn, om man komer åt att göra det i bilen. Anledningen till det är för vid ev. spänningsfall mellan generator/batteri (vanligt på japanska bilar) så får man ett missvisande resultat vid polerna på batteriet.
Sen är det inte så enkelt som att det "bara är kolen", laddar generatorn för mycket så kan det tyda på att en/flera dioder har brunnit. Det finns fler saker i en generator som kan strula än bara kolen.
När man ska göra en snabb koll på en generators kondition så börjar man att mäta vad man har för spänning på tomgång (ska ej sjunka under 13V).
Slå på ett par förbrukare (radio, helljus, fläkt m.m.) och varva ca 1500rpm då ska spänningen inte sjunka många tiondels V, sjunker spänningen vid belastning är det dags att se över generatorn.
Ettt typiskt fel på just Volvo generatorer är att släpringarna är dåliga.
Släpringarna är de kopparringar som kolen går mot. Det märks om kolen är ojämnt slitna, då är släpringarna dåliga. Det går att bara byta kolen men det kommer inte att hålla så himla länge innan generatorn inte laddar igen.
Nu blev det en halv doktorsavhandling i generatorernas underbara värld.
