Hur har ungdomar råd?

andreas_940
29 oktober 2006 · 498 Inlägg

StiFf skrev:

andreas_940 skrev:
man ska mer än bara kunna köpa en bil....
dvs står ni 18-24åringar som ägare för bilen också?
halv/hel försäkring??

bor ni hemma eller?? (visst ni betalar säkert hem också) men inte samma sak som o stå för eget boende!

och NÄÄ jag vill inte gnälla utan bara fråga för ni skriver bara att jag har köpt bilen för sparade pengar osv osv....

har helförsäkring, men den står på morsan..
kag tycker det är så orimliga försäkringspremier när man är under 25, men en 26åring som precis tagit körkortet har billigare försäkring...
spelar väl iaf ingen roll vem bilen står på...

nej egentligen har de ingen betydelse...

men de jag vill få fram är att man ska ju inte bara kunna köpa en bil och sedan säga att man betalar allt själv när man genom att har skrivit bilen på en förälder betalar en betydligt mindre försäkringspremie och bor hemma, då blir det som att man får "hjälp" med att betala bilen

Ronnie.L
29 oktober 2006 · 914 Inlägg

andreas_940 skrev:
man ska mer än bara kunna köpa en bil....
dvs står ni 18-24åringar som ägare för bilen också?
halv/hel försäkring??

bor ni hemma eller?? (visst ni betalar säkert hem också) men inte samma sak som o stå för eget boende!

och NÄÄ jag vill inte gnälla utan bara fråga för ni skriver bara att jag har köpt bilen för sparade pengar osv osv....

jag bor ej hemma,bilen står på mig. Jag betalar en del räkningar åt mamma och syskonen och deras mat ibland. Och jag har bara lånat till ung hälften utav det som är lagt på bilen. Men det mesta betalt nu.

Germax
29 oktober 2006 · 12 086 Inlägg

Jag är ävl inte häller riktigt träffad.. har aldrig haft en bil värd mer än 30K wink
Men jag har betalat allt själv förutom försökringen och skatten på min första bil som pappa betala. Jag levde på ca 3000kr i månaden (bidrag plus Xjobb) och de mesta gick åt på benna. Idag har jag jobb och de mesta pengarna går ut på levene, benna och prylar, mestadels till bilarna.

appropå senaste inlägget.. är man kille 18 i sthlm och har bilen på sig själv förstår jag att man får ta lån för att försäkra bilen=P.

Står bilen på 45 år gammla farsan med full bonus, trafikförsäkring, Motala blir de billigare smile

Senast redigerat av JapMax (29 oktober 2006)

TurboAnders
29 oktober 2006 · 90 Inlägg

NiclasT skrev:
Satt och tittade i tråden " Hur gamla är ni?" och såg att det fanns väldigt många 18-22-åringar med bilar för flera hundra tusen kronor.

Så jag undrar hur har ni råd? Lägger ni hela lönen på lån och bor hemma eller har ni vunnit på lotto?

tongue

Jag har en bil för ett par hundra tusen, kan tänka mig att de blir en hel del jä*la skitsnack runt om kring...
Ingen annan än jag har lagt pengar på den bilen, ja förutom banken som lånat mig pengarna..
Min tanke när ja tog de relativt stota lånet va att, nån gång i mitt liv ska ja ha en rolig bil!!
Men de får man sota för varje månad när ja betalar av lånet, jag anser själv att de ä värt de..
Jag bor inte hemma och bilen är skriven på mig så när allt är betalt finns de inte mycke kvar o ta från.. heeheh

De är bara o gratulera till er som kan köpa era fina bilar cash, önska ja hade haft de så me..

MVH ANDERS

FreddeK
29 oktober 2006 ·

TurboAnders skrev:

NiclasT skrev:
Satt och tittade i tråden " Hur gamla är ni?" och såg att det fanns väldigt många 18-22-åringar med bilar för flera hundra tusen kronor.

Så jag undrar hur har ni råd? Lägger ni hela lönen på lån och bor hemma eller har ni vunnit på lotto?

tongue

Jag har en bil för ett par hundra tusen, kan tänka mig att de blir en hel del jä*la skitsnack runt om kring...
Ingen annan än jag har lagt pengar på den bilen, ja förutom banken som lånat mig pengarna..
Min tanke när ja tog de relativt stota lånet va att, nån gång i mitt liv ska ja ha en rolig bil!!
Men de får man sota för varje månad när ja betalar av lånet, jag anser själv att de ä värt de..
Jag bor inte hemma och bilen är skriven på mig så när allt är betalt finns de inte mycke kvar o ta från.. heeheh

De är bara o gratulera till er som kan köpa era fina bilar cash, önska ja hade haft de så me..

MVH ANDERS

Jo men Turboanders om några år så har du ju pröjsat av lånet och då äger du ju bilen...den lär ju säkert vara värd 150 loppor då ca??
Vad du än gör så sälj inte i förlust...det har jag gjort för många gånger!

vestis
30 oktober 2006 · 13 Inlägg

andreas_940 skrev:
man ska mer än bara kunna köpa en bil....
dvs står ni 18-24åringar som ägare för bilen också?
halv/hel försäkring??

bor ni hemma eller?? (visst ni betalar säkert hem också) men inte samma sak som o stå för eget boende!

och NÄÄ jag vill inte gnälla utan bara fråga för ni skriver bara att jag har köpt bilen för sparade pengar osv osv....

Hur ska man som 18-åring kunna betala en sån sjuk försäkringspremie som finns idag?? Klart man kan göra det iofs, men premien är faktiskt löjligt hög. Det är väl inget konstigt om man sätter den på sin farsa!
Hur lönt är det att gå på och klaga om något sådant? Förstår inte varför man måste lägga sig i och tycka att man själv har det så svårt som har bilen stående på sig själv och pröjsar den orimliga premien. Du hade väl själv satt bilen på en vuxen om du fått möjligheten, man betalar typ 20-25% av vad man skulle betalt om den stått på en själv. Tycker bara att det verkar som du gnäller fast du skriver tvärt om. Vi har ju alla olika förutsättningar, men man måste acceptera att de som har möjligheten att sätta bilen på sin mamma/pappa gör det.

Ha det gött!
MVH Johan

andreas_940
30 oktober 2006 · 498 Inlägg

vestis skrev:

andreas_940 skrev:
man ska mer än bara kunna köpa en bil....
dvs står ni 18-24åringar som ägare för bilen också?
halv/hel försäkring??

bor ni hemma eller?? (visst ni betalar säkert hem också) men inte samma sak som o stå för eget boende!

och NÄÄ jag vill inte gnälla utan bara fråga för ni skriver bara att jag har köpt bilen för sparade pengar osv osv....

Hur ska man som 18-åring kunna betala en sån sjuk försäkringspremie som finns idag?? Klart man kan göra det iofs, men premien är faktiskt löjligt hög. Det är väl inget konstigt om man sätter den på sin farsa!
Hur lönt är det att gå på och klaga om något sådant? Förstår inte varför man måste lägga sig i och tycka att man själv har det så svårt som har bilen stående på sig själv och pröjsar den orimliga premien. Du hade väl själv satt bilen på en vuxen om du fått möjligheten, man betalar typ 20-25% av vad man skulle betalt om den stått på en själv. Tycker bara att det verkar som du gnäller fast du skriver tvärt om. Vi har ju alla olika förutsättningar, men man måste acceptera att de som har möjligheten att sätta bilen på sin mamma/pappa gör det.

Ha det gött!
MVH Johan

ptja på pappret så äger min mamma bilen men som sagt det är bara på pappret.

jag gnäller inte på att jag skulle ha det svårare än någon annan

och hur man ska ha råd med försäkringen?? ptja man kan ju välja en bil med billig premie (om sådan finns)

och för sista gången... anledningen till att jag tog upp frågan var ju att trådskaparen stälde fler frågor och ingen svarade på dem utan det var bara samma visa:

"jag har själv slitit ihop till min bil"...  och sedan behöver man inte vara speciellt begåvad för att inse att det följer andra kostnader med bilägandet och då skulle jag bara kolla om ni stod för de också!!!

vestis
30 oktober 2006 · 13 Inlägg

andreas_940 skrev:

vestis skrev:

andreas_940 skrev:
man ska mer än bara kunna köpa en bil....
dvs står ni 18-24åringar som ägare för bilen också?
halv/hel försäkring??

bor ni hemma eller?? (visst ni betalar säkert hem också) men inte samma sak som o stå för eget boende!

och NÄÄ jag vill inte gnälla utan bara fråga för ni skriver bara att jag har köpt bilen för sparade pengar osv osv....

Hur ska man som 18-åring kunna betala en sån sjuk försäkringspremie som finns idag?? Klart man kan göra det iofs, men premien är faktiskt löjligt hög. Det är väl inget konstigt om man sätter den på sin farsa!
Hur lönt är det att gå på och klaga om något sådant? Förstår inte varför man måste lägga sig i och tycka att man själv har det så svårt som har bilen stående på sig själv och pröjsar den orimliga premien. Du hade väl själv satt bilen på en vuxen om du fått möjligheten, man betalar typ 20-25% av vad man skulle betalt om den stått på en själv. Tycker bara att det verkar som du gnäller fast du skriver tvärt om. Vi har ju alla olika förutsättningar, men man måste acceptera att de som har möjligheten att sätta bilen på sin mamma/pappa gör det.

Ha det gött!
MVH Johan

ptja på pappret så äger min mamma bilen men som sagt det är bara på pappret.

jag gnäller inte på att jag skulle ha det svårare än någon annan

och hur man ska ha råd med försäkringen?? ptja man kan ju välja en bil med billig premie (om sådan finns)

och för sista gången... anledningen till att jag tog upp frågan var ju att trådskaparen stälde fler frågor och ingen svarade på dem utan det var bara samma visa:

"jag har själv slitit ihop till min bil"...  och sedan behöver man inte vara speciellt begåvad för att inse att det följer andra kostnader med bilägandet och då skulle jag bara kolla om ni stod för de också!!!

Okej najs då missförstod jag dig!
Det enda jag menar är att jag inte tycker det är något fel att ha försäkringen på sina föräldrar då premien är orimligt hög för oss under 25.

FugitivE BMW Power
30 oktober 2006 · 2 362 Inlägg

jahaja smile då kanske man inte ens vågar säga hur gammal jag är? smile men kan väl säga att jag har fått till bilen skapligt bra ändå smile för mina egna pengar i princip, fick lite hjälp av farsan med att köpa goffen, men sedan har man ju självklart betalat av honom smile bilen kostade 18.000:- men då såg den ganska rövig ut, sedan bara sparat och lagt ner på bilen smile

Hint på hur gammal jag är? -> får inte ta körkort ännu wink

BMW, bogsering med wire :/
StiFf Wankel
30 oktober 2006 · 1 080 Inlägg

satt och funderade på en sak...vad spelar det egentligen för roll vem som står för bilen, om man har tagit lån etc...folk är alltid så gnälliga när det gäller pengar..
bilen ska ju inte vara nån status symbol för vem som tjänar mest, man köper en sportbil för att kunna gasa och ha kul...tror inte många här hade tackat nej till om en rika farsa kunde köpa en fin bil åt er...ändå ska vissa klaga som fan om man inte betalat allt själv..måste ju vara nån avundsjuka..
det här är inte riktat till nån, men har hört dom visorna x antal gånger och började fundera på det när jag läste den här tråden..
det är samma sak om man skulle få spons, då får man hjälp med pengar men då är det ingen som klagar

Senast redigerat av StiFf (30 oktober 2006)

MDS Västerås
Burken Utanlem
30 oktober 2006 · 895 Inlägg

man blir ju rik av att jobba + bo hos mamma och pappa...då har man ju råd med vad som helst....

Jag har bara råd o ha bilen.. knappt att köra den...
student.. 7000kr inkomst.... 1100kr i försäkring på m3an.. och den drar 1,6L/mil...... jippie... men den e ju fin på parkeringen...

Ford Galaxie 500 XL "460" (1964)
Buzted
30 oktober 2006 · 62 Inlägg

"Det lånas nog en del! smile

Själv köper jag bilar som jag kan betala direkt, annars känns det som det är banken som är ägaren"

Även om folk lånar en del så har dom alltid en fin bil att ta sig fram i...Vem det än är som "äger" den.....Har själv planer på en Audi S6 av runt 00 årsmodell..Och det är inget som jag betalar från bakfickan men jag tar mig råd! Är 20 nu och har en son på 6 månader som måste ha fina bilar att övningsköra i sen=)

hyperion
30 oktober 2006 · 305 Inlägg

andreas_940 skrev:

StiFf skrev:

andreas_940 skrev:
man ska mer än bara kunna köpa en bil....
dvs står ni 18-24åringar som ägare för bilen också?
halv/hel försäkring??

bor ni hemma eller?? (visst ni betalar säkert hem också) men inte samma sak som o stå för eget boende!

och NÄÄ jag vill inte gnälla utan bara fråga för ni skriver bara att jag har köpt bilen för sparade pengar osv osv....

har helförsäkring, men den står på morsan..
kag tycker det är så orimliga försäkringspremier när man är under 25, men en 26åring som precis tagit körkortet har billigare försäkring...
spelar väl iaf ingen roll vem bilen står på...

nej egentligen har de ingen betydelse...

men de jag vill få fram är att man ska ju inte bara kunna köpa en bil och sedan säga att man betalar allt själv när man genom att har skrivit bilen på en förälder betalar en betydligt mindre försäkringspremie och bor hemma, då blir det som att man får "hjälp" med att betala bilen

Håller inte med dig alls, att ställa den på nån förälder ser jag inte alls som nån hjälp. Även om jag ser det som nåt självklart pga de premierna som vi får betala annars så gör man det ju givetvis på egen risk. Händer det något så kan man ju i värsta fall få problem. Då får man ju stå för konstnaderna själv istället.
Min förstabil (vid laglig ålder) var en volvo s60, den betalade jag 1500kr om året helförsäkrad pga vagnskadegarantin. Det tycker jag var ett rimligt pris smile. Med den bilen jag har nu så blir det givetvis värre men det löser man ju lätt genom att ha den på sommaren och ta cykeln på vintern smile

Honda S2000 (2000)
BMW 330XD (2009)
Turbomatte Lackerare/Rekondare
30 oktober 2006 · 834 Inlägg

Jag köpte loss min 745 av Mamma och pappa, visserligen bara 12lök men endå. sparade ihop ca 35tusen sen jag var 14 som igentligen skulel gå till moppe. Sen har man ju bytt och sålt prylar till överpris osv. Nu gäller det bara lite sparande till sen säljer jag min 745 och hamnar i jappsträsket, dvs drömbilen toyota supra. Gäller att leva snålt om man vill ha råd, har fan inte köpt nått annat kul än grejjer till bilen dom senaste 3-4åren:P

Är 18 ska tilläggas

Turbomatte Lackerare/Rekondare
30 oktober 2006 · 834 Inlägg

Buzted skrev:
"Det lånas nog en del! smile

Själv köper jag bilar som jag kan betala direkt, annars känns det som det är banken som är ägaren"

Även om folk lånar en del så har dom alltid en fin bil att ta sig fram i...Vem det än är som "äger" den.....Har själv planer på en Audi S6 av runt 00 årsmodell..Och det är inget som jag betalar från bakfickan men jag tar mig råd! Är 20 nu och har en son på 6 månader som måste ha fina bilar att övningsköra i sen=)

Vafan du har ju redan en finare bil än s6an som han kan övningsköra iwink

Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
30 oktober 2006 · 1 852 Inlägg

TobLju skrev:
Jag tror att mycket handlar om generösa föräldrar med tjockt läder också...

så många som tror det! har en bil jag köpte för 88 tusen samt fälgar osv. så en bit över 100 tusen har jag nog lagt. bilen köptes när jag gick på gymnasium och jag har sparat sen jag var 15, renoverat mopeder och sålt dyrt big_smile, sommarjobbat varje lov läänge, arbetat på helger hos min far.
75 tusen arbetade jag ihop själv, 18 000:- lånade jag av far som jag har betalat av genom ännu mer arbetande;)

MVH Andreas

man lever bara en gång så lev väl!
Aslan
30 oktober 2006 · 53 Inlägg

Ja, det är som du säger, de flesta  bor hemma och lägger ungefär halva av lönen på lån...

Toyota GT86 (2013)
Malmoe SSS -12
30 oktober 2006 · 3 217 Inlägg

Man får köra lite billigare bilar tills man har en fast inkomst högre än CSN...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu
Suzuki Swift Sport "ZC32S" (2012)
twin_cam Smålänning
30 oktober 2006 · 7 877 Inlägg

Jag har köpte min saab för skrotpengen och piffade upp den så nu står den mig i ca 4000kr och jag har betalat allt själv.

Står även för den aldeles för höga försäkringspremien själv och skatten och står självklart även som ägare på bilen. (annars e den ju inte min). alla driftskostnader betalar jag själv utom om jag kör ärenden åt farsan eller nåt för då brukar jag få lite parkeringspengar.

Summa per år: ca 8000 - 10000 kr á 1050 kr/månad i inkomst.

Tur att man inte har så mycket andra nöjen...smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
beemern .......
30 oktober 2006 · 2 655 Inlägg

hehe ja e ju 19 år äger e30:in bor å bor hemma:P börjar jobba om ca 1 vecka så då blir de att flytta hemifrån *längtat länge* men just nu bor ja hemma å har så ja kan lägga 4000kr i månaden på va ja vill vilket blir bilen:D blir ju ännu mer när ja börjar jobba...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang