Har kommit över en Mercedes 230/6 w114 -74. Inte fin nog att bli en entusiast-originalare, men duger alldeles utmärkt att sänka och glida runt på bilträffar.
Bollen har suttit på ett tag (en smiley-gubbe). Den hängde i backspegeln när jag köpte bilen, så sambon tryckte på den på antennen. Slutröret är också samma gamla skrot, ska bytas i vinter...
Men rätt svar är dimljuset i bak. Hiss eller diss?
Nu har jag varit ute och tänkte smörja upp bromsen som låg på. Det sket sig totalt... Den har låst sig jättemycket och damasken ser inte rolig ut. Så beställde ett helt nytt bromsok så slipper jag bråka med skiten Bromsar måste vara det tråkigaste man kan skruva med på en bil?
Nu har jag varit ute och tänkte smörja upp bromsen som låg på. Det sket sig totalt... Den har låst sig jättemycket och damasken ser inte rolig ut. Så beställde ett helt nytt bromsok så slipper jag bråka med skiten Bromsar måste vara det tråkigaste man kan skruva med på en bil?
Elproblem...
Okej, där har du nog faktiskt rätt Det lär jag förhoppningsvis slippa på Mercan dock Enda sladden som finns i bilen går nog fram batteriet, till framlampan, sen till baklampan och sen till batteriet igen
Tog en liten tur med Golfen idag, var längesedan nu... Den har gått och fått körförbud eftersom jag inte har haft tid att byta hjullagret, så besiktningen har gått ut. Det har båda för- och nackdelar att ha börjat jobba heltid
Sen skruvade jag lite med bromsen på Mercan. Det nya bromsoket har skickats, så jag tänkte försöka få loss bromsslangen på det gamla... Det gick sådär...
Kommer inte ihåg om jag skrev senast att när jag skulle försöka smörja upp oket i bak så låste det sig helt och gick inte trycka ihop. Så nu idag när jag försökte lossa bromsslangen så blev jag så sur på oket att jag slog hammaren i det, så det ramlade ner från däcket det låg på och hamnade bland verktygen och då tyckte jag att kolven rörde sig... Så jag provade trycka ihop kolven och den hade släppt. Så jag undrar, vem har sagt att våld inte löser allt?! Så jag smörjde upp det gamla oket så och skruvade ihop. Ska fortfarande byta det för det ser inte fint ut alls och får ändå hem ett nytt i morgon eller torsdag. Bromsar är bra att ha...
Men det höll bra nog för att ta en liten tur i stan. Passade på att handla på vägen och såg då att jag glömt sätta dit navkapseln innan jag åkte iväg... Pinsamt att åka runt såhär!!
Tror du ska byta broms slagen. Är den gammal och dålig kan det lossna gummibitar i som sedan blir som en backventil. Och då låser sig bromsen och du kan inte trycka till baka kolven litet tips bara
Nu till vad som händer Ska iväg till First-träffen i morgon. Det är två killar om anordnat en stance-träff eftersom Royal Fitment inte blir av i år. Hoppas på mycket fina bilar
Så idag har jag TVÄTTAT woho Första gången sen jag köpte bilen...
Ny dekal i bakrutan, egendesignad "dropfden". Ni får själva lista ut vad det kan betyda...
Även liten tvg-dekal i sidorutan:
Fick även hem mina TGC-dekaler från USA i veckan. TGC står för "The Governors Club" och det är en ära att jag fick inbjudan att köra med deras dekal på mercan. Dom beskriver sig själva kort och gott som "A page for Gentlemen who are also automotive enthusiasts." Se mer här: https://www.facebook.com/thegovernorsclub1
Ska bli så gött med luftfjädring sen så att man kan få ner den ännu mer i fram...
Då var det dags för Mercans första träff Det var First-träffen vid Hofsnäs herrgård (cirka 2 mil söder om Ulricehamn) som stod på schemat.
Började som vanligt dagen med att tanka...
Sen iväg och möta upp kompisen:
Sen stannad vi till i Ulricehamn på vägen och tänkte tvätta. Gick sådär... Aldrig sett en så plan och fin självtvätthall, förutom den lilla detaljer att dom gjort en 5 cm hög grej i mitten av infarten... Men jag kände att jag ville ha avgassystemet kvar på bilen så jag sket i det, tvätta igår och sååå smutsig var den inte...
Glömde kameran hemma, så tog bara lite mobilbilder på Mercan. Men tog i alla fall två bilder på träffen, inte bra bilder men ändå... Var en riktigt lyckad uppslutning av fina stance-bilar
Här kommer ett gäng egobilder på Mercan...
Sen var det dags att åka hemåt... Här är en bild från Rasta där vi käkade baconburgare på vägen hem
Kort och gott en väldigt trevlig dag. Vi körde lite fel men det löste sig till slut. Sköna människor, fina bilar, och riktigt gött väder. Mercan höll hela vägen, slutade på strax över 1,5 liter/milen, så funderar mer och mer på att stoppa i en dieselmotor i vinter för att åka lite billigare nästa säsong...
jag skulle stoppat i en diesel motor då blir det "mycket" billigare jämfört med 1.5 liter milen xD
Ja jag ska se vad man kan göra åt det... Aldrig haft diesel eftersom jag kör så lite så blir bara dyrt med skatt, men skattefritt skulle jag kunna tänka mig Finns ju ett gäng dieslar från nya mercor som passar utan större modifikationer och som går på 0,5 istället för 1,5