SoL skrev:
Härligt!
ja släta bakljusen får du ju skaffa, du ser ju på min hur sexiga dom är

hur jävligt var det att få loss fjädrarna bak och fram? fick du släppa ner hela bakaxeln eller räckte det med fjäderspännare?
Förövrigt så tror jag du var på skroten hos kjell i klämmesbo? jag tog växelspaken samt den kromade kåpan runt spaken från den bilen.
härlig kille den där kjell

Ja det är riktigt snyggt

Får se vad man lyckas komma över i vinter

Det var både lätt och svårt... Jag och kompisen som hjälpte mig hade aldrig skruvat merca förut, så vi gjorde lite fel i början, men när vi hade gjort ena sidan så gick andra sidan typ dubbelt så fort

Men nu i efterhand så fick jag höra av en bekant att det finns specialverktyg till mercedes som underlättar... Det är som en fjäderspännare av något slag som man pressar ihop fjädrarna och plockar ur. Då behöver man bara lossa stötdämparen i bak som jag förstod det (den sitter inuti fjädern så man får inte bort fjädern annars). Så kan man låna ett sånt så lät det smidigt

I fram gick det bra med vanliga fjäderspännare som man skruvar ihop, sen lossade vi stötdämpare och lite annat för att få loss fjädern. I bak var det rätt tight, så det var lite meckigt att få plats med fjäderspännare. OBS akta bromsslangarna!! När vi lossade bakaxeln och böjde för att få ut fjädern så var vi väääldigt nära på att dra av bromsslangen då den inte alls var så lång som man ville. Så vi lossade bromsoken i bak och la undan det så att man kunde få ner bakaxeln mer och få ut fjädern smidigt
Men som sagt, mercedes verktyg för det underlättar rätt mycket

Jag kapade förresten 3 varv runt om. Jag gillar att åka lågt, men nu i efterhand hade jag nog tagit 2,5 varv i bak istället...

Edit, glömde en grej. Ja det var i Klämmesbo

Kjell är riktigt trevlig. Tyvärr var det inte mycket mer än rostig plåt kvar på mercan... Men ska se om kylet finns kvar om ett tag tänkte jag, känner på mig att mitt har sett sina bättre dagar för 20 år sedan...