Förfining av min 850R T-Röd

T-Röd som ska bli fin igen! :)
  • 38 Följare
  • 14 558 Visningar
  • Projektet avslutat 7 oktober 2013
Mickius
12 augusti 2013 · 4 670 Inlägg

Händer det nått här? smile

Munkis
12 augusti 2013 · 1 636 Inlägg

mickius skrev:
Händer det nått här? smile

Står rätt så still tongue All energi läggs på att få den gröna klar till Vallåkra men efter det så drar jag igång med den röda igen! smile

Top_The_Volvo
19 augusti 2013 · 5 Inlägg

Hej hej Munkis! Fin bil! Jag har en likadan fast rostigare och grön. Ser att du vet hur man byter ut en framskärm. Gissar att du också kan byta ut en bakskärm. Fick idag rådet att byta ut båda på båda sidor på vår nyinköpta bil. Han jag köpte den av (som missat förtejpad rost) har erbjudit sig att svetsa. Killen på skroten har erbjudit mig att "skära loss" de fyra bitar jag behöver för 500 styck. Hur låter det för en med koll? Hur lång tid tar det att svetsa fast på rätt sätt? Hur bedömer jag om killen som ska svetsa "kan". Rookiefrågor, jag vet. Enligt killen på skroten är det hos honom (=mosad) som vår nya kärlek hör hemma. ;-)

Sen tänkte jag också checka om skrotkillen, som var skeptisk till säljarens svetskunskap, kan svetsa själv. I så fall - vad borde man betala för jobbet? (Ny i forumet - får man inte gå in och fråga om råd på det här sättet, säg för tusan bara till! (och tipsa gärna om var jag ställer frågan istället!)) TACK Michaela

Munkis
19 augusti 2013 · 1 636 Inlägg

Top_The_Volvo skrev:
Hej hej Munkis! Fin bil! Jag har en likadan fast rostigare och grön. Ser att du vet hur man byter ut en framskärm. Gissar att du också kan byta ut en bakskärm. Fick idag rådet att byta ut båda på båda sidor på vår nyinköpta bil. Han jag köpte den av (som missat förtejpad rost) har erbjudit sig att svetsa. Killen på skroten har erbjudit mig att "skära loss" de fyra bitar jag behöver för 500 styck. Hur låter det för en med koll? Hur lång tid tar det att svetsa fast på rätt sätt? Hur bedömer jag om killen som ska svetsa "kan". Rookiefrågor, jag vet. Enligt killen på skroten är det hos honom (=mosad) som vår nya kärlek hör hemma. ;-)

Sen tänkte jag också checka om skrotkillen, som var skeptisk till säljarens svetskunskap, kan svetsa själv. I så fall - vad borde man betala för jobbet? (Ny i forumet - får man inte gå in och fråga om råd på det här sättet, säg för tusan bara till! (och tipsa gärna om var jag ställer frågan istället!)) TACK Michaela

Hejsan Michaela! smile


Priset för bakskärmarna tycker jag låter helt okej faktiskt! smile Hur lång tid det tar att svetsa beror på svetsaren så det är omöjligt att gissa, när det gäller bedömning så är det svårt att veta om han är kompetent nog innan han svetsat klart. Kan du få se något annat han svetsat kanske så ser du ju där om det ser bra ut smile

Att svetsa en bakskärm är inte superenkelt, lätt att plåten slår sig och blir bulig av värmeutvecklingen så det är mycket viktigt att den som svetsar vet vad den pysslar med. Jag hade kunnat betala 1000-1500 per sida, sen om det är ett bra pris eller inte låter jag vara osagt men det är vad som spontant skulle kännas bra för mig.

Mvh David

Zwudda Refined
19 augusti 2013 · 1 770 Inlägg

Top_The_Volvo skrev:
Hej hej Munkis! Fin bil! Jag har en likadan fast rostigare och grön. Ser att du vet hur man byter ut en framskärm. Gissar att du också kan byta ut en bakskärm. Fick idag rådet att byta ut båda på båda sidor på vår nyinköpta bil. Han jag köpte den av (som missat förtejpad rost) har erbjudit sig att svetsa. Killen på skroten har erbjudit mig att "skära loss" de fyra bitar jag behöver för 500 styck. Hur låter det för en med koll? Hur lång tid tar det att svetsa fast på rätt sätt? Hur bedömer jag om killen som ska svetsa "kan". Rookiefrågor, jag vet. Enligt killen på skroten är det hos honom (=mosad) som vår nya kärlek hör hemma. ;-)

Sen tänkte jag också checka om skrotkillen, som var skeptisk till säljarens svetskunskap, kan svetsa själv. I så fall - vad borde man betala för jobbet? (Ny i forumet - får man inte gå in och fråga om råd på det här sättet, säg för tusan bara till! (och tipsa gärna om var jag ställer frågan istället!)) TACK Michaela

Jag är inte Munkis, men blev sugen på att svara iallafall wink

Att byta ut bakskärmarna är ett väldigt stort arbete. Själva svetsningen är inte så jätte komplicerat, det svåra är att få allt rakt och korrekt på plats igen. Sen är det mycket jobb med att slipa, spackla, grunda och lacka om bilen. Speciellt när det är bakskärmarna då det inte finns någon given linje att stanna lacken på.

Jag har ingen aning om vad du har gett för bilen, men som det låter så kommer garanterat ett "seriöst jobb" med plåtarbete och lack gå på bra mycket mer än vad bilen är värd.

Senast redigerat av Zwudda (19 augusti 2013)

Top_The_Volvo
19 augusti 2013 · 5 Inlägg

Munkis och Zwudda,

tack för snabba svar. Och AAOCHHH. Hård kudde att sova på... smile

Zwudda Refined
19 augusti 2013 · 1 770 Inlägg

Top_The_Volvo skrev:
Munkis och Zwudda,

tack för snabba svar. Och AAOCHHH. Hård kudde att sova på... smile

Lägg upp bilder på hur det ser ut. Lite lättare att bedöma då smile

Top_The_Volvo
19 augusti 2013 · 5 Inlägg

Ok. Men då måste tejpen alltså helt av...  Bläääääää. sad  Imorgon. Nu sova. Godnatt! Och tack för engagemang!

Top_The_Volvo
21 augusti 2013 · 5 Inlägg

Hej igen Munkis och Zwudda. Nu har jag lagt upp lite bilder. Titta gärna! So long/Michaela

Lofarn
21 augusti 2013 · 218 Inlägg

Top_The_Volvo skrev:
Hej igen Munkis och Zwudda. Nu har jag lagt upp lite bilder. Titta gärna! So long/Michaela

Ett tips, titta under sidokjolarna.. Är det så mycket rost där i hundbenet så lär sparklådorna knappt existera hmm

Följ gärna mitt projekt på dieseln och lämna en kommentar! :)
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282638
Top_The_Volvo
21 augusti 2013 · 5 Inlägg

Lofarn skrev:

Top_The_Volvo skrev:
Hej igen Munkis och Zwudda. Nu har jag lagt upp lite bilder. Titta gärna! So long/Michaela

Ett tips, titta under sidokjolarna.. Är det så mycket rost där i hundbenet så lär sparklådorna knappt existera hmm

Jag förstår inte riktigt vad du säger, men det låter ju inget vidare...

Vad är sidokjolar? Hur tittar jag under?

Är sparklådor viktiga? (låter på nåt vis så...)

Och nu när vi ändå är inne på anatomi - vilket är det som är hundbenet? /Michaela

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang