2233
Sök

Subaru legacy 2,0 -99 något fel med Laddning

You say Tomato. I say fuck you!!!
472 Inlägg
2 augusti 2013
Trådstartare
Bilen har krånglat lite till och från under min tid som ägare. Problemet är att den inte har ström kvar i batteriet vissa gånger när man ska starta bilen. Har lämnat in den två gånger på bil-el firma. men jag tyckte att de inte fick bort problemet. Enligt dom var det någon hemma dragen el som drog alldeles för mycket ström. Gick i några månader innan samma problem uppstod igen. Denna gång sa de att de var kortslutning i batteriet. så det fick bli att införskaffa ett nytt batteri (våren 2012). Men efter ytterligare ett par månader så började det krångla igen. Så då lämnade jag in den på Mekonomen istället. som mätte upp den och såg att generatorn inte laddade tillräckligt. införskaffade mig en bättre begagnad generator ( mitten av april 2013). Märktes inga tendenser på problem sen dess. Tills igår kväll. helt död i batteriet när jag skulle starta bilen. inga lampor som stått på heller. vad kan vara fel?

You say tomato
I say Fuck you!

Tro inte allt du hör om mig, sanningen är värre.
385 Inlägg
472 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
ja, det gör den. var in å mätte upp den igår. å den laddar tillräckligt. Ska in på felsökning den 12:e

You say tomato
I say Fuck you!

385 Inlägg
3 augusti 2013
Tallifjant skrev:
ja, det gör den. var in å mätte upp den igår. å den laddar tillräckligt. Ska in på felsökning den 12:e

har aldrig varit med om detta fel på dessa bilar förut

mos ä gött

472 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
nej...å el är ju såå lätt att greja med. Men du, när vi ändå pratar, har du bra pris på stötdämpare å fjädrar bak?

You say tomato
I say Fuck you!

385 Inlägg
472 Inlägg
4 augusti 2013
Trådstartare
pris?

You say tomato
I say Fuck you!

385 Inlägg
472 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
I Augusti när jag var in på Mekonomen så sa de åter igen att det var generatorn som inte laddade, denna gång ingen volt. Så jag köpte hem en begnagnad från skroten. det gick bra ett tag men sen dök problemet upp igen. Samma visa igen hos mekonomen. fast generatorn laddade inte ampere denna gång. så nu har jag bytt generator igen i slutet på oktober. Igår var den stendöd igen. Varför kan de på mekonomen inte inse att det inte är generatorn? Vad kan det vara?

You say tomato
I say Fuck you!

21 761 Inlägg
3 november 2013
Vet du om generatorns laddning styrs av bilens dator (om nu bilen har dator)?

Du får försöka mäta dig fram till vad som kan vara fel. Börja med att kolla om laddningslampan lyser när tändningen slås på och slocknar när motorn har startat, gör den det så mäter du nere på generatorns B+ om det kommer ut spänning fråån generatorn.

Kommer det ut spänning så mäter du på batteripolerna om spänningen kommer fram dit. smile

472 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
hur kan man kolla om den styrs av en dator? laddningslampan fungerar rätt. ska batteriet vara inkopplat när jag mäter b+?

You say tomato
I say Fuck you!

21 761 Inlägg
3 november 2013
Jag har inte haft någon bil där laddningen styrs av bilens dator så det kan jag tyvärr inte svara på.

Batteriet ska vara inkopplat när du mäter. Ingenting ska kopplas bort, du startar alltså motorn och mäter vilken laddspänning det är. I såna här lägen när batteriet ibland är urladdat så skulle det vara bra med en extern voltmätare i kupen där mätkablarna sitter kopplad på batteripolerna, då ser man ifall generatorn slutar ladda vid körning. smile

472 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
tror inte att det är någon, med tanke på årsm, japansk, ingen lyx bil. ja, jag är inne på att sätta in en voltmätare ifall jag inte får ordning på detta.

You say tomato
I say Fuck you!

528 Inlägg
3 november 2013
Varför inte köpa en ny generator? Jag förstår misstänksamheten till att köpa nytt ifall du inte tror att det är generatorn som är sönder, men samtidigt.. om det är enda ledtråden du har, så varför inte unna dig en ny? På en ny får du ju dessutom garanti, så ifall verkstaden hänvisar till att den är sönder, så är det ju bara att lämna tillbaks den. Istället för att åka till skroten och köpa en tredje generator? smile

472 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
den nya generatorn kommer bli min 5:e generator i såna fall...jag tycker statistiken borde visa att det inte är generatorns fel.

You say tomato
I say Fuck you!

2 069 Inlägg
3 november 2013
Men om du inte mätt upp vad den laddar så börja med det, både vid generatorn och över batteriet.
Och testa även mäta med en massa förbrukare igång (halv- hell- dimljus, kupefläkt, bakrutevärmare, sätesvärmare och så vidare) och varva upp motorn till åtminstone 2000rpm, och se hur mycket den laddar.

Kan vara så att någon jordkabel eller pluskabeln till generatorn som är dålig, och orsakar spänningsfall.

472 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
De har mätt upp den på både Arvika El & motor samt mekonomen. Sista gången jag var till mekonomen så tyckte jar att de skulle kolla extra noga med alla anslutningar runt generatorn också. vilket de hade gjort. De borde väl ha hittat spänningsfallen i såna fall? men jag ska kolla över plus och minus kabeln litegrann.

You say tomato
I say Fuck you!

385 Inlägg
3 november 2013
Kom hit så kan vi tästa oss fram till vad felet är som sakt har några sånna här bilar att plocka delar från
Senast redigerat av SUBARU2-5 (3 november 2013)

mos ä gött

472 Inlägg
3 november 2013
Trådstartare
ja, det vore fint! får se när det passar till

You say tomato
I say Fuck you!

385 Inlägg
3 november 2013
Tallifjant skrev:
ja, det vore fint! får se när det passar till

Vi kan la ta dä nån helg

mos ä gött

Sök