Hybrid_
Forum- och sitemoderator
12 augusti 2013
· 17 485 Inlägg
Eftersom din budget är på ca 40 lök ligger en Polo -05 inom denna. Vi har en. Med automat. Se mina bilar. Den gurglar i sig 0.8 L/Mil. Detta som påpekats innan mycket på grund av att den har en liten motor. Den varvar hårt ibland. Då kör vi i princip ren landsvägskörning då vi bor på landet. En större maskin hade nog dragit ner förbrukningen.
Min gamla dinosaurie till Mercedes med en gammal sugdiesel med automat vill ha 0.77 l/mil för samma jobb...
Gammal vacuumstyrd låda: ingen elektronik. Lätt att ändra växlingsmönster på med hjälp av att spänna/slacka en vajer kopplat till gasen. Livslängd: cirka 50000 mil.
Datorstyrd låda: Växlar fint och "lär sig" hur man kör. Är man två som turas om kan den den första milen växla mycket märkligt då man har olika körsätt men är på alla punkter utom livslängd bättre än ovan. Den brukar hänga med till +40000 mil.
DSG: Dubbelkopplingslåda. Robotlåda. I princip en manuell växellåda med dubbla kopplingar. Datorstyrd. I din budget ska du undvika en sådan. Känsliga i många bilmodeller. Livslängd är svår att säga. Vissa har rasat vid 3000 mil och vissa går ännu...
Mercedes C-klass diesel med den 5-petade lådan med flera körprogram är en stark kandidat tycker jag som har haft många dieselmersor. Även jag ett stort fan av automatlådor. Kört dessa sen 1993... Även Golf/passat är trevliga och de rostar inte upp så fort som MB.
Den Polo du länkade till drar nog 3 dl mer än vad säljaren säger... Undvik.
Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!