4038
Sök

De mest prisvärda 12tums bashögtalare runt 2000:-

112 Inlägg
7 november 2006
Trådstartare
Lagt upp bilder nu på mitt bygge.

bakhjulsdrift (L)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
7 november 2006
är du ute efter dunka dunka eller finljud?

är det finljud tycker jag du ska satsa på en 12" som är lite dyrare..

man lever bara en gång så lev väl!

1 631 Inlägg
8 november 2006
spanjor skrev:
Frekvensomfång
Anger det frekvensområde som apparaten kan återge. Den mänskliga hörseln klarar från 20 Hz upp till ca 20 000 Hz. Den mesta musiken håller sig inom området 50-14000 Hz.
Vill man ha mycket bas i ljudet bör man alltså ha en högtalare som går så "djupt" som möjligt (ca 30 Hz).

Jo, jag vet. Det är inte detsamma som parametern fs. Alla hyfsade basar spelar tillräckligt djupt så det behöver du inte vara orolig för.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

1 631 Inlägg
8 november 2006
spanjor skrev:
Lagt upp bilder nu på mitt bygge.

Oj! Du kapar alltså sönder plåten. Inte smart... Den är en rätt viktig del för vridstyvheten i bilen.

Hur hade du tänkt få det där stabilt för basarna?

I den bilen är det bästa alternativet en bandpasslåda med portar upp i hatthyllan eller istället för originalhögtalarna. I det senare fallet så döljs de av gallerna...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

17 Inlägg
8 november 2006
Jag måste va ärlig. vad i helvete håller du på med?! sågar sönder bilen och driver basar med HU:n? Jag tror inte BMW har satt plåt i hatthyllan för att de tycker det är kul, det finns en anledning, antagligen för att få stabilitet i kärran. Läggner allt du håller på med och lämna in bilen till nått billjudsföretag som gör installationer, det kommer nog löna sig för dej, långsiktigt.

112 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
wowow nu får ni mig att känna skuldkänslor.
Alltså hela bilen är stabil. att jag gjort två hål har inte påverkat någonting. Jag känner mig för och allting känns likadant, samma tryck mot sätenena och lika svårt få bort dom osv. Jag har inte flyttat nån vital del utan alla muttrar å skruvar sitter kvar jag har bara tagit bort tunn plåt. den tjocka sitter där den ska. ni skrämmer mig när ni säger sånt.

Bullo - Jag fick en demostration av 2st 12" bashögtalare AudioTop som jag anger ovanför. Den kvalitén är jag nöjd med. och då kan jag ju ha 2st för att få ännu mer bas smile alltså inte en som är dyrare utan två sådanna blir skitbra.

gurenius - jag mena inte att rätta dig, skrev bara vadjag läst. Men bra då har du förklarat d lite bättre för mig iaf. Att alla dom har bra dunk smile

gurenius - Jag ska först få hålen exakt runda. Sen ska jag sätta ihop allting så det blir stadigt sen har jag snickrat en cirka 4cm tjock skiva med 2 stycken 25cm diameters hål som jag placerar exakt över så allt hamlar rätt. Ska borra fast den på flera ställen. Det kommer bli väldigt stabilt därav skruvar jag fast högtalarna i den.

Problemet är väl att jag inte vet vilken diameter högtalarna kommer ha så därför gör jag 25cm så jag kan göra det större sen när jag köpt högtalarna.

Urbansläke - Vad menar du driva basarna med HU:n ? jag ska köpa slutsteg. Dra lågnivåsladdar från stereon och strömsladd från batteriet genom hela bilen till högtalarna tongue vilket jobb jag har framför mig.

funderar på placera ett extra batteri till endast stereo, slutsteg och högtalare  någon som har tips om vart man placerar batteriet och på bästa sätt det fungerar?

Ey killar ta d lungt med mig jag e amatör, min första bil jag vill ha bra bas hyfsat kvalite. Jag vet vad jag gör med hålen tro mig, däremot e jag keff på slutsteg å batterier å högtalare.

bakhjulsdrift (L)

Jubelidiot
196 Inlägg
8 november 2006
varför kunde du inte bara nöja dej med en fabriks byggd högtalarlåda med dubbla 12or som alla andra gör?

du vet att så här ligger det till diskanter spelar korta etriga ljudvågor som studsar mot allt de kommer emot. därför ska du ha dem i kupen.
Men basar spelar lååååånga ljudvågor som vandrar genom plåt, trä, betong, you name it. det e därför du kan höra bilar spela på så långt håll.
därför kan du ha en fabriks byggd högtalarlåda med dubbla 12or i skuffen och de spelar lika bra och i det här fallet till och med bättre än ett par 12or som sitter i hatthyllan.

Håller med gurenius och Urbansläke  du ska absolut INTE kapa i hyllan. Och INTE driva hela systemet på HUn (huvudenheten) då kan du få köpa allt nytt efter ett tag...
det du skulle gjort e...

huvudenhet som du kan driva litet framsystem med.
ett litet 2 kanlas steg som du kan driva ett par 6*9 eller vad du har bak
ett kraftigare steg som du kan driva en fabriksbyggd låda med 2st 12or i.

så lätt var det vill du ha det änu lättare ska du ta bilen till nått billjudsföretag som gör installationen åt dej.     lätt va?

ta nu och sätt ett högtalargaller över hållen du så smidigt fixat.
sälj bilen och köp dej en ny bil, läs hela tråden igen och åk till
ett billjudsföretag. det e nog det bästa du kan göra.

No hard felings

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

Jubelidiot
196 Inlägg
8 november 2006
BTW kan du surfa in på
www.woofersetc.com

välj och vraka bäst du vill.   hmm
Senast redigerat av Wishmaster_ (8 november 2006)

dra igång 140 projekt nu
no brain no pain ^^

1 631 Inlägg
8 november 2006
spanjor skrev:
gurenius - jag mena inte att rätta dig, skrev bara vadjag läst. Men bra då har du förklarat d lite bättre för mig iaf. Att alla dom har bra dunk smile

Nej så enkelt är det inte. En bas dunkar bra endast om den SITTER I RÄTT LÅDA. Sitter den i fel låda eller Open Air så kan den låta hur illa som helst.

Eftersom du bestämt dig för att köra Open Air så måste du hitta basar som passar för detta. Urvalet är inte speciellt stort tyvärr.

Wishmaster: En fabriksbyggd dubbel-låda funkar inte i bilar som är väldigt täta mellan kupé och bagage. Då är bandpass det bästa alternativet.

// Gurra

1 631 Inlägg
8 november 2006
...och lådan ska sen i sin tur vara anpassad till bilmodell.

// Gurra

112 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
Ey ni har alla rätt. Men det spelar inte så stor roll. Jag vill nämligen ha tung bas för lite cash, då jag saknar just cash. Jag hade kunnat göra som ni säger, byta ut de fabriksbyggda högtalarna mot andra och skaffa en tung bas i skuffern men det kostar så mycket mer pengar, man behöver ju även då ett slutsteg, och sist men inte minst tar det väldigt mycket plats i skuffern. Om jag lyckas få fast mina open air högtalare bra så blir det bra bas, bra ljud och även billigare. Jag har lagt ner såååååå många timmar på det här bygget så det e väldigt för sent för mig att tänka om. Jag får inte mycket pengar för bilen om jag säljer den och jag har inte råd med en bättre, rättare sagt jag vill inte ha nån bättre. Min bil är stark accar otroligt snabbt för att vara en 90:a och den e tung för d e en BMW (H).

Om mitt bygge inte lyckas så kommer det bli en dyr läxa och oavsett kommer jag tänka om mer nästa gång jag ska bygga ljudanläggning.

Ni vet inte om man kan ha ett extra batteri nånstans för musikanläggningen? Det visa sig att min BMW har en tråd eller nåt som ligger fel och drar ström, jag har haft på stereon i typ 5 timmar medans jag meckat och nu så startar inte bilen =P fick ladda den över natten. Det betyder att om jag kopplar till slutsteg å alla högtalare kommer bilens batteri dö ofta! måste lämna in den på lagning så dom kan hitta felet men samtidigt kan man skaffa extra batteri till slutsteget och 12:orna och skjuta fram problemet (ont om cash) d kostar la mycket lämna in den å så ?

Kan någon hjälpa mig med hålen jag ska placera högtalarna i. Det är ju en träbricka jag ska placera ovanför, där ska man skruva fast högtalarna i, så jag behöver veta vad för diameter hålen ska ha. 12" är ju ungefär 30cm ska diametern på hålet vara ungefär 25cm så man kan fästa fast dom eller vad säger ni ?

Tack till er alla som hjälpt mig fortsätt gärna, det e mycket kvar. (K)
Senast redigerat av spanjor (8 november 2006)

bakhjulsdrift (L)

17 Inlägg
8 november 2006
spanjor skrev:
Ey ni har alla rätt. Men det spelar inte så stor roll. Jag vill nämligen ha tung bas för lite cash, då jag saknar just cash. Jag hade kunnat göra som ni säger, byta ut de fabriksbyggda högtalarna mot andra och skaffa en tung bas i skuffern men det kostar så mycket mer pengar, man behöver ju även då ett slutsteg, och sist men inte minst tar det väldigt mycket plats i skuffern. Om jag lyckas få fast mina open air högtalare bra så blir det bra bas, bra ljud och även billigare. Jag har lagt ner såååååå många timmar på det här bygget så det e väldigt för sent för mig att tänka om. Jag får inte mycket pengar för bilen om jag säljer den och jag har inte råd med en bättre, rättare sagt jag vill inte ha nån bättre. Min bil är stark accar otroligt snabbt för att vara en 90:a och den e tung för d e en BMW (H).

Om mitt bygge inte lyckas så kommer det bli en dyr läxa och oavsett kommer jag tänka om mer nästa gång jag ska bygga ljudanläggning.

Ni vet inte om man kan ha ett extra batteri nånstans för musikanläggningen? Det visa sig att min BMW har en tråd eller nåt som ligger fel och drar ström, jag har haft på stereon i typ 5 timmar medans jag meckat och nu så startar inte bilen =P fick ladda den över natten. Det betyder att om jag kopplar till slutsteg å alla högtalare kommer bilens batteri dö ofta! måste lämna in den på lagning så dom kan hitta felet men samtidigt kan man skaffa extra batteri till slutsteget och 12:orna och skjuta fram problemet (ont om cash) d kostar la mycket lämna in den å så ?

Kan någon hjälpa mig med hålen jag ska placera högtalarna i. Det är ju en träbricka jag ska placera ovanför, där ska man skruva fast högtalarna i, så jag behöver veta vad för diameter hålen ska ha. 12" är ju ungefär 30cm ska diametern på hålet vara ungefär 25cm så man kan fästa fast dom eller vad säger ni ?

Tack till er alla som hjälpt mig fortsätt gärna, det e mycket kvar. (K)

Jag tycker hursom helst att du ska skaffa dig lite kunskap innan du börjar såga i bärande delar. Och du kommer inte få en "tung bas" med open air basarna. köp två bra 6*9 och ett två kanals steg om du har så dåligt med "cash". Du kommer bli så otroligt besviken annars. Och angående ditt batteri problem så har väl för gudars skymning en generator på kärran? Du vet den som laddar batteriet när du kör. Och "tråden" som drar ström är väl stereon då eftersom du skriver ju själv att du har haft på den i 5 timmar när du meckat,och jag antar att bilen stod still och var avstängd.

112 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
Urbansläke skrev:
Jag tycker hursom helst att du ska skaffa dig lite kunskap innan du börjar såga i bärande delar. Och du kommer inte få en "tung bas" med open air basarna. köp två bra 6*9 och ett två kanals steg om du har så dåligt med "cash". Du kommer bli så otroligt besviken annars. Och angående ditt batteri problem så har väl för gudars skymning en generator på kärran? Du vet den som laddar batteriet när du kör. Och "tråden" som drar ström är väl stereon då eftersom du skriver ju själv att du har haft på den i 5 timmar när du meckat,och jag antar att bilen stod still och var avstängd.

Yeeop men som sagt det var ingen bärande del, bara 2 hål inge mer. Jag blir nog inget besviken för det e mycket bas i 2st 12" och det är vad jag vill ha.

Jag visste innan jag fick bilen att det var något strömfel, men jag trodde inte det var så grovt. Visst har den generator men en stor del av min idé är att bilen ofta står stilla när man hänger med polare å chillar å sånt och då vill jag klämma på musik utan att batteriet dör, tänk då om jag kopplat in slutsteg å 2 12or då lär d dö rätt fort!

Om man inte kör bilen på en hel vecka brukar man va tvungen att sätta i batteriladdaren tyvärr... så däffö får jag nog ha ett separat batteri. Går det bra att ha det i bagageutrymmet ?

bakhjulsdrift (L)

914 Inlägg
8 november 2006
om du inte kan starta bilen efter den varit avstängd en vecka kan det bero på att ditt batterie du har i bilen är kasst.

Sen att stå med bilen avstängd med lysen och stereo i 5 timmar är inte många bilar som klarar mycket mer än så. Så att du har något elfel tror jag inte att det behöver vara.

Fartdåre
378 Inlägg
8 november 2006
Skit i extra batteri! Kolla vad som är fel på det du har. Kanske bara behövs fylla på med batteri vatten eller så laddas det dåligt från generatorn. Kanske det räcker att göra någon enkel åtgärd i stället för att sätta in ett nytt batteri. Är det inget fel så bytt bara batteri sätt inte in ett till det behöver du inte.

TICen är till salu säljs billigt.

112 Inlägg
8 november 2006
Trådstartare
Okej, kanske inte många bilar som klarar 5 timmar. Batteriet är 2 år gammalt och vi har kollat det, inget fel med vätskor eller kopplingar utan det är någonting i bilen som tjuvar ström. Men varken jag eller nån polare kan kolla generatorfel eller elfel utan isåfall får jag nog lämna in den och det kostar la rätt mycket ?

bakhjulsdrift (L)

1 631 Inlägg
9 november 2006
Med din budget ska du glömma extra batteri till stereon. Att kunna spela 5 timmar med motorn avstängd är MYCKET och inget problem alls.

"jag blir nog inget besviken för det e mycket bas i 2st 12" och det är vad jag vill ha."

Som sagt tidigare. Det är mycket bas i dubbla tolvor OM DE MONTERAS KORREKT. Inte annars.

"tung bas för lite cash"

Tyvärr finns inte det. Vad har du tänkt för steg till dina dubbla tolvor?

// Gurra

21 761 Inlägg
9 november 2006
spanjor skrev:
Okej, kanske inte många bilar som klarar 5 timmar. Batteriet är 2 år gammalt och vi har kollat det, inget fel med vätskor eller kopplingar utan det är någonting i bilen som tjuvar ström. Men varken jag eller nån polare kan kolla generatorfel eller elfel utan isåfall får jag nog lämna in den och det kostar la rätt mycket ?

Du får nog utgå ifrån att ett normalstort batteri inte klarar av att driva stereoanläggningen i 5 timmar om du spelar ganska högt. Jag kan ge exempel på hur länge batteriet räcker med olika uteffekter från anläggningen men det ids jag inte just nu.

Misstänker du att någonting tjuvar ström så är det enkelt att med en multimeter mäta på batteriets pluskabel om det drar onormalt mycket ström när motorn är avslagen och tändningen är frånslagen. Visst kan du skaffa extra batteri senare när ekonomin tillåter men det är ju liten vits med detta om det finns något som tjuvdrar ström hela tiden.

112 Inlägg
10 november 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Tyvärr finns inte det. Vad har du tänkt för steg till dina dubbla tolvor?

DLS OA12 (Open Air) kostar: 1260:- styck
Effekt 210 W RMS

Slutsteg: MDS Grand Prix GP3 2007-design
Slutsteg 2x360W

bakhjulsdrift (L)

50 Inlägg
14 november 2006
Hur länge klarar ett batteri att köra en stereo med 4 högtalare och ett steg med 2 och en bas? med ganska låg volym? (svår fråga). Men på ett ungefär!

Sök