Supercharged V8 1UZ-FE, Lexus SC400 1992

Hej, Mitt namn är Michael, bor i Kälvesta och har haft den här bilen sedan 2010. Jag behövde en hobbybil och tyckte att en Lexus V8 var ett bra objekt. Valet mellan en gammal jänkare och denna var ganska lätt: stel bakaxel, stötstångsmotor, frysa på vintern, svettas på sommaren eller modern motor med bränsleinsprutning, delad bakaxel, traction control, osv. Toyota har verkligen satsat stenhårt på att skapa en kvalitetsbil, tyvärr så är effektuttaget från en 4liters V8 ovanligt litet, dvs 250hk vid vevaxeln. När t.om en standard diesel V70 drar ifrån dig vid rödlysena, då är det dags att göra ngt åt saken. Valet föll på en centrifugalkompressor från Vortech. Jag upptäckte garaget.org nyligen och tänkte att jag skulle dela med mig av mina erfarenheter och samtidigt få hjälp med mitt bygge. Mitt mål är en lätt trimmad bil, inga överdrivna siffror, någonstans runt 400-450 hk, samtidigt som bilen behåller sin tilltänkta funktion, dvs. en snäll och bekväm cruiser.
  • 42 Följare
  • 27 670 Visningar
  • Uppdaterades senast 4 september 2013
dtrmnd
27 augusti 2013 · 48 Inlägg

Ja, den här bilen har aldrig sålts i Japan. I japan kallas dom Toyota Soarer. Den här modellen är speciellt byggd för den amerikanska marknaden. USDM.
Vi får se vad kassan tillåter när jag löst problemet med ECU:n.
/Micke

Lexus SC400 (1992)
dtrmnd
27 augusti 2013 · 48 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Ah! interesting! Rösten är fortfarande på FR500 fälgar big_smile I black chrome wink

Så här kan det se ut med FR500:
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-d617e704ece58a835ba0f8bbe8dfce60.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-73d73d26f558e0f261d21d8effb40283.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-f8924586677637d868fbdce1d18d1176.jpg
/Micke S

Lexus SC400 (1992)
dtrmnd
28 augusti 2013 · 48 Inlägg

Thunderbird88 skrev:
Det där var jävligt snyggt! Gillade första alternativet som fan

Jag gillar svart krom jag med, skulle tro att jag håller mig till 18" hjul istället för att gå över till 19". Idag kör jag med original fjädring, men coilovers finns på inköpslistan. Jag tror att det blir obekvämt och opraktiskt att köra på 19":are på den här bilen, man måste ner till 30 eller 35 profil och då känns varenda sten och grop. Vägverket lagar inte groparna i samma takt som de gjorde förr tycker jag. Vad gäller höjdjusteringen på coilovers så blir det ungefär som på bilden nedanför. Man skall kunna köra över en och annan vägbula och trottoarkant utan att man skrapar underredet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-4420314f965b878f47e783968c5a046f.jpg

Sen kan man ju göra så här också, men jag har en känsla att SBP skulle ha åsikter om det smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/197/196463/196463-1ba566f098142622dda2907271d92350.jpg
/Micke S

Senast redigerat av dtrmnd (28 augusti 2013)

Lexus SC400 (1992)
dtrmnd
28 augusti 2013 · 48 Inlägg

Helst av allt skulle jag vilja ha 18" fram med 225:or, kanske 235:or och 15", 16", 275:or med Mickey Thompson radialdäck bak, precis så att det fyller hjulhuset. Då har man både grepp och stance.

Senast redigerat av dtrmnd (28 augusti 2013)

Lexus SC400 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang