2678
Sök

Sommar bil

4 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#1
Hej.

Går lite i tankarna om att det hade varit kul att en gång i livet skaffat en ren sommar bil. Men har för dålig kunskap om dessa fordon. Så jag hade behövt hjälp med för och nackdelar med dessa bilar. Så mycket info som möjligt hade varit bra.

Bilmodellerna det gäller är

Honda civic typ-r (nyare modell)
Subaru wrx sti
Mitsubishi evo (från modell 6 och framåt)
Ford focus rs


Mvh Henrik

Forummoderator
17 777 Inlägg
8 juni
#2
Type-R var min drömbil en gång för inte så länge sedan. Mycket mos i maskin och Hondas goa motorsång! Dessutom är de pålitliga. Så en smula partisk här kanske... Det suger lite och behöva erkänna men RS brukar väl knalla på de med.

Sommarbilar köps med hjärtat!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
8 juni
Trådstartare
#3
Har också för mig att detta är bra bilar, men aldrig ägt någon så vet ej så mycket om dom, vill gärna veta hur det är med service, reservdelar vad bör man kolla efter innan köp, vad brukar kunna gå i sönder, ja lite vad som.

Diagnostekniker
2 507 Inlägg
8 juni
#4
Mja, samtliga bilar på din lista har med allra största sannolikhet levt ett hårt liv.
De mest hållbara är nog Type-R och Evon.

Är själv väldigt svag för Imprezan då jag själv ägt en, och Evo 1-6.
Första generationens RS Focus är jävligt häftig den med, vetifan hur utbudet ser ut på dom idag dock.

Tänker du på en ny Focus så skulle jag titta åt ett annat håll.
Inte för att de är dåliga eller tråkiga bilar, även om de har problem med överhettning, utan snarare för att en äldre och mer analog bil bjuder på en mycket roligare körupplevelse.
Som exempel så har jag haft 100ggr mer skoj i mina gamla Golf mk3 vr6or än vad jag hade i min mk7 Golf R.

Tittar du på Impreza rekommenderar jag en vanlig WRX, finns en del där folk eftermonterat STI grejer.
Hursom så har WRXen en tvålitersmotor som är stabilare än EJ25an om jag minns rätt, dock klenare växellåda.
Inte som att de rasar av originaleffekt, men allting beror ju på hur man behandlar den.

Up the RA

228 Inlägg
8 juni
#5
wilderness80 skrev:
Subaru wrx sti
Mitsubishi evo (från modell 6 och framåt)
Ren sommarbil? Aldrig sett på rally? roll

https://youtu.be/IyXxC6xze6Q?feature=shared

4 Inlägg
10 juni
Trådstartare
#6
Ja tanken är att bara ha den över sommarhalvåret, då jag ej vill riskera massa salt och skit som får bilen att rosta snabbare. Men visst den kan ju vara rolig i snön också 🙂

7 347 Inlägg
11 juni
#7
Jag lägger min röst på Hondan.

Ubåtsingenjör
7 262 Inlägg
11 juni
#8
Spontant så hade jag letat efter något som driver på bakhjulen om du letar efter en sommarbil. Köregenskaperna blir generellt mycket trevligare då

Skyline GT-R skickar majoriteten av kraften bakåt, så den räknas nästan som rwd den också



Sök