Sänkfjädrar Volvo 940 - Vilken tillverkare,hårdhet m.m

Jeebz
12 oktober 2023 · 540 Inlägg

Hej

Är det någon som vet om det skiljer i hårdhet på sänkfjädrar från olika tillverkare till 740/940?. Jag har haft Lesjöfors fjädrar på tidigare bilar men tycker dom fjädrarna bli svampiga efter dom setat på bilen något år. Sen skriver försäljningssidorna att fjädrar från kombi inte passar sedan?. Men infästningen är väl lika på kombi som sedan. Så är det annan hårdhet på fjädrar bak till kombi?. Jag har baslåda och 3st slutsteg i bagaget på min sedan. Så tänkte om det va lämpligare att köpa fjädrar till en kombi då.

Coilovers är uteslutet. Vill åka original fjäderben men med vettiga fjädrar och Bilstein B8 dämpare.

simlar
12 oktober 2023 · 5 526 Inlägg

Kombifjädrar passar fysiskt, dom är lite hårdare och därför listar inte sidorna att dom passar på en sedan.

Om enda problemet du har med sänkfjädrarna att du har extra vikt i bagaget så är kombifjädrar att föredra då dom är gjort för kombikarossens extra vikt på bakaxeln.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Brådhis * Voff voff *
12 oktober 2023 · 10 280 Inlägg

Svampigt blir det som regel av trötta stötdämpare. Trötta fjädrar ger mest bara en låg bil, tills dom går av, då har man en jättelåg bil...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Jeebz
13 oktober 2023 · 540 Inlägg

Brådhis skrev:
Svampigt blir det som regel av trötta stötdämpare. Trötta fjädrar ger mest bara en låg bil, tills dom går av, då har man en jättelåg bil...

Kanske var lite fel ord att använda svampigt. Men bilen kändes väldigt mjuk även fast det va med nya bilstein b8 dämpare efter kort tid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang