Lagliga och olagliga styling på bilar? samt lite styling tips på en galant

thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

tja

jo tänkte kolla med er om bilstyling, är inte bra påläst och därför startar jag tråd


finns det några olaliga stylinga? bra att veta innan man börjar och kanske gör fel och få böter för ingenting...
min vän blev stoppad pga lite led lampor....

tips några bra och "värda att göra" mods?

några saker och göra på en galant?

mary jane hjärta
thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

thegalant skrev:
tja

jo tänkte kolla med er om bilstyling, är inte bra påläst och därför startar jag tråd


finns det några olaliga stylinga? bra att veta innan man börjar och kanske gör fel och få böter för ingenting...
min vän blev stoppad pga lite led lampor....

tips några bra och "värda att göra" mods?

några saker och göra på en galant?


och förresten var köper ni era stickers ifrån? vill ha vita och stora dekaler

mary jane hjärta
Slash Saabifierad
18 augusti 2013 · 2 026 Inlägg

Det mesta är egentligen "olagligt" om ditt fordon är helfordonsgodkänt tongue Men sedan finns det ju givetvis mer eller mindre allvarligare olagligheter.

Hög risk att polisen stoppar dig:
Att montera främre registreringsskylten i rutan - här är det bättre att strunta i skylten helt då det rör sig om samma bötesbelopp
Tonade framrutor
Avgasrör som sticker ut en bit ifrån bilen
Avgasrör som pekar uppåt eller är monterade på sidorna
Däck som sticker ut utanför skärmkanterna
Neonljus under bilen som är igång under färd
Neonljus i grill och luftintag som är igång under färd
Maxsänkningar där vissa delar skrapar i marken vid färd

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
WhoZWoddl3r Karosstekniker
18 augusti 2013 · 288 Inlägg

även stor risk att bli stoppad för är:
tonade strålkastare/baklampor
väldigt höga vingar
felaktig belysning som är igång under färd t.ex blåa lampor eller röda lampor som lyser framåt
högt avgasljud
eftermonteras xenonljus i halvljuset, kanske inte är lätt att se först men om dom börjar kolla så är de böter
även låga framrute streamers

My Drinking Team Has A Racing Problem
Saab 9-3 SS Aero "Hirsch Performance" (2004)
Mazda Efini RX-7 "Bad Attitude" (1994)
thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

WhoZWoddl3r skrev:
även stor risk att bli stoppad för är:
tonade strålkastare/baklampor
väldigt höga vingar
felaktig belysning som är igång under färd t.ex blåa lampor eller röda lampor som lyser framåt
högt avgasljud
eftermonteras xenonljus i halvljuset, kanske inte är lätt att se först men om dom börjar kolla så är de böter
även låga framrute streamers

det med att tona strålkastaren hade jag faktiskt tänkt på, då man kommer undan billigt... men vadå läste att det är olagligt bara för att det täcker ett märke som brukar sitta på stålkastaren?

högt avgasljud, så det är olagligt att ha straight pipe eller cutout? förresten får man en tvåa i besiktningen pga elektrisk cutout? det skulle ha varit fet med en sån faktiskt



jo en fråga, om man wrapar bilen, så måste man registrera att bilen att den har en annan färg?

det finns billigt wrap för hela bilen för ynka 1000-1500kr vilket är sjuktvärt...

mary jane hjärta
thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

Slash skrev:
Det mesta är egentligen "olagligt" om ditt fordon är helfordonsgodkänt tongue Men sedan finns det ju givetvis mer eller mindre allvarligare olagligheter.  Hög risk att polisen stoppar dig: Att montera främre registreringsskylten i rutan - här är det bättre att strunta i skylten helt då det rör sig om samma bötesbelopp Tonade framrutor Avgasrör som sticker ut en bit ifrån bilen Avgasrör som pekar uppåt eller är monterade på sidorna Däck som sticker ut utanför skärmkanterna Neonljus under bilen som är igång under färd Neonljus i grill och luftintag som är igång under färd Maxsänkningar där vissa delar skrapar i marken vid färd

aha, men vill inte direkt ha mycket med polisen att göra ^^ 
men registeringsskylten kan man ha på sidorna?finns det nån skillnad mellan höger och vänster? med tanke på fartkameror 

är det verkligen olagligt att ha avgasröret på sidan, hmm vrf? om det pga folk som går på trottoar, så kan man ha det på vänstra sidan 

det med ledlampor vet jag lite om, men däck som sticker ut visste jag inget om, vadå är det farligt på nåt sätt? ser många golf ägare som har däck som sticker ut, är det för att det skvätter vatten? lite synd tycker det är dödssexigt annars^^

mary jane hjärta
Seth
18 augusti 2013 · 3 354 Inlägg

främre Regskylt SKA sitta framåt ifram på bilen,

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
Streetfreak
18 augusti 2013 · 693 Inlägg

Man får ju bara ha dom storlek på däck och fälgar den är reggad med och inga däck som sticker ut, tror det är för om man kör på fotgängare

Ford Thunderbird "Bullet Bird" (1962)
Seth
18 augusti 2013 · 3 354 Inlägg

Streetfreak skrev:
Man får ju bara ha dom storlek på däck och fälgar den är reggad med och inga däck som sticker ut, tror det är för om man kör på fotgängare

rättelse. man får ha storlek på däck o fälg som diffar max 5% i rullomkrets gentemot original.
Och som har rätt hastighetsindex och viktindex

Senast redigerat av Seth (18 augusti 2013)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
M_Back
18 augusti 2013 · 535 Inlägg

Intressant tråd! Jag kör med röda dimljus. Tänkte ha dom i tills jag blivit stoppad av polisen. Någon som vet bötesbelopp på det?

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
18 augusti 2013 · 14 058 Inlägg

M_Back skrev:
Intressant tråd! Jag kör med röda dimljus. Tänkte ha dom i tills jag blivit stoppad av polisen. Någon som vet bötesbelopp på det?

Jaa, det där är nog riiiiktigt olagligt!!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
thegalant
18 augusti 2013 · 147 Inlägg

M_Back skrev:
Intressant tråd! Jag kör med röda dimljus. Tänkte ha dom i tills jag blivit stoppad av polisen. Någon som vet bötesbelopp på det?

hahha en sån kung
men det är ok och bara köra med endast dimljus? kanske inte röda, för jag tycker att bilen ser mycket snyggare ut när strålkastaren är inte på

Senast redigerat av thegalant (18 augusti 2013)

mary jane hjärta
M_Back
18 augusti 2013 · 535 Inlägg

Jag kör ju dock med xenon halvljus så att folk ser att det är fronten på en bil. smile Även om dimljusen är röda.

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
kolsvajansson
18 augusti 2013 · 875 Inlägg

M_Back skrev:
Intressant tråd! Jag kör med röda dimljus. Tänkte ha dom i tills jag blivit stoppad av polisen. Någon som vet bötesbelopp på det?

Kan komma undan om du byter till origial på plats, gjort det med mina strålkastare;)

M_Back
18 augusti 2013 · 535 Inlägg

kolsvajansson skrev:
Kan komma undan om du byter till origial på plats, gjort det med mina strålkastare;)

Låter ju som en bra lösning! Är dock ganska bökigt, måste skruva bort en plastkåpa inne i hjulhuset för att komma åt. Gäller att farbror batong har lite tålamod isf. smile

Motorer utan turbo.....suger!
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
kolsvajansson
18 augusti 2013 · 875 Inlägg

M_Back skrev:

kolsvajansson skrev:
Kan komma undan om du byter till origial på plats, gjort det med mina strålkastare;)

Låter ju som en bra lösning! Är dock ganska bökigt, måste skruva bort en plastkåpa inne i hjulhuset för att komma åt. Gäller att farbror batong har lite tålamod isf. smile

Haha jasså du har så kul du när du ska byta, ja men de får de väl lov att ha, annars så får de skylla sig själv att de stoppade en;) sist fick jag nog stå i en timma när de kollade hela bilen pga lite gultoning på framlysena, så kör med blåa positionsljus nu

silversnurran
18 augusti 2013 · 773 Inlägg

kolsvajansson skrev:

M_Back skrev:

kolsvajansson skrev:
Kan komma undan om du byter till origial på plats, gjort det med mina strålkastare;)

Låter ju som en bra lösning! Är dock ganska bökigt, måste skruva bort en plastkåpa inne i hjulhuset för att komma åt. Gäller att farbror batong har lite tålamod isf. smile

Haha jasså du har så kul du när du ska byta, ja men de får de väl lov att ha, annars så får de skylla sig själv att de stoppade en;) sist fick jag nog stå i en timma när de kollade hela bilen pga lite gultoning på framlysena, så kör med blåa positionsljus nu

Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning ok. Sen det dära med att tona baklampor är ju bara lump vrf riskera att bli påkörd bakifrån för att man tycker det är "fräckt" med mörkare lampor bak?

Men sen enklaste är att surfa runt lite på garaget bilar med din bilmodell och kolla vad dem gjort på sina bilar

Lycka till

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
Seth
18 augusti 2013 · 3 354 Inlägg

silversnurran skrev:
Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning okl

att man får ha gult eller vitt sken framåt betyder inte att man får ha gultonat.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
silversnurran
18 augusti 2013 · 773 Inlägg

Seth skrev:

silversnurran skrev:
Kan ju tillägga att all styling ang lampor etc som jag har på min gamla Saab 9000 är lagligt iaf här nere, besiktiats i det utförandet den är på bilderna även fått 2 flygande besiktningar. Dem har varit kinkiga men kollar man i lagboken får man har gult/vitt sken framåt inget annat alltså gul toning okl

att man får ha gult eller vitt sken framåt betyder inte att man får ha gultonat.

Så det du anser är att jag ljuger efter 2 flygande utan anmärkning och 1 besiktning utan något tjafs efter att dem kollat i lagbok?

Kan tillägga att dem fråga om det var toning eller ej!

Du menar även att gula glödlampor/halogen lampor är olagliga då eller?

Senast redigerat av silversnurran (18 augusti 2013)

Opel Kadett GSI Cabriolet "5000 milar sommarbilen" (1991)
Saab 9000 cse 2,0t A50 "Pensionären" (1998)
spokenratt
18 augusti 2013 · 3 860 Inlägg

Ang wrap/foliering, omlack etc kräver ingen extra reggning eller kontroll. Det löser dom på den årliga besiktningen. Dom ändrar dom bara i datorn så är det klart, om dom ens bryr sig vill säga. Det krävs alltså ingen extra besiktning eller registrering färg att byta färg på bilen.

Dimljus.. får vara tända dagtid ihop med positionsljus. http://publikationswebbutik.vv.se/uploa … gava_9.pdf

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang