Hjälp, Basen kan plötsligt sluta spela.

Sandegren
18 augusti 2013 · 309 Inlägg

Hej, jo är så att jag har haft ett irriterande problem som jag aldrig lyckas lösa.

Det är så att när jag under en stund spelat musik i bilen kan basen plötsligt sluta spela. Detta sker oftast efter ungefär 15 minuter av ganska högt spelande. Brukar ske så att när det byts låt slutar det basa, för att sedan komma tillbaka några sekunder för att sedan försvinna helt. Jag får då vänta ett litet tag och stänga av bilen för att sedan starta igen. Då brukar det fungera.

Jag har kollat på steget, det är oftast inte överdrivet varmt, protectlampan lyser inte och jag har även mätigt med multimeter för att se att jag har tillräckligt med ström. Kan även tillägga att jag har bytt lågnivå 2 gånger, detta löser problemet någon dag för att sedan återkomma.

Någon som har förslag på lösning på detta konstiga problem? smile

Senast redigerat av Sandegren (18 augusti 2013)

Sandegren
18 augusti 2013 · 309 Inlägg

Bumar tråden

micke7406
18 augusti 2013 · 1 400 Inlägg

Vad ligger spänningen på vid slutstegets plintar efter ca 15 min högt spelande ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Sandegren
18 augusti 2013 · 309 Inlägg

micke7406 skrev:
Vad ligger spänningen på vid slutstegets plintar efter ca 15 min högt spelande ?

Den ligger på ca 14v. Dippar ner mellan 13.5 och 14.1 när det kommer en tung ton om jag spelar högt smile

Sandegren
18 augusti 2013 · 309 Inlägg

Borde inte protectlampan lysa om den får för lite ström efter ett tag?

micke7406
18 augusti 2013 · 1 400 Inlägg

Hur sitter slutsteget monterat ?

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Sandegren
18 augusti 2013 · 309 Inlägg

micke7406 skrev:
Hur sitter slutsteget monterat ?

Ligger på baslådan fastskruvat för att inte flyga runt. Var killarna på BRL som sa att det skulle ligga där.

ekelund88
18 augusti 2013 · 2 656 Inlägg

Sandegren skrev:

micke7406 skrev:
Hur sitter slutsteget monterat ?

Ligger på baslådan fastskruvat för att inte flyga runt. Var killarna på BRL som sa att det skulle ligga där.

är det golfen ? ser du har olika basar så undrar dom du har koll på hur du kopplat? med impedans osv kan j uvara olika spolar tex

Sandegren
18 augusti 2013 · 309 Inlägg

ekelund88 skrev:

Sandegren skrev:

micke7406 skrev:
Hur sitter slutsteget monterat ?

Ligger på baslådan fastskruvat för att inte flyga runt. Var killarna på BRL som sa att det skulle ligga där.

är det golfen ? ser du har olika basar så undrar dom du har koll på hur du kopplat? med impedans osv kan j uvara olika spolar tex

Ja det är golfen men är helt andra saker i den nu!

Har det här paketet: http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 00d-2.html

Drönirettab
18 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Har du även mätt spänningen på stegets remoteingång när ljudet försvinner?

Sandegren
18 augusti 2013 · 309 Inlägg

Drönirettab skrev:
Har du även mätt spänningen på stegets remoteingång när ljudet försvinner?

Nej det har jag inte tänkt på att göra! Dock lyser lampan grönt att steget är på smile

Sandvikenssnabbaste
18 augusti 2013 · 95 Inlägg

Om det fungerar med ny lågnivå "en stund" och sedan återgår till samma fel igen. Har du möjlighet att prova med en annan huvudenhet?

Drönirettab
18 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Eller så kan det kanske vara glapp inuti stegets lågnivåingångar, kallödning exempelvis. smile

Sandegren
19 augusti 2013 · 309 Inlägg

EmpisSandviken skrev:
Om det fungerar med ny lågnivå "en stund" och sedan återgår till samma fel igen. Har du möjlighet att prova med en annan huvudenhet?

Jo jag har tänkt att göra det, måste jag då köpa en ny lågnivå samtidigt? Eller ska jag testa med lågnivån jag har nu och byta stereo endast?

Sandegren
19 augusti 2013 · 309 Inlägg

Drönirettab skrev:
Eller så kan det kanske vara glapp inuti stegets lågnivåingångar, kallödning exempelvis. smile

Okej, hur kollar man detta? Vore tråkigt då jag köpte det nytt på BRL för några veckor sedan hmm Dock var det fel på basarna då också, var kallödning i plintarna. Det skriker dålig kvalite tyvärr..

Drönirettab
19 augusti 2013 · 21 761 Inlägg

Du kan testa att dra ut lågnivåkontakterna litegrann, typ 1 mm eller så, och se om det hjälper. Både vid steget och stereon. Prova även att långsamt dra ut kontakterna så långt det går men fortfarande så att skärmen får kontakt. smile

Streethawk Billjuds Wannabe
19 augusti 2013 · 1 771 Inlägg

Är det under körning som basen försvinner eller står du stilla med bilen?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Sandegren
21 augusti 2013 · 309 Inlägg

Drönirettab skrev:
Du kan testa att dra ut lågnivåkontakterna litegrann, typ 1 mm eller så, och se om det hjälper. Både vid steget och stereon. Prova även att långsamt dra ut kontakterna så långt det går men fortfarande så att skärmen får kontakt. smile

Tack jag ska testa detta! smile

Sandegren
21 augusti 2013 · 309 Inlägg

Streethawk skrev:
Är det under körning som basen försvinner eller står du stilla med bilen?

Det sker när jag kör, men det kommer INTE tillbaka om jag skulle stå stilla med bilen.

Streethawk Billjuds Wannabe
21 augusti 2013 · 1 771 Inlägg

Sandegren skrev:

Streethawk skrev:
Är det under körning som basen försvinner eller står du stilla med bilen?

Det sker när jag kör, men det kommer INTE tillbaka om jag skulle stå stilla med bilen.

Låter som du har nåt glapp, saker har en förmåga att röra på sig när man kör.
Har du prövat rucka lite på kablar (lågnivåkablarna m.m) Vad har du för säkring? anl eller glas?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang