Tråd från 2013 /modHej,
Här kommer en historia som ni alla garanterat har hört ett flertal ggr, men om någon vet svaret på mina frågor nedan är jag väldigt tacksam för svar.
Jag blev fotad av en fartkamera för ca 2 månader sedan med min tjänstebil.
En vecka senare kom naturligtvis ett brev till företaget som endast innehöll information om vilken kamera bilen blivit fotad i och vilket regnummer det gällde.
Med hänvisning till sekretesslagen lämnar RPS (Rikspolissytrelsen) inte ut varken bild eller information om hur fort jag körde (är osäker på hur fort det gick, men det kan verkligen vara på gränsen vid +30 km/h

).
Det står också att det är föraren som är ansvarig för förseelsen, men det vill såklart att företaget ska ange vem som har kört bilen. Ja ni vet hur det brukar låta... I alla fall, företaget svarade inte på det första brevet, men nu i veckan har det kommit en påminnelse.
Så mina frågor är; ni som har erfarenhet av detta och lyckats slippa undan, hur gör man det här på bästa sätt?
1. Kan man strunta i att svara även på påminnelsen? Läggs ärendet ned tillslut eller kommer det bara fler tills man svarar?
2. Eller måste företaget svara och då ange att de inte vet vem som körde för att ärendet ska läggas ned?
3. Eller måste jag ta striden i rätten och neka för att det ska läggas ned (om det nu funkar beroende på hur bra bild de har)?
Jag ska dessutom byta tjänstebil om ca 2 veckor och då finns inte ens bilen i företagets ägo längre, men det kanske är av mindre betydelse eftersom den gjorde det vid fotograferingstillfället?
Vad tror ni?