Hjälp med bas.

plumber12345
18 augusti 2013 · 31 Inlägg

Igår så meckade jag med bilen, satte i 2 högtalare i bakdörrarna som inte satt där innan, efter det var gjort så slutade basen att fungera.

Slutsteget lyser osv som vanligt.

Vad kan det vara ?

Carl7
18 augusti 2013 · 403 Inlägg

Du får förklara lite bättre vad du har gjort.

Vad har du för huvudenhet?
Vart och hur kopplade du in högtalarna?

Om du monterar ur högtalarna fungerar basen då?

plumber12345
18 augusti 2013 · 31 Inlägg

Jag har någon anderson stereo+12" bas och 2 högtalare i fram.

Dom kopplades in i bakdörrarna precis som dom ska.

Nej den fungerar inte om jag tar ur högtalarna i bak. hmm

Carl7
19 augusti 2013 · 403 Inlägg

Vart kopplade du in kablarna? I huvudenheten?

plumber12345
19 augusti 2013 · 31 Inlägg

Kablarna till högtalarna i bakdörrarna var redan dragna dit så satte bara i dom i högtalarna och skruvade fast högtalarna.

Ljud-fan
19 augusti 2013 · 610 Inlägg

Funkar alla högtalare precis som dom skall?

plumber12345
19 augusti 2013 · 31 Inlägg

Ljud-fan skrev:
Funkar alla högtalare precis som dom skall?

Ja, alla högtalare fungerar som dom ska och slutsteget lyser, men basen vägrar funka. Om man håller handen vid bases känner man att den rör sig pytte pytte lite hmm

Carl7
19 augusti 2013 · 403 Inlägg

plumber12345 skrev:

Ljud-fan skrev:
Funkar alla högtalare precis som dom skall?

Ja, alla högtalare fungerar som dom ska och slutsteget lyser, men basen vägrar funka. Om man håller handen vid bases känner man att den rör sig pytte pytte lite hmm

Verkar inte som att du installera högtalarna har något med basen att göra då. Kolla inställningarna i stereon. Typ om du har råkat aktivera högpass filter eller liknande.

Mät spänningen på steget också bara för att.

plumber12345
19 augusti 2013 · 31 Inlägg

Carl7 skrev:

plumber12345 skrev:

Ljud-fan skrev:
Funkar alla högtalare precis som dom skall?

Ja, alla högtalare fungerar som dom ska och slutsteget lyser, men basen vägrar funka. Om man håller handen vid bases känner man att den rör sig pytte pytte lite hmm

Verkar inte som att du installera högtalarna har något med basen att göra då. Kolla inställningarna i stereon. Typ om du har råkat aktivera högpass filter eller liknande.

Mät spänningen på steget också bara för att.

Alltså det jag kollat i stereon är att basen är på 5, det inte är bara ljud bak/fram/vänster/höger. Det är dom enda inställningarna jag hittade.

Höll på med askkoppen som är under stereon i bilen, tror du det kan va att stereon kan ha rört sig lite så en sladd kanske åkt ut på baksidan?

Hur mäter jag det ?

Carl7
19 augusti 2013 · 403 Inlägg

plumber12345 skrev:

Carl7 skrev:

plumber12345 skrev:

Ja, alla högtalare fungerar som dom ska och slutsteget lyser, men basen vägrar funka. Om man håller handen vid bases känner man att den rör sig pytte pytte lite hmm

Verkar inte som att du installera högtalarna har något med basen att göra då. Kolla inställningarna i stereon. Typ om du har råkat aktivera högpass filter eller liknande.

Mät spänningen på steget också bara för att.

Alltså det jag kollat i stereon är att basen är på 5, det inte är bara ljud bak/fram/vänster/höger. Det är dom enda inställningarna jag hittade.

Höll på med askkoppen som är under stereon i bilen, tror du det kan va att stereon kan ha rört sig lite så en sladd kanske åkt ut på baksidan?

Hur mäter jag det ?

Isånafall kanske du har råkat dra ur lågnivå kontakterna? Antar att det är så basen får signalen från huvudenheten. Har du kollat om det finns någon inställning som heter hpf eller högpassfilter? Den ska vara av annars filtrerar du bort alla signaler till basen.

plumber12345
19 augusti 2013 · 31 Inlägg

Sån inställning har jag inte sett alls. Okej sitter dom bak på stereon ?

Carl7
19 augusti 2013 · 403 Inlägg

plumber12345 skrev:
Sån inställning har jag inte sett alls. Okej sitter dom bak på stereon ?

Ja om det är så basen är kopplad mot stereon. Röd och vita. Rca-kontakter. Kontrollera att dom sitter i steget också.

Spänningen på steget mäts lättast multimeter, du får kolla om du känner någon som har tillgång till det.

plumber12345
20 augusti 2013 · 31 Inlägg

Carl7 skrev:

plumber12345 skrev:
Sån inställning har jag inte sett alls. Okej sitter dom bak på stereon ?

Ja om det är så basen är kopplad mot stereon. Röd och vita. Rca-kontakter. Kontrollera att dom sitter i steget också.

Spänningen på steget mäts lättast multimeter, du får kolla om du känner någon som har tillgång till det.

Ja två sånna sitter i steget, ska ut o kolla idag om dom sitter i bak på stereon med. Återkommer.

Vart på steget ska jag mäta spänningen med multimetern ?

Carl7
20 augusti 2013 · 403 Inlägg

Mellan plus och minus.

plumber12345
20 augusti 2013 · 31 Inlägg

Carl7 skrev:
Mellan plus och minus.

Okej, skulle kolla detdär med lågnivå kablarna idag bak på stereon, men hurfan får jag ut stereo j*veln ? roll

Carl7
20 augusti 2013 · 403 Inlägg

plumber12345 skrev:

Carl7 skrev:
Mellan plus och minus.

Okej, skulle kolla detdär med lågnivå kablarna idag bak på stereon, men hurfan får jag ut stereo j*veln ? roll

Nu vet jag inte vilken andersson stereo du har men, brukar finnas hål på sidan där man kan stoppa in speciella verktyg typ som ett par pinnar. Vet inte hur dom ser ut på andersson. '

På denna modell ser du hålen utifrån http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8408.4686/ . Om du har en annan enhet kan det vara så att du måste ta bort frontpanel och ta bort plastramen som sitter runt för att komma åt.

plumber12345
20 augusti 2013 · 31 Inlägg

Carl7 skrev:

plumber12345 skrev:

Carl7 skrev:
Mellan plus och minus.

Okej, skulle kolla detdär med lågnivå kablarna idag bak på stereon, men hurfan får jag ut stereo j*veln ? roll

Nu vet jag inte vilken andersson stereo du har men, brukar finnas hål på sidan där man kan stoppa in speciella verktyg typ som ett par pinnar. Vet inte hur dom ser ut på andersson. '

På denna modell ser du hålen utifrån http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 8408.4686/ . Om du har en annan enhet kan det vara så att du måste ta bort frontpanel och ta bort plastramen som sitter runt för att komma åt.

Det är en exakt sån jag har haha, kan jag stoppa in plattmejslar där ?

Carl7
20 augusti 2013 · 403 Inlägg

Om man utgår från den här bilden http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/bil-och-bat/bilstereo/huvudenhet/bilstereo-cd-radio/andersson-cra10(168408)-2.jpg

Så ser du spärren där, den ska alltså tryckas undan. På original verktygen brukar det också vara så att dom hakar fast i stereon så att det blir lätt att få ut. Tror inte det går med en plattmejsel men en lång och smal plåt bit kan funka. Du får testa dig fram.

Antar att du köpte bilen med stereon annars ska du fått med dessa verktyg. Kolla i bilen om förgående ägare har lämnat dom.

Senast redigerat av Carl7 (20 augusti 2013)

plumber12345
20 augusti 2013 · 31 Inlägg

Carl7 skrev:
Om man utgår från den här bilden http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/ … 408)-2.jpg

Så ser du spärren där, den ska alltså tryckas undan. På original verktygen brukar det också vara så att dom hakar fast i stereon så att det blir lätt att få ut. Tror inte det går med en plattmejsel men en lång och smal plåt bit kan funka. Du får testa dig fram.

Antar att du köpte bilen med stereon annars ska du fått med dessa verktyg. Kolla i bilen om förgående ägare har lämnat dom.

Finns inga verktyg i bilen och har inga plåtbitar, något annat hemma skräp som skulle kunna funka ? hmm

Carl7
20 augusti 2013 · 403 Inlägg

plumber12345 skrev:

Carl7 skrev:
Om man utgår från den här bilden http://www.netonnet.se/ItemExtraImages/ … 408)-2.jpg

Så ser du spärren där, den ska alltså tryckas undan. På original verktygen brukar det också vara så att dom hakar fast i stereon så att det blir lätt att få ut. Tror inte det går med en plattmejsel men en lång och smal plåt bit kan funka. Du får testa dig fram.

Antar att du köpte bilen med stereon annars ska du fått med dessa verktyg. Kolla i bilen om förgående ägare har lämnat dom.

Finns inga verktyg i bilen och har inga plåtbitar, något annat hemma skräp som skulle kunna funka ? hmm

Får väl testa dig fram, jag vet inte riktigt hur dom ska se ut. Men något som är smalt och tillräckligt långt för att nå ända in.

Senast redigerat av Carl7 (20 augusti 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang