it_mutt
Avstängd
28 augusti 2013
· 10 388 Inlägg
Alexx skrev:
it_mutt skrev:
Alexx skrev:
Vilken firma har du låtit optimera bilen? (Viktigaste frågan av ALLT)
Förklara lite bättre vad du menar när du accelererar. Du accelererar på vilken växel och vilken hastighet?
Vid optimering ställer man ju bl.a. in tändningstider, ökar laddtryck mm, så det har definitivt att göra med ditt program som firman har lagt in. Därför undrar jag vem som gjort din optimering.
Kan det vara så att du har fått ett för högt tryck till insprutningen så dessa inte klarar av det trycket? Som sagt, vilken firma och vilket "steg" har du valt? Vissa firmor är duktiga på att bara safta på utan att ta hänsyn till annat.
Är din bil korrekt optimerad så spelar det absolut ingen roll vilken hastighet du kör i osv för det ska gå lika jämnt oavsett hastighet eller växel du har. Du ska känna en mycket "lättare" bil när du gasar då får sig mer vridmoment i samband med optimeringen. Givetvis piggare acceleration vid ren start, men bilen ska klara av en segdragning mycket bättre också - alltså att du ska slippa växla hela tiden, vilket är lite av meningen med optimering också
.
Det spelar heller absolut ingen roll om du kör på 95 oktan eller 98 oktan, sådan skillnad är det inte att du känner av det när du kör.
Just det där kan jag tänka mig att du kommer få en mängd mothugg om
Det vet jag redan, men det skiter jag i för jag har min egna uppfattning om bränslet och dess kvalité samt oktantal. Jag har kört på 95, 98 och 100 oktanig bensin och vill påstå att skillnaden känns inte mot vad prisskillnaden är på bränslet. Bilen går lika bra på 95, 98 eller 100 oktan. Han har ändå en liten 140 hk motor och jag är väldigt säker på att inte bränslet kommer ge honom 10-20-30 hk mer om han går över från 95 till 98 eller 100. Vill man tro det så är det ok för min del, men då lurar man sig själv .
Men nu är det bilens funktion som är frågan i tråden, inte bränslet.
Fast, nu görs väl trots allt optimeringarna (fortfarande) efter 98? Och det borde det väl isf finnas en anledning till? (Att man, om det nu fortfarande görs, det har gjorts iaf, optimerar för 98 och inte 95)
Sen är det ju, och inget illa menat med det, också en viss skillnad på "personlig/upplevd skillnad" och "faktisk skillnad".
Jag vet flera fall där ex.vis bilarna spikat vid 95, men inte vid körning på 98 (som exempel)
Senast redigerat av it_mutt (28 augusti 2013)
De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!